PDA

View Full Version : Ampeg Reverberocket



tyngweert
8 maart 2007, 15:42
Hallo,

Ik heb sinds een poosje een tweedehands gitaarversterker, nl. een Ampeg Reverberocket.

Ik ben er over het algemeen zeer tevreden over, maar de laatste tijd begin ik veel meer te letten op het gegeven 'klank', en is me opgevallen dat mijn versterker nogal wat ruis produceert! Dit is ook het geval in cleane modus; er staat een soort standaardruis op, die bv. duidelijker wordt naarmate ik meer treble vanop de versterker-EQ toevoeg.

Waaraan ligt dit, en valt dat te verhelpen? Kan het ook aan snoeren of pedaaltjes liggen? (ik heb nogal betrouwbare snoeren en pedaaltjes, maar toch..)

En dan heb ik nog een extra vraagje, dat er zijdelings misschien mee te maken heeft. Ik heb mijn effecten ingeschakeld tussen de gitaar en de versterker, maar ik weet dat er ook zoiets bestaat als 'FX Loop'. Kan iemand mij precies uitleggen wat dat is, waarom je dat evt. zou moeten gebruiken, en wat dat klanksgewijze oplevert?

Groet,

Tyngweert van Klunen

ColourofFire
8 maart 2007, 15:50
Een fx loop is een aansluiting tussen de voor en eindversterker. Vaak zit er ook nog een knopje bij om de hoeveelheid van je geluid dat door de fxloop gaat, en wat direct doorgaat te regelen.

Butger
9 maart 2007, 11:55
En het idee is dus dat sommige effecten beter klinken in de FX loop, bv als je je delay in de FX loop stopt, pas je de delay toe op je overstuurde geluid. Heb je de delay tussen je amp en je gieter, dan ga je dus de delay ook oversturen.
Met clean geluid is het verschil veel minder groot, maar met distortion maakt het qua klank dus aardig veel uit.