PDA

View Full Version : Buisje vervangen Tube Factor



rocker_71
10 maart 2007, 19:21
Ik heb al anderhalf jaar lang een H&K Tube Factor. Lekkere pedaal, maar daar is al genoeg over geschreven :).

Ik vroeg me af wanneer het buisje (12AX7) vervangen moet worden. Ik zou echt niet weten hoe lang deze erin zit, ik heb hem nl via marktplaats gekocht.

Is het zo dat de kwaliteit langzaam achteruit gaat en dat het buisje het dan uiteindelijk begeeft, of blijft de kwaliteit constant en gaat ie dan stuk. Want in het eerste geval zou ik er denk ik beter aan doen een nieuw buisje erin te zetten. Hebben andere Tube Factor eigenaren hier nog tips voor (qua merk enzo, want er zit nu een H&K buisje in, maar bij MAxguitar hebben ze Koch buizen (http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=747))

Kun je ook zien als een buisje het bijna gaat begeven? Bv. dat ie al wat donkerder van kleur wordt?

Dirk_Hendrik
10 maart 2007, 19:33
Kun je ook zien als een buisje het bijna gaat begeven? Bv. dat ie al wat donkerder van kleur wordt?
Nee. Dat kun je niet zien.

Tekenen van veroudering: Microfonie; je tubefactor wordt gevoelig voor mechanische schikken die je vervolgens hoort.
, Ruis. het ding maakt meer kabaal
, en bovenal, slechtere toon. Het ding geeft minder drive, de vervorming op laag signaalniveau sterft lelijk uit.

Dus: Klinkt het goed, dan is het goed.

Enne,
Koch maakt geen buizen. Uit m'n hoofd zijn dat gerelabelde Sovteks maar voor zekerheid kunne de jongens in de versterkerrrubrieken of anders op www.ampforum.nl je daar een hoop meer over vertellen.

rocker_71
10 maart 2007, 20:06
Dus: Klinkt het goed, dan is het goed.


Dank voor je antwoord.
Het klinkt nu prima, dus ik laat hem dan gewoon lekker zitten. Preventief vervangen is zeker een beetje overdone?

Mmmm die Kochs zijn dus ook Sovteks. ik zal je link wel ff checken.

Chris Winsemius
10 maart 2007, 20:32
Meeste Koch-preampbuizen zijn gerelabelde Sovteks.

Heb al diverse Koch Pedaltones meegemaakt die qua sound beter werden met JJs of NOS MUllards.

D_H gaf 'n goeie beschrijving qua veroudering pre-amp-buizen.

Klankmatig heb ik behoorlijk wat nieuwe/moderne pre-amp-buisjes hier getest;

TAD 7025 HighGrade: zeer transparant en helder zonder schel te zijn
Tungsol 12AX7 idem maar ietsje meer hoog
EH 12AX7EH nadruk op het laag, beetje heavymetal-achtig
JJECC83S nadruk op middengebied, minder hoog en laag dan bovenstaande buizen maar kan 'n goede optie zijn in schelle en zompige/niet strakke (voor)versterkers

Succes!

rocker_71
10 maart 2007, 21:00
Maar als het nu goed is, heeft het dan zin om de buis te vervangen?

Ik weet nu niet hoe lang ie erin zit. Als ik hem nu vervang, dan kan ik er weer voor een jaar (of twee) tegenaan. Nu kan ie mss elk moment ermee ophouden en dat moet ik niet hebben, met wat optredens in het vooruitzicht...

rjong999
11 maart 2007, 01:34
Voor mijn Fish adviseert Bogner ieder jaar de buizen te vervangen om in topconditie te blijven, dus dat doe ik dan ook maar. Toen ik 'm overigens kocht zaten de orginele buisjes met stempeltjes JAN 90 er nog in... Laatste keer een setje chineese buisjes van TubeTown erin gezet, dat klonk erg lekker, wel erg heftig. Ik heb nu toch een setje Elextro Harmonix besteld, die heb ik van de week ook in de Soldano gezet en dat klinkt wat milder, ronder, vetter, maar wel met lekker veel bite.

Chris Winsemius
11 maart 2007, 11:30
Maar als het nu goed is, heeft het dan zin om de buis te vervangen?

Ik weet nu niet hoe lang ie erin zit. Als ik hem nu vervang, dan kan ik er weer voor een jaar (of twee) tegenaan. Nu kan ie mss elk moment ermee ophouden en dat moet ik niet hebben, met wat optredens in het vooruitzicht...

De exacte levensduur is niet aan te geven, helaas.
Misschien handig om 'n reserve-buisje mee te nemen, de meeste moderne preampbuisjes kosten tussen de 7 en 25 euro per stuk.