PDA

View Full Version : Drumkit zwaar en groots laten klinken



armageddon
10 maart 2007, 12:17
Heeft er iemand tips voor me hoe ik een drumkit (DFHS) enorm massief kan laten klinken? Veel reverb doet het hem in ieder geval niet leek me al :)
Heeft er iemand tips of aanmerkingen want ik heb wel een idee hoe het moet klinken, maar ik vermoed dat er wel wat handige tips 'from-the-experts' zijn die ik niet mag missen.

skanky
10 maart 2007, 17:03
De roommics zwaar compressen (pumping) en naar smaak toevoegen aan de mix, hierdoor lijkt het alsof de drummer 2x zo hard slaat. Je kan de drummix ook naar 2 bussen routen en op 1 bus compressie zetten en bijmixen (parallele compressie)

ACSlater
10 maart 2007, 17:38
Heb je al eens een gated-reverb geprobeerd?

stebru
10 maart 2007, 18:14
De roommics zwaar compressen (pumping) en naar smaak toevoegen aan de mix, hierdoor lijkt het alsof de drummer 2x zo hard slaat. Je kan de drummix ook naar 2 bussen routen en op 1 bus compressie zetten en bijmixen (parallele compressie)


Heb je al eens een gated-reverb geprobeerd?

Ik ben hier zelf ook mee bezig, en vind het een erg interessante post! Zouden jullie hier misschien wat meer over kunnen vertellen, hoe het doorlussen en het toepassen van een compressor precies in z'n werk gaat? Ik werk zelf met adobe audition..

st.

Han S
10 maart 2007, 20:25
Heeft er iemand tips voor me hoe ik een drumkit (DFHS) enorm massief kan laten klinken? Veel reverb doet het hem in ieder geval niet leek me al :)
Heeft er iemand tips of aanmerkingen want ik heb wel een idee hoe het moet klinken, maar ik vermoed dat er wel wat handige tips 'from-the-experts' zijn die ik niet mag missen.

Drumstel perfect stemmen, goede drummer absolute vereiste.

Kick: AKG D12E inside, LDC outside
Snare: Beyer M201
Hi hat: AKG C451 of Neumann KM184
Ride cymbal: AKG C451 of Neumann KM184
Toms: Sennheiser MD421 MK1
Floor: Sennheiser MD421 MK1 of AKG D12E of D112
Overheads: AKG C451/CK1 of Neumann KM184

Room mics: 2 neutraal klinkende LDC's in een ORTF plaatsing op een meter van het slagwerk, met de voorkant van het slagwerk afgekeerd, dus gericht naar de overkant van de goed klinkende opnameruimte welke niet te klein mag zijn.

Let op fasefouten tussen de microfoons onderling.

Zet op de snare en toms een korte room galm of een korte plate.

Experimenteer, het is niet zo eenvoudig wat je wilt.

Als je een goede ruimte hebt kun je ook met een of twee microfoons al een huge drumgeluid maken, ga gewoon aan de slag en probeer het verband te vinden tussen microfoonplaatsing en het geluid dat het oplevert.

Het drumgeluid van Led Zeppelin's 'When the leavy breaks' werd opgenomen met twee Beyer M160 ribbon microfoons in het trappenhuis van een gebouw. (John Bonham was een geweldige drummer)

Van Halen nam wel drums op in een leeggelopen zwembad.

Verwacht geen kant en klare handleiding, ga aan de gang en leer zoveel mogelijk.

BTW, ik gebruik zelden compressie op drums, alleen bandcompressie van de twee inch tapemachine.

armageddon
10 maart 2007, 20:39
Okee Han, bedankt voor de tips :)
Ik gebruik gelukkig Drum Kit From Hell Superior want ik heb a) niet de ruimte voor een drumstel en b) ik kan niet echt goed drummen.

Ik experimenteer al een jaar geloof ik met DFHS en het klinkt steeds beter in mijn optiek. Ik heb vandaag weer bijna een instrumentaal covertje af en dan plaats ik hem online. Misschien dat je dan je professionele oor erop kan werpen als je wil :)

imlikeajungle
10 maart 2007, 21:10
Let op fasefouten tussen de microfoons onderling.


Han, zou je daar eens een stuk over kunnen schrijven?
Ik heb er vooral last van bij het opnemen van elektrische gitaar.

Han S
10 maart 2007, 21:44
Als je twee microfoons op verschillende afstand van een enkele geluidsbron neerzet, heb je altijd een fasefout, daar onkom je niet aan.

De kunst is om het in een frequentiegebied te hebben waar je er geen last van hebt. Het grootste probleem met drums is het verband tussen de overheadmics en de snare en tom mics.

De OH mics horen het hele drumstel, niet alleen de bekkens en als er een lastige fasefout zit in een frequentiegebied dat belangrijk is in het tom en/of snaregeluid, heb je een probleem.

Luister naar je snaregeluid en schuif de OH kanalen er bij, gaat een deel van je snaregeluid naar de kuhaloten, zet dan je OH's wat omhoog of omlaag en luister nogmaals.

Voor een gitaargeluid gebruik ik bij voorkeur een enkele microfoon, maar soms ook twee. Als je die twee microfoons in fase wilt zetten, jaag dan iedereen weg, zet je versterker op hi gain en zorg dat hij ruist.

Plaats je microfoons, zet een van de twee in tegenfase, zet een afgesloten koptelefoon op en ga met een van de mics zodanig verschuiven dat die ruis zoveel mogelijk uitdooft.

Ga terug naar je mengpaneel of preamps en zet ze weer in fase.

Done.

armageddon
10 maart 2007, 22:27
Okee, ik heb eens parallele compressie gebruikt op een drum kit from hell opname met het doel het dikker te laten klinken. (Zwaar en groots past het nummer overigens niet, dus dat is mijn bedoeling niet).

Wat vinden jullie ervan?
Plugin Baby (http://wieringen.dyndns.org/arjan/Covers/Plugin%20Baby.mp3)
Ik vind de drums nu erg lekker klinken, maar ik luister er al de hele dag naar dus weet niet of mijn oren nog te vertrouwen zijn.

Han S
10 maart 2007, 22:47
Knap gedaan, je bedoelt met parallel compression dat je zowel het gecompresste als het ongecompresste geluid hebt samengevoegd? Multing noemen ze dat aan de andere kant van het grote water.

Overigens heeft het origineel van Muse een dikkere en hardere kickdrum.

Goed gedaan jochie!

armageddon
10 maart 2007, 23:10
Wauw :) Bedankt Han.

Parallele compressie is inderdaad het samenvoegen van het origineel met een extreem gecompresste versie om zo eigenlijk het niveau wat omhoog te brengen zonder iets als die loudness-zooi te doen. Multing dus blijkbaar...

Binnenkort de kick-drum dus aandikken met wat meer room sound en wat BBE maximizer eroverheen en voila ik ben tevreden.

Overigens heb ik nu alle software legaal die ik gebruik...het kost wat duiten maar ik kan het iedereen aanraden. Je gaat namelijk echt tijd investeren in je software om het door en door te kennen en je verliest je niet in allemaal software die je illegaal kan downloaden. Als je een vast recept hebt is je werkwijze 10x sneller.

Joey Handsome
10 maart 2007, 23:26
Misschien een beetje een n00b vraag, maar hoe stel ik mijn compressor in als ik drums opneem en dan zeker voor een dik/zwaar geluid?

Han S
11 maart 2007, 00:02
Ik zou zeker geen compressie gebruiken tijdens opname, er is dan geen weg meer terug. Tijdens de mix kun je nog alle kanten op.

Er is geen pasklaar antwoord op de vraag hoe je een compressor/limiter moet instellen, je luistert goed naar wat er aan je geluid verandert.

Met een echte drummer hangt veel af van hoe consistent hij is, als hij veel hardere en zachtere knallen op de kick geeft wordt dat met compressie moeilijk. De harde knallen zullen met compressie plat gaan klinken, je moet een tussenweg zien te vinden.

Hardware compressors hebben allemaal hun typische eigen klank, ook de peperdure Manley Vari Mu en de beroemde Urei 1176/1178 hebben hun eigen klank.

De Behringer Composer bijvoorbeeld is een goedkoop ding dat soms heel goed werkt, hij knijpt minder snel dan een DBX 166 en hij heeft een extra eindlimiter, wat heel goed werkt bij erg dynamische zang. Bovendien maakt hij het geluid een beetje vetter en smeriger.

Een DBX 166 klinkt eigenlijk cleaner, maar is moeilijker goed in te stellen. En zo heeft elke compressor zijn eigen typische gedrag.

Eigenlijk moet je het puur op gehoor afstellen.

Joey Handsome
11 maart 2007, 00:06
Oke dankjewel. Ja, het irritante is dus dat het we het opnemen op de pc dmv zo'n mixer met firewire. Het gaat dus al eerst door een 3630 heen (niet de beste zoals ik hier elders las, maar oke). Dan is het dus niet meer zo makkelijk, als het eenmaal opgenomen is, weer door die compressor heen te halen.
Nou ja, ik denk dat ik binnenkort maar eens even flink wat instellingen ga proberen en dan zien we wel wat het beste werkt.

Han S
11 maart 2007, 00:14
Ja, die 3630 wordt wat afgezeken op het net, maar eigenlijk kun je er nog best heel redelijke resultaten mee halen. Hij is wat moeilijk goed af te stellen. Er zijn ook modificaties voor dat ding te vinden waardoor hij het zelfs prima zou gaan doen: http://www.recording.org/e-mag/article_81.shtml
Maar ik blijf er bij, geen compressie tijdens opname, of hooguit heel weinig en dan met de mix weer een beetje, dat werkt beter dan in een keer zware compressie. Ik zet er wel eens twee of zelfs drie in serie om een heel erge zanger nog enigszins goed te krijgen en dan alle drie niet meer dan 2:1.
Ik heb dan ook 20 compressors.

Joey Handsome
11 maart 2007, 00:21
Ja, die 3630 wordt wat afgezeken op het net, maar eigenlijk kun je er nog best heel redelijke resultaten mee halen. Hij is wat moeilijk goed af te stellen. Er zijn ook modificaties voor dat ding te vinden waardoor hij het zelfs prima zou gaan doen: http://www.recording.org/e-mag/article_81.shtml
Maar ik blijf er bij, geen compressie tijdens opname, of hooguit heel weinig en dan met de mix weer een beetje, dat werkt beter dan in een keer zware compressie. Ik zet er wel eens twee of zelfs drie in serie om een heel erge zanger nog enigszins goed te krijgen en dan alle drie niet meer dan 2:1.
Ik heb dan ook 20 compressors.

Haha, ja maar jij hebt een professionele studio Han. Dat is een groot feest.
Die modificaties waar je het over hebt, ik heb gelezen in een ander topic dat die onderdelen niet te verkrijgen waren in NL. Zelf weet ik niet zeker of dit ook daadwerkelijk zo is, want ik heb er niet zelf naar gezocht moet ik er wel even bij zeggen. Misschien de moeite waard.
Helaas, zoals ik al zei is het geloof ik niet mogelijk om tegelijkertijd een signaal uit de pc te sturen naar een compressor om deze dan ook weer op hetzelfde moment weer op te nemen. Tenminste, ik heb het wel eens geprobeerd, maar het werkte niet. Hoe kan ik dan eerst opnemen en dan later compressie toevoegen? Beetje n00b misschien, maar ik heb echt geen idee hoe dat werkt.

Han S
11 maart 2007, 00:39
Als je met de PC opneemt kun je een compressor als plugin gebruiken, er zijn er veel die goed werken en je hebt altijd weer de control z mogelijkheid als het je niet bevalt.

Ik vind veel compressors als plug heel goed werken, zelf gebruik ik heel vaak de PSP Vintage Warmer als compressor.

Roman
12 maart 2007, 08:26
Ik vind veel compressors als plug heel goed werken, zelf gebruik ik heel vaak de PSP Vintage Warmer als compressor.
Dito, same here. Machtig ding!

Han S
12 maart 2007, 11:48
Dito, same here. Machtig ding!

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1566848

Nuff said.

anibal
25 maart 2007, 17:37
Heeft er iemand tips voor me hoe ik een drumkit (DFHS) enorm massief kan laten klinken? Veel reverb doet het hem in ieder geval niet leek me al :)
Heeft er iemand tips of aanmerkingen want ik heb wel een idee hoe het moet klinken, maar ik vermoed dat er wel wat handige tips 'from-the-experts' zijn die ik niet mag missen.

Armageddon,

Drums massief maken doen je met af mixen, hier zij we met elkaar eens denk ik.. de enige tip dit ik jou kan geven is:

Pak een CD waar je de drums erg lekker vind klinken, probeer met behulp van compressor en EQ deze geluiden na te doen.. reverb is idd niet de enige.

armageddon
25 maart 2007, 18:34
Ik heb nu het geheim van parallel compression ontdekt en dat werkt ook wel :D

cardinal
31 maart 2007, 00:20
En voor de duidelijkheid; de basissound moet goed zijn.

Crap comes in, crap comes out!

Had een opname met drums (één van mijn eerste solo opnames) en de toms klinken als een natte krant, dacht dat het aan mijn mics lag of mijn gebrek aan ervaring (uiteindelijk ook natuurlijk), maar tijdens mijn volgende opnames met een drummer die ook echt verstand van zijn drumstel had klonken de toms super in dezelfde soort opstelling.

Dat zelfde geldt voor al die digitale meuk, soms klinkt het super, soms redelijk en soms crap. Heb de dkfh gewone versie en ben daar niet helemaal gek op qua sounds, de vintage serie vind ik beter klinken. De dkfh klinken erg snel midiachtig, je hoort dat het niet the real thing is. Alhoewel dat in de metal tegenwoordig gewoon is dat bass, snare (en vaak ook toms) geheel getriggerd zijn. Maar ik mis af en toe de ruimte in de sound (ondanks de room functies etc).

Frits van Mourik
31 maart 2007, 00:56
Ik heb nu het geheim van parallel compression ontdekt en dat werkt ook wel :D

Aardige truc met parallele compressie:
- je directe signaal op één kanaal.
- je compressorsignaal op een ander.
Zet dit kanaal op phase-invert;compressor op bypass.
- regel de 2 kanalen af, zodat je (bijna) niets meer hoort.
- zet vervolgens je compressor aan.
Je hoort nu precies, waar & hoe je compressor ingrijpt.
Regelen maar!
- daarna in het compressor-kanaal de p-i weer recht zetten,
en het effect (want dat is het...) naar smaak toevoegen.

Bloodline
31 maart 2007, 12:23
Ik ga zondag een soort complete walkthrough maken voor hoe ik een nummer mix en in elkaar zet etc ( met dfhs ).

mischien zla het wat helpen.

Rhulshof
3 december 2007, 15:23
wat je ook kan doen is eigenlijk als je heel basic live speelt en geen aanbod aan compressors hebt dan kan je een hele korte delay over de Bassdrum en snare zetten klinkt ook erg lekker.

en verder zou ik zeggen luisteren en proberen zeker als je gebruik maakt van een digitaal programma voor recordings

skanky
3 december 2007, 15:38
Ik zou nooit een korte delay op de kick zetten, dan verlies je zo ongeveer alle punch en zwabbert het sublaag alle kanten op.
En een delay kan nooit een compressor vervangen en heeft er ook helemaal niks mee te maken. Een delay werkt in het tijdsdomein en een compressor in het amplitudedomein.

pol
4 december 2007, 08:55
wil iemand zijn mixersettings eens posten ? ben wel benieuwd hoe dat zit met die parallele compressie, stuur je dan de volledige drums hier door ?

ik heb voorlopig alleen wat compressie op de snare gezet, kick wat extra sublaag gegeven met Rbass. de rest enkel eq's, en dan stuur ik de totale drummix door een multibandcompressor + ultramaximizer (limiter)

ben vertrokken vanuit de sample settings voor DKFH, met die sonor of metal kit.