PDA

View Full Version : overschakelen van piano naar gitaar



denis.hermans
8 maart 2007, 10:56
Hallo,

Ik ben een frisse dertiger :soul: . Ik volg al een tijdje muziekschool (oa notenleer ed). Als instrument heb ik piano (nu vijfde jaar). En hier zit het probleem : dit wil niet (meer) echt vlotten.

Problemen : - beperkt muzikaal talent (maar zo zullen er wel meer zijn);
- heb thuis een digitale piano en op muziekschool staat er een vleugel--) geeft zware problemen met "techniek"; tegenwoordig ben ik al op voorhand zenuwachtig als ik in school moet spelen--) maak dan nog meer fouten en op den duur wordt het wel een beetje genant vind ik. (Ligt volgens mij zeker niet aan pianoleraar want dat is een toffe kerel met veel geduld !)

Ik overweeg daarom over te schakelen naar elektrische gitaar (voorkeur blues...).

Ik zie hierin volgende voordelen :
- kan mijn eigen instrument ook op school bespelen--) dus minder aanpassing nodig
- gitaar laat ook inzichtelijker spelen toe (vertrekken vanuit toonladders) . Piano beperkt zich voor mij tot afspelen van noten die op blad staan (wel dikwijlsjazzstukjes maar dan gewoon af te spelen).
- als bescheiden amateur bestaan er ook meer muziekmagazines (vb. GitaarTechnique) of sites met hedendaagse muziektabs zodat je ook meer je plan kan trekken voor eigen "repertoire"....
- gitaar kan ik overal meenemen zodat ik ook op verplaatsing kan oefenen...

Toch had ik graag eens advies van andere forumgebruikers :
- herkennen bepaalde mensen zich in mijn "problematiek"
- is het nog mogelijk om op 32 jaar met gitaar te beginnen en een bescheiden maar toch redelijk niveau te bereiken ? :gitarist: Speel al wel een beetje kampvuurgitaar (paar open akkoorden).


Graag jullie advies.
Ps; excuses voor deze lange en misschien saaie post.

Denis

gorgasm
8 maart 2007, 11:22
waarom zou het te laat zijn?
Thangt er allemaal van af wat je wil bereiken en wat je er tegenover wil stellen :)

basswasp
8 maart 2007, 11:29
Er bestaan ook digitale piano's met gewogen toetsen. Deze voelen ongeveer aan als een echte piano.

Ook op een piano kun je toonladders spelen. Een piano is een overzichtelijker instrument dan gitaar: elke noot komt maar één keer voor, en als je op een piano iets wil transponeren, moet je meer doen dan met akkoordpatronen schuiven.

Voor piano is ook heel wat bladmuziek te vinden, op internet en in muziekwinkels. Waarschijnlijk genoeg om je nog jaren aan het spelen te houden. Je leraar kan je vast ook wel verder helpen.

Misschien moet je je leraar vragen of je iets aan improvisatie of soleren kan doen. Jazz of blues spelen misschien. Er is misschien meer uit een piano te halen, dan je denkt.

Wanneer je gitaar gewoon een mooi instrument lijkt om te bespelen, moet je natuurlijk dat gaan doen. Maar als je gitaar gaat spelen om een gebrek bij piano op te vangen, zou ik het niet doen. Dan loop je na een tijd tegen hetzelfde probleem aan.

denis.hermans
8 maart 2007, 12:01
Citaat : Er bestaan ook digitale piano's met gewogen toetsen. Deze voelen ongeveer aan als een echte piano.
Heb een piano met gewogen toetsen hoor. Maar is toch nog altijd een verschil. Probleem is bij mij dat ik op een vleugel ahw gewoon niet kan voorspellen hoe ik ga klinken. Vaak speel ik veel te hard...en gat er veel nuance verloren. Dat hoor ik natuurlijk ook, gevolg : ik word ambetant en dan komen de speelfouten...


Citaat : Voor piano is ook heel wat bladmuziek te vinden, op internet en in muziekwinkels. Waarschijnlijk genoeg om je nog jaren aan het spelen te houden. Je leraar kan je vast ook wel verder helpen.[/I]

Je hebt hier natuurlijk een punt. Toch denk ik dat die zaken voor gitaar vlotter te verkrijgen zijn. Kom vaak in partituurwinkel "Musictelex" in Antwerpen en heb daar eens proberen te vergelijken.


Citaat : Misschien moet je je leraar vragen of je iets aan improvisatie of soleren kan doen. Jazz of blues spelen misschien. Er is misschien meer uit een piano te halen, dan je denkt.

Opnieuw een interessant punt. Tegelijkertijd lijkt het moeilijk om al met improviseren te beginnen als je techniek echt niet goed is.
Ik merk overigens dat bij ons op de muziekschool de meeste pianoleerlingen ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in die dingen. Zij willen gewoon zo goed mogelijk een partituur kunnen afspelen, en dat is natuurlijk hun goed recht. Het officiële pianoonderwijs in België lijkt toch nog op die groep gericht.

Overigens lijkt me het makkelijker om met improvisatie te beginnen op een gitaar dan op een piano. Je kan beginnen met het combineren van eenvoudige licks en toonladders (pentatonisch) en toch al goed klinken. Als ik op een piano probeer te improviseren met de rechterhand, blijft de linker wat verweesd achter... Ik wil hier allerminst gitaristen beledigen hoor, ik heb het enkel over het instapniveau :hippie:

Citaat : Wanneer je gitaar gewoon een mooi instrument lijkt om te bespelen, moet je natuurlijk dat gaan doen. Maar als je gitaar gaat spelen om een gebrek bij piano op te vangen, zou ik het niet doen. Dan loop je na een tijd tegen hetzelfde probleem aan.

Ik vind gitaar een interessant instrument hoor. Heb destijds nog getwijfeld. Maar had minder interesse in klassieke gitaar (en daar moest je toen nog mee beginnen op muziekschool). Nu zou ik kunnen instappen in elektrische.
Ik realiseer me overigens dat bij elk leerproces een paar moeilijke punten komen waar je doorheen moet (vb. ivm snelheid, snelheid van lezen van noten...) Mijn probleem met piano lijkt me echter stilaan "structureel " te worden.
Tegelijkertijd geef ik niet graag iets op (heb reeds veel moeite gedaan en probeer nog altijd... ) Vandaar mijn twijfel.

Denis

peppie
8 maart 2007, 12:29
Denis

ik heb juist het gevoel dat gitaar opden duur lastiger wordt dan piano.

kan t mis hebben hoor.

-=JEROEN=-
8 maart 2007, 12:59
5 jaar piano en dan zou je niet goed genoeg zijn om te gaan improviseren, maar wel goed genoeg om de blues op gitaar te gaan leren, hmmm :listen:

ik begrijp ook niet zo goed waar je nou precies problemen mee hebt?

je performance?

10Man
8 maart 2007, 13:01
Ik zou zeggen, give it a try!
Je zou proeflessen kunnen nemen van een docent, of misschien ken je (via via) wel iemand die goed gitaar speelt. Als het je bevalt kun je ermee doorgaan, zo niet, dan heb je altijd de piano nog.

denis.hermans
8 maart 2007, 14:09
Citaat : =5 jaar piano en dan zou je niet goed genoeg zijn om te gaan improviseren, maar wel goed genoeg om de blues op gitaar te gaan leren, hmmm :listen:

Piano is op een heel andere manier aangeleerd : klassieke studietjes van het blad af te spelen etc. Pianoonderwijs wordt nu eenmaal vaak zo gegeven.
Ik merk dus nu al bij het gewoon al dat ik bij het van het blad spelen moeilijkheden heb met de techniek (vb. noten mooi binden, dynamiek). Heb het gevoel dat ik echte piano niet "beheers" doordat ik thuis enkel op digitale piano kan oefenen. Echte piano kopen is niet mogelijk, ik woon op een appartement.

Improviseren is nog een stap verder gaan : je moet m.i. al technisch goed zijn om je te kunnen concentreren om zelf een interessante solo uit je mouw te schudden.

Citaat : ik begrijp ook niet zo goed waar je nou precies problemen mee hebt?

Je performance?[/QUOTE][/I]

Het probleem is dat ik nu het gevoel heb dat ik niets behoorlijk gespeeld krijg, mede door verschil tussen digitale piano thuis en op muziekschool hoewel ik toch regelmatig oefen. Regelmatiger in de muziekschool gaan oefenen is geen optie om diverse redenen. Misschien ben ik gewoon niet goed genoeg... maar ik hoop toch ergens dat indien ik op eigen instrument kan spelen voor docent dat dan toch al een deel van mijn aanpassingsproblemen opgelost zijn.
Ook zou ik een verse start kunnen nemen en me extra kunnen concentreren op techniek.
Bovendien lijkt me gitaar een instrument waar je van meet af aan bijna gedwongen wordt om "inzichtelijker" te gaan spelen wil je het serieus aanpakken. En dat spreekt me ook wel erg aan.

Denis

Magic Bean
8 maart 2007, 15:11
Ik speel zelf nu ongeveer 13 jaar piano (10 jaar les gehad), in het begin is het natuurlijk moeilijk. Ik ben ook begonnen met klassieke stukken spelen op de noot precies, maar ik ben verder gegaan in de Jazz/Blues.
Inzichtelijk spelen op de gitaar is even moeilijk als op de piano. Het is je eigen smaak die het geluid bepaald:
Vind je het gitaargeluid mooier dan piano==> makkelijke keuze... Neem een gitaar erbij (als dat kan) en probeer het uit. Kies een tweedehands starter en kijk hoe het bij je past.
Een elektrische piano zal nooit hetzelfde gevoel geven als een echte piano, laat staan een vleugel. Maar in principe heeft elke degelijke elektrische piano wel aanslaggevoeligheid...
Probeer eens om je piano VOLUIT open te zetten en dan zo zacht mogelijk te spelen. Een vleugel heeft namelijk ook geen volumeknop, dus dat moet uit je vingers komen.
Zacht spelen in namelijk veel moeilijker dan hard. Hoewel hard soms toch echt heel leuk is (ik rammel er soms wat op los thuis...)

Overigens denk ik dat techniek altijd aan te leren is. Je 'gevoel' bij het instrument is echter bepalend.

Flint Stone
8 maart 2007, 15:19
Als instrument heb ik piano (nu vijfde jaar). En hier zit het probleem : dit wil niet (meer) echt vlotten.

Ik overweeg daarom over te schakelen naar elektrische gitaar (voorkeur blues...).

- herkennen bepaalde mensen zich in mijn "problematiek"
- is het nog mogelijk om op 32 jaar met gitaar te beginnen en een bescheiden maar toch redelijk niveau te bereiken ? :gitarist: Speel al wel een beetje kampvuurgitaar (paar open akkoorden).

Denis

Maak er niet zo’n zwaar punt van joh. Het is maar hobby. Als je gitaar wil spelen, ga je dat toch proberen. En als het morgen blokfluit is doe je dat en overmorgen misschien weer piano. Dat je een bepaald niveau moet bereiken moet je gewoon loslaten. Je speelt toch voor je plezier en niet voor de toekomst.

Je problematiek herken ik wel hoor: ik heb op dezelfde manier vijf jaar contrabas les gehad, a waste of time. Aardige leraar, beproefde lesmethode, maar ik schoot er geen meter mee op. :roll: Intussen zat ik op een afgetrapte ¾ kindergitaar twee barre akkoordjes te oefenen die ik ooit eens geleerd had en had ik dolle pret toen ik ontdekte dat ik die mee kon spelen met een plaatje van Gregory Isaacs. Met die twee akkoordjes (24 natuurlijk als je ze schuift ; kun je met die open akkoorden en een capo ook doen trouwens) ben ik in een bandje gegaan. Nou toen ging de ontwikkeling in een keer heel snel.

Ik heb nu ook gitaarles, maar het uitgangspunt is nog steeds: ik wil zo veel mogelijk muziek maken met het beetje dat ik kan en ik moet plezier hebben in wat ik leer. Dat is didactisch misschien niet optimaal ......but who cares ? :satisfie:

-=JEROEN=-
8 maart 2007, 16:24
hmm, dan zeg ik toch: ga eerst op je eigen instrument verder proberen, 3 jaar klassiek piano is een goede basis, ga jazz/blues lessen volgen, op piano, bevalt dat niet, kan je altijd nog overstappen op gitaar

ik wil je niet van de gitaar af houden, ik wil je op de piano behouden :soul:

Petekay
11 maart 2007, 15:41
Ik heb zelf 8 jaar piano gespeeld, en ben pas een half jaar geleden begonnen met gitaar spelen.

Als je een piano achtergrond heb, is dit juist een groot voordeel! Want je hebt al wat rek in je vingers enz. Maar piano / gitaar is in alle opzichten wel totaal anders.

P.S. Ik heb totaal geen spijt dat ik ben begonnen met gitaar, ik had het al veel eerder moeten doen. :satisfie:

Rinze
11 maart 2007, 17:27
Ik snap je probleem wel, vrees echter dat het voor een groot deel door de manier van lesgeven op de muziekschool komt. Daar wordt vaak op een erg starre wijze volgens een vaste methode gewerkt, waarbij inderdaad het netjes van papier spelen prioriteit heeft.


Vroeger heb ik als kind 3 jaar pianoles gehad, daarna was ik er zo flauw van dat ik niet eens op gitaarles wilde. Stom natuurlijk, maar goed. Toen ik op mijn 15de toch op gitaarles ging kwam ik erachter dat ik de akkoorden die ik daar leerde ook al op de piano had moeten spelen, alleen was me nooit verteld dat de grepen voor mijn linkerhand akkoorden waren en wat je daar mee kunt... Mijn 5 jaar oudere broer zat ook op pianoles, hij was een van de beste leerlingen en heeft het 9 jaar volgehouden. Ondanks dat hij het vaak gevraagd heeft was er geen ruimte om moderne zaken als blues- of jazzimprovisatie te gaan doen. Resultaat: hij heeft nooit weer een piano aangeraakt.

Wanneer gitaar je leuk lijkt, zou ik het gewoon proberen, je kunt de piano er toch gewoon naast blijven bespelen?

Piano heeft tegenover gitaar het voordeel dat je met twee handen kunt spelen (aanslaan), dit kan op gitaar ook wel maar dat hebben we in de jaren '80 al genoeg gehoord. En piano is inderdaad overzichtelijker dan gitaar, waar je te maken hebt met de verschillende snaren met hun intervallen.

De voordelen van de gitaar zijn: je kunt met je aanslag veel meer doen: met je vingers of met een plektrum, onder verschillende hoeken met het plectrum, aan de snaren trekken, harmonische boventonen eruit "knijpen", allemaal zaken die op een piano niet kunnen. Het ander voordeel is dat je met je grijphand op de hals veel kunt doen qua intonatie, je kunt opdrukken, vibreren dat het een lust is.

Het kan best zijn dat als je een poosje gitaar speelt, je weer inspiratie krijgt om piano te spelen. Soms zit je met een instrument een poos op een dood spoor, dan moet je over een hobbel heen, zeg maar. In het verleden ben ik zelf op zo'n moment een poos slide gaan spelen, niet dat ik dat nu perfect beheers, maar het inspireert wel. Succes en veel plezier!

denis.hermans
6 april 2007, 15:52
Bedankt voor al jullie reacties !

Ondertussen heb ik nog iets leuks meegemaakt : was in muziekschool wat aan het inspelen voor de eigenlijke les. Komt een leerling uit een lager leerjaar voorbij en die merkt toch wel op "dat ik toch wel goed kan pianospelen " :)

Viel bijna van m'n stoel. (Pianoleraar had trouwens nog wel wat aan te merken op mijn wekelijks gepingel maar daar gaat het nu even niet om.

Ik denk dus dat ik toch nog maar even piano als (hoofd)instrument ga houden.

Heb wel nog thuis een epiphone les paul standaard gitaar staan. Denk dat ik dan nog zo'n klein roland versterkertje ga kopen (micro cube ?) Heb dat eens gehoord en zaten wel leuke geluiden op. Ga daar wel eens wat mee experimenteren. :gitarist:

Waar het best mee beginnen : toonladders wat oefenen ? Goeie gitaarmethode mag je me ook altijd aanraden (liefst met noten en tab).
(Heb zelf Guitar Rock Shop by Aaron Stang in "Music Telex" in Antwerpen gezien. ) Suggesties ?

Voor de rest "zalig" en voor de ongelovigen "vrolijk" Pasen toegewenst :hippie:

Denis

Roy K.
6 april 2007, 16:32
Die Roland Cubejes zijn leuk, zeker voor de prijs, optimale prijs/kwaliteit verhouding voor een beginnersversterker!

Verder kan je op internet opzoeken wat power/barre akkoorden zijn en hoe je ze speelt, en je kunt je gaan vermaken met je vrije paasdagen (je kan er al zeer veel (rock)nummers mee meespelen)! Je kan verder natuurlijk ook alle ladders die je kent vanuit piano spelen, spelen op je gitaar, net als de akkoorden die je kent.

Gitaro
6 april 2007, 16:44
Hmm, toonladders zijn machtig interessant, maar da's toch niet leuk om mee te beginnen? Ik zou het gewoon spelenderwijs doen, lekker mee leren spelen met nummers die je tof vindt enzo. De feel van het akkoorden aanslaan en (simpele) melodietjes zijn naar mijn mening in het begin veel belanglijker en leuker om te leren.

Roland cube is een aanrader, ik heb er hier ook een staan (een 30 watter) en een andere oefen amp heb ik niet nodig. Op de micro cube heb ik nooit gespeeld, maar zo te zien is dat meer een batterijending om buiten mee te spelen. Dus ik zou toch even in de richting van de Cube 15 of 30 kijken. Vox heeft trouwens ook leuke oefenversterkers.

Ik heb als hoofdinstrument gitaar, ik heb ook een bas en een piano... je kan niet genoeg instrumenten hebben!