PDA

View Full Version : elektrische gitaar fretloos maken



apekop
7 maart 2007, 10:46
Ik wil een elektrische gitaar (geen bas) misschien fretloos laten maken.

Ik moet hiervoor echter nog een gitaar op de kop tikken.

Mijn vraag is welk hout van de toets het beste hiervoor geschikt is....van basgitaren weet ik dat ebben het minst inslijt, maar volgens mij zijn er niet veel gitaren met een ebben toets, of heb ik het mis?

en is het het beste dat ik hem dan ook laat lakken? ik denk namelijk dat de dunne snaren sneller in de toets slijten dan bij een basgitaar, met een gelakte toets zal het inslijten niet zo snel gebeuren.

Iemand hier ervaring mee, of tips?

Johannes
7 maart 2007, 15:23
Er bestaan veel gitaren met een ebben toets, vaak vind je ze in de hogere prijsklassen. Ik neem aan dat je geen dure gitaar fretloos gaat maken, maar ok, het zou kunnen. Op de Vigier site (http://www.vigierguitars.com/) staat hun 20th Anniversary Vigier Excalibur Surfreter Guitar, kijk daar maar eens naar. Ik kon zo snel niet vinden waarvan de toets gemaakt is, maar het lijkt alsof er een plak metaal op ligt. Misschien kun je voor je eigen versie de toets bekleden met een dun vel koper/messing/iets anders, zodat je een strak, glad en slijtvast oppervlak verkrijgt.

apekop
8 maart 2007, 14:52
naast Vigier maakt ook Fernandez fretloze gitaren. Ik weet ook niet wat voor hout zij gebruiken.

Ik wil inderdaad geen mega-dure gitaar fretloos laten maken, maar een gitaar van rond de 200/300 euro, want het fretloos laten maken zal ook nog wat kosten.

suggesties wat voor gitaar ik zou kunnen nemen?, ik denk aan de 2ehandsje

Nobrain
8 maart 2007, 15:36
is dit iets wat je wilt maken?

http://www.youtube.com/watch?v=Omc5jOp7Pkw&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=PRBwK8J-5Tw


maar ik denk niet of het uit maakt wat voor hout gebruikt/
bekijk anders dit >
http://www.youtube.com/watch?v=ec-FFH7CBpA

apekop
9 maart 2007, 00:41
dat laatste filmpje snap ik niet...heeft ie al die moeite gedaan om zijn gitaar fretloos te maken, gaat ie tenslotte zijn gitaar bespelen met een slide!

deze is nog leuker, volgens mij gebruikt hij hier een sustainer pickup:

http://www.youtube.com/watch?v=KjiF4DtDyyA&mode=related&search=

lagel
10 maart 2007, 18:49
wat is het voordeel van een fretloze gitaar?

Johannes
10 maart 2007, 19:07
wat is het voordeel van een fretloze gitaar?

Dat je m niet hoeft te fretten, dus goedkoper...

madman
10 maart 2007, 20:40
Dat je m niet hoeft te fretten, dus goedkoper...

het ging hier over een gefrette gitaar fretloos laten maken...
gaat weer arbeid in zitten, dus dan wordt het weer duurder:satisfie:;)

Johannes
11 maart 2007, 00:30
excuses voor mijn nutteloze opmerking, maar het "voordeel" van een fretloze gitaar?? Ik vind het een beetje vreemde vraag, vandaar mijn totaal kansloze antwoord. Misschien kom je door even naar die youtube filmpjes te kijken er wel achter wat de mogelijkheden en verschillen zijn ten opzichte van een gefrette gitaar...

Rw
11 maart 2007, 18:04
[QUOTE=barend]dat laatste filmpje snap ik niet...heeft ie al die moeite gedaan om zijn gitaar fretloos te maken, gaat ie tenslotte zijn gitaar bespelen met een slide!QUOTE]

dat is zo raar nog niet. Slide speelt fijn met een hoge actie zodat de frets neit geraakt worden. Als je de frets weglaat heb je dus hetzelfde als een knoeihoge actie met frets.

kiem
11 maart 2007, 21:08
je kan ook de frets uit de ouwe hals halen en stukje fineer oid in de fretslot lijmen.

ik heb ergens eens gehoord dat een fretloze gitaar veel zwaarder speelt vergeleken met een gefrette gitaar, iemand hier ervaring mee?? kben wel benieuwd

D3nnis
11 maart 2007, 22:40
je kan ook de frets uit de ouwe hals halen en stukje fineer oid in de fretslot lijmen.

Hee, dat is wel een goeie! Heb je meteen je positiemarkeringen goed staan :)
Lijkt me handig als hulpmiddel wanneer je fretless niet gewend bent!



ik heb ergens eens gehoord dat een fretloze gitaar veel zwaarder speelt vergeleken met een gefrette gitaar, iemand hier ervaring mee?? kben wel benieuwd

Ik heb weleens wat op een fretloze bas gepield, en die speelde eigenlijk lichter dan de gefrette variant, maar of dat een exemplarisch probleem was durf ik niet te zeggen! Ben er wel benieuwd naar, of er onderbouwde feiten zijn mbt zwaar spelen met fretten of juist geen fretten!

fred dons
12 maart 2007, 08:04
ik heb een fretloze gitaar (zit een moses grafieten neck op), leuk speelgoed maar ik kan er helemaal niets mee :D
door mijn vingerzetting zijn akkoorden onmogelijk en kan ik eigenlijk alleen losse noten spelen en dan gaat dat sliden al snel vervelen. de sustain valt overigens reuze mee.

bij een bestaande nek zou ik voor zo iets het liefst een ebben toets nemen en eventueel rosewood behandeld met parketlak zodat de ondergrond zo hard mogelijk wordt.

hoofd
12 maart 2007, 09:30
Ik heb een cheape Ibanez (GSA60) fretloos gemaakt, maar ik kan er, net zoals Fred Dons, helemaal niks mee..
(voor een zacht prijsje mag je 'm zo meenemen.. :sssh:)


Een gitaar is trouwens erg makkelijk zelf fretloos te maken, veel meer dan een soldeerbout, een mesje en vulling voor de sleuven heb je niet nodig. Wat wel aan te raden is zijn dikke flatwound snaren, flatwound glijdt makkelijker en dikke snaren klinken net wat voller, vooral fretloos.

apekop
14 maart 2007, 01:14
bedankt voor de reacties,

maar er staat wel een hoop kul bij...sorry voor de slechte woordkeuze, is niet zo bedoeld want ik stel alle reacties op prijs.

1) een fretloze gitaar speelt niet zwaarder dan een gefrette, doordat er geen fretten op zitten kun je de actie heel laag zetten (geen fretbuzz), zelf lager dan bij een gefrette

2) een fretloze gitaar is niet bedoeld voor slidespel, dat kan niet zo goed op een gefrette.

3) fretloze gitaar vergt een andere benadering, dus ook weer extra oefening, als je er niks mee kan betekent dat waarschijnlijk dat je er (nog) niet zoveel energie ingestoken hebt...of dat niet wilt doen...

4) een gitaarhals heel goed fretloos maken is nog niet zo simple als sommige van jullie zeggen, het is heel moeilijk om de hals goed egaal af te vlakken,

5) ik heb even nagevraagd bij een goede gitaarbouwer en die raadde aan om een laagje metaal over de hals te doen, zoals Vigier dat ook doet bij hun fretloze gitaren. werkt beter dan hout en slijt minder snel.

fred dons
14 maart 2007, 18:38
ik begrijp wat je wilt zeggen dus zal ik niet zo "lomp" terugreageren ;)

je hebt gelijk hij speelt niet zwaarder wel moeilijker (waar en hoe je je vingers zet is nu een stuk belangrijker)

een fretloze gitaar is niet bedoeld voor slide spel maar 9 van de 10 gitaristen (waaronder Ron Thal en Steve Vai) gebruiken een fretloze gitaar door naar de noot te sliden ipv op de noot te spelen (en dan niet met een "slide" :D )

een bestaande hals egaal vlakken is best wel simpel, indien je een radius schuurblok heb zelfs enorm simpel (lekker puh :D)

je kunt metaal op de toets plakken echter dat veranderd het geluid wel, de reden dat alleen Vigier met zijn surfretter een metalen toets heeft is niet vanwege dat andere bouwers het niet kunnen maar gewoon niet willen.
Jaco Pastorius bijvoorbeeld gebruikte epoxy om zijn toets te verharden, daarentegen kom je met een ebben toets en flatwound snaren ook al een heel eind komen
en btw sterkte als je je metalen toets egaal wil gaan vlakken ;)

sickpunk
15 maart 2007, 16:23
een gelakte houten toets en flatwound snaren is mega chill hoor, en slijt echt niet zo aanzienlijk... denk dat het meer werk is om een stale toets te maken dan om (bijvoorbeeld) 1x in de zoveel jaar je toets ff snel te schuren en opnieuw te lakken...