PDA

View Full Version : Pickup-switch vervangen



artnaz
8 maart 2007, 12:27
Op mijn Strat heb ik 2 pickups, maar met een 5-standen switch. Behoorlijk onpraktisch... Dus ik wel er een 3-standen switch in zetten.

Ik heb alleen nooit een gitaar opengeschroefd, en ben heel zuinig op mijn juweeltje. Zou ik de switch zelf kunnen vervangen? Is de bedrading een beetje logisch? Komt er verder niks bij kijken?

glacius
8 maart 2007, 12:29
kom maar een keer langs, ik help je wel met die switch

almarvk
8 maart 2007, 12:30
Ik verplaats deze ff naar de Werkbank.

Vragen? -> PM!

artnaz
8 maart 2007, 12:52
Op zich wil ik het zelf doen, maar ik vroeg me af of dat te doen is. Ik kan aardig draadjes solderen, maar misschien komt er nog wat meer bij kijken?

Trouwens, ik heb een graphite nut besteld, alleen dat ding is wat te breed. Ik heb wel een "for a Stratocaster" versie beseld (ook al staat het niet op de verpakking). Maar in ieder geval, hij moet dus korter als het zo hoord, en er moeten slotjes voor de snaren in. Ik neem aan dat ik dat zelf beter niet kan doen. Maar kennen jullie iemand in de buurt van Enschededie zo'n kammetje kan vijlen ?

artnaz
25 april 2007, 22:15
Jongens, ik heb helaas hulp nodig...:( Ik heb de 5-way voor de 3-way vervangen door de bedrading letterlijk over te nemen. Ik wist ook niet beter. De standen blijken nu:

- Wat de "neck-pickup" had moeten zijn: bridge pickup geactiveerd
- "neck + bridge": neck
- "bridge": neck (maar klinkt toch anders dan de andere stand)

Klopt voor geen meter dus, maar helaas heb ik geen idee hoe ik het wel goed moet aansluiten. Er zit - voor mij - geen logica in de bedrading. Omdat ik bij iemand anders de operatie heb verricht, en hij niet veel tijd had, heb ik me een beetje gehaast en is de foto ook mislukt (vandaar dat ik hem maar wat groot post). Dit is hoe het met de 5-way was (dat dus wel goed werkte):
http://img471.imageshack.us/img471/7103/dsc00245qq9.jpg (http://imageshack.us)

Dus mijn vraag is, kan iemand me helpen wat betreft de juiste aansluitingen van de draden met die 8 contacten? Thanks :) !

Ik heb btw in mijn haast ook de schroefjes van de slagplaat gebruikt om de switch te bevestigen, en nu heb ik dus 2 schroefjes te kort...:(

Geronimo
25 april 2007, 23:19
Shit koop eerst eens een multimeter met doorpieper, dan kan je erachter komen hoe de schakelaars werken en hoe je hem dan vervolgens aan moet sluiten, 5 eu bij de gamma en koop dan ook gelijk maar een fatsoenlijke camera!

artnaz
25 april 2007, 23:24
Euhm... Ja, kan ik proberen, maar om eerlijk te zijn heb ik er weinig vertrouwen in dat het me lukt...

En mijn camera is best goed voor een telefoon, hij is alleen niet gefocust...:D

lifespan
28 april 2007, 23:57
kan je hete uittekenen?? 5 standen switch voor 3 standen switch vervangen met 2 pups is fluitje van een cent. Wat voor Strat is dat eigenlijk met maar 2 pups???

G.G.
29 april 2007, 08:51
Bedraden doe je als een telecaster:

http://www.stewmac.com/freeinfo/i-3191/3191_2.gif

Schakelaar is een 3 stands stratschakelaar waarbij de bovenste rij polen zo zit:

Brug Mid Hals Out

En de onderste rij:

Out Hals Mid Brug

Jouw schakelaar heeft nummers langs de zijkant staan.

0= Out
1=Brug
2=Mid
3=Neck

Heb je hier wat aan?

G.G.
29 april 2007, 09:05
Moet dus zo (betreft een 5 standsschakelaar, maar jouw 3 stands ziet er exact hetzelfde uit.):

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Import schakelaar van boven naar beneden:

Brug en
Mid verbinden en brugpickup eraan hangen
Neck kan je een tonepot aan hangen
C en
C verbinden en naar output
Brug kan je een tonepot aan hangen
Mid en
Neck verbinden en neckpickup eraan hangen

artnaz
29 april 2007, 11:34
Prachtig G.G.! Nou moet het wel lukken, bedankt!!! :)

Die gele condensator heb ik dus niet meer nodig?

@ Lifespan: Door die neck+bridge heb je een heerlijk sprankelend geluid á la Tele. En aangezien ik de standen 2 en 4 op een 5-standen-switch niet gebruik, en deze neck+bridge mooier vind dan mid alleen, is een 3-standen-switch wat makkelijker.

Ze hebben toen wel de twee pick-ups juist aangesloten, maar ze hadden zogenaamd vergeten de switch te vervangen. Op zich doed hij het wel goed met de 5-standen, maar toch wel irritant met die 2 extra standen...

G.G.
29 april 2007, 16:28
Prachtig G.G.! Nou moet het wel lukken, bedankt!!! :)

Die gele condensator heb ik dus niet meer nodig?


Graag gedaan. Die gelecondensator moet wat hoog weghalen en hoort aan een toneknop te hangen. Je kanhem wel via een lege lus van de brug of nack aan de massa hangen, maar dat is het zelfde als op dat element de toonknop helemaal dichtgedraaid (dof en veel laag geluid dus).

Ik zou hem weglaten of aan een tonepotmeter bevestigen.

artnaz
23 mei 2007, 12:32
Hmf... Volgens mij heb ik van het nieuwe bericht geen notificatie van gekregen, of heb ik het per ongeluk over het hoofd gezien.

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Ik heb die condensator dus laten zitten tussen de onderste Mid en Neck van de "Import Switch", dat zal ik nog moeten veranderen. Maakt het nog wat uit aan welke Toneknop ik hem hang?

Overigens is alles "verkeerd om" als ik je aanwijzingen heb gevolgd G.G.: Stand 1 = Bridge en Stand 2 = Neck. Maar dat zal ik dus even omdraaien. En dat in stand 2 de toneknoppen niet werken is normaal neem ik aan, vind ik wel handig op zich...

Wat me trouwens ook opvalt, is dat in stand 2, de bridge "minder meedoet". De neck-pickup doet even veel werk als in stand 1, maar de bridge-pickup doet minder werk als in stand 3. Ter visualisatie:

..................Neck.........Bridge
Stand 1.......100%.............0%
Stand 2.......100%...........60% (ongeveer)
Stand 3..........0%..........100%

Ik weet niet niet of dat dus normaal is. In ieder geval klinkt stand 2 teveel als één, ik zou de Bridge er wat meer in hebben willen zitten. Is dit normaal, en kan ik er iets tegen doen? Of ligt dat aan die condensator?