PDA

View Full Version : Orange AD30



robzilla
10 maart 2007, 14:06
Wie heeft er ervaring met deze amp? Ik heb zelf niet veel ervaring met Orange amps, wel met de Rocker30. Dit vind ik een hele leuk amp, maar volgens mij hebben de R30 en de AD30 qua karakter niet echt veel overeenkomsten..

Hoe zouden jullie de sound van de AD30 omschrijven? Hoeveel gain heeft dit Oranje monster van zichzelf?

imlikeajungle
10 maart 2007, 14:09
Op Offstage.be-forum zit er forumlid Brutus die zo eentje had. Hem mss eens mailen/PMen?

robzilla
10 maart 2007, 14:13
Op Offstage.be-forum zit er forumlid Brutus die zo eentje had. Hem mss eens mailen/PMen?

Zal eens kijken, thnx..

Had jij ook niet laatst een Orange gekocht?

imlikeajungle
10 maart 2007, 14:20
Ja, maar ik heb een Retro50 Custom Shop gekocht. Wel even gedacht aan een AD30, had er ook een topic over gemaakt: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85834&highlight=AD30

Tristan
10 maart 2007, 14:25
De AD30 is veel cleaner dan de Rocker 30, ik vind het duidelijk een betere amp, hij klinkt wat meer vintage...
Ik hoop wel dat je niet de AD30TC Twin Channel bedoelt, want die vind ik echt bagger, duidelijk minder dan de Rocker(verb) serie, klinkt heel dun en een beetje krasserig...
Zelf vind ik de AD15/12 een betere amp dan de AD30, alleen zijn deze heel moeilijk te vinden, worden niet meer gemaakt helaas, klinken ietsje smeriger dan de AD30, die moet wel erg hard voor hij over zijn nek gaat...
Die van Imelikeajungle is een Retro 50, een customshop versie van Orange en die klinkt duidelijk nog een klasse beter wat mij betreft, voor mij was het het nog niet helemaal, maar ik vond het wel een goede amp...
Ik ben wel benieuwd naar de AD50 Custom uit de Orange Customshop, ik heb daar clipjes van gehoord en dat komt al dichter bij wat ik wil horen dan de Retro 50, alhoewel ik die ook zeker niet slecht vind klinken...
De Tiny Terror is misschien ook nog wel interessant, is zeker niet slecht, eerlijk gezegd vind ik hem beter dan de AD30TC Twin Channel en dan de amps uit de Rocker(verb) serie...
Niet te vergeten is ook Matamp, Erik Van De Haar heeft ze net binnen, dus je zou eens langs kunnen gaan om die te proberen, zijn gebaseerd op ouderwetse Orange/Matamp amps...

robzilla
10 maart 2007, 14:53
De AD30 is veel cleaner dan de Rocker 30, ik vind het duidelijk een betere amp, hij klinkt wat meer vintage...
Ik hoop wel dat je niet de AD30TC Twin Channel bedoelt, want die vind ik echt bagger, duidelijk minder dan de Rocker(verb) serie, klinkt heel dun en een beetje krasserig...
Zelf vind ik de AD15/12 een betere amp dan de AD30, alleen zijn deze heel moeilijk te vinden, worden niet meer gemaakt helaas, klinken ietsje smeriger dan de AD30, die moet wel erg hard voor hij over zijn nek gaat...
Die van Imelikeajungle is een Retro 50, een customshop versie van Orange en die klinkt duidelijk nog een klasse beter wat mij betreft, voor mij was het het nog niet helemaal, maar ik vond het wel een goede amp...
Ik ben wel benieuwd naar de AD50 Custom uit de Orange Customshop, ik heb daar clipjes van gehoord en dat komt al dichter bij wat ik wil horen dan de Retro 50, alhoewel ik die ook zeker niet slecht vind klinken...
De Tiny Terror is misschien ook nog wel interessant, is zeker niet slecht, eerlijk gezegd vind ik hem beter dan de AD30TC Twin Channel en dan de amps uit de Rocker(verb) serie...
Niet te vergeten is ook Matamp, Erik Van De Haar heeft ze net binnen, dus je zou eens langs kunnen gaan om die te proberen, zijn gebaseerd op ouderwetse Orange/Matamp amps...

Ik had het eigenlijk wel over de Twin Channel versie.. Ik associeer Orange altijd met een hele dikke sound, ik weet echter niet of dat ik alle gevallen (nog) terecht is..

Volgens mij moet ik gewoon een oude rockende Marshall met een paar boosters ervoor! Ik speel in een rock bandje, en ben dus opzoek naar een lekkere amp met ballen. Hij hoeft niet eens perse zoveel gain te hebben van zichzelf maar de sound met wel dik zijn! Het is moeilijk..

Tristan
10 maart 2007, 16:16
Ja, het is geen slechte amp hoor, maar als je er een andere echt vette amp naastzet dan valt hij wel een beetje door de mand, klinkt in vergelijk een beetje dun en krasserig, heeft niet echt lekker wat ballen, wat dat betreft vind ik de gewone AD30, dus niet de Twin Channel, beter...
Een rockende sound, tsja ik ben wel voor Marshall, maar Vox achtige amps kunnen ook heel vet zijn...
Marshall on a budget dan denk ik al gauw aan Ceriatone, die 18 watt TMB is in ieder geval erg goed en over die andere amps heb ik ook nog nooit wat negatiefs gelezen eigenlijk, als ze net zo goed klinken als die TMB dan doet het in ieder geval zeker niet onder voor de meeste boutique clones, integendeel...
Hiwatt zou je ook eens kunnen checken, of een oude Sound City, of Matamp, Vox, ik weet het niet, er is een hoop te koop wat dat betreft...
Voor een dikke sound kan je ook een Fender kopen, een wat kleiner model als de Deluxe, Princeton of Vibrolux bijvoorbeeld, als je die opendraait krijg je er een hele mooie vette crunch uit...

imlikeajungle
10 maart 2007, 16:23
Deluxe op een 4x12 :)

robzilla
10 maart 2007, 16:29
Ja er is inderdaad genoeg moois te krijgen! :)

Het probleem dat ik met veel amps heb is het feit dat ik wel van een flink scheutje gain houdt, maar bij veel amps is de gain vaak een beetje ongedefinieerd en/of krasserig.

Dan is er ook nog de keuze voor een single channel amp met een paar pedaaltjes of een channel switcher, en dan zit ik ook nog aan een budget.. :P

Gelukkig heb ik geen haast met een nieuwe amp, ik wacht gewoon rustig tot er wat op mijn pad komt..

Tristan
10 maart 2007, 17:05
Tsja, met High Gain/Channel Switchers heb je mijns inziens gewoon niet echt een lekkere ouderwetse Rock sound, zeker de rhythm sound laat dan vaak te wensen over, heeft toch niet genoeg punch/presence/ballen en dynamiek om echt te Rocken en duidelijk door te komen in een band...
Voor sommige leadsounds kan het wel weer te gek zijn, clean is op zulk soort amps meestal ook niet echt het probleem, tsja, het hangt er gewoon echt vanaf wat je zoekt...
Een goede Marshall geeft naar mijn idee de ervaring alsof er veel gain in het geluid zit, het heeft ook die compressie maar blijft daarbij juist wel gedefinieerd en vol klinken, helaas zijn er tegenwoordig meer Marshalls te koop die deze karaktereigenschap niet hebben dan wel, dus wat dat betreft is het ook bij Marshall nog flink zoeken, Orange heeft deze karaktereigenschap ook wel, maar heeft daarbij iets meer rafel en top-end/hi-mid shimmer wat een (wel lekker klinkend) soort neuzigheid aan het geluid toevoegt...

ieme
12 maart 2007, 12:22
vd haar heeft nog een paar orange tops te staan voor demo prijzen...

vulvasonic
12 maart 2007, 15:59
Een goede Marshall geeft naar mijn idee de ervaring alsof er veel gain in het geluid zit, het heeft ook die compressie maar blijft daarbij juist wel gedefinieerd en vol klinken, helaas zijn er tegenwoordig meer Marshalls te koop die deze karaktereigenschap niet hebben dan wel, dus wat dat betreft is het ook bij Marshall nog flink zoeken, Orange heeft deze karaktereigenschap ook wel, maar heeft daarbij iets meer rafel en top-end/hi-mid shimmer wat een (wel lekker klinkend) soort neuzigheid aan het geluid toevoegt...

Dat maakt de Orange zo lekker. Je moet ervan houden en je moet ermee leren omgaan (klinkt vreemd), maar het is juist DAT aspect van het typische Orange geluid dat je gaat missen zodra je over iets anders moet gaan spelen.

Tristan
12 maart 2007, 16:14
Euh, ja, daar ben ik het ook mee eens, ik had er ook tussen haakjes bijgezet dat ik het lekker vind klinken, maar dat relaas ging helaas wel over een echte Orange, dus niet over die bakkies die ze het meeste verkopen, de Tiny Terror vind ik nog wel okee (gezien de prijs, klinkt i.m.o. beter dan de Twin Channel en Rocker serie), de Custom Shops komen in de buurt...

marc_o
12 maart 2007, 16:41
De laatste tijd reperteer ik over een Orange Rockerverb 50 212 combo en toch moet ik zeggen dat ie erg lekker klinkt. Maar dan alleen op het drivekanaal. Het nadeel is dat het niet echt een plug and play versterker is, maar dat is ergens ook een voordeel, je kunt na een berg tweaken wel je eigen sound eruit rammen. Gain in overvloed, ook voor metal en zeer zeker in combinatie met een EQ pedaaltje in de loop ben je helemaal het Rockende mannetje. jammer dat het cleane kanaal er ook opzit, dat vind ik onder de maat presteren en doet het alleen aardig met single coils. Het is geen allemansvriendje, wees voorzichtig met de tooncontrols, ze doen het namelijk echt...en zijn interactief.

Agent_Smith
12 maart 2007, 17:00
Ik heb één keer mijn P90 LP GT in een AD30TC (dacht ik) geplugd en ik was toch wel behoorlijk aangenaam verrast moet ik zeggen! Het was ook de enige Orange waar ik ooit over gespeeld heb, maar ik vond m behoorlijk lekker klinken.
De TS zal hier wel niet veel aan hebben, maar goed :)

Mitch
12 maart 2007, 17:47
Mijn ervaringen zijn er twee, met de AD30TC. Twee jaar terug heb ik 'm zelf getest, recent heb ik 'm nog een keer aan de tand gevoeld toen we op amphunt waren voor mijn maat. Beide keren dezelfde tekortkomingen: het cleane kanaal is wat te donker gevoiced en overstuurt iets eerder dan je zou willen, drive kanaal is wel lekker helderder, maar kan eigenlijk alleen medium gain aan. Hij wordt erg ongedefinieerd als je de gain wat hoger zet. Daarnaast kraken de pots al vers uit de doos, dat vind ik ook zó slap, zéker voor de hoge nieuwprijs.
Kom nog een keer op een meeting naar goeie éénkanaals amps luisteren anders :D