PDA

View Full Version : Kleine draai volumeknop: geen geluid meer



Yamhammer_71
9 maart 2007, 18:59
Hey,

Ik heb problemen met de volumeregeling van mijn gitaar...als ik een klein beetje minder volume wil en zachtjes aan de knoppen begin te draaien, valt direct het geluid uit (al bij stand 6). Bij beiden potmeters.
Hoe kan dat?

glasbier
9 maart 2007, 19:20
sla je de snaren wel aan???

bert k
9 maart 2007, 21:57
Dat klinkt toch een beetje als versleten potmeters. Zijn ze al oud?

DarknessAwaits
9 maart 2007, 22:52
Wellicht logaritmische potmeters ipv normale? Of andersom, ik vergeet altijd hoe dat precies werkt.

Sjel
9 maart 2007, 22:54
Wellicht logaritmische potmeters ipv normale? Of andersom, ik vergeet altijd hoe dat precies werkt.
Ja, weet dat ook niet precies. Maar in dat geval moeten we weten of hij dat probleem altijd al gehad heeft of dat het iets recent is.

Pentatonic
10 maart 2007, 00:28
ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van :) ik heb er ook niet zo'n last van.

Flint Stone
10 maart 2007, 00:36
Ik heb er ook geen verstand van, maar denk even met je mee. Als het bij twee potmeters (volumepots neem ik aan) hetzelfde is, zou het wel erg toevallig zijn dat die tegelijkertijd de geest geven. Dat is eerder een aanwijzing dat het wat anders is.
Heb je al gecheckt of het niet aan de kabel ligt of aan de versterker?

Als je zeker weet dat het in de gitaar zit, is het een kwestie van kijken of alle draadjes nog vast zitten, alle soldeerverbindingen nog goed zijn, potmetertjes reinigen met wat contactspray, jackingang idem, kijken of de stekker goed contact maakt, toggleswitch schoonmaken en eventueel de contactlipjes een beetje bijbuigen.

Als het dan nog niet verholpen is kun je het signaal van je pups rechtstreeks aan je jackingang verbinden (versterker wel even zachtjes zetten),als hij het dan wel op vol volume doet, zit het toch ergens in je potmeters/tswitch. Doet hij dat dan nog niet goed, dan zit het in je pups of toch in je kabel/versterker.

Squier4ever
10 maart 2007, 11:51
ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van :) ik heb er ook niet zo'n last van.

is geen single coil probleem, maar ligt aan je potmeter. deze is dus logaritmisch qua verloop.

je hebt lineaire en log. potmeters.
de lineaire hebben een constant "verloop", weet niet precies hoe ik het anders moet noemen. dat wil zeggen dat het verloop van je volume lineair verloopt met de verdraaiing van je potmeter.
bij een logaritmische gaat dit logaritmisch:

http://img296.imageshack.us/img296/6694/lineairoj1.jpg

Yamhammer_71
10 maart 2007, 12:12
ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van :) ik heb er ook niet zo'n last van.

Zowieso iedereen bedankt voor de reacties. Bij mn gitaar geef ie van 0-7 dus ook geen geluid, alleen bij de volume-pots. Het zijn humbuckers dus...
Ik mag er vanuit gaan dat er een fout met de potmeters is.

no 1 hops
10 maart 2007, 13:40
vind van wel.
heb zelf een potmeter die hetzelfde doet.
je hebt te maken met een contact vlak waarover een koperen/metalen deel sleept terwijl je draait, dat contact vlak kan slijten, coroderen, vooral als hij constant op 1 plaats staat corodeert de rest en heb je knetteren of helemaal niks.
nieuwe pot is ook zo'n ramp nog niet.

Yamhammer_71
11 maart 2007, 15:43
vind van wel.
heb zelf een potmeter die hetzelfde doet.
je hebt te maken met een contact vlak waarover een koperen/metalen deel sleept terwijl je draait, dat contact vlak kan slijten, coroderen, vooral als hij constant op 1 plaats staat corodeert de rest en heb je knetteren of helemaal niks.
nieuwe pot is ook zo'n ramp nog niet.

Ik heb Tim gemaild van Bare Knuckle en die heeft me advies gegeven voor de juiste condensor en potmeter-waarden. Denk dat ik dan geen problemen meer zal hebben met de toon van de pickups. De 300K potmeters maken de gitaarsound gewoon te donker en creamy, waardoor de hoge tonen niet al te mooi zijn, vandaar dat pickuphoogte verstellen niks uithaalde om de gewenste toon te bereiken.
Het verschil tussen lineair en logaritmisch is duidelijk. Lineair is vloeiend in een lijn...vandaar betere controle tussen de 0-10 van volume en logaritmisch heeft er een grote piek in zitten, waardoor de controle tussen de 0-10 niet helemaal vloeiend is.

Squier4ever
11 maart 2007, 15:50
het is niet direct een piek...
de helling van de grafiek loopt ineens erg op...

bert k
11 maart 2007, 16:14
Ik Het verschil tussen lineair en logaritmisch is duidelijk. Lineair is vloeiend in een lijn...vandaar betere controle tussen de 0-10 van volume en logaritmisch heeft er een grote piek in zitten, waardoor de controle tussen de 0-10 niet helemaal vloeiend is.
Bijna, maar niet helemaal. Ons gehoor is zelf logaritmisch. Een logaritmische potmeter compenseert hiervoor, en zal (als volumeregelaar) juist klinken alsof het volume in rechte lijn toeneemt. Als je een lineaire potmeter gebruikt krijg je juist dat abrupte wegvallen van je geluid.

Mitch
11 maart 2007, 16:35
Bijna, maar niet helemaal. Ons gehoor is zelf logaritmisch. Een logaritmische potmeter compenseert hiervoor, en zal (als volumeregelaar) juist klinken alsof het volume in rechte lijn toeneemt. Als je een lineaire potmeter gebruikt krijg je juist dat abrupte wegvallen van je geluid.

De tweede goede post in dit topic :satisfie:

Yamhammer_71
11 maart 2007, 17:33
Bijna, maar niet helemaal. Ons gehoor is zelf logaritmisch. Een logaritmische potmeter compenseert hiervoor, en zal (als volumeregelaar) juist klinken alsof het volume in rechte lijn toeneemt. Als je een lineaire potmeter gebruikt krijg je juist dat abrupte wegvallen van je geluid.

Jep. Dat begrijp ik.
Binnekort eindelijk de juiste electronica bestellen bij Vox Humana op advies van Tim (BK pickups).
Heb nooit gedacht dat het zo belangrijk is om de juiste electronica in een gitaar te hebben, maar schijnbaar dus wel.
Heb er positieve vertrouwen in dat het de sound ten goede zal komen :)
Dan pas ga ik ervanuit dat ik de BK Mules ga horen zoals ze behoren te klinken...tis toch nogal een heel verschil om 300K in je gitaar te hebben, of allemaal 500K :)

Dirkdewaard
11 maart 2007, 18:33
Jep. Dat begrijp ik.
Binnekort eindelijk de juiste electronica bestellen bij Vox Humana op advies van Tim (BK pickups).
Heb nooit gedacht dat het zo belangrijk is om de juiste electronica in een gitaar te hebben, maar schijnbaar dus wel.
Heb er positieve vertrouwen in dat het de sound ten goede zal komen :)
Dan pas ga ik ervanuit dat ik de BK Mules ga horen zoals ze behoren te klinken...tis toch nogal een heel verschil om 300K in je gitaar te hebben, of allemaal 500K :)

Voor iedereen die veel voor veel geld nieuwe pickups koopt, eerst goede potmeters en condensators kopen!!! Als je nieuwe electronica hebt gekocht moet je voor de grap je oude elementen er maar eens in gooien...... :)

LaurentB
11 maart 2007, 20:21
Bijna, maar niet helemaal. Ons gehoor is zelf logaritmisch. Een logaritmische potmeter compenseert hiervoor, en zal (als volumeregelaar) juist klinken alsof het volume in rechte lijn toeneemt. Als je een lineaire potmeter gebruikt krijg je juist dat abrupte wegvallen van je geluid.

Ahaaa, dat betekent het! Dus logaritmische potmeters zijn in feite exponentieel, juist om het logaritmische karakter van het gehoor te compenseren.
Waarom hebben alle dingen bij gitaren de verkeerde naam? Zoals de tremolo-hendel, die natuurlijk een vibrato-hendel is. Tremolo is nl. wat je op een mandoline doet.