PDA

View Full Version : Help me alsjeblieft met kiezen!



Kubus
10 maart 2007, 07:59
Speel nog helemaal geen gitaar maar wil dit wel op een zo goedkoop mogelijke manier gaan doen. Wil er dus een beetje achterkomen of het me wel bevalt.
Wil overigens acoustisch Western spelen maar ook electrisch gitaar. Maar op het moment koop ik maar 1 gitaar. Later zullen er wel meer volgen als het me bevalt.

Omdat ik nieuw ben hieronder nog de link waar ik me voorstel!

Nu ben ik al wat wezen rondkijken en heb een paar opties gevonden.

1:
Ibanez Grx40 Jumpstart Pack voor 199 euro
dit pakket bestaat uit
* Ibanez GRX40 electrische gitaar
* 10 watt versterker
* hoes, draagband, snoer
* stemapparaat
* snaren en plectra
http://www.audio-electric-shop.de/shop/catalog/images/Ibanez-GRX40Jump.jpg

2:
Ibanez V50 Gitaar Pack voor 119 euro
Bij Tonika Music in Groningen kwam ik een Ibanez western tegen in een starterspack. Vond hem zelf erg mooi klinken en er goed uitzien. Heb ook iemand anders erop laten spelen die het wel kon.
Volgens mij was het de Ibanez V50 Gitaar Pack maar weet het niet zeker. Kostte 120 euro. inclusief:
* Western gitaar pack:
* Ibanez gitaar
* Hoes
* Stemapparaat
* Draagband
* Plectrum
http://en.woodbrass.com/images/woodbrass/PACK+GUITARE+IBANEZ+V50.JPG

3:
Yamaha Pacifica 112 voor 80 euro
Kwam ook iemand tegen die me een 2dehands Yamaha Pacifica 112 kan aanbieden voor 80 euro inclusief een oude Gorilla versterker. Deze heeft hij helemaal opgeknapt en alles zou weer als nieuw zijn, snaren vervangen, etc.
Hier wat foto's:
http://i13.photobucket.com/albums/a293/Misha86/gitaar/yamaha2.jpg
De tremelo arm zit er ook bij maar staat niet op de foto.
Is dit een recent model? Weet iemand dat?
Waar moet ik eigenlijk op letten als ik 2dehands koop? Mischien iemand in Groningen die me zou willen helpen volgende week als ik de gitaar ga bekijken. Plaats zal 5 minuten van station noord zijn! Zou ik erg waarderen :hippie:

4:
Iets anders? Tips? Wil echt niet duurder gaan hoor! Dat komt wel als het me bevalt. Dus duurder hoort niet tot de opties.

Dus laat me weten wat jou keuze zou zijn en geef me wat tips hierin als je wil.

Kubus
10 maart 2007, 08:02
Nog 2 foto's van de Yamaha Pacifica 112

http://i13.photobucket.com/albums/a293/Misha86/gitaar/yamaha1.jpg
http://i13.photobucket.com/albums/a293/Misha86/gitaar/yamaha.jpg

Ben dus ook vooral benieuwd waar ik op moet letten als ik deze 2dehands koop. Wil graag van jullie kennis leren :soul: En zou dit een recent model zijn?

Vind het trouwens ook opvallend dat er geen Pacifica staat maar Yamaha. Is dat normaal bij sommige modellen? Want had dat nog niet gezien?

Luca P
10 maart 2007, 08:47
Ja, dat is moeilijk.
Bij jouw moet er een knop omgaan of je echt wilt gaan gitaar spelen of niet.
Toen ik begon vond ik het al gaaf om gewoon een gitaar op schoot te hebben terwijl ik nog niet eens kon spelen.
Alle prut gitaren die ik in mijn hande kreeg waren hét!
Dus dat is iets wat je zelf moet ondergaan.
Maar voor een beginner is het wat makkelijker als de gitaar in kwestie een goed afgesteld instrument is.
Als je eerste auto een Porsche is en hij heeft kromme velgen en een haperende stuur inrichting dan leer je nooit goed auto rijden.
Dus is het handig als je iemand kan meenemen om de gitaar te bekijken.

Veel succes!

RolandT
10 maart 2007, 09:25
Hier een link naar de Pacifica 112 (http://www.thomann.de/de/yamaha_pacifica_112_blk.htm) kost nieuw blijkbaar zo'n 200 euro. Dus 80 euro is ok. De reviews van deze gitaar op Harmony Central (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Yamaha/Pacifica+112/10/1) zijn ook goed.

Rormo
10 maart 2007, 11:14
Zonder twijfel zeg ik dat je voor de Yamaha moet gaan. Betere gitaar dan die andere twee. En duidelijk ook gunstiger geprijsd.

wietse
10 maart 2007, 14:31
voor 80 euro een pacifica compleet met versterker?

KOPEN!! dat is echt een koopje. vind je toch niks aan gitaarspelen dan kan je dat setje wel weer met vette winst verkopen.

robert-gitarist
10 maart 2007, 14:42
voor 80 euro een pacifica compleet met versterker?

KOPEN!! dat is echt een koopje. vind je toch niks aan gitaarspelen dan kan je dat setje wel weer met vette winst verkopen.

Waar is die te koop voor die 80 euro? :D
Ik zoek nog een leuk gitaartje erbij om radicaal te verbouwen hehe

Kubus
10 maart 2007, 15:00
Bedankt voor de reacties mensen!

Ga volgende week dan maar de Pacifica kopen :jam:

Nog dingen waar op moet letten? Tips zouden erg welkom zijn want ik weet dus echt niks van gitaren :chicken:

Pais
10 maart 2007, 15:13
De ibanez western natuurlijk :hippie: Akoestisch is leuker :p

Kubus
10 maart 2007, 15:58
De ibanez western natuurlijk :hippie: Akoestisch is leuker :p

Ken je dit model ook? Als het me bevalt het spelen dan koop ik die er waarschijnlijk wel bij :hippie:

Moet trouwens wel een electrische stemmer hebben. Zo een stemmer die bij de acoustische set zit, kan je die ook voor een electrische gitaar gebruiken?

Kan iemand me vertellen of dit een recent model is van de Yamaha Pacifica?

Pais
10 maart 2007, 18:14
Ik ken het model niet hoor, speel zelf nylonsnarig. Maar voor een akoestische gitaar zou ik iets meer uittrekken dan die 120 euro. Vaak klinkt een massief bovenblad een stuk beter en gitaren met massieve bovenbladen beginnen rond de 200 ofzo. Tonika heeft nogal wat aanbod in die prijsklasse. Op het akoestische forum is een rubriek met koopadvies.

Veel stemmers hebben zowel een mic voor akoestisch, als een input voor elektrisch. Ik ken geen stemmers met alleen een mic en geen input, maar wie weet bestaan die ook, geen idee.

Danieldg
10 maart 2007, 18:24
Wat voor muziek wil je maken ? Als je liever klassiek liedjes/ akoestische liedjes speelt kan je het beste die Ibanez western kopen, speel je liever pop/rock/hard rock dan kan je die Yamaha Pacifica kopen, de tremolo is al vast gemaakt dus last van ontstemmen heb je bijna niet ;)

Kubus
10 maart 2007, 20:06
Wat voor muziek wil je maken ? Als je liever klassiek liedjes/ akoestische liedjes speelt kan je het beste die Ibanez western kopen, speel je liever pop/rock/hard rock dan kan je die Yamaha Pacifica kopen, de tremolo is al vast gemaakt dus last van ontstemmen heb je bijna niet ;)

Wil graag muziek maken ala: Arctic Monkeys :cooler: , Jamie T, Kooks, etc
Die muziek zou ik later best wel in een bandje willen spelen. Maar ik heb een brede muzieksmaak, wil eigenlijk wel veel stijlen spelen. Vind blues(bb king), jazz ook erg mooi.
Wil zoiezo beiden hebben als het gitaarspel me bevalt dus acoustisch en electrisch. Denk dat ik er verstandig aan doe om eerst die Pacifica te kopen omdat het toch wel een goede deal is. (vind het stiekum alleen wel jammer dat die zwart is, niet echt mijn ding. Maar als die maar goed speelt, alleen geen idee hoe dat is:???:)

Mr.Bluesbreaker
10 maart 2007, 20:55
Kubus, kom je er een beetje uit?
Mocht je nog niet helemaal zeker zijn van je zaak: ik woon op een Squier-worp afstand van je, als je hulp nodig hebt wil ik wel even kijken naar de desbetreffende gitaar. Woon achter de Martinitoren/Muziekschool.

gr,

Eric.

Damage Inc.
10 maart 2007, 21:06
Yamaha lijkt me niet echt een van de betere gitaren, misschien wel vergeleken bij die andere 2, maar dat weet ik niet.

Die Yamaha lijkt me dan wel weer een goeie comfortabele vorm hebben.
Behalve de tremolo die ten eerste al zo'n Fender-type is, en dan zou de kwaliteit ook nog eens minder kunnen zijn, vooral om 'm goed gestemd te houden.
Maar om de tremolo-functie te gebruiken zonder nadelen ligt eraan in welke mate je die zou gebruiken.
Dus een beetje op en neer wiebelen of exteem indouwen en omhoog trekken \\m//_ .

Er zijn trouwens nog wel een heleboel andere gitaren die niet duur zijn en ook best goed zijn hoor.
Zo'n starterpack is inderdaad wel handig door de allelei accesoires zoals er meestal een kleine versterker bij zit.
Als je wilt zien of je gitaar spelen iets vind moet je je dan ook niet laten afschrikken als een goedkopere gitaar niet fijn speelt.
Ookal begon ik zelf op een merkloze met hele slechte onderdelen etc., maar ik deed het echt voor de muziek dan...

Hier kun je ook al een boel prijsklassen vinden:
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewStandardCatalog-Browse;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000DhEycD57?C atalogCategoryID=mI3VqHzlc.0AAAEOVW8xe6fF&ms_level=hgruppe
Kun je zelf kiezen wat je zoekt :) .

- Damage Inc.

jasper159
10 maart 2007, 21:12
Die Yamaha is idd interessant, misschien beter om te beginnen met elektrisch, je komt ooit toch bij akoestisch uit :P.
Die Ibanez (de acoustische) heeft een vriendin van me, zeker geen slecht gitaartje, heel goed voor zn prijs zelfs.

wietse
10 maart 2007, 21:50
Yamaha lijkt me niet echt een van de betere gitaren, misschien wel vergeleken bij die andere 2, maar dat weet ik niet.


dat weet je dus inderdaad niet want een pacifica is stukken beter dan een goedkope begin ibanez, dat is namelijk een sterk punt van yamaha, ze maken gitaren voor weinig van een zeer constante goede kwaliteit, en daar zijn ze zelf ook heel trots op.
ibanez heeft de naam mee, maar daar moet je zeker niet de startertjes van hebben.

Rormo
11 maart 2007, 13:53
Eens! Die Yamaha's schijnen heel goed te zijn als instapgitaren. Hele degelijke kwaliteit voor weinig geld. Heb er zelf ook wel eens op gespeeld en speelde lekker moet ik zeggen.

Kubus
11 maart 2007, 17:35
Kubus, kom je er een beetje uit?
Mocht je nog niet helemaal zeker zijn van je zaak: ik woon op een Squier-worp afstand van je, als je hulp nodig hebt wil ik wel even kijken naar de desbetreffende gitaar. Woon achter de Martinitoren/Muziekschool.

gr,

Eric.

Neem je aanbod graag aan Eric! :)
Waarschijnlijk dat ik WO of DO die man laat langskomen.

Maar ik zal je zo een PM sturen!

Kubus
11 maart 2007, 17:40
Behalve de tremolo die ten eerste al zo'n Fender-type is, en dan zou de kwaliteit ook nog eens minder kunnen zijn, vooral om 'm goed gestemd te houden.
Maar om de tremolo-functie te gebruiken zonder nadelen ligt eraan in welke mate je die zou gebruiken.
Dus een beetje op en neer wiebelen of exteem indouwen en omhoog trekken \\m//_ .


Kan iemand me vertellen wat dit allemaal betekend? :)
Had er ook bijgezet dat de tremelo arm er wel bijzit maar niet op deze foto maar eigenlijk geen idee wat dit is en doet :noob: Kan je die er ook gewoon aflaten trouwens?

marter544
11 maart 2007, 17:51
Die yamaha is geen pacifica? Het is wel een yamaha, maar geen pacifica 112 volgens mij hoor. De kop is heel anders bij een pacifica:

http://pictures.yamaha-europe.com/picture_archiv/products/10_Musical_instruments/guitars_basses_amps/electric_guitars/pacifica_112_high_jpg.jpg

Kubus
11 maart 2007, 17:59
Die yamaha is geen pacifica? Het is wel een yamaha, maar geen pacifica 112 volgens mij hoor. De kop is heel anders bij een pacifica


Vond dit ook wel vreemd. Maar hij lijkt voor de rest wel precies op de 112. Kan het zijn dat ze een serie met een andere kop hebben gemaakt, komt dit voor?
Hoop dat iemand hier uitsluitsel in kan geven.

De verkoper zegt trouwens wel dat het een gewone 112 is.

eng elfjuh
11 maart 2007, 21:06
Het is idd geen Pacifica, maar een oudere RGX.
Ook prima gitaren hoor nix mis mee maar is géén Pacifica!
Voor acht tientjes geen miskoop..............

Kubus
11 maart 2007, 22:54
Het is idd geen Pacifica, maar een oudere RGX.
Ook prima gitaren hoor nix mis mee maar is géén Pacifica!
Voor acht tientjes geen miskoop..............

Bedankt voor je reactie!

Zou je nog wat meer over dit model kunnen vertellen?
Welk jaar komt deze serie? Is het een voorloper van de Pacifica?
Was de nieuwprijs ook rond de 200 euro? Is dit model beter of slechter als de Pacifica?

Dus voor die 80 euro nog steeds een goede koop begrijp ik :hippie:

Kubus
12 maart 2007, 00:40
Dacht dat er een topic voor was maar kan die even niet vinden.

Weet iemand welke gitaar Alex (de zanger) van Arctic Monkeys heeft?

Dus die witte gitaar, soms een zwarte maar volgend mij is dat dezelfde.

Hieronder een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=2dtOVhFzZ_U

Kan ik uit die Yamaha hetzelfde soort geluid krijgen? Is die daar voor geschikt?
Begrijp dat die van hem natuurlijk een stuk beter is, maar vind het soort gitaar gewoon erg lekker klinken.

Kubus
12 maart 2007, 16:29
Deze gitaar dus:
http://www.peterhill.net/media/DIR_264428/peterhill.net_arctic_monkeys_63578.jpg
De zwarte zal wel dezelfde zijn denk ik:
http://alyssasgallery.com/bands/arctic_monkeys/images/prevs/01.jpg

Spitfire
12 maart 2007, 16:34
Een Fender Stratocaster, ik weet alleen niet precies welk model, zoek het zo wel even voor je na (tsja, je bent een fan of niet :) )

Spitfire
12 maart 2007, 16:43
Een Fender Stratocaster, ik weet alleen niet precies welk model, zoek het zo wel even voor je na (tsja, je bent een fan of niet :) )

Kan het niet zo snel vinden, sorry, maar daar gaat het ook even niet om. Of je de sound uit jou potentiele gitaar kan krijgen: Alex Turner stelt zijn gitaar vrijwel altijd op het brugelement in en daar heb jij een humbucker zitten ipv een enkelspoels element. Jij zou daardoor een wat voller geluid krijgen (terwijl het Arctic Monkeys geluid toch wel wat schel is), maar je kunt het altijd benaderen door te 'compenseren' op je versterker. Exact hetzelfde wordt het natuurlijk nooit, tenzij je dezelfde gitaar en versterker hebt.

rammybully
12 maart 2007, 20:23
Bedankt voor je reactie!

Zou je nog wat meer over dit model kunnen vertellen?
Welk jaar komt deze serie? Is het een voorloper van de Pacifica?
Was de nieuwprijs ook rond de 200 euro? Is dit model beter of slechter als de Pacifica?

Dus voor die 80 euro nog steeds een goede koop begrijp ik :hippie:

Voor 80 euro, GELIJK DOEN!!!!
Ik heb zelf ook heel kort een RGX thuis gehad. Dit model is zeker niet slechter als die Pacifica.
De hals van een RGX is veel lekkerder, hij is mooi gelakt.
Verder is de klank en de vorm precies het zelfde.

SUCCES ERMEE!!!
:strat:

Kubus
12 maart 2007, 21:30
Voor 80 euro, GELIJK DOEN!!!!
Ik heb zelf ook heel kort een RGX thuis gehad. Dit model is zeker niet slechter als die Pacifica.
De hals van een RGX is veel lekkerder, hij is mooi gelakt.
Verder is de klank en de vorm precies het zelfde.


Dank Rammy!

Goed om te horen. Weet je ook welk jaar ze stopte met de productie hiervan?
Word met de koop ook nog geholpen door Mr. Bluesbreaker dus het komt zeker goed. :satisfie:

Damage Inc.
13 maart 2007, 04:49
Kan iemand me vertellen wat dit allemaal betekend? :)
Had er ook bijgezet dat de tremelo arm er wel bijzit maar niet op deze foto maar eigenlijk geen idee wat dit is en doet :noob: Kan je die er ook gewoon aflaten trouwens?

Een "Fender-type tremolo" is... ja, zo'n tremolo die meestal op Fender (Stratocasters) worden gebruikt, ik weet niet of dat ook van Fender zelf is.
Maar er zijn veel mensen die dan zeggen van "neem een fatsoenlijke tremolo", en daarbij doelen ze meestal op een Floyd Rose tremolo.
Die kun je hier zien http://www.floydrose.com/original.html , vergelijk die maar eens met een tremolo die op een Stratocaster ofzo zit.
En hier zie je er ook veel verschillende: http://en.wikipedia.org/wiki/Tremolo_arm

De tremolo-arm is... de arm dus, die staaf of balk dinges of hoe je het anders ook kan noemen :p .
Maar die kun je er meestal af schroeven, en die kan je er zeker aflaten, maar dan kun je de tremolo dus niet gebruiken.
Je kan 'm wel een beetje op en neer wiebelen als je ergens grip kunt vinden of erop duuwt, maar veel effect krijg je daar niet van.

- Damage Inc.

Blend
14 maart 2007, 09:52
en door een tremelo ontstemt je gitaar razendsnel.

Kubus
14 maart 2007, 13:27
Bedankt voor de reacties en de uitleg!
Zal hem er wel afhalen als ik hem koop. Als beginner heb je toch nog weinig aan die "speeltjes" :)

Laat jullie nog horen wat het geworden is! :lp:

zeppo
14 maart 2007, 13:28
en door een tremelo ontstemt je gitaar razendsnel.
je nick kan beter 'kort-door-de-bocht' zijn.

dePerik
14 maart 2007, 13:35
Ik héb dus een Pacifica, maar dan welliswaar de 604 met Spergels en een Wilkinson tremolo. Die ontstemt dus echt niet hè! Duikvluchten, rukken aan die jankhengel tot je scheel ziet, het ding blijft in tune :rockon:

Kubus
16 maart 2007, 18:54
Heb de Yamaha Pacifica RGX gekocht :jam:

Met grote dank aan Eric (Mr. Bluesbreaker)!!!!!!
Hij heeft de gitaar "goedgekeurt";)
Ook gelijk Eric zijn collectie en speelkwaliteiten gezien. En ik was onder de indruk. Erg mooie gitaren en hij speelt echt super!

Nu begint voor mij het grote leren. Even minder leuk de beginsels maar ga er toch voor :) Waar op het forum kan ik de meeste tips vinden om gitaar te leren spelen? Algemeen of hier op electrisch?

Edit: Zie al dat ik bij speeltechnieken en theorie moet zijn.
Denk dat ik morgen ook maar alvast "de gitaar" ga bestellen.

Rormo
16 maart 2007, 19:54
gefeliciteerd met je aankoop! Hoop dat je er nog jaren plezier aan zult beleven.