PDA

View Full Version : Compressor



wanna1
3 januari 2003, 20:42
ik gebruik tegenwoordig mijn jcm800 2203
met een compressor ervoor (de compressor van een peavey tubefex 19")
maar ik wil een analoge compressor (pedaal) gebruiken heeft iemand hier meningen en ondervindingen over
is de boss compressor iets
heeft iemand meer suggesties ??
het is om een soort zware rock sound te krijgen, met de peavey lukt dit erg goed alleen om dit ding altijd te gebruiken is toch erg lastig. en hij is natuurlijk digitaal, ik heb liever analoog
hoi

Mitch
3 januari 2003, 21:51
Ik begrijp je alleen niet helemaal als je schrijft dat je met je compressor een soort zware rock sound wil verkrijgen: dat kan ook met EQ, boost, etc.
Bedoel je dat je een "strakkere" distortion wil of bedoel je echt zwaarder ?

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid Marshalls Edward the Compressor, maar ik heb geen uitgebreid vergelijk gedaan, dus hang me er niet aan op.

Ik kan me wel herinneren van de reviews die ik gelezen heb op HC dat de CS-2 van Boss vaak mooier van geluid werd gevonden dan de CS-3.

Belangrijk verschil is wel tussen compressors van allerlei merken dat je bij sommige alleen de mate van compressie/sustain/gain (ieder merk zijn eigen naam...) kan regelen en bij andere ook de attack of threshold: hoe snel treedt de compressor in werking ? Oftewel: blijft de aanslag dynamisch bij zachter aanslaan of treedt bij elke aanslag compressie op ?
Belangrijke factor bij palm mutes bijvoorbeeld.

Lucky
3 januari 2003, 23:26
Ik gebruik een Keeley compressor

http://www.robertkeeley.com

erg duur maar veruit de allerbeste beste comp. die ik ooit heb gehoord.

Jeee
4 januari 2003, 12:10
Ik gebruik ook een Marshall ED-1 compressor.
Uitstekend pedaal! Ik heb hem zij aan zij vergeleken met de Boss CS-3, en de Marshall is echt een pak beter.
Hij is veel transparanter, laat het geluid van je gitaar veel meer doorkomen.
En hij is true bypass, best handig.
Ik heb ook de compressor uit de micro-serie van Dan Electro ook getest, maar die vond ik maar niks.

Andere merken / types heb ik nog niet geprobeerd.

nocaster
4 januari 2003, 16:47
Ik zelf gebruik tegenwoordig de Carl Martin
compressor, vind ik een erg mooie en hij is
analoog, en er zijn veel instelmogelijkheden.
zie ook http://www.carlmartin.com

Gearjunkie
4 januari 2003, 20:45
Kan iemand mij uitleggen wat voor effect een compressor is?

Rectifier
4 januari 2003, 20:57
Het verzwakt de harde tonen en krikt de zachte tonen op.
Haalt de pieken een beetje uit je spel.
Erg mooi voor country. Sommige metal'lers gebruiken ook een compressor om het metal geluid strak te krijgen.

T'is erg smaak gebonden. Ik vind't erg mooi voor country licks.
Maar je kan een compressor ook gebruiken als sustainer waardoor je veel meer sustain hebt in een solo.

MXR Dynacompressor en de Keeley zijn erg goed. De Boss CS2 ook.

Gearjunkie
4 januari 2003, 21:37
da's duidelijk

vinni
4 januari 2003, 22:16
Hoi,

Heb zelf de Carl Martin compressor.
Het voordeel van deze compressor is dat hij naast compressen nix met je geluid doet. Dat blijft intakt. En vrijwel geruisloos. Heb ook de EMMA Transmorgrifier getest. Deze is meer voor de extreme compressie effecten.
Ik gebruik de compressor met name om Nu-metalsounds strak te krijgen met veel sustain zonder verlies van laag...

Groet,
Vincent

Guinness
5 januari 2003, 12:48
Luistr maar naar Under the Bridge van RHCP. Het gitaargeluid daarop heeft een vette compressor.

Mitch
5 januari 2003, 16:35
wanna1, this is control tower, do you read us ???

Lucky
5 januari 2003, 19:18
ik gebruik hem ook veel om tokkel stukjes lekker evenwichtig te laten klinken, (semi) cleane solos en voor veel funky slagjes.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lucky op 2003-01-05 19:18 ]</font>

piezo
5 januari 2003, 20:20
Op 2003-01-05 16:35, schreef Seymour Paul:
wanna1, this is control tower, do you read us ???

Geinig, niet, hoe vragen soms een hele discussie kunnen losmaken terwijl je niet eens weet of de vrager nog wel luistert naar de antwoorden.

jorrit
6 januari 2003, 12:35
probeer eens de dod milkbox...goedkoop en goed....(dat tweede kun je maar zelden zeggen......)

groeten jorrit

Rectifier
6 januari 2003, 12:40
Een Comp. is idd. heel mooi zoals Lucky zegt met Tokkelen en funky slagjes.
Echter, teveel comp. vreet signaal en dynamiek vind ik. Dus met mate....zou ik zeggen.
Op http://www.keeley.com staan hele mooie mp3 samples van riffs met en zonder compressor.

Mitch
6 januari 2003, 13:04
We have lost contact with wanna1...

wanna1
7 januari 2003, 21:29
bllb bllb blb blb blllllb bllllb
bzzzzz bbbzzzzzzzzz bzzzz bzz
wa......nn.......a......1........to...........to.. ....w.....er..........alm.....os.....t.........bac k........t..o.......ear......th................
thanx for al the reactions
i think ill try the marshall comp and the MXR- comp