PDA

View Full Version : Theorie, ok, maar hoe zit dat nou verwerkt in een lied??



Circles
10 maart 2007, 11:50
Ok, ik ben 2 maandjes geleden begonnen met gitaar. Ik heb les van mijn leraar maar hij weet niet écht zoveel van theorie af. Hij doet het meer uit ervaring.

Maar tijdens de lessen probeer ik ook zoveel mogelijk theorie te leren. Maar het is net alsof het niks met muziek te maken heeft. Ik snap de link nog niet en ik vraag me af of iemand daarmee kan helpen?
Het is net alsof ik Frans grammatica zit te leren, en ik snap het helemaal, maar dan moet ik daarmee Italiaans leren praten. :dontgeti:

Alle sites geven mij:
theorie, en regels en toonladders en ionische ladders en pentatonische ladders en chromatische schalen en "rootnotes" (engels) en toonaarden en majeur en mineur en akkoorden en octaven en improvisatie technieken en slagtechnieken.

---------------

Maar kan iemand een voorbeeld lied voor mij "ontleden" en mij aanwijzen dat er ook daadwerkelijk de theorie in zit, die ik constant probeer te leren?
Er hoeft niet meteen ALLES van de theorie in te zitten, maar gewoon...ja...een voorbeeld :(

Bedankt alvast.

Rude Perception
10 maart 2007, 14:43
als jij een nummer geeft, kan ik wel uitleggen wat waar theoretisch gebeurd. Zolang je niet met jazz aankomt.

peter_heijnen
10 maart 2007, 15:27
Ok, ik ben 2 maandjes geleden begonnen met gitaar.........
..........tijdens de lessen probeer ik ook zoveel mogelijk theorie te leren. Maar het is net alsof het niks met muziek te maken heeft. Ik snap de link nog niet en ik vraag me af of iemand daarmee kan helpen?
Het is net alsof ik Frans grammatica zit te leren, en ik snap het helemaal, maar dan moet ik daarmee Italiaans leren praten. :dontgeti:
Als je pas twee maanden les hebt en met muziek bezig bent, zul je je voorlopig nog wel even in de fase van "woordjes leren" bevinden. De grammatica is nog helemaal niet van toepassing en komt pas later om de hoek kijken. Wees daarom zeker niet verbaasd als het nog jaren duurt voor je overzicht gaat krijgen. Dat is heel normaal.

-=JEROEN=-
10 maart 2007, 18:53
als je theorie wil leren, raad ik je aan bij het begin te beginnen

leer eerst begrijpen wat een toonladder is, dan wat de functie van deze tonen is, dan hoe je hier akkoorden van maakt en dan welke akkoorden bij elkaar passen en waarom

wat jij dus wil begrijpen komt pas in een veel later stadium

als je wiskunde gaat studeren begin je toch ook niet gelijk met http://upload.wikimedia.org/math/7/5/9/759cf14c729639e5c1152dad2c4843e7.png

dus begin met 1+1=2, x=1, x+y=2, y=2-x, y=1 :hippie:

kijk hier eens rond: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Circles
10 maart 2007, 22:11
Ik zie wel dat ik mischien toch te veel eisend ben van mezelf. Ik krijg les, en ik speel nog niet echt in een bandje. Alles wat ik aan liedjes in tablatuur opzoek is geschreven in powerakkoorden, maar ik wil ook echt iets nuttigs leren. Power akkoorden is alleen op en neer schuiven??

Hehe mischien ben ik beetje ongeduldig, maar ik weet niet waar ik echt moet beginnen. Want als voorbeeld, een klasgenoot van mij zei dat hij als eerste liedje, Smoke on the Water van Deep Purple kon spelen. Toen vroeg ik "Het hele lied of alleen de intro?" toen zei hij "Ja ok dan, alleen een beetje de intro melodie, maar die herkent iedereen dus...", en toen vroeg ik of dat die versie was op álleen de e-snaar en toen zei hij ja. Ik bedoel dat is toch niet een lied spelen? Ik kon dat in 5 minuten ook, maar wat is nou de tussenstap van powerakkoorden en eensnarige melodietjes naar het echte gitaar werk?

Ik kon het niet vinden dus dacht ik, ik ga eens een melodietje van mezelf uitschrijven met behulp van wat theorie, maar zelfs als ik de theorie er al-schrijvend bij hou snap ik nog niet waar ik echt kan beginnen?
Ik had namelijk een één-snarig melodietje gevonden. Maarja, blijkbaar is dat ook geen begin van een leerzame weg, want ik kan nergens heen met mijn melodietje.

Lol ik kan niks?

Als iemand kan uitleggen waarom een lied zoals bijvoorbeeld, Oasis - Wonderwall nou klinkt als Oasis - Wonderwall dacht ik het mischien te kunnen begrijpen...

Maar ik weet niet of ik er wel mee bezig moet zijn, mischien denkt nu iemand "Jonge je bent te gehaast bezig, je moet juist dit of dat leren voordat je verder kan". Maarja kweetniet wat.

Das Schaap
10 maart 2007, 22:32
Ga eens gewoon wat muziek luisteren met meer akkoord gebruik of meer melodie werk. En ga dat dan ook eens spelen, leer de akkoorden, leer gewoon elk type akkoord wat je tegenkomt. Om te beginnen op gewoon 1 plek in een standaardgreep, denk bijv. aan het powerchord, dit is eigenlijk ook gewoon een standaardgreep. Vaak als je dan alleen akkoorden speelt hoor je ook een melodie in de akkoorden. Bekijk die ook eens los van de akkoorden.

Vervolgens kan je aan de hand van toonladders en bijbehorende akkoorden van een toonsoort kijken wat er echt gebeurt en dan kom je beetje bij beetje uit waarom bepaalde dingen toch op een bepaalde manier klinken.

Een hoop stof is het, dus je moet je ook niet haasten. Hou er vooral plezier in en buit elk klein leuk iets wat je ontdekt gelijk zelf uit. Je ontdekt een leuke melodie met 3 akkoorden. Speel het gelijk ook eens anders en gooi het allemaal rond !

Tristan
10 maart 2007, 23:29
Theorie en muziek zijn eigenlijk ook twee verschillende zaken denk ik...
Meestal is theorie gewoon een middel om een bepaald inzicht in muziek te verkrijgen, eerst komt de muziek en daarna de theorie als het ware...
Er zijn echter wel uitzonderingen die de regel bevestigen, soms kan een theoretisch idee de basis of het startpunt van een song of compositie vormen...

-=JEROEN=-
11 maart 2007, 00:02
lees mijn lessen eens door, vertel me wat je daarvan snapt en wat niet

toonladders zijn de basis voor zo'n beetje alle muziek (vind ik)

maar je hoeft niet te begrijpen hoe de muziek geschreven is om mooie nummers te kunnen spelen, een gedegen akkoorden kennis met een goed gehoor en ritmegevoel en je komt een heel eind

ps. ik denk trouwens dat je een prima leraar hebt gevonden, leer wat leuke liedjes spelen en kom dan over een half jaar nog eens terug met vragen over theorie enzo ;)

gorgasm
11 maart 2007, 02:49
als je eerst eens mocht zeggen wat je weet? Ik vermoed aan de hand vna je posts te lezen zo goed als nix? Wel begin dan mss eerst eens met akkoorden bv majeur en mineur, waaruit bestaan ze, hoe maak je ze, waar kan je ze nog nemen enz enz...
kan je dat dan kan je naar de 7 akkoorden gaan, dan naar de 6, 9, 11, 13 :)

Circles
11 maart 2007, 10:14
Nah ksnap best wel al wat.
Ik weet dat een C akkoord bijvoorbeeld een majeur ladder vanuit C is.
Dat dan een majeur akkoord uit de 1ste 3de en 5de noot bestaat. En een mineur 1 - 3b - 5.

Maarja...?
Dat is op zich nog wel praktisch, maar als ik dan naar die toonladders kijk, en akkoord progressies vraag ik me altijd af "Ok ik kán het nog wel volgen, maar waarom zou je kiezen voor "dit" soort toonladder" of "deze intervallen".
Zoveel opties in muziek, doordat de intervallen bijvoorbeeld ook allemaal relatief zijn. Het ligt er helemaal vanuit welke noot je begint. Maar wat is de reden om een van de opties te kiezen over een ander?

Ik vond dit ook een hele handige site: http://www.guitarforbeginners.com/forum/forumdisplay.php?f=34
Maarja als je dan beginner hebt gehad, dan ga je naar "General" en dan staan er allemaal begrippen waar ik nooit van heb gehoord. Dan zit ik echt zovan...wat zit nou tussen deze 2 niveau's wat ik nog moet leren?

peter_heijnen
11 maart 2007, 10:34
...... maar waarom zou je kiezen voor "dit" soort toonladder" of "deze intervallen".
Je kiest voor de klank die je mooi vind. De theorie is een hulpmiddel en niet het doel.

Tristan
11 maart 2007, 11:29
Ja, inderdaad, eigenlijk was dat ook een beetje wat ik probeerde te zeggen...
Ik denk dat je het beste je gehoor kan trainen, neem gewoon eens een aantal akkoordenschema's op en ga hier vanuit het niets overheen soleren en extra partijtjes bedenken, als je een aantal dingen hebt gevonden die goed werken dan kan je dat eens proberen te ontleden (misschien samen met je leraar) om te kijken waarom dat het goed klinkt...
Je hebt vaak maar twee akkoorden nodig om een toonsoort/tonaliteit te benadrukken, dus de schema's hoeven helemaal niet zo moeilijk of uitgebreid te zijn...

Circles
11 maart 2007, 11:36
Ah ok is goed.

Ik heb namelijk al een blues pentatonische ladder geleerd. Maar ik kan er niet echt veel mee.

Ik ga gewoon eens kijken ja. Kladblaadje erbij :P Kheb er zin in.

En ik kan heel lang doorgaan op "Theorie, ok, maar hoe zit dat nou verwerkt in een lied?" dus ik denk dat dit mijn kleine draadje wordt ook als ik mischien denk iets gevonden te hebben :)

-=JEROEN=-
11 maart 2007, 12:17
begrijp je de functie van de tonen in de toonladder

tonica, dominant, onderdominant, mediant, enz

Circles
12 maart 2007, 10:01
Uh nee daar heb ik nooit echt van gehoord. Zal ik ook maar eens opzoeken dan.
Bedankt mensen, kzal wel weer snel terugkomen heb ik het idee maar in ieder geval weet ik nu welke kant ik op moet. En vanaf waar ik echt moet beginnen.


:)

Das Schaap
12 maart 2007, 20:16
begrijp je de functie van de tonen in de toonladder

tonica, dominant, onderdominant, mediant, enz
Sorry maar nee.

Begin absoluut niet met functies, e.d. je bezig te houden. Ga gewoon spelen en leer gaandeweg. Het laatste wat je als beginner moet doen is de puur theoretische stof op te gaan nemen. Of beter gezegd proberen, zonder enige verbinding met wat je doet heb je er ook weinig aan.

Ik zou toch meer een empirische route aanraden i.p.v. je te richten op het echt theoretische.

Tristan
12 maart 2007, 21:39
Dikke plus 1, bovendien is dat waar JEROEN het over heeft van alle theorie in deze situatie ook nog een van de minst relevante punten...

-=JEROEN=-
13 maart 2007, 10:26
ik wou precies gaan zeggen wat jullie nu zeggen

mn volgende vraag was geweest: "en? kan je daar wat mee? met die kennis?"

maw, ga je eerst op de praktijk richten, want zonder ervaring met akkoorden, wat ze doen, hoe ze soms magisch bij elkaar passen, zonder soleer ervaring, voelen welke noot er wil komen en welke noot absoluut afgrijselijk klinkt, maar door de juiste oplossing ineens geweldig klinkt, zonder deze ervaring heb je weinig aan deze theorie (over functie en progressie)

:hippie:

gorgasm
13 maart 2007, 12:56
verschillende van mn leraars kennen hun ladders/akkoorden dmv hun gehoor, ze spelen bv een noot die er niet inkomt tja dat horen ze dan gewoon.Persoonlijk vind ik dit ook beter dan op je geheugen te vertrouwen, want als je de lijn zo doortrekt kan je over 5j je gitaar nog niet op t gehoor stemmen.

zoals ergens hier opt forum gezegd "het is leuk op te weten wat je dominant enz is, maar als je een Gmajeur niet kan spelen is het ergens wel jammer van je woordjesonthoud"

-=JEROEN=-
14 maart 2007, 01:27
en hoe hebben die leraren van jou dat leren horen dan :listen:

gorgasm
14 maart 2007, 12:46
ik veronderstel dat je wel een Dmajeur kan spelen bv, wel ipv hem ionisch te spelen
D---5-7-9
A---5-7-9
speel je hem****(lydisch?Jimi of Peter kan dit zeggen)
-----------4
-----4-5-7-
-5-7------

tomazz
14 maart 2007, 13:35
Zoek een leraar die je theorie kan uitleggen ook als je dan toch betaalt voor les, geloof me velen voelen zich leraar en doen zich voor als leraar maar kunnen er soms zelf de ballen van. En wat kan jij als beginner dat nou weten juist toch?