PDA

View Full Version : vibrolux upgrade naar super reverb



manny
8 maart 2007, 11:15
Ik zit er aan te denken om mijn vibrolux om te laten bouwen naar super reverb. zo krijg ik een mooie compacte 2x10 amp met super reverb specificaties.
heeft iemand hier ervaring mee ?

Mr.Jay
8 maart 2007, 12:49
Ik zit er aan te denken om mijn vibrolux om te laten bouwen naar super reverb. zo krijg ik een mooie compacte 2x10 amp met super reverb specificaties.
heeft iemand hier ervaring mee ?

Wat denk je hiermee te bereiken?
SR specs?? > zijn zelfde dan VR-specs. Wat meer vermogen ja door grote OT en wat hogere spanningen/forsere PT.
Maar dat zullen jouw ( als de nog origineel zijn) 2 x 10 niet echt leuk vinden.
Het circuit is verder 100% identiek aan de SR.
Het grootste verschil wat juist ene SR maakt zijn 4 x10. Dus met 2x10 is het gewoon nooit een SR.

Edit: weet je waar je ook tegenaan blijft hikken: het compacte kleine kastje van een VR. Uiteraard niet te vergelijken met de pompeuze 4x10 kast van een SR.

JaY

PeeVee
8 maart 2007, 15:09
Ik heb mijn VR ooit zo gepimpt; dus met grote (Fender Schumacher '69) OT, GZ34 (en zelfs solid state gelijkrichter) voor hogere spanningen, spanningsrails aangepast voor relatief hogere spanningen in preamp, potige Weber C10Q's erin in de hoop op SR sound op VR formaat... Het was leuk bedacht maar vergeet het maar; het is en blijft gewoon een VR, met de modificaties iets meer headroom, iets meer punch en/maar grote OT geeft ook meer bas wat de 2 x 10" config weer zwaarder belast, m.a.w. het was gewoon geen succes. Wil je SR sound dan gewoon een SR kopen. Ik heb er nog wel eentje en wil evt. wel ruilen tegen VR (want heb dan zelf nog twee SR's); mail of PM voor info en foto's.

manny
8 maart 2007, 20:42
OK .. bedankt voor de reakties . het leek me dus een idee om mijn vibrolux wat meer pit te geven. ik mis nu een sprankelende helderheid in het geluid, zeker op hogere volumes waarop ik meestal speel . bij hard aan slaan knalt er nog wel wat sprankeling uit maar anders vindt het geluid te brown zeg maar.
een super reverb heb ik een paar keer gehoord en die had dat geluid wel , heb er alleen zelf nog nooit op gespeeld dus het blijft een gok natuurlijk.
Het idee verder was dan om er evntueel nog een 2x10 aan te hangen zodat er de 4 x10 is. bij kleinere dingen lijkt me dan de 2 x10 lekker handig.
maar uit ervaring blijkt dus dat niet niet goed uitpakt ....
dan toch eerst maar eens een super reverb proberen misschien !!

Mr.Jay
8 maart 2007, 20:56
OK .. bedankt voor de reakties . het leek me dus een idee om mijn vibrolux wat meer pit te geven. ik mis nu een sprankelende helderheid in het geluid, zeker op hogere volumes waarop ik meestal speel . bij hard aan slaan knalt er nog wel wat sprankeling uit maar anders vindt het geluid te brown zeg maar.
een super reverb heb ik een paar keer gehoord en die had dat geluid wel , heb er alleen zelf nog nooit op gespeeld dus het blijft een gok natuurlijk.
Het idee verder was dan om er evntueel nog een 2x10 aan te hangen zodat er de 4 x10 is. bij kleinere dingen lijkt me dan de 2 x10 lekker handig.
maar uit ervaring blijkt dus dat niet niet goed uitpakt ....
dan toch eerst maar eens een super reverb proberen misschien !!

Nu geef je een ander punt aan > sprankel.
Kan jou amp ook hebben. Zoals gezegd heeft dat weinig met VR of SR te maken, de circuits zijn hetzelfde. Wat jij beschrijft zal vnl. aan de gebruikte speakers liggen. Je hebt donkere en heldere speakers, of ze nou in de SR of in jouw VR zitten. Dáár zou je het in kunnen zoeken.
2 potige WEBERS b.v. in jouw kleine VR en die amp klinkt heel wat groter, feller en met de juisten erin ook met sprankel.
Maar een SR wordt het niet zoals aangegeven. Maar ook voro die amp geldt: heb je er toevallig een met wat muffe ouwe speakers klinkt die hetzelfde dna jouw VR. Schiet dus niet op dan.

matto
8 maart 2007, 22:47
Wees maar zuinig op je VR, die is waarschijnlijk breder inzetbaar dan een SR omdat in de meeste bandjes de gitaar meestal te hard is.
Probeer anders eerst eens een extra speakerkastje voor een betere spreiding van het geluid, daardoor zal het ook al wel harder lijken te gaan.

manny
9 maart 2007, 12:11
Wat voor webers zou ik kunnen proberen ?
is de gelijkrichter vervangen door een solidstate ook een optie zodat de spanning wat omhoog gaat, die schijnt nu nml 420-425 te zijn als ik het goed heb. bij harder spelen schijnt dit dan nog wat verder in te zakken waardoor ook de sprankeling in het geluid verdwijnt. of is dit allemaal flauwekul wat je leest en hoort. ik ben geen techneut dus graag hulp !

GuitarMaster
9 maart 2007, 12:21
Wat voor webers zou ik kunnen proberen ?
is de gelijkrichter vervangen door een solidstate ook een optie zodat de spanning wat omhoog gaat, die schijnt nu nml 420-425 te zijn als ik het goed heb. bij harder spelen schijnt dit dan nog wat verder in te zakken waardoor ook de sprankeling in het geluid verdwijnt. of is dit allemaal flauwekul wat je leest en hoort. ik ben geen techneut dus graag hulp !

Ik ben ook geen tech, maar heb wel een Pro Reverb die was uitgerust met een ss-gelijkrichter, die is er laatst uitgehaald en de buis is weer teruggestopt (met uiteraard de nodige modificaties) en ik moet zeggen dat ik hem nu veel beter, helderder vind klinken. Ik snap zelf niet echt waarom er een ss-gelijkrichter ingestopt was.

Chris Winsemius
9 maart 2007, 14:49
@manny (Manfred?)
met 'n ss-rectifier zal de spanning rond de 440 Volt uitkomen in jouw amp

Ik kan en mag waarschijnlijk niet voor guitarmaster spreken maar vraag aan hem 'ns over de mod aan zijn Fender.

@guitarmaster

Met die diodegelijkrichter kwam de spanning in jouw amp op 480 Volt uit, met 'n GZ34 op +/- 450 Volt

Meestal is 450 Volt voor 6L6jes 'n "lekker klinkende spanning" qua hoog en laag in de sound. Er zijn ook mensen die 420 Volt lekker smeuïg en wat warmer vinden.

fenderben
9 maart 2007, 19:22
zit een twin reverb niet tussen vibrolux en super reverb in?
dan is dat misschien een optie.

Mr.Jay
9 maart 2007, 19:25
zit een twin reverb niet tussen vibrolux en super reverb in?

Twin? SR zou je kunnen zeggen zit tussen VR en Twin in.

RF
11 maart 2007, 12:00
Ik heb gemerkt dat sommige pre-amp buisjes ook wel wat sprankel wegnemen uit je VR. Expirimenteren met buisjes en speakers was bij mij een wereld van verschil.. heeel veel sprankel in de VR, hoef je echt niet voor te modden.

Ik zou ook voor Webers gaan in jouw geval gewoon omdat die vaak efficient zijn, goede bass en hoog hebben. Ik zag laatst nog wat op gitaarmarkt staan voor een goede prijs.

grrobert

matto
14 maart 2007, 09:54
Voor de grotere podia kun je natuurlijk ook gewoon twee stuks VR gebruiken en doorkoppelen.
Dat is al met al nog een stuk flexibeler inzetbaar ook, of je pakt er een brownface 2x10 super of een 2x 10 super tweed bij.

Mr.Jay
14 maart 2007, 10:01
Voor de grotere podia kun je natuurlijk ook gewoon twee stuks VR gebruiken en doorkoppelen.
Dat is al met al nog een stuk flexibeler inzetbaar ook, of je pakt er een brownface 2x10 super of een 2x 10 super tweed bij.

Brownface Super en een TweedPRO mag ook? :-)

matto
14 maart 2007, 10:59
ja is ook mooi, :p bedoeling is om het vermogen en het speakeroppervlak een beetje aan te passen aan het gebruiksdoel.

PeeVee
14 maart 2007, 20:28
Ik gebruik voor grotere podia twee SR's en voor kleine eentje... Met een VR kom ik niet weg

Mr.Jay
15 maart 2007, 10:54
Ik gebruik voor grotere podia twee SR's en voor kleine eentje... Met een VR kom ik niet weg

Werd mij eens gevraagd na afloop van een midzomer-groot festival optreden: "waarom speelde je eigenlijk op TWEE Bassmans?"
mijn antwoord: "het was me te heet om er 4 mee te sjouwen".
:-) .....................

Kim Wilson
15 maart 2007, 10:58
:seriousf:

matto
23 maart 2007, 08:39
Werd mij eens gevraagd na afloop van een midzomer-groot festival optreden: "waarom speelde je eigenlijk op TWEE Bassmans?"
mijn antwoord: "het was me te heet om er 4 mee te sjouwen".
:-) .....................

Cool....8-).Maar in die orde van grootte zal ik waarschijnlijk niet hoeven te spelen.
Voor die enkele keer in een grote tent of zo, moet ik maar goede afspraken maken met de monitormixer of een lekker ampie er bij lenen van bevriende gitaristen.

Mr.Jay
23 maart 2007, 08:44
Cool....8-).Maar in die orde van grootte zal ik waarschijnlijk niet hoeven te spelen.
Voor die enkele keer in een grote tent of zo, moet ik maar goede afspraken maken met de monitormixer of een lekker ampie er bij lenen van bevriende gitaristen.

Monitor? gatverrrrrrrrr.......kunstmatig gedoe.
Je moest es weten hoe heerlijk het is om meerdere amps achter/om je heen te hebben staan. De druk, die ballen, de strakheid, met name met Fendercombo's die in hun uppie staan te modderen als het groot moet. Meerdere speakes heeft iets magisch. Niet voor niks dat SRV er meerdere had staan. En heb je Jesse Davis ten tijde van The Hoax wel es gezien? 7 amps telde ik vaak. Nou hoefde hij ze niet te sjouwen dat scheelt. Ze werden trouwens een voor een gesoundchecked.

JaY

Alle Balle
30 maart 2007, 02:13
Ik zit er aan te denken om mijn vibrolux om te laten bouwen naar super reverb. zo krijg ik een mooie compacte 2x10 amp met super reverb specificaties.
heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik lees verderop dat je meer sprankel wilt. Om de discussie helder te krijgen is het nodig dat je aangeeft of je amp frisse buizen heeft, onlangs service heeft ondergaan, is het een bf of een sf en welke speakers hangen er in... zolang je dat niet aangeeft is alles wat er over gezegd wordt een beetje een schot in het donker.

Mocht je amp een sf zin dan heeft hij waarschijnlijk al een plaatspanning van 440V. Alleen de vroegere VR's hadden een lagere spanning.

Weber speakers voor een breedklinkende efficiente VR? --> 10F150 icm 10A125

Al

Chris Winsemius
30 maart 2007, 18:18
Mocht je amp een sf zin dan heeft hij waarschijnlijk al een plaatspanning van 440V. Alleen de vroegere VR's hadden een lagere spanning.

Al

De amp van Manny is late 70s met aangepaste baffle en had met 'n 5U4 400 Volt op de anodes en met 'n GZ34 (nu) 420 Volt. Voltage-selector stond/staat op 240 Volt.
Trafo's kunnen behoorlijk verschillen bij bf/sf Fenders, volgens Mercury Magnetics zijn er vanaf de 60s zeker 3 verschillende fabrikaten gebruikt, Schumacher, LA transformers en nog 1tje. Vreemdgenoeg zijn de codes op de trafo's hetzelfde...

Amp staat nu hier voor 'n "TexVerb-mod" zoals ook gedaan in 'n Bassman top van mocambo-blues die volgens mij eerder bij Al was geweest.

Dosmanos
31 maart 2007, 00:46
Die Amp van mocambo blues heb ik afgelopen zondag gehoord en die klinkt heerlijk. Instant Stevie...
Dat met een Digitech bad monkey er voor....

Dosmanos

Chris Winsemius
31 maart 2007, 01:27
Die Amp van mocambo blues heb ik afgelopen zondag gehoord en die klinkt heerlijk. Instant Stevie...
Dat met een Digitech bad monkey er voor....

Dosmanos

EDIT: ergens in Groningen?
NOGMAALS EDIT: (na het checken van je mooie site) Ed vertelde mij dat ie met Thijs had gesproken; dat ben jij waarschijnlijk.

Tof!
Ed kan (om eerlijk te zijn) goede sounds uit diverse amps halen. Die Bad Monkey gebruikt hij icm. 'n TS808/etc. voor nog meer boost/drive.

Ik moet nog wat aan z'n tweed reïssue Bassman doen en daarna 'n "TwinReverb" voor hem bouwen (oude DualShowmanReverb in 'n TR-kast, 1 kanaal blackface, andere kanaal met die "TexVerb-mod" en 'n mooie reverb/tremolo op beide kanalen).

Ik test ook weleens amps uit samen met hun in hun oefenruimte, heel misschien komt er ook 'n BassAmp van mij voor Ko, de bassist.

Dosmanos
31 maart 2007, 20:11
Klopt! Ik ben Thijs.
Volgens mij ga jij eerst nog iets met een Dynacord doen voordat je aan Ed zijn spullen begint, hehehe...
Heb een heel leuk gesprek gehad met Ed en natuurlijk gitaristenwijsheden uitgewisseld, je kent het wel..