PDA

View Full Version : Toch maar op zoek naar een nieuwe buizenamp...



E-J
7 maart 2007, 17:30
Ik ben inmiddels bijna een jaar eigenaar van mijn eerste buizenversterker, een Fender Blues Deluxe. Ik vind de versterker zéér oke, clean klinkt prachtig alleen heeft de versterker over het algmeen een wat te trebly karakter. Hierdoor gaan distortions uiteindelijk ook niet vet en smooth klinken maar wat dunner, agressiever en met meer hoog. Dit valt eigenlijk reuze mee, maar ik vind het uiteindelijk niet echt lekker.

Ik heb veel gevraagd en gelezen en wil toch overstappen naar een andere buizenversterker. Vaststaat dat het een Britse (of -achtige) moet zijn, EL84 of EL34 buizen, met maximaal 30 watt. Op hoog volume moet (het cleane kanaal) toch overwegend clean blijven. Met een randje mag, maar het is zeker geen vereiste! Het cleane geluid van de versterker is dan ook het belangrijkste, die moet gewoon goed zijn. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet over uit of de versterker een goede overdrive moet hebben aangezien ik nu vooral pedalen (Keeley Blues Driver, Marshall Drivemaster, Tube Driver, Big Muff) gebruik. Lijkt me eerder een leuk extra-tje...

Op dit moment zit ik niet een bandje, dus meer als 30 watt lijkt me overkill... mijn budget is trouwens ongeveer...600-800 euro. Een nieuwe versterker of een tweedehands...het maakt me vrij weinig uit.

Een goede kandidaat leek me op het eerste gezicht een nieuwe Vox AC15. Maar ik hoor weer verhaaltjes dat die Chinese reissues weer een stuk minder zijn als de Engelse 'Korg' Voxes uit de jaren negentig? Iemand ervaringen? En geldt dit ook voor de AC30? Die leek me ook erg tof, mooie overdrive ook. Maar moet je echt een Vox kopen met van die Blue Celestions erin, en klinken die andere Vox speakers dan zoveel minder?

Voor de rest weet ik eigenlijk nauwelijks andere mogelijkheden. Een Laney VC15/30? Een Peavey Classic 50? Of een Marshall JCM600? Zolang het maar een 'Britse' versterker is met een goed cleangeluid. Ik gebruik trouwens een Strat en een Les Paul met P90s.

Roept u maar! :)

Tristan
7 maart 2007, 18:07
Een Peavey Classic 50 klinkt zeker niet Brits, ik heb nog geen enkele Peavey gehoord die Brits klinkt eigenlijk...

Ik heb zelf een klein tijdje een Engelse Reissue AC15 gehad en die vond ik met name op het gebied van de crunch echt niet super, de nieuwe Chinese Vox serie is wat dat betreft naar mijn idee echt een heel stuk beter, de oude AC30 reissues schijnen wel weer erg okee te zijn, maar moeten erg hard om er een mooi geluid uit te halen omdat deze geen master volume hebben en ook hebben de amps met de Greenbacks erin het nadeel dat ze niet echt als een Vox klinken, klinken wat meer Rock 'n Roll inplaats van open met belletjes, het zijn wel goed klinkende amps...

Ik heb het al vaker gezegd, maar je zou kunnen overwegen een Vox AC30CCH top te nemen in combinatie met een closed back 2x12 cab met Vintage 30's, die speakers/combi werkt erg goed met de AC30...
Als je voor een AC15 gaat dan zou ik zeker de versie met Alnico Blue nemen, scheelt een paar honderd euro maar is echt duidelijk de betere amp naar mijn idee...

Van de AC30CC combo's kan ik je de 1x12 combo aanraden, heeft een betere speaker, klinkt lekkerder vind ik en weegt minder zwaar als de 2x12 combo, die Wharfedales vind ik gewoon echt niet tof klinken, gaan op den duur tegenstaan denk ik...

Laney is leuk, maar ja, het is geen Vox, heeft niet echt die klassieke sound...

Wat je je eigenlijk als eerste moet afvragen denk ik is of je voor gebruiksgemak gaat, dus een amp met meerdere channels een fxloop en dergelijke of dat je gewoon de klassieke (Britse) sound wil, als je dat laatste zoekt dan zou ik je aanraden om de channel switchers links te laten liggen, in jouw budget zijn er wat mij betreft geen amps die zowel channel switching zijn als een echt goede klassieke Britse sound bieden...

ccc
7 maart 2007, 18:31
Verkocht hier niemand een Rivera clubster 45 ???

Mitch ??????????

Past net in je plaatje dacht ik.

Bekijk het filmpje :

http://www.rivera.com/

guitarguru
7 maart 2007, 18:35
+1 voor de Vox AC-30 CC Head. Zit ik ook op te gassen.......
Thuis een klein 1 x 12 kastje aansluiten en later evt. een 2 x 12 voor gigs. Maar 30 watt, hahaha, die gaan echt kneiter hard hoor!! :rockon:

Chris Winsemius
7 maart 2007, 18:51
Verkocht hier niemand een Rivera clubster 45 ???

Mitch ??????????

Past net in je plaatje dacht ik.

Bekijk het filmpje :

http://www.rivera.com/

Volgens mij was die al verkocht (want ik heb weer 'n amp-bouw-opdracht van Mitch gekregen :) ). Lekker versterkertje!

E-J
7 maart 2007, 19:05
Bedankt alvast!

Ja, die Voxen lijken me echt te gek, al veel videotjes van bekeken en het imponeert me behoorlijk soms. Die AC30 lijken me toch echt te hard, ik ken iemand die er eentje heeft gehad en die zei dat zo'n 30 watt Vox even luid is als een 50 watt Marshall. Ik denk niet dat ik voor een top+cabinet ga, ik wil toch liever een (klein) combotje waar ik indien nodig voor een dikker geluid een extra 1x12 cabinet op aan kan sluiten...bij mijn Fender kan dat niet.

Een AC15 lijkt me tot nu toe het beste. Alleen heb ik er nog nooit eentje gehoord... weet iemand of deze versterker op hogere volumes ook aardig clean blijft als de master hoog (geloof ik) staat? En hoe anders klinkt hij dan een AC30? De verschillen zouden aardig 'groot' zijn...

Ik bekeek net ook wat filmpjes van een Orange Rocker 30. Ook zo'n versterker die me erg de moeite waard lijkt. Klinkt best goed clean en die overdrive lijkt me behoorlijk goed! Alleen heeft deze amp alleen een volumeknop op het cleane kanaal, geen bass/treble/middle knoppies! Gek.

@Tristan,
Ik denk toch dat het zeker een traditionele Britse versterker moet worden. Ik hou sowieso niet van poespas, een éénkanaals ampje met volume/gain/treble/middle/bass knoppen lijkt me genoeg...

Axelll
7 maart 2007, 19:15
Bedankt alvast!

Ja, die Voxen lijken me echt te gek, al veel videotjes van bekeken en het imponeert me behoorlijk soms. Die AC30 lijken me toch echt te hard, ik ken iemand die er eentje heeft gehad en die zei dat zo'n 30 watt Vox even luid is als een 50 watt Marshall. Ik denk niet dat ik voor een top+cabinet ga, ik wil toch liever een (klein) combotje waar ik indien nodig voor een dikker geluid een extra 1x12 cabinet op aan kan sluiten...bij mijn Fender kan dat niet.

Een AC15 lijkt me tot nu toe het beste. Alleen heb ik er nog nooit eentje gehoord... weet iemand of deze versterker op hogere volumes ook aardig clean blijft als de master hoog (geloof ik) staat? En hoe anders klinkt hij dan een AC30? De verschillen zouden aardig 'groot' zijn...

Ik bekeek net ook wat filmpjes van een Orange Rocker 30. Ook zo'n versterker die me erg de moeite waard lijkt. Klinkt best goed clean en die overdrive lijkt me behoorlijk goed! Alleen heeft deze amp alleen een volumeknop op het cleane kanaal, geen bass/treble/middle knoppies! Gek.

@Tristan,
Ik denk toch dat het zeker een traditionele Britse versterker moet worden. Ik hou sowieso niet van poespas, een éénkanaals ampje met volume/gain/treble/middle/bass knoppen lijkt me genoeg...

Heeft een Vox ac30 op het clean chanel ook hoor!

peppie
7 maart 2007, 19:17
als je beide kanalen vande vox combineert klinkt hij echt te gek

ik kan het weten ik heb een cc1

Axelll
7 maart 2007, 19:17
Hoe combineer je het dan? Ik heb de ac30cc2!

guitarguru
7 maart 2007, 19:24
ik kan het weten ik heb een cc1

Staat ie niet meer in de verkoop? :D

Mitch
7 maart 2007, 19:50
Hoe combineer je het dan? Ik heb de ac30cc2!
Daar hebben ze het handige channel link switchje voor opgezet.
Maar inderdaad, de twee kanalen gepatcht op een CC1, da's wel zo ongeveer mijn favoriete clean/crunch geluid uit de huidige Vox lijn.
Als je voor Brits wil gaan binnen dat budget, zoek een 2ehands CC1.

sidenote:
Clubster staat inderdaad niet meer in mijn sig maar bij iemand anders op het podium en had, ondanks zijn Amerikaanse afkomst, wel degelijk wat Britse trekjes, zeker op het drive kanaal.

E-J
7 maart 2007, 22:43
Daar hebben ze het handige channel link switchje voor opgezet.
Maar inderdaad, de twee kanalen gepatcht op een CC1, da's wel zo ongeveer mijn favoriete clean/crunch geluid uit de huidige Vox lijn.
Als je voor Brits wil gaan binnen dat budget, zoek een 2ehands CC1.

Maar...hoe verhoudt een nieuwe AC30 zich met de oudere (jaren '90 en daarvoor) Voxen? Ik hoor daar nou niet bepaald goede verhalen over...

En is een AC30 niet veel te luid voor iemand die nu alleen thuis speelt? De AC15 lijkt me eerlijk gezegd dan een beter alternatief...

Tristan
7 maart 2007, 22:53
De AC30CC klinkt zelfs op laag volume al erg okee...
Voor thuisgebruik is zo'n nieuwe Chinese AC30 volgens mij meer geschikt dan de oudere Engelse Reissue...
De AC15 kan ook, als je even wacht dan kan je er misschien voor een lekkere prijs eentje (met Alnico Blue) tweedehands op de kop tikken, ik verwacht wel dat er een aantal te koop komen te staan als de AC15 handwired hier eenmaal leverbaar is...
Je zou ook kunnen overwegen een AC15 met Wharfedale tweedehands te kopen en er zelf een Alnico Blue of Vintage 30 in te zetten, datzelfde geldt natuurlijk ook voor de AC30 1x12 combo, daar zou je een Alnico Gold of een Vintage 30 in kunnen zetten...

Mitch
8 maart 2007, 09:16
juist, de nieuwe CC lijn heeft een goede master en klinkt op redelijk laag volume al behoorlijk oké. Wat voor slechte verhalen heb je gehoord over de Korg re-issue ? Die zat bij vlagen niet echt denderend in elkaar, maar het is ook weer niet direct prutswerk of zo. Binnenkant van een CC heb ik alleen nog maar on line gezien, ga ik geen uitspraken over doen.

peppie
8 maart 2007, 12:20
Staat ie niet meer in de verkoop? :D

mag niet spammen he maar ja dat staat hij nog wel maar dan klinkt hij nog wel nice en heb ik hem nog wel:P
alleen 30 watts is iets te hard voor op kamers( waar ik naartoe ga dan)

E-J
8 maart 2007, 14:35
juist, de nieuwe CC lijn heeft een goede master en klinkt op redelijk laag volume al behoorlijk oké. Wat voor slechte verhalen heb je gehoord over de Korg re-issue ? Die zat bij vlagen niet echt denderend in elkaar, maar het is ook weer niet direct prutswerk of zo. Binnenkant van een CC heb ik alleen nog maar on line gezien, ga ik geen uitspraken over doen.

Ik bedoel meer dat de Engelse 'Korg' Voxes beter zouden klinken als de hedendaagse Classic Customs uit China :)

Hoeveel verschillen de AC15 en de AC30 qua klank? Is de AC15 nou echt een flink andere versterker dan zijn grotere broer?

E-J
8 maart 2007, 22:41
*SCHOP*

300.000.000 tekens

Tristan
8 maart 2007, 22:42
Nee, dat is gelul hoor, ik heb in mijn vorige posts al een beetje uitgelegd wat de verschillen ongeveer zijn...

jonesd
9 maart 2007, 08:53
Kijk anders is op het vox-forum. Daar is heel veel info te vinden over zowel de ac30cc, de ac15cc, de korg re-issues en natuurlijke de jmi's.

linkje (http://vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=2&sid=c0953ab3055ca1752f75f44b10be32a4)

peter_heijnen
9 maart 2007, 09:30
Je zou ook kunnen overwegen een AC15 met Wharfedale tweedehands te kopen en er zelf een Alnico Blue of Vintage 30 in te zetten, datzelfde geldt natuurlijk ook voor de AC30 1x12 combo, daar zou je een Alnico Gold of een Vintage 30 in kunnen zetten...
Niet te onderschatten voordeel hiervan is ook dat je daarvoor een speaker kunt gebruiken met impedantie naar eigen keuze.

Vox monteert uitsluitend alnicos van 8 ohm in de chinese ac15. Groot nadeel hiervan is dat je in combinatie met deze 8 ohm'er nooit een externe speaker op de tweede uitgang kunt aansluiten omdat de impedantieschakelaar alleen de keuze biedt tussen 8 en 16 ohm. Als de interne speaker 16 ohm is, kun je wel een externe 16 ohm'er aansluiten die dan samen met de interne speaker voor een last van 8 ohm zorgt.

Tristan
9 maart 2007, 10:26
Aha, zo steek je nog eens wat op, dat wist ik niet... :D

peter_heijnen
9 maart 2007, 15:50
.....dat wist ik niet... :D
Dat ik dat nog mag meemaken. :)

Btw, volgens mij zijn de wharfedales in de ac15 wel 16 ohm. Ik kwam er thuis pas achter dat de alnico in mijn vox 8 ohm was. Had ik me dat eerder gerealiseerd dan had ik in eerste instantie waarschijnlijk toch voor de wharfedale gekozen om die later te vervangen vboor een 16 ohm alnico. Met de wharfedale had ik dan een 1x12 extension kunnen bouwen.

E-J
9 maart 2007, 19:00
Dat ik dat nog mag meemaken. :)

Btw, volgens mij zijn de wharfedales in de ac15 wel 16 ohm. Ik kwam er thuis pas achter dat de alnico in mijn vox 8 ohm was. Had ik me dat eerder gerealiseerd dan had ik in eerste instantie waarschijnlijk toch voor de wharfedale gekozen om die later te vervangen vboor een 16 ohm alnico. Met de wharfedale had ik dan een 1x12 extension kunnen bouwen.

Op de Vox site staat dit:

Internal speaker: 16 ohm, 12", 30 Watt VOX/Wharfedale Custom - model AC15CC18 ohm 12" , 15 Watt VOX/Celestion AlniCo Blue - model AC15CC1X

beetje onduidelijk...net alsof die Celestion 18 ohm is???

Tristan
9 maart 2007, 19:21
Ja, zo kan je het inderdaad interpreteren, maar ze bedoelen AC15CC1 met 8 Ohm Alnico Blue etc. etc.

@peter heijnen:
Het is niet te geloven, maar toch is het waar... :D
Ik vind het geheel wel een vreemd verhaal trouwens, ik dacht dat Vox amps meestal op 16 Ohm draaien en meestal ook alleen maar een 16 Ohm output hebben, het schijnt ook iets anders te klinken, met 16 Ohm heb je normilater wat eerder oversturing heb ik me laten vertellen...

peter_heijnen
9 maart 2007, 19:42
Idd een vreemd verhaal, maar in de handleiding bij de ac15 krijgt schrijft meneer vox dat je de interne alnico speaker itt de wharfedale niet met externe speakers kunt combineren. Pas toen ik dat las kreeg ik in de smiezen hoe de vork in de steel zat....

EDIT
btw die tekst op die vox site mbt tot de gebruikte speakers slaat natuurlijk op: ac15cc1 met 16 ohm 30 watt wharfedale -STREEP- ac15cc1x met 8 ohm 15 watt alnico. Idd zo onduidelijk dat je het net zo makkelijk omdraait.

E-J
9 maart 2007, 20:44
Dus... ik kan beter voor (b.v. een nieuwe) AC15CC1 gaan en daar vervolgens:
- een betere speaker (Weber Blue Dog (Celestion) (https://taweber.powweb.com/weber/blue12a.htm) wordt erg aanbevolen) ingooien
- nieuwe buizen erin laten zetten

?

peppie
9 maart 2007, 21:21
trouwens staar je niet blind op die 15 watt.

30 en 15 watt verschil is niet eens zo groot.

en de 30 watt versie kan naar 22 waar door het verschil nog kleiner wordt (kan de 15 watt eigenlijk ook zachter?)

de reverb op de ac15 schijnt trouwens wel #%$%#$ te zijn

peter_heijnen
10 maart 2007, 09:29
Dus... ik kan beter voor (b.v. een nieuwe) AC15CC1 gaan en daar vervolgens:
- een betere speaker (Weber Blue Dog (Celestion) (https://taweber.powweb.com/weber/blue12a.htm) wordt erg aanbevolen) ingooien
- nieuwe buizen erin laten zetten

?
-Als je de wharfedale in de cc1 niet goed genoeg vind zul je dus iets anders moeten bedenken.
-Als je in dat geval een fijne speaker kunt vinden die minder kost dan wat de cc1x meer kost dan de cc1, kun je dat zeker doen.
-En als je perse die alnico blue wilt zul je eerst moeten bedenken of je in de toekomst een extra cab op je combo wilt kunnen aansluiten. In dat geval kun je dan beter de cc1 kopen en daar zelf een 16 ohm alnico blue inzetten, want nogmaals, een interne speaker van 16 ohm is voorwaarde voor het kunnen aansluiten van een extra cab op de ac15.

Buizen kun je vervangen als daar behoefte toe is, maar het is zeker slim om het speakerverhaal voor jezelf van te voren helder te hebben.

Edit: Als ik kijk naar je budget zou ik voor de goedkopere cc1 met wharfedale kiezen, tenminste als het cleane geluid van de ac15 luid genoeg voor je is. Je hebt dan een top versterker maar dan met een iets mindere speaker. Die versterker kun je dan rustig uitproberen op allerlei verschillende cabs/speakers. Een speaker/cab uitproberen wordt al een stuk overzichtelijker als je de amp zelf al kent.