PDA

View Full Version : hoe zet ik mijn gitaar in drop D



Strangegun
9 maart 2007, 20:04
Ik snap er echt niks van ze zeggen draai je gitaar lager maar hoe laag? Kan iemand me precies uitleggen hoe ik mijn gitaar in drop d zet en hoe ver ik moet stemmen ?

Is voor het liedje sonne. van rammstein




Greetz Twan

Bl44t44p
9 maart 2007, 20:16
Stem je lage E-snaar naar een d. Dat kan op gehoor (flageolet op fret 5 van je lage D-snaar met fret 12 van de 'hoge' D-snaar óf fret 7 indrukken en de losse A-snaar) of met een chromatisch stemapparaat :)

Strangegun
9 maart 2007, 20:22
ik heb een stemapparaat en ik speel nog niet zo heel lang dus op mijn gehoor word best moeielijk weet jij hoe ik dat stemapparaat instell op drop-d ?

Wickerman
9 maart 2007, 20:28
Zorg ervoor dat je dikke E-snaar op de zevende fret even laag klinkt als de snaar daaronder. Zo draai je 'm een volledige toon lager. Powerchords kunnen nu met 1 vinger gespeeld worden. Zoals de heren van Rammstein (yeah!!!) doen.

JER00N
9 maart 2007, 22:00
Je hoeft er niet per se een chromatisch stemapparaat voor te hebben hoor, met een gewone kan het ook. Daar zit immers al een D op :)


Dus gewoon: lage E wat losser draaien tot je stemapparaat D aangeeft (let op, D, dus niet D#) en dan gewoon fijnstemmen.

Strangegun
10 maart 2007, 13:48
a zo ok thanks en dan heb ik hem op drop d ?

marter544
10 maart 2007, 13:52
Jup, maar als je hem dan in D hebt staan, trek dan nog een keer flink aan die snaar, en stem em dan weer omhoog naar D. Anders wordt het echt één valse bende.

Strangegun
10 maart 2007, 14:15
Krijg geen d te zien wel 20,ac,4e en ga zo maar door

Richwoodje
10 maart 2007, 14:23
kan zijn dat ie zo'n lage D niet herkent omdat 'ie normaal een een octaaf hogere D moet herkennen. Heb je een knopje met een mol erbij?(ziet eruit als een soort 'b'). Als je die twee keer indrukt moet je de E-snaar lossen draaien tot dat ding zegt dat je een E hebt, wat dus eigenlijk een Ebb en dus D is.

Bl44t44p
10 maart 2007, 15:56
Wat voor stemapparaat heb je? En dan niet "een grijze Kroog" maar even het precieze model.

hendrix2
10 maart 2007, 16:05
misschien zo dan:
Stem je lage E naar beneden, en speel dan je 2de fret. Die zou inprincipe als de oorspronkelijke E moeten klinken. En dit kan je tuner blijkbaar wel weergeven.
Omslachtig, maar moet lukken.

Strangegun
10 maart 2007, 16:42
Seiko - Sat 100 guitar&bass tuner

http://img187.imageshack.us/img187/2780/aaaaani4.jpg (http://imageshack.us)

rot cam foto maar heb je messchien een idee hoe hij eruitziet :) (staat op de kop trouwens) :P

-=JEROEN=-
10 maart 2007, 18:45
precies hoe hendrix het zegt

draai je E snaar iets losser, net zo lang tot je stemapparaat een E aangeeft als je de snaar op de 2e fret in drukt

yanto
11 maart 2007, 12:43
Sla je D snaar en lage E snaar tegelijk aan en stem dan je E naar omlaag totdat ze hetzelfde klinken. Je hebt dan wel een octaaf, maar wel snel en effectief.

Pun
11 maart 2007, 16:13
Sla je D snaar en lage E snaar tegelijk aan en stem dan je E naar omlaag totdat ze hetzelfde klinken. Je hebt dan wel een octaaf, maar wel snel en effectief.

Het is makkelijker te horen als je de D snaar open speelt en op de E-snaar een flaggiolett op de 12e fret speelt.
Dan zit er namelijk ook geen octaaf meer tussen. Dat is in ieder geval de manier waarop ik het doe, en dit is eigenlijk het enige wat ik echt op gehoor kan stemmen (ben wel aan het werken om meer op gehoor te kunnen stemmen, is altijd makkelijk).

Strangegun
11 maart 2007, 17:42
Bedankt allemaal :) het is me niet helemaal gelukt maar morgen heb ik gitaar les en dan vraag ik het nog eve aan de leraar ^^

Strangegun
13 maart 2007, 15:43
Ik heb het aan mijn leraar gevraagd en hij zei zelf dat het goed was dat ik hier al mee bezig was. Maar je gaat al heel snel simpel spelen en alleen maar in drop d spelen is slecht als je alleen maar power cords zou willen spelen hoef ik jou dat niet te leren zei die. En zeker nu je net bezig bent moet je nog niet al te veel gaan switchen. (hij had al is meegemaakt dat iemand stopte met gitaar spelen omdat die alleen maar in drop d wou spelen. En nooit akkoorden of zo probeerde te doen)


IK denk dat ik het niet helemaal goed uitleg zo als hij het me zei maar in iedergeval ik blijf nog gewoon een tijdje in de normaale stand spelen :)
en toch maar die akkoorden er in rammen he :hippie:

-=JEROEN=-
14 maart 2007, 01:31
goed advies

drop D kan later altijd nog

Lennartmot
5 april 2007, 13:36
Als je hem indrukt op de 2 fret en dan gaat stemmen heb je ook te maken met het ietsje uitrekken door het indrukken.. Op gehoor naar mijn mening het meest praktisch, questie van even goed luisteren;) Als je in E blijft spelen, is toch net dat toffe toontje minder heh!

consequence
5 april 2007, 14:02
Als ik hem wil stemmen in drop D dan sla ik mn lage E snaar en mn D snaar tegelijk aan en draai ik mn E lager tot je geen zwevingen meer hoort... als je begrijpt wat ik bedoel :cooler:

Strangegun
5 april 2007, 19:29
dus je slaat de a over ? want het is toch zo ? eadgbe van dik naar dun en als je de a bedoeld moet de E gelijk klinken met de A en de d ?

consequence
5 april 2007, 21:00
dus je slaat de a over ? want het is toch zo ? eadgbe van dik naar dun en als je de a bedoeld moet de E gelijk klinken met de A en de d ?
Jup, alleen D. Het komt hier op neer: 2 tonen dieongeveer een octaaf van elkaar verschil laten zwevingen horen(een opzwellend en afnemend geluid) en wanneer ze precies een octaaf verschillen zijn deze zwevingen weg. Dus als je de E snaar wat lager zet en dan samen met de D snaar aanslaat en die E-snaar verdraaid tot je geen zwevingen meer hoort staat ie in drop-D. Voor meer informatie: Moet je maar eens je emailadres geven, dan stuur ik mn jaarwerk door.

Grtz Sam