PDA

View Full Version : Wat ìs dit? Morricone? Reinhardt?



s_k
7 maart 2007, 00:01
Beste mensen,

Eerste post hier en direct de reden dat ik me hier aanmeld.
Al sinds ruim voor mijn geboorte zwerft er hier een oude bandrecorderband door't huis. Ben de laatste tijd hard bezig om die tape weer helemaal compleet te krijgen. Het is hard zoek werk, aangezien het grootste deel van de tape instrumentaal is
Er staat een stuk muziek op dat mij al sinds ik het voor het eerst (op mijn vijfde) hoorde, aanspreekt.
Mijn vader, die de tape half jaren '70 opnam, beweert dat het Ennio Morricone is. Mijn eigen forum beweert Django Reinhardt. Ikzelf denk dat het laatste niet klopt. De stijl is niet echt morricone, de opname is te modern on Reinhardt te zijn. Enfin, luister zelf.
http://home.planet.nl/~kraft036/oudetape.mp3
De tape heeft zijn beste tijd gehad, vandaar ook dat ik hem wil gaan re-maken.

Alvast veel dank!

Stijn.

Philippe
10 maart 2007, 19:24
Dit is beslist geen Morricone. Ennio Morricone heeft echt die typische "western-symphony" klank, en gebruikt meer complexere stukken in zijn werk.

Dit klinkt allemaal iets te simpel en gewoontjes om een stuk te zijn van Morricone.

Van wie het wel is durf ik niet te zeggen.

hoofd
10 maart 2007, 20:32
Het klinkt wel meer als Django, maar pin me er niet op vast.

savecracker85
10 maart 2007, 21:23
ik vind het als geen van beide klinken eigenlijk..Het klinkt wel enigsinds gypsy, maar herken niet gelijk de sound/stijl van Django erin..Maargoed ik ben ook niet echt een kenner op dat gebied

s_k
12 maart 2007, 11:32
Het lijkt duidelijk meer op Django dan op morricone, dat ben ik met jullie eens. Mijn vader heeft altijd geroepen dat het morricone was, maar daar geloof ik ook absoluut niets van. Al heeft 'ie rare dingen gedaan hoor, die morricone ;-).
Het is qua stijltje wel Django, maar dan in een véél moderner jasje. Wellicht een cover, maar dan zou ik de originele titel toch moeten kunnen vinden...
Dit is het nummer dat ervoor staat:
http://home.planet.nl/~kraft036/oudetape1.mp3
Nòg slechter van kwaliteit, maargoed... Met wat geluk dezelfde gitarist. Iemand?

patricia
12 maart 2007, 12:01
django natuurlijk!

joesman
12 maart 2007, 13:48
het is wel de django-stijl maar de sound klopt inderdaad niet,qua sound zou ik je vader wel kunnen geloven en denken dat morricone een nummertje heeft opgenomen in de stijl van django. Zeker ben ik niet maar het zou me niet verbazen.

s_k
12 maart 2007, 17:54
django natuurlijk!
haha, we waren er al achter dat 't niet django is.
Beluister maar eens wat van zijn muziek en beluister de stijl van opnemen. Zijn muziek is opgenomen tussen de jaren '30 en '50. De opname die je hoort is op z'n vroegst van half jaren '60. Vandaar ook dat andere fragment. Zoals je hoort is dat in dezelfde opnamestijl.

s_k
12 maart 2007, 17:55
het is wel de django-stijl maar de sound klopt inderdaad niet,qua sound zou ik je vader wel kunnen geloven en denken dat morricone een nummertje heeft opgenomen in de stijl van django. Zeker ben ik niet maar het zou me niet verbazen.
Hij is ervan overtuigd... maar waarom is het dan níét te vinden?
Er staat toch veel van morricone online...

peter_heijnen
13 maart 2007, 09:21
Iig geen django zoals je al had begrepen. Zelfs al zou de opnametechniek dit niet al verraden, dan geeft de gitaarsound en de manier van spelen hier al uitsluitsel over.

Het eerste stukje is wel vakkundig maar verder niet al te geinspireerd, niet geheel onwaarschijnlijk door een studiomuzikant dus, ingespeeld. Net zoals het tweede stukje trouwens, vakmatig ok maar verder niets bijzonders.

Morricone is oa beroemd geworden met die westernsound, maar heeft véél meer geschreven voor allerlei gelegenheden en maakte daarbij uiteraard gebruik van studiomuzikanten. Dus Morricone zou best goed kunnen.

Oude Drummer
13 maart 2007, 23:07
Klinkt veel te braaf voor Django. Die was na 2 maten al volledig uit z'n bol gegaan met een race solo of een onbegrijpelijke truc.

s_k
22 maart 2007, 00:40
Iig geen django zoals je al had begrepen. Zelfs al zou de opnametechniek dit niet al verraden, dan geeft de gitaarsound en de manier van spelen hier al uitsluitsel over.

Daar zijn jullie ongetwijfeld meer thuis in dan ik. Maar het is wel zo, de enige die de gitaarsound van Django een beetje heeft is Wes montgomery, maar die muziek is dan weer heel anders...



Het eerste stukje is wel vakkundig maar verder niet al te geinspireerd, niet geheel onwaarschijnlijk door een studiomuzikant dus, ingespeeld. Net zoals het tweede stukje trouwens, vakmatig ok maar verder niets bijzonders.

Helemaal mee eens. Het is ook puur en alleen jeugdsentiment. Er staat vreselijke muziek op. Ray Conniff enzo... Puur sentiment dus. Normaalgesproken luister ik dit soort muziek niet.
Ik probeer die hele tape gewoon weer bij elkaar te rapen. Wil het zelfs zo gaan doen dat ik hem op dezelfde tape op dezelfde recorder op neem... Dus mensen, als iemand een Grundig TK-745 over heeft? :D.



Morricone is oa beroemd geworden met die westernsound, maar heeft véél meer geschreven voor allerlei gelegenheden en maakte daarbij uiteraard gebruik van studiomuzikanten. Dus Morricone zou best goed kunnen.
Mag ik daaruit begrijpen dat het knap moeilijk wordt om het te vinden? :D:D

s_k
22 maart 2007, 00:40
Klinkt veel te braaf voor Django. Die was na 2 maten al volledig uit z'n bol gegaan met een race solo of een onbegrijpelijke truc.
Het enige dat er django aan is is de aanhoudende lijn akkoorden op de achtergrond.

s_k
21 april 2007, 16:58
*kick!!!!!*

RedBuell
3 mei 2007, 11:08
Het is in iedergeval zigeuner jazz en geen moricone. Django klinkt volgens mij toch iets ingewikkelder dan dit.