PDA

View Full Version : Kan de hals lijden onder té dikke snaren?



GunMetalBlue
10 maart 2007, 23:26
Ik speel nu op .09, en wou eens dikkere snaren proberen. Ik heb per ongeluk .11 ipv .10 gekocht.

Is .11 erop zetten gevaarlijk voor m'n hals? Ik speel op een mexicaanse Fender uit 2006.


Hartelijk dank!

Joey Handsome
10 maart 2007, 23:27
Nee, maar dan moet je wel je halspen bijstellen, anders trekt ie krom.

GunMetalBlue
10 maart 2007, 23:28
Ja dat doe ik dus liever niet.

Hebben we het over onherstelbaar krom?

Joey Handsome
10 maart 2007, 23:30
Ja dat doe ik dus liever niet.

Hebben we het over onherstelbaar krom?

Nou, hij gaat er niet van naar de klote voor zover ik weet, maar je gaat het niet als lekker speelbaar gaan ervaren.
Daarnaast, je kan best een slinger aan je halspen geven. Overdrijf het alleen niet. Probeer eerst een kwartslag en wacht even een uurtje.

GunMetalBlue
10 maart 2007, 23:34
Die 'slinger'...

Met of zonder snaren d'rop?

Joey Handsome
10 maart 2007, 23:37
Die 'slinger'...

Met of zonder snaren d'rop?

Dat weet ik niet. Ik heb een Fender Jagaur. Daar heb ik wel eens wat aan de pen gedraaid toen ik dikkere snaren ging gebruiken. Met gewenst resultaat als gevolg. Bij een Jag en bv ook een Mustang of Jazzmaster moet je de hals van je body schroeven om bij de pen te kunnen. Ik dacht wel dat het gewoon kan met de snaren erop, maar zeker weten doe ik het helaas niet.
Misschien dat een ander je er wat meer over kan vertellen.

jaspie
10 maart 2007, 23:39
nouja kapot lijkt me sterk aangezien die snaren niet voor nix worden gemaakt. bend vibratos vink wel redelijk kut met 0.11s. Maargoed je moet gewoon zorgen dat je hals wat meer tegendruk geeft. http://www.pego.be/content/view/85/40/
die site zegt met spanning maar bij veel necken moetje ze er indd af halen.

dr.distortion
10 maart 2007, 23:39
Met snaren en op spanning. Als ie rechter moet dan draai je met de klok mee, indien hij naar de bolle kant toe moet dan tegen de klok in. Geef per keer een draai van max. "10 minuten" per keer. (Dus geen tien minuten gaan draaien :D) En wacht daarna rustig af. Ikzelf heb het gedaan met een half uurtje wachten. Zet de gitaar in haar standaard en wacht rustig af wat er gebeurt. Hier heb je de link van een goede site die ik gebruikt heb:
http://www.donhofstee.nl

GunMetalBlue
10 maart 2007, 23:41
Laatste vraagje!

Slinger dus mét snaren erop, met de nieuwe of met de 'dunne' snaren?

dr.distortion
10 maart 2007, 23:43
met de nieuwe. Je stelt de hals/gitaar af voor gebruik met dikkere snaren. Leg deze dan er ook op om het resultaat dat je wilt bereiken.

Joey Handsome
10 maart 2007, 23:44
Laatste vraagje!

Slinger dus mét snaren erop, met de nieuwe of met de 'dunne' snaren?

Met de nieuwe, want met de oude was het goed. Je zet eerst de nieuwe erop en wacht een tijdje totdat de hals reageert. Met andere woorden kromtrekt. Dan ga je het bijstellen totdat het weer zo is zoals het was of totdat het weer zo is totdat jij wilt dat het is.

EDIT: Dr. Distortion was me voor.

GunMetalBlue
10 maart 2007, 23:45
Hersnaren en slingeren dus! Ok, bedankt!


Hier mag een slotje op... :)

Baker
11 maart 2007, 10:19
ik zou niet zomaar gaan slingeren.
je hebt kans dat je ook moet intoneren cq afstellen.

Zet gewoon die snaren er eens op,
en kijk of het uberhaubt nodig is.
Volgens mij hoef je niet eens te slingeren.

Ik slinger zelf ook nooit. Ik laat mijn gitaar liever afstellen door een professional. Niet dat niemand het zelf zou kunnen hoor, maar ik ben er gewoon niet zo handig mee.

GunMetalBlue
11 maart 2007, 11:24
Hersnaren, kijken en dan misschien slingeren


het wordt ingewikkeld jongens!! :D



Bedankt!

Martien
11 maart 2007, 12:39
hmz,
Vraagje

Ik heb een fender strat usa, die loopt naar mijn mening net iets te veel aan, maar ik geef m vandaag even een nieuwe beurt.
volgens mij zat er eerst 009 op en ik gooi er nu 010 op, de hals zal iets krommer trekken naar verloop van tijd dan. dit betekent wel dat hij nu iets minder aan zal lopen,
zal ik hem dan alsnog bij moeten stellen of als hij zo dadelijk lekker speelt gewoon zo laten staan?

Verder zat er ook geen tremelo op. Deze heb ik nu ook aangeschaft, de vorige eigenaar had de schroeven van de veren wat strakker gedraait zodat de brug wat vaster kwam, deze heb ik nu iets losser gedraait zodat hij wat makkelijker 'trekt' moet ik nog meer handelingen doen of is het goed zo?
(de brug van een strat ligt volgens mij standaard op de body of hoort deze ook te zweven? )

dunnoaname
11 maart 2007, 13:03
Je hoeft niet perse de hals af te stellen, je kan ook eerst een paar uur erop spelen en dan kijken of je het uberhaupt wel nodig vindt.

Martien
11 maart 2007, 15:12
hoort het eigenlijk dat de tremlo zo 'scheef' op je body staat? ongeveer 55 graden?

En hoort de tremlo (brug) nou te zweven? of kun je dat zelf beslissen?

Squier4ever
11 maart 2007, 15:18
nouja kapot lijkt me sterk aangezien die snaren niet voor nix worden gemaakt. bend vibratos vink wel redelijk kut met 0.11s. Maargoed je moet gewoon zorgen dat je hals wat meer tegendruk geeft. http://www.pego.be/content/view/85/40/
die site zegt met spanning maar bij veel necken moetje ze er indd af halen.

als je die vibrato's kut vind moet je meer oefenen...
pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed is goed!

verder gewoon die 0.11 erop gooien, en dan kijken wat de hals doet, als het nodig is kun je hem zo bijstellen. ik heb op al mijn gitaren 0.11 zitten en ik heb nog nooit aan de halspen hoeven draaien....

GunMetalBlue
11 maart 2007, 16:36
als je die vibrato's kut vind moet je meer oefenen...
pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed is goed!

verder gewoon die 0.11 erop gooien, en dan kijken wat de hals doet, als het nodig is kun je hem zo bijstellen. ik heb op al mijn gitaren 0.11 zitten en ik heb nog nooit aan de halspen hoeven draaien....


MENSEN! hou nou op! bedanken is vermoeiend! :seriousf:


mur ff geen ongein: Squier, ook jij bedankt


Nu hoop iedereen natuurlijk dat ik zeg hoe ze spelen... maar ze staan er nog lang niet op hoor, pas binnen een weekje of anderhalf, twee ofzo


@Martien: ik zette ff y=(55x)/90 op m'n rekenmachine, dat lijkt me toch wel een beetje héél grote hoek voor je brug :o

FruscianteFan
11 maart 2007, 18:50
@Martien: ik zette ff y=(55x)/90 op m'n rekenmachine, dat lijkt me toch wel een beetje héél grote hoek voor je brug :oIk heb mijn GR niet bij de hand, maar wat haal je uit met die formule?

Maar inderdaad, 55 is een wel heel grote hoek.

en Squier4ever: dat slaat natuurlijk nergens op. Niemand is verplicht om op dikke snaren te spelen.

Martien
11 maart 2007, 19:17
naja kweet niet of ik het goed zeg,

maar als simpel plaatje grijze is de pook.

http://home.planet.nl/~vand2710/gitaar.jpg

Squier4ever
11 maart 2007, 19:24
Ik heb mijn GR niet bij de hand, maar wat haal je uit met die formule?

Maar inderdaad, 55 is een wel heel grote hoek.

en Squier4ever: dat slaat natuurlijk nergens op. Niemand is verplicht om op dikke snaren te spelen.

ik verplicht niemand dat....
hij heeft alleen dat setje gekocht en wil die proberen.
en dat pijn is fijn... slaat erop dat je niet meteen moet opgeven. ik vond het ook niet makkelijk in het begin, maar de verbetering in sound was voor mij wel belangrijker als het moeilijker spelen.

Martien
11 maart 2007, 19:42
En voor de laatste keer dat ik t vraag :)

hoort de brug van de gitaar tegen de body aan te liggen (zodat ik alleen maar kan duwen op de tremelo en er niet aan kan trekken, want dan ligt hij namelijk op de body

Squier4ever
11 maart 2007, 20:03
het is beide mogelijk, voor de stemvastheid is het makkelijk om een non-floating trem te hebben. je kunt hem tegen de body aan zetten door de veren aan te spannen of zonodig een extra veer erin te plempen

FruscianteFan
11 maart 2007, 20:33
ik verplicht niemand dat....
hij heeft alleen dat setje gekocht en wil die proberen.
en dat pijn is fijn... slaat erop dat je niet meteen moet opgeven. ik vond het ook niet makkelijk in het begin, maar de verbetering in sound was voor mij wel belangrijker als het moeilijker spelen.Heb je gelijk in, maar ik wilde maar aangeven dat het persoonlijk is. Als je niet bereid bent zwaarder te spelen voor een ietsje dikker, voller geluid, is het logisch om toch weer een stapje dunner te gaan.

GunMetalBlue
11 maart 2007, 20:36
richtingscoëfficient 1 = verticale rechte

Verticale recht tov X-as= 90 graden

55/90 als richtingscoëfficient is dus 55 graden


y= (55/90)x

ofwel

y=55x/90 geeft je een rechte met een hoek van 55° tov de X-as


EDIT: ohnee! richtingscoef. 1= 45° !!

dus 55/180 :)

... Nee dat klopt ook niet he?

nouja goed, die slaan we over :D