PDA

View Full Version : techniekje



poepsnaar
4 januari 2003, 03:17
kweet dat hier al veel zoek reply's op komen moet gebruik de zoekfunctie, maar ik wil ff weten, waar ik de fout in ga... nou ik zal beginnen met wat ik wil.. ik wil dus een mooi slap / pop geluid uit mijn versterker. als ik slap doe ik me hand open, met me duim sla ik op de laatste fretten, kort, niet al te krachtig, raak het fretboard amper/niet. maar nu krijg ik (niet lachen om dit taaltje :razz: ) een soort bloink + gekletter geluid en ik wil echt poink

http://www.warwickbass.com/basssurvival101/images/percslap_clip4.mpg

dit geluid wat je hoort die poink maar ik krijg em niet zo, terwijl ik menig mensen dit heb zien doen :sad: help me:(

basswasp
4 januari 2003, 11:21
Is die poink niet het poppen?

basbeest
4 januari 2003, 11:25
wat ik niet helemaal snap is sla je op het fretbord? Als je met je duim slapt (doe ik tenminste altijd) slap je achter het fretbord. Hoe kun je anders poppen want je dan helemaal geen ruimte voor je vingers. Het belangrijkste is dat het een hele snelle beweging is ja en verder gewoon uitproberen tot het lukt :grin:

basswasp
4 januari 2003, 11:28
Slappen op 't fretboard kan wel... tussen het brugelement en het fretboard houd je dan net genoeg ruimte over voor een pop :smile:

jaspertomas
4 januari 2003, 13:48
slappen doe je indedaad meestal op het fretboard. Ik slap ongeveer zo:
leg je duim parallel op de laagste snaar (bij mij E :smile: ) Zorg dat je duim de snaar tegen het fretboard kan slaan, hou 'm dus niet boven je element(en). Als je je duim goed 'naast' je hand houdt zitten de andere vingers niet op het fretboard maar erachter, zodat je goed kunt poppen. Door een soort hamerbewegening te maken kun je slappen en poppen in 1 beweging. Mijn duim zakt meestal een beetje naar beneden (niet meer parallel aan de snaren) maar ik raak de andere snaren niet duz dat is geen probleem.
Dat het geluid niet klopt kan aan een verkeerde techniek liggen, maar het kan ook zijn dat die bas gewoon niet goed klinkt bij het slappen (sorry :sad: ) In dat filmpje zie je niet voor niets een warwick.. Ik had eerst een squier en die had ook geen mooi slapgeluid.

basbeest
4 januari 2003, 16:11
Als je een goede techniek hebt slap je niet op het fretbord je pop vingers moeten namelijk ook in lijn zitten met je snare om een goede strakke dubbel pop te krijgen (met wijs en middel vinger na elkaar. Bij mij en bij mijn basleraar ook :smile: zitten je duim en je popvingers dan vrijwel boven elkaar. Daarom slap ik nooit boven het fretbord. Alhoewel je er wel prima geluid uit kunt krijgen. Ik heb het net nog ff geprobeerd op mijn bas en het ploink geluid krijg je als je beweging niet snel genoeg is. Je dempt de snaar dan weer met je duim omdat die niet snel genoeg weg is.

jaspertomas
5 januari 2003, 13:08
Mijn 'popvingers' komen ook boven elkaar bij een dubbele pop terwijl ik toch op m'n fretboard slap; dit komt omdat mijn standaard slapbeweging altijd zo is dat mijn duim (met m'n hele hand eraan :smile: ) draait. Op die manier draait je middelvinger na de pop van je wijsvinger vanzelf onder de snaar. Je kan er dan zelfs nog voor kiezen met je wijsvinger en je pink te poppen.

Ruud
5 januari 2003, 14:14
hmmm, ik ga mijn techniek ook maar eens flink onder de loep nemen...,

bassopotmus
11 januari 2003, 11:28
Eigenlijk slap ik net achter me hoogste fret, zal de 22 zijn ofzo