PDA

View Full Version : O jee......weet jij het?



glasbier
10 maart 2007, 19:54
ik weet het,ik weet het.....er zijn al veel topics over maar ik vind mijn antwoord er niet tussen!
ik heb een fender stratocaster '62 reissue,een fantastische gitaar!
alleen heb ik last van,ik durf het bijna niet te zeggen,FRETBUZZ!
ik heb alle adviezen hier opgevolgd wat betreft afstelling en ook de geadviserende sites bezocht en hun advies opgevolgd,maar ik blijf last houden van die irritante buzz.
de hals heb ik praktisch recht met een ini-mini holling(je moet goed kijken,maar dan zie je die holling) en de brugafstelling is goed(F indrukken op de bassnaar:hoogte tussen fret en snaar op de 14e positie is dan 2,5mm en op de hoge E-snaar 2,0 mm).
toch blijf ik overal op de hals die buzz houden.
alles is gemeten met een voelermaatje dus vrij nauwkeurig.
hals is niet getordeert en frets zitten niet los.
wie heeft nog tips?

Herman
10 maart 2007, 20:17
eeerm...een te rechte hals kan toch ook lijden tot fretbuzz??
Correct me if i'm wrong..

zeppo
10 maart 2007, 20:33
Nou,

lijkt mij dat je al echt je best hebt gedaan om het op te lossen.
Als je hier verder geen nuttige tips meer krijgt: stap op een professional af, en laat hem jou eens vertellen wat je over het hoofd hebt gezien.

glasbier
10 maart 2007, 20:44
@herman,
met een te rechte hals bedoel je bol?
hij stond eerst wat holler dan nu,en toen had hij ook fretbuzz.
als ik de brugzadeltjes nog verder omhoog draai,dan komen de snaren wel erg ver boven de toets.

@zeppo,
naar een prof gaan is inderdaad een optie maar ik dacht dat ik hier misschien nog wat goede tips kan krijgen.

glasbier
10 maart 2007, 20:47
maar ik hoor ook weleens dat een gitaar best wel wat fretbuzz mag hebben...
ik hoor de buzz ook over mijn versterker.

Danieldg
10 maart 2007, 20:54
Het kan ook aan je topkam liggen, is deze te diep dan krijg je zowieso fretbuzz, hoe goed je gitaar ook is afgesteld.
Kijk gewoon ff na of de buzz van bij de eerste frets komt, is dit zo dan is hoogstwaarschijnlijk je topkam versleten. Een goede gitaarhersteller kan een nieuwe plaatsen :)(of je kan het zelf doen als je handig bent.)

AutoStatic
10 maart 2007, 20:54
Mijn Tele heeft ook fretbuzz, zij het alleen boven de 12e fret.
Maar volgens mijn gitaarmannetje mag dat wel een klein beetje. Hij kan het wel verhelpen maar dan moet hij de fretjes afvlakken aan het begin van de hals. Is een wel vaker voorkomend euvel stelde hij. Stel je je gitaar perfect af en dan heb je fretbuzz door een tekortkominkje aan het begin van je hals.
Misschien heb je hetzelfde probleem, zoja dan is het dus te verhelpen. Zou alleen niet zelf aan het vlakken gaan, vermits je alle gereedschappen en knowhow hebt.

glasbier
10 maart 2007, 21:00
@Danieldg en @AutoStatic,
hij doet het overal op de hals;dus als je bijvoorbeeld een barré-akkoord pakt, doet hij het ook.
de frets zijn echt niet versleten en zien eruit als nieuw.
ik denk dat ik iets bij het afstellen over het hoofd zie,maar wat?

Rinze
10 maart 2007, 21:19
Ik zou zeggen dat de hals iets krommer mag, met een capo voor de eerste fret en de snaar ingedrukt voor de 17de fret moet er zo rond de 7de tot 9de fret, waar de afstand maximaal is, 0,3 mm ruimte zitten (meten met voelermaat). Als dat goed is dan moet je met de capo er nog op voor die eerste fret de snaren bij de 17 fret op ongeveer 1,6 mm boven de fret kunnen zetten (met .010 sanren of dikker) en dan zou de gitaar goed moeten spelen en niet te veel moeten buzzen. Lukt dat niet dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met de hals.


Controleer in dat geval de hals met de snaren eraf, draai de trussrod zo dat de hals zo recht mogelijk staat en ga met een metalen lineaal na of de hals echt recht is tussen de top kam en ongeveer de 15de fret. Dit moet je over de hele breedte van de hals bekijken, evenwijdig aan de middellijn. Doe het niet evenwijdig aan de snaren, want je Fenderhals heeft een cilindertoets, wat betekent dat als je de loop der snaren volgt er altijd in het midden een kleine bolling zit, daarom drukken gitaren met een kleinere halsradius ook wat moeilijker op en lopen ze bij het opdrukken wat meer aan. Kijk ook langs de toets tegen een lichtbron in of de frets goed evenwijdig liggen, je kunt het zien aan de weerkaatsing van het licht. Zo zie je onneffenheden en een eventuele draaiing van de toets.

Kom je er hiermee niet uit, ga dan naar een prof en laat er naar kijken.

Klik hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) om een PDF van de pagina op mijn site over afstellen te downloaden, daar staat alles in voor een afstelbeurt (tenzij je de trem anders wilt afstellen, daar moet ik nog eens wat over schrijven).

AutoStatic
10 maart 2007, 21:23
Je hals staat iets hol dus het kan nog steeds dat de fretjes aan het begin van je hals, dus waar de hals aan de body zit, de fretbuzz veroorzaken. Dit is in ieder geval bij mij zo. En de fretten op mijn Tele zijn ook nog nooit gevlakt, weinig slijtage ook.
Kun je niet uitvogelen waar de snaren precies aanlopen?

drap
10 maart 2007, 21:56
Ik zie dat je uit Heerenveen komt. Ik kan je aanraden eens een keer naar Don Hofstee te gaan van Muziekhuis Westerhaven in Groningen, die lost je probleem in no time op en het kost je bijna niks (behalve de reis dan). Ik moet er wel bijzeggen dat ie alleen op di/wo/do aanwezig is.

hansoonk
10 maart 2007, 22:05
Als de buzz vooral in de laagste posities zit, kun je de hals beter iets krommer laten, waardoor je ruimte krijgt de brug laag te laten. Als het over het gehele fretboard is, dan moet je het in de brug zoeken.
Waar zit de buzz precies. Alleen bij bepaalde snaren of in bepaalde posities?

En wat buzz is niet echt erg. je hoort het niet als je elektrisch speelt.

heavy-metal-thunder
10 maart 2007, 22:14
ik weet het,ik weet het.....er zijn al veel topics over maar ik vind mijn antwoord er niet tussen!
ik heb een fender stratocaster '62 reissue,een fantastische gitaar!
alleen heb ik last van,ik durf het bijna niet te zeggen,FRETBUZZ!
ik heb alle adviezen hier opgevolgd wat betreft afstelling en ook de geadviserende sites bezocht en hun advies opgevolgd,maar ik blijf last houden van die irritante buzz.
de hals heb ik praktisch recht met een ini-mini holling(je moet goed kijken,maar dan zie je die holling) en de brugafstelling is goed(F indrukken op de bassnaar:hoogte tussen fret en snaar op de 14e positie is dan 2,5mm en op de hoge E-snaar 2,0 mm).
toch blijf ik overal op de hals die buzz houden.
alles is gemeten met een voelermaatje dus vrij nauwkeurig.
hals is niet getordeert en frets zitten niet los.
wie heeft nog tips?

1. topkam te diep ingevijld?? Door de jaren gaat die uit zichzelf wel wat inlopen.

2. uw fretjes zijn niet overal even hoog.

Oplossing:
1. naar een pro gaan
2. druk de snaar op de eerste fret in en ga zo verder tot je fretbuzz hebt. Onthou deze fret waar je vinger stond (vb. 12de fret) en ga verder. Als je verder op de hals geen buzz meer hebt zit de de 13de fret te hoog.
3. Doe 2 voor alle snaren.

Als je met zekerheid weet dat vb. maar 1 fret te hoog zit, dan zou je die voorzichtig wat kunnen afvlakken (hééééél fijn schuurpapier of fijne staalwol). Maar beter wegbrengen naar de vakman. Ik heb het al zelf gedaan, maar de eerste keer had ik een te grof schuurpapier gebruikt en was er veel te veel v/d fret af.

Herman
10 maart 2007, 22:34
@herman,
met een te rechte hals bedoel je bol?
hij stond eerst wat holler dan nu,en toen had hij ook fretbuzz.
als ik de brugzadeltjes nog verder omhoog draai,dan komen de snaren wel erg ver boven de toets.

Als je er nog wat aan hebt...ja de bedoelde ik ja...maar wat is ver boven de toets eigenlijk?

glasbier
10 maart 2007, 22:36
@ RINZE;
je schreef:"Controleer in dat geval de hals met de snaren eraf, draai de trussrod zo dat de hals zo recht mogelijk staat en ga met een metalen lineaal na of de hals echt recht is tussen de top kam en ongeveer de 15de fret. Dit moet je over de hele breedte van de hals bekijken, evenwijdig aan de middellijn. Doe het niet evenwijdig aan de snaren, want je Fenderhals heeft een cilindertoets, wat betekent dat als je de loop der snaren volgt er altijd in het midden een kleine bolling zit, daarom drukken gitaren met een kleinere halsradius ook wat moeilijker op en lopen ze bij het opdrukken wat meer aan."

ik begrijp het niet goed:je kijkt met behulp van een lineaal vanaf de topkam tot plusminus de 15e fret of de hals recht is maar niet evenwijdig aan de snaren? je kan toch alleen maar evenwijdig aan de snaren kijken of de hals recht is?

glasbier
10 maart 2007, 22:38
@AutoStatic,
overal zit die buzz.

glasbier
10 maart 2007, 22:41
@hansoonk,
de buzz zit over de hele toets,wat je versterkt ook weer hoort.

glasbier
10 maart 2007, 22:45
@drap,
bedankt voor de tip!

glasbier
10 maart 2007, 22:48
@drap,
kan je bij Don Hofstee erop wachten?

chrislakenvelt
10 maart 2007, 23:39
@drap,
kan je bij Don Hofstee erop wachten?

Hij stelt de gitaar af waar je bij staat. Moet je gewoon vragen of het gelijk kan gebeuren, dan neemt ie je gitaar mee naar z'n werkkamer (je mag dan mee) en stelt 'm helemaal perfect af. En als hij z'n dag heeft krijg je ook nog een beste blues solo om je oren.

drap
11 maart 2007, 01:00
Zoals Chris zegt :)

En geen dank, voor een glas bier heb ik veel over :)