PDA

View Full Version : onderhoud



timbo
8 maart 2007, 16:23
ik dacht vandaag: ik ga mijn gitaar eens een onderhouds beurt geven.
dat is bij mij niet zo veel gwn wat schoon maken en nieuwe snaren opzetten maar goed:p
ik zie dus nu echt hoe smerig mn fretboard is er zit echt zo'n dikke laag op. hoe kan ik mn fret board het beste schoonmaken zonder 30 km te hoeven reizen voor zo'n klein flesjes fretboard cleaner?

blimb
8 maart 2007, 16:25
dat hangt een beetje af van het soort fretboard.. heb je een maple (afgelakt) fretboard of een palisander of ebben onafgewerkt fretboard?

timbo
8 maart 2007, 17:04
ik heb geen flauw idee als ik eerlijk moet zijn:p (stom he:()

Fenndangoband
8 maart 2007, 17:05
Neem gewoon wat boenwas voor de meubels... het voedt het hout. Je vindt zelf bijenwas in spuitbussen... het merk Kiwi is zeer goed (te vinden in de supermarkt). Zeer handig en is het beste schoonmaakmiddel voor gitaren (naar mijn idee). En is goed voor iedere houtsoort....... dus je moet je niet afvragen welk hout je fretbord is

lifespan
8 maart 2007, 20:04
Je kan het beste eerst je fretboard schoonmaken, als er echt dikke troep opzit eerst voorzicht met een BOT mesje wegschrappen, vervolgens met doekje met wasbenzine verder schoonmaken (verwijderd ook het vet!!) Pas op met boenwas, blijft vaak vettig, Dunlop heeft een prima speciale was hiervoor, aantal keren lekker dik inwrijven, die was trekt er in, dus er blijft geen vettigheid op zitten. Goed nawrijven met zacht droge doek en dan kunnen je snaren er weer op. TIP: bij de apotheek kan je alcoholdoekjes kopen (ca. 5 x 5 cm verpakt in zakje,) per bijvoorbeeld 10 stuks. Als je dan gitaar wilt spelen en je hebt net aan iets vettigs gezeten (de bekende snackbar hap die je vaak op een gig krijgt voorgeschoteld) kan je je vingertoppen even ontvetten, scheelt ook voor je snaren, blijven langer goed!!
En na elke keer spelen hals + snaren goed nawrijven met oude handdoek (altijd in je gitaarkoffer meenemen!!)

gr, Pep

Fenndangoband
9 maart 2007, 09:28
Pas op met boenwas, blijft vaak vettig.

Hey Pep,

Die bijenwas waar ik het over heb is echt schitterend en laat geen vettigheid na... maar laat ons even nadenken... als je kan kiezen tussen wasbenzine en bijenwas die speciaal ontworpen is voor hout dan is de keuze toch snel gemaakt. Ik weet dat wasbenzine niet echt kwaad kan op je fretbord maar is toch veel agressiever dan wat bijenwas die het hout voedt? Trouwens als je je fretboard insprayt met deze bijenwas en je poetst ze heel goed op dan is alle vettigheid verdwenen. Het zal misschien wat gladjes aanvoelen maar niet echt vettig. Al die middeltjes die er zijn om je fretbord te voeden en te reinigen zijn bijna allemaal op basis van olie (om het hout soepel te houden). Die voelen ook misschien wat vettig aan maar als je alles mooi oppoetst dan is die vettigheid toch weg en je fretbord is terug mooi aan het blinken (niet van vet maar laat ons zeggen van gezondheid 8-) ).
Goede tip van die alcocholdoekjes om die standaard bij je axe te hebben als je "giged". Ik heb al met de meest ranzigste poten mijn geliefde bepoteld door gebrek aan een kraantje met wat zeep. BTW: Welkom op het forum.

J.

timbo
9 maart 2007, 11:43
Hey Pep,

Die bijenwas waar ik het over heb is echt schitterend en laat geen vettigheid na... maar laat ons even nadenken... als je kan kiezen tussen wasbenzine en bijenwas die speciaal ontworpen is voor hout dan is de keuze toch snel gemaakt. Ik weet dat wasbenzine niet echt kwaad kan op je fretbord maar is toch veel agressiever dan wat bijenwas die het hout voedt? Trouwens als je je fretboard insprayt met deze bijenwas en je poetst ze heel goed op dan is alle vettigheid verdwenen. Het zal misschien wat gladjes aanvoelen maar niet echt vettig. Al die middeltjes die er zijn om je fretbord te voeden en te reinigen zijn bijna allemaal op basis van olie (om het hout soepel te houden). Die voelen ook misschien wat vettig aan maar als je alles mooi oppoetst dan is die vettigheid toch weg en je fretbord is terug mooi aan het blinken (niet van vet maar laat ons zeggen van gezondheid 8-) ).
Goede tip van die alcocholdoekjes om die standaard bij je axe te hebben als je "giged". Ik heb al met de meest ranzigste poten mijn geliefde bepoteld door gebrek aan een kraantje met wat zeep. BTW: Welkom op het forum.

J.

verwijderd die bijenwas die dikke vieze laag van mn fretboard? en het is dus gelijk goed voor het hout?

olaf reijnders
9 maart 2007, 12:00
Ik zou dan toch 30Km. gaan reizen voor een flesje lemonolie ofzo. Het gaat toch om je gitaar.

FC Spoiler
9 maart 2007, 12:15
+ 1 dat zou je zelfs op de fiets kunnen doen... :satisfie:

bert k
9 maart 2007, 12:20
De wasbenzine verwijdert het vet van je hals. Die vieze laag is vettig, dus dat werkt wel. Maar als je klaar bent is alle vet weg, ook de olie die erin moet blijven. Dus na de benzine moet je je hals weer in de houtolie zetten.


Niet roken tijdens de benzine, anders krijg je een Hendrix-gitaar :)

Fenndangoband
9 maart 2007, 12:35
verwijderd die bijenwas die dikke vieze laag van mn fretboard? en het is dus gelijk goed voor het hout?

Dat is toch mijn ervaring... natuurlijk moet je met je doekje iets harder wrijven op de vieze laag (kan intensief wrijven zijn) maar het gaat er zeker af... en je weet zeker dat je je fretbord niet mishandeld met een of ander agressief product. Bijenwasspray lekker dik op je fretbord spuiten (laagje leggen)... beetje laten inwerken en dan fret per fret met een zacht doekje schrobben... op einde als al het grote vuil weg is nogmaals proces herhalen... en je bent terug goed voor lange tijd. Zo doe ik het toch... en mijn gitaartjes ziet er na al die jaren nog steeds prachtig uit.

timbo
9 maart 2007, 13:33
ok ik zal het proberen

timbo
9 maart 2007, 19:51
bedankt het ziet er weer goed uit en met de nieuwe snaren klinkt ie weer goed.
alleen de a en de lage e snaar maken een raar ratelend geluid.(onversterkt) als ik versterkt speel hoor je het niet uit de versterker. wat kan er mis zijn?

Ome Roon
9 maart 2007, 23:56
Misschien ligt je snaar net iets te laag nu waardoor ie licht aanloopt. Probeer even te luisteren waar dat geluid vandaan komt. Zijn het de eerste fretten dan is waarschijnlijk dat blokje waar je snaren doorheen lopen bij de kop versleten. Ik had dat bij mijn gitaar ook en heb dat toen laten fixen door Dirk Heijne (muziekwinkel in Krommenie). Die heeft het blokje iets verhoogd en daarna deed ie het weer als vanouds.

Vaak kun je bij de brug de snaren ook wat hoger zetten, misschien is dat ook nog een oplossing (als het niet alleen de eerste fretjes zijn).

vulvasonic
10 maart 2007, 00:26
Als je een gelakte toets hebt (licht hout, maple - en sommige merken lakken ook hun rosewood toetsen), dan hoef je alleen maar het vuil eraf te halen met een vochtig doekje.

Maar ik denk dat je een donkere toets hebt, is het niet? :)

timbo
10 maart 2007, 16:59
Als je een gelakte toets hebt (licht hout, maple - en sommige merken lakken ook hun rosewood toetsen), dan hoef je alleen maar het vuil eraf te halen met een vochtig doekje.

Maar ik denk dat je een donkere toets hebt, is het niet? :)

ja dat klopt ja. maar ik zal maar eens de brug iets omhoog doen kijken wat er gebeurt

wietse
10 maart 2007, 18:25
ik ben mischien een rare wat dat aangaat.
maar als ik weer eens een oude gitaar heb gekocht waar het fretboard te vies van is om aan te pakken, dan trek ik de snaren eraf, loop er mee naar het aanrecht maak een warm sopje en schrob het vuil eraf met de afwasborstel, na de tijd even goed olien en klaar.(steek natuurlijk niet de hals in het water)
met de zachte kant van een schuursponsje en wat zeepsop werkt ook prima.

timbo
10 maart 2007, 19:35
ik heb even goed gekeken en hij loopt nergens aan(volgens mij)
en ik krijg mn brug niet zo makkelijk omhoog als de snaren erop zitten:P

en als ik bevoorbeeld de lage e de 13e fret pak dan hoor je echt bijna niets behalve dat trillend geluid

wietse
10 maart 2007, 19:42
wat voor gitaar heb je?
bij een stratmodel dan kan elk zadeltje individueel omhoogdraaien met een imbus sleuteltje, bij een tune omatic zoals op les paul modellen e.d. met een schroevendraaier of er zit een wietje onder.
de snaren moeten er juist op liggen voor afstellen van de aktie, dus je hebt effe wat gereedschap nodig.

timbo
11 maart 2007, 09:51
ik heb een les paul ja maar nu je het zegt ik zou het met een schroeven draaier proberen. ik was namelijk dat wieltje aan het draaien.