PDA

View Full Version : Maxon AD999 - luide "plop"



artnaz
7 maart 2007, 21:44
Aangezien de Carl Martin Delayla XL veel te uitgebreid voor mij is (drie knoppen: erg groot, extra delay-head, etc.) en ik in het begin al de Maxon AD999 Analog Delay erg lekker vond, heb ik deze aangeschaft.

In de FX-loop is hij heel zacht. Bovendien kleurt hij de sound behoorlijk, haalt de dynamiek weg en haalt de "tone" (zoals de potmeter(s) op je gitaar) terug. Vóór de versterker daarentegen klinkt hij echt super! Ik vond mijn Delayla al mooi (die overigens beter in de loop past), maar deze is nóg warmer en natuurlijker.

Alleen is er wel een groot probleem: het aan/uit-zetten brengt een luide "plop" met zich mee. Als ik de versterker op "repetitie-volume" zet, is de "plop" echt zeer storend luid...

Iemand ideeën hoe op te lossen?

robert-gitarist
7 maart 2007, 21:50
Ah dat plop geluid ligt aan de schakelaar van het pedaal.Electro harmonix heeft er veel last van heb ik gelezen.Klopt ook want mijn oude Small Stone van 25 jaar oud heeft er last van maar sinds kort ook mijn MXR Phase 90 :( maar goed,hoe het komt geen idee,weet alleen dat het met de schakelaar te maken heeft.Wel mooi excuus om er meteen een true bypass schakelaar in te zetten :D

artnaz
7 maart 2007, 22:16
Dat is het gekke ervan. De officiele site beweert:

"AD999 switching is handled by a Fujisoku 4PDT mechanical switch for transparent, noise-free true bypass operation"

Als ik er een andere switch op zet, zou dat het probleem oplossen?

robert-gitarist
7 maart 2007, 22:28
Als je een switch erin zet die het zelfde is aan de orginele switch dan lijkt mij dat geen probleem.Denk dat je via Maxon ook wel een zelfde kan bestellen.
Ik weet ook niet of je de plop kan verhelpen met iets van WD40 ofzo of een andere contact spray.Ik ben altijd zuinig op me pedalen maar ja sinds kort dus een plop als ik me Phase90 aan zet :angry:

artnaz
7 maart 2007, 22:45
Ik heb Maxon gecontacteerd. Het pedaaltje is gebruikt, maar ziet er nog goed uit. En in de reviews van Harmony Central zie ik nu ook mensesn met een "plop". Maar goed, als het alleen aan de switch ligt is het geen groot probleem.

Zou die contactspray gewoon aan de buitenkant van de behuizing aangebracht moeten worden?

GuitarMaster
8 maart 2007, 10:00
Ik heb Maxon gecontacteerd. Het pedaaltje is gebruikt, maar ziet er nog goed uit. En in de reviews van Harmony Central zie ik nu ook mensesn met een "plop". Maar goed, als het alleen aan de switch ligt is het geen groot probleem.

Zou die contactspray gewoon aan de buitenkant van de behuizing aangebracht moeten worden?

Dat zal weinig helpen! Spray de contactspray maar op de soldeerpunten van de switch, dan geef ik je meer kans.

aad
8 maart 2007, 14:20
Dat zal weinig helpen! Spray de contactspray maar op de soldeerpunten van de switch, dan geef ik je meer kans.

Sterker nog: spuit het dan maar rechtstreeks in de gootsteen. Contactspray is bedoeld om mechanisch bewegende contacten te reinigen.

Dus spuiten op soldeerpunten zal niet helpen.
WD40 is bedoeld voor auto/motor vochtproblemen. Een soort start hulpmiddel bij vochtig weer. Spuit dan WD40 over de bedrading van de ontsteking en het vocht wordt ervan verdreven. Niet echt voor audio dacht ik zo.

Je zal echt iets met de schakelaar of de bedrading moeten (laten) doen vrees ik.

Rutger
8 maart 2007, 14:23
TB geeft toch juist een grotere 'plop'?

artnaz
8 maart 2007, 14:46
TB geeft toch juist een grotere 'plop'?Klopt, maar meestal is hij onhoorbaar via de versterker. Dia van mij is zeker 50% zo luid als mijn gitaarvolume. En dat lijkt me dus niet normaal...

Bedankt jongens. Ik wacht op de reactie van Maxon, en dan zal ik eens kijken wat ik kan doen... Ik zou hem trouwens ook in een looper kunnen doen, maar ja, een beetje lomp...