PDA

View Full Version : rsi en gitaarspelen



jvr
3 januari 2003, 20:55
Ik heb al enige tijd last van rsi, deze pijn in pols en nek maakt het gitaarspelen niet makkelijker en ook niet prettiger. Heeft hier iemand ervaring mee en, zo ja, tips, behandelsuggesties, handigheidjes,etc.????
BVD

Negative K3 fan
3 januari 2003, 21:59
niet te lang deezeldfde bewegingen achter elkaar doet, als je vaak genoeg pauzes tussendoor doet vermijd je rsi en verhelp je het in een vroeg stadium.

als je wat gitaarspeel tips wil: kijk niet (teveel) naar je fretboard en hou je duim achter de hals.

Mac-F
13 januari 2003, 16:19
Op 2003-01-03 19:55, schreef jvr:
Ik heb al enige tijd last van rsi, deze pijn in pols en nek maakt het gitaarspelen niet makkelijker en ook niet prettiger. Heeft hier iemand ervaring mee en, zo ja, tips, behandelsuggesties, handigheidjes,etc.????
BVD


Het belangrijkste: probeer altijd zo ontspannen mogelijk te spelen. Ga eens een half uurtje rustig spelen en let hierbij vooral op je houding. Zorg ervoor dat je geen spieren op slot zet. En ook niet onbelangrijk, zeker als je al rsi hebt, vergeet je warming-up niet.
Ik heb zelf ook wat rsi-ellende, maar dan meer in mijn elleboog. Bij mij lijkt trainen te helpen. Ik train nou een maand of twee voorzichtig en belast daar ook licht de rsi-gebieden mee. Resultaat; het gaat langzaam aan de goede kant op.
Ook handig: mijn muis ligt nou links. Maar dat helpt eigenlijk nauwelijks.
Wat wel weer een beetje helpt; gitaarband gebruiken met thuis oefenen. Dan hangt de gitaar iets lager en is de belasting weer anders. Maar dat zal voor jou waarschijnlijk niet helpen met een pijnlijke nek.
Maar zoals al eerder gezeggd; blijf ontspannen spelen. Dan maak je het in ieder geval niet erger.