PDA

View Full Version : zoektocht akoes. gitaar



Fenndangoband
9 maart 2007, 10:42
Yooooooooooo,

Ik zit al een tijdje te denken dat het maar eens tijd wordt om eens een deftige, of toch in ieder geval, een betere akoestische gitaar te kopen. Ik ben al in de bovenste topics gaan kijken maar daar heb ik niet echt antwoorden gevonden. Zelf ben ik een elektrisch speler maar ik kan ook genieten van een akoestisch gitaartje op m'n schoot... alhoewel ik dat steeds minder en minder doe wegens mijn erbarmelijke akoestische gitaar. Ik heb een Fender Gemini III (Korea made)... mijn allereerste gitaartje, het gitaartje dat voor een heuse verslaving gezorgd heeft... ook al klinkt en speelt ze nu kut... ik doe ze in ieder geval nooit weg... daarom begin ik eens te kijken naar iets anders... Ik ben wel zeer moeilijk op gebied van akoestische gitaren en ben misschien wel onmogelijk... ik verwacht van een akoestische bijna hetzelfde als van een elektrische qua bespeelbaarheid. Tot nu toe is dit enkel bij een LARRIVEE en LOWDEN gelukt (en pas vanaf de middenklasses). Helaas zijn deze te duur voor mijn budget.
Hier een lijstje wat ik zoek en niet zoek in een akoestische (folk) gitaar...:

- Zeker geen dreadnought
- Jumbo (graag maar hoeft niet)
- Bespeelbaarheid zo dicht mogelijk bij een elektrische gitaar
- Budget max. €600
- Geen Yamaha, Crafter, Carvin, Cort, Fender, Washburn, Samick, Stagg, Simon&Patrick ... (al geprobeerd en zijn mijn ding niet)
- Venetian cutaway (geen Florantine)
- moet cutaway hebben (neuk af en toe graag een nootje en wil daarom dat hoge noten makkelijk bereikbaar zijn, ik weet dat dit "sound" wegneemt maar het is het me waard)
- Hoeft geen versterking te hebben maar mag (ik kan er later nog steeds een b-band of fishman in knallen)
- volle, heldere klank
- massief bovenblad (geen triplex)
- mat gelakt
- flinterdunne (liefst doorzichtige) slagplaat ofwel geen slagplaat
- ebben toets

Ik weet ik ben veeleisend en is waarschijnlijk onmogelijk om zo een gitaar te vinden voor mijn budget maar zouden de kenners hier me toch een aantal merken/ type's kunnen aanraden om zeker eens te testen en waar de meeste van mijn wensen zijn in terug te vinden...?? Alvast bedankt!

Dirk_Hendrik
9 maart 2007, 11:20
Ik kan er zo een paar noemen.... Buiten je budget. Binnen dat budget kap je iets teveel weg met die lading eisen.

Don Capo
9 maart 2007, 11:22
Kan er ook niet zo een paar opnoemen...

Voor deze eis:
- flinterdunne (liefst doorzichtige) slagplaat ofwel geen slagplaat

Kan ik je een Golpeador aanraden, 15 eurie bij de betere gitaarzaak. Wordt gebruikt in de flamenco

kornelius
9 maart 2007, 11:27
Tanglewood TW-55NS-B Volledig massieve jumbo met cutaway

Liefhebber
9 maart 2007, 11:53
Waarom een jumbo als je enigszins de elektrisch feel wilt hebben. Is een onlogische keuze. Je zou eens naar Takamine kunnen kijken. Hun natural serie is er in verschillende modellen en ze hebben geen slagplaat.Deze zijn wel boven het budget(rond 1000 euro).Ook de goedkopere buiten Japan gebouwde series zijn wel een onderzoek waard.
Waarom is Yamaha geen optie? Hun APX en GPX series zijn vooral ook ontworpen om elektrische gitaristen aan te spreken. Versterkt doen ze het heel goed, zeker met de nieuwe elektronica. Wat prijs betreft zitten ze tussen 600 en 1000 euro

Fenndangoband
9 maart 2007, 12:11
Waarom een jumbo als je enigszins de elektrisch feel wilt hebben. Is een onlogische keuze. Je zou eens naar Takamine kunnen kijken. Hun natural serie is er in verschillende modellen en ze hebben geen slagplaat.Deze zijn wel boven het budget(rond 1000 euro).Ook de goedkopere buiten Japan gebouwde series zijn wel een onderzoek waard.
Waarom is Yamaha geen optie? Hun APX en GPX series zijn vooral ook ontworpen om elektrische gitaristen aan te spreken. Versterkt doen ze het heel goed, zeker met de nieuwe elektronica. Wat prijs betreft zitten ze tussen 600 en 1000 euro

Ja ik dacht aan een jumbo omdat ik een cutaway wil en omdat een cutaway een hap van je sound wegneemt dacht ik zo dat een grote klankas deze sound terug opvult... misschien is dit niet zo maar ja... leekt me logisch.
I.v.m. Yamaha... ik heb al op een aantal Yamaha's gespeeld maar ik vind ze echt niet lekker aanvoelen vandaar deze opmerking.
Het lijkt me dus vrijwel onmogelijk om mijn wensen te vinden binnen mijn budget (alhoewel ik de aanbevolen Tanglewood wel eens ga testen, al van gehoord maar nog niet bespeeld). Blijkt het onmogelijk dan wacht ik liever nog even en spaar ik nog even door (een 6tal maanden langer wachten of niet maakt uiteindelijk niet zo veel uit op een mensenleven... en ondertussen kan ik testen.... Dus @Dirk Hendrik (en anderen) laat maar tips komen ivm merken/types om eens te testen). In ieder geval wil ik tot een maximum van €1200 gaan voor een akoestische gitaar (liefst eigenlijk €1000, maar ja... als €200 meer het grote verschil maakt dan twijfel ik er niet over natuurlijk). Cheers.

freekick
9 maart 2007, 12:56
Misschien moet je een Ayers medium-jumbo proberen..
All solid woods voor hele redelijke prijs.
Slagplaat moet je er dan zelf opplakken of beter; vergeet het hele ding.

Laser
9 maart 2007, 15:47
Kijk eens naar
Furch
en
Furch
en misschien Furch?
cfr Vox Humana voor details en prijslijst.

Pais
9 maart 2007, 16:09
Slagplaat moet je er dan zelf opplakken of beter; vergeet het hele ding.

Zonde toch... Ik zag vanmiddag een straatmuziekant op een spaanse gitaar spelen met plectrum en hij had het hele bovenblad stukgeragd. Het zal niet lang meer duren voor hij door het hout zit.

Golpeador lijkt me een perfecte oplossing, wat DonCapo al zegt. Die zie alleen als je er echt op let. Ik laat er ook 1 op mn spaansje zetten want die begint nu al te leiden onder mn golpe's

Pais
9 maart 2007, 16:13
Ja ik dacht aan een jumbo omdat ik een cutaway wil en omdat een cutaway een hap van je sound wegneemt dacht ik zo dat een grote klankas deze sound terug opvult... misschien is dit niet zo maar ja... leekt me logisch.

Ik dacht dat de dreadnought vanwege zn brede vierkante vorm wat meer laag in het geluid heeft, en een jumbo wat helderder en feller is. Dat maakt het een hele andere gitaar. Mijn zwager heeft een jumbo met cutaway, ik had een dreadnought met cutaway in dezelfde prijsklasse. Die van hem was echt gewoon een compleet andere gitaar - veel sprankelender. Die van mij een stuk warmer. Ik kan me voorstellen dat een cutaway vooral invloed heeft op het volume.

bert k
9 maart 2007, 16:26
Ik heb nog nooit echt gemerkt dat een cutaway veel van je sound wegneemt. Zoek toch wat langer onder de merken die je nu al hebt afgeschreven, er zitten toch echt prima merken tussen.

GunMetalBlue
9 maart 2007, 19:59
Ik heb vandaag op een goedkoop Takamientje G dreadnought gespeeld, 189 euro. Maar man wat een sound. Een supergoede slaggitaar voor een sprakelende sound. Maar in het tokkelwerk laat hij toch een steekje laag vallen.

Verder kan ik nog LAG aanraden, de Spring. De goedkoopste van de hele reeks, maar ook lekker sprankelend en de best klinkende van de hele reeks, heel raar.

Anders de Seagull S6? Maar daar heb ik nog nooit op gespeeld, dingen zijn altijd uitverkocht.

Laser
9 maart 2007, 21:36
Seagull S6+CW klinkt echt goed, als ge oplet geen maandagmodel in de hand te krijgen ( intonatie en actie ckecken).
Maar Furch is weer een trap hoger in klank.

GunMetalBlue
9 maart 2007, 21:44
Of een cutaway wel of niet je sound veranderd... Ik zal maar concluderen dat het van persoon tot persoon en van gitaar tot gitaar verschilt?