PDA

View Full Version : Bas opnemen



stevie_vp
10 maart 2007, 23:49
Hey ik heb wat tips nodig m.b.t. basgitaar opnemen....
Ik heb in t verleden vaak direct ingeplugt (Harddisc recording)
En dan compressor en eq erover.. Maar vind hem dan vaak ietswat
ongedefinieerd en een beetje zweverig klinken... Zou het misschien beter gaan door het te miccen? Heb een goede vertserker tot mijn beschikking namenlijk...
Wat ik dus wil is een strakker "opener" geluid en niet moffig en troebelig....
Alvast bedankt!
/
s

Han S
11 maart 2007, 00:08
Ik neem een bas altijd op met een of twee DI's en een microfoon voor de basspeaker en meestal eindigt voornamelijk het geluid van die speaker in de mix.

Als mic gebruik ik meestal een oude AKG D12E, of een Beyer M88 of Sennheiser MD421, maar ook een Studio Projects B1 LDC doet het hier prima.

rjong999
11 maart 2007, 01:44
Ik heb van de week toevallig wat basopnamen gemaakt voor onze nieuwe CD. Gebruikte setup:

Kubicki bass -> Ampeg B2R Head -> Ampeg 15" Cab

Ik heb de fx send van de ampeg als line in op een mengpaneeltje geprikt. Verder een SM58 (!) op 2/3 schuin voor de speaker, die naar een JoeMeek JC6Q preamp/compressor/eq. De JoeMeek op een hele lichte compressie gezet, 1:1.5, met een attack tijd van 4 ms en een lange release. De uitgang van de JoeMeek ook naar het mengpaneeltje, en de (ongekleurde) mix hiervan - 60% direct, 40% mic - naar de A/D converter. Ik ben heel erg tevreden over het resultaat, veel punch, goede hoog-laag balans, lekker veel 'snaargeluid' en veel diepte.
De SM58 was een noodgreep, de Sennheiser MD421die ik hier normaal voor zou gebruiken zat in het koffertje van mijn broertje. En die is net aan het toeren door zuid-afrika :-( Maar omdat het me vooral om het 'ambience'-geluid door de microfoon ging is dat eigenlijk toch heel goed geworden.

edit: http://www.kramer-music.nl/lfc2.mp3 heb ik even een stukje neergezet, met een drum overheadje erbij, om een indruk te krijgen.

Jimi Hendrix
11 maart 2007, 08:05
kwaliteit van de DI maakt ook veel uit.
Onlangs heb ik een BSS gekocht, scheelt enorm veel in vergelijking met zo'n Stageline DI. Meer definitie en strakkere sound. Een andere DI-tip is de Radial, of het radial-koffertje met een DI en een soort omgekeerde DI (X-amp) waarmee je later nog het DI-signaal door een versterker kunt halen. Uiteraard maken de bespeler en 't instrument het grootste verschil.
Qua mic heb ik ook goede ervaringen met de beyer m88.

Compressie op bas gebruik ik vaak, maar is slechts de laatste 10% van het plaatje wat mij betreft. Met EQ in feite idem, zorg dus eerst dat je een goed signaal de recorder in krijgt.

basswasp
11 maart 2007, 10:16
Ik had het idee dat een DI strakker en gedefinieerder klinkt dan een mic.
Nieuwe snaren kunnen ook veel uitmaken, trouwens.

stevie_vp
12 maart 2007, 01:21
@Han s : Kheb zelf ook een studio pr. B1 liggen dus zal het zo eens proberen inderdaad...

@ Rjong99 : mp3tje klinkt overtuigend! Klink mooi helder.. goed snaargeluid..
Mooi is ook dat de diepere bastonen niet "wegvallen" op bepaalde toonhoogtes...

Thanx voor alle tips iig...
/
s

Ic3gl0vE
20 maart 2007, 00:42
Als tonen wegvallen heeft dat vaak meer met de ruimte te maken dan met de bas zelf. Of de hals heeft dode plekken/is getordeerd, maar die kans is veel kleiner dan het last hebben van staande golven in een ruimte.

Roman
20 maart 2007, 08:51
Als tonen wegvallen heeft dat vaak meer met de ruimte te maken dan met de bas zelf. Of de hals heeft dode plekken/is getordeerd, maar die kans is veel kleiner dan het last hebben van staande golven in een ruimte.
betreft room-nodes; Goede analyse, glove. Dit akoestisch fenomeen is alleen verneembaar met MIC opnames uiteraard. Je DI zal hier geen last van hebben. (opname locatie)

pyaemia
20 maart 2007, 10:51
Ik heb laatst bas opgenomen met een tech 21 RBI sansamp di spoor en vervolgens de cabinet gemiced met twee md-421 (verschillend geplaatst).

De sansamp heeft een heel mooi gedefinieerd di spoor, al is het wat fel en hard. De twee microfoonsporen zijn wat doffer en minder gedefinieerd, maar zijn mooi rond en maken het laag een stuk strakker. De combinatie van de di en de mic sporen was precies wat we zochten.

We hebben een goede Fender precision gebruikt. De bassist speelde zo constant dat we in de mix echt minimale compressie hebben gebruikt.

guhlenn
20 maart 2007, 11:08
ik heb een di en een mic (akg 414) gebruikt. vond de mic voor de speaker niet mooi, hij pikte tevens veel te veel snaar rattle op (de bassist had een erg lage actie) dus heb hem in omni achter de bass amp gezet. Dat klonk verrassend lekker. defintie was er natuurlijk niet echt in te vinden, maar wle mooie volle ronde toon. gecombineerd met de DI erg lekker...

rjong999
20 maart 2007, 11:21
De bas die je in de MP3 hierboven hoort is een Kubicki Ex Factor, met actieve (kubicki) elementen. http://www.kubicki.com/catalogExfactor.html
Fantastische bas ! Ik gebruik het mic spoor ook om meer diepte en warmte in het geluid te krijgen, het directe spoor geeft op zich een heel natuurlijk geluid maar mist wat balls.