PDA

View Full Version : zagen en vingers



no 1 hops
7 maart 2007, 10:22
via een link kwam ik bij een fabrikant van zaagtafels terecht die een systeem heeft uitgevonden waardoor verlies van vingers word voorkomen bij gebruik van een zaagtafel.

ben bijna ook vingers kwijt geraakt, dus voor allen die met hout en alle gereedschap bezig zijn, je gereedschap is niet alleen je vriend maar ook je vijand
http://www.sawstop.com/

Lennert
7 maart 2007, 10:44
Tjonge! Inderdaad een indrukwekkend systeem! Werd eens tijd dat zoiets werd uitgevonden..

B_2_the_a
7 maart 2007, 10:49
freaking bizar!

gelukkig nog nooit ongelukken gehad met zaag/boormachines...

wel bij een dak en gevel bedrijf gewerkt, 15 meter hoogte, windkracht 8.. lekkere regen... dan over een dak lopen..

je raad het al: uitglijder..
die katrollen zijn er zo voor gemaakt dat ze je eerst snelheid laten maken en dan ophet laatste moment stop je :P dat heeft m'n knie een opdonder gegeven(vloog tegen een gording aan)

G.G.
7 maart 2007, 11:24
Wij hebben in de werkplaats allerlei duw, trek, schuifhulpstukken van hout, waarbij je vingers NOOIT in de buurt van het zaagblad komen. Daar vertrouw ik toch een heel stuk meer op, dan technische snufjes etc....

madman
7 maart 2007, 11:28
toch wel gaaf dat dat apparaat meet of er electrische verstoring optreedt, en dat ie dan zo snel in de tafel klapt, meer dan een schrammetje zou je er dan niet aan overhouden...
mooi stukje techniek!

maar het is idd beter om te voorkomen dat je vingers in de buurt van het zaagblad komen..

Enra
7 maart 2007, 12:06
Fantastisch!!! Nu nog een dergelijk systeem voor mijn lintzaagmachines. Want die gebruik ik uiteindelijk meer dan mijn zaagtafel.

oknarb180
7 maart 2007, 12:54
Mooi systeem hoor, voorkomt een hoop ongelukken!!
Echter, zegt m'n gevoel wel dat de mensen die ermee werken makkelijker en minder oplettend worden. Als je dan weer eens aan de gang gaat met een tafel waar het niet op zit, dan is het risico van onoplettendheid volgens mij alleen maar groter.

Wat je ook doet, bij electrisch gereedschap gewoon altijd blijven opletten met wat je aan het doen bent en dus niet laten afleiden door blond en rond geborst!!!

vr.gr.

Branko

no 1 hops
7 maart 2007, 17:31
ondanks duw en schuif materiaal is het vaak de haast die je de boot in laat gaan.

het enige waar je zelfs met dit systeem de fout in gaat is dus nat materiaal denk ik.
en vooral in de bouw werk je daar veel mee.

was mij ook meer te doen voor diegenen die denken, och even een gitaartje maken zonder te weten dat behalve gereedschap vaardigheid en veiligheid van belang zijn.

Mattia
7 maart 2007, 19:10
Zaagtafels zijn ook best link.

Alle reviews die ik over de SawStop zie zijn wel lovend, alleen is het wel enorm duur. Goede bescherming (dus: vingers weg!) is uiteraard de beste oplossing, maarja, het is mensenwerk, er gaat zo nu en dan iets fout...

B_2_the_a
7 maart 2007, 19:24
maarja, het is mensenwerk, er gaat zo nu en dan iets fout...


minimaal 1x per 9 minuten

no 1 hops
7 maart 2007, 20:04
en tel dan het aantal duimen en vingers eens.
heb 1 keer met mijn duim in het verband gelopen.
mens wat ben je dan ongelukkig je kan praktisch niks.

wat die video ook aangaf was dat het juist de profs waren die er dagelijk mee werkten.
ooit was er een baas die tegen mij zei ( terwijl hij zonder bescherming aan een freestafel werkte) 'ik beheers de machine'

B_2_the_a
7 maart 2007, 20:44
tjah,

die lopen het meeste risico

amateurs letten meestal op omdat ze doodsbang zijn

Javaca
7 maart 2007, 22:26
Fantastisch!!! Nu nog een dergelijk systeem voor mijn lintzaagmachines. Want die gebruik ik uiteindelijk meer dan mijn zaagtafel.

Dat bestaat al:

Leukoplast, pleisters, naaigaren en een kusje van moeder de vrouw...

Enra
8 maart 2007, 12:33
Dat bestaat al:

Leukoplast, pleisters, naaigaren en een kusje van moeder de vrouw...

Oké!! Goed om te weten!!! Vele malen dank!! :)

Valoosj
8 maart 2007, 13:52
cool systeem, maar ik hoopte toch even dat die hotdog in flarden vaneen zou vliegen.

zoals al aangehaald door GG, geef mij maar iets waar mn vingers niet in de buurt van het zaagblad komen. als ik n vinger verlies, en geen gitaar meer kan spelen :o

ik krijg al schrik om te beginnen met een eigen gitaar te bouwen. toch maar eens goed alles opzoeken qua veiligheid

no 1 hops
8 maart 2007, 17:12
cool systeem, maar ik hoopte toch even dat die hotdog in flarden vaneen zou vliegen.

zoals al aangehaald door GG, geef mij maar iets waar mn vingers niet in de buurt van het zaagblad komen. als ik n vinger verlies, en geen gitaar meer kan spelen :o

ik krijg al schrik om te beginnen met een eigen gitaar te bouwen. toch maar eens goed alles opzoeken qua veiligheid
dat geldt ook voor bovenfrezen, die zijn opzich niet gevaarlijk als je weet waar je mee bezig bent.
maar als ze happen in een stuk hout!
elke machine heeft zijn gevaren, die beperkt worden door de veiligheids voorzieningen die er op zitten, als je die er maar op laat.

wat betreft het iets in de vingers, soms heb je materiaal zoals formica dat zo dun is dat je eigenlijk met niks kunt duwen dan met je handen.
daarbij wil je het graag vlak op de tafel houden.
ook gewoon dik hout kan soms zo gaan werken onder het zagen dat je met een duw hout niet genoeg hebt.
soms gaan de delen van elkaar af, soms knijpen ze achter de zaagsnede weer naar elkaar toe waardoor ze op het zaagblad gaan knijpen.

ik beschouw, al heb ik cursus gehad, elke machine als een vijand.
die zodra ik niet oplet mij te grazen neemt.
heb nu drie keer gezegend daar van af gekomen, en dat wil ik zelf zo houden

Valoosj
8 maart 2007, 17:33
heb nu drie keer gezegend daar van af gekomen, en dat wil ik zelf zo houden
:o

zat je in je vingers ofzo?

no 1 hops
8 maart 2007, 18:50
1 keer topje van de duim (gelukkig maar iets meer dan het vel)
1 maal tip langs de middelvinger ( enigste keer dat ik ongestraft mijn middelvinger op kon steken naar iedereen zonder dat men beledigt was ;-) )
1 keer bijna al mijn vingers linker hand ter hoogte van de knokkels.
heb het littekentje daarvan nog op de hand zoals wat je zag op die knakworst
en als ik eraan denk en naar het littekentje kijk en dan zie wat er niet meer had kunnen zijn krijg ik spontaan last van cold sweat

regel is, houd de grond om de machines en waar je werkt schoon, zodat je niet kan struikelen.
gebruik de beschermkappen die over de zagen zitten
en doe geen dingen waardoor je toch de veiligheids voorziening omzeilt.

en ook belangrijk voor je ogen, een kennis van mij is aan 1 oog blind omdat een splinter in zijn oog schoot omdat de kap niet laag genoeg zat

Valoosj
8 maart 2007, 19:33
:o

ik denk dak een compleet veiligheidspak fzo ga aandoen :D

ik krijg het al benauwd als ik mensen soms bezig zie met zo'n grote zaag op het werk. ze wilden het me leren, maar daar heb ik toch voor gepast.
zo'n zeurende klant om je heen terwijl daar zo'n zaag een paar duizend toeren per minuut draait. nee dank je

veiligheidsbril, en zeeeeer voorzichtig met zo'n machines te werk gaan dus

no 1 hops
9 maart 2007, 07:32
:o

ik denk dak een compleet veiligheidspak fzo ga aandoen :D

ik krijg het al benauwd als ik mensen soms bezig zie met zo'n grote zaag op het werk. ze wilden het me leren, maar daar heb ik toch voor gepast.
zo'n zeurende klant om je heen terwijl daar zo'n zaag een paar duizend toeren per minuut draait. nee dank je

veiligheidsbril, en zeeeeer voorzichtig met zo'n machines te werk gaan dus
neem dat aanbod aan dat men het je leren wil.
probeer daar dan gewoon een rustig moment voor te zoeken.
zo leer je welke krachten je tegenkomt tijdens het zagen