PDA

View Full Version : Vraagjes over lukather...



Sj03rd
3 januari 2003, 19:46
Ik kan twee vragen nie met zekerheid beantwoorden van de prijsvraag van de gitarist...

Op welke hit van Michael jackson speelt Steve Lukather de riff?
Ik dacht beat it...

welk gitaarmerk endorsete hij voordat ie op MM speelde? ik dacht persoonlijk fender maar ik zie m nu ook veel met gibsons op foto's van vroeger....

wie kan me helpen?

Luca P
3 januari 2003, 20:56
Ik dacht ook Beat it.
Er was een Ibanez Steve Lukather model in de jaren 80.
Of hij speelde er op een.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-01-03 20:56 ]</font>

Rectifier
3 januari 2003, 22:00
Waarom zou ik eigenlijk helpen.... :grin:

Hij had voor EB MM een ValleyArts signature, daarvoor Fernandez.

De solo op beat it is gespeeld door Eddie van Halen, de bas partij op beat it is gespeeld door Lukather.

e_lukather
1 maart 2003, 19:21
Juist ja...die fernandez vind ik wel strak. Hij speelt erop in `Cant stop lovin´ you`. Kwist niet dat hij de bas partij speelde in Beat it. Tof!

burt
2 maart 2003, 23:03
Meneer Lukather heeft zo'n beetje heel Thriller en een aantal nummers voor en na die periode vol gepingeld (en meegeschreven trouwens), al dan niet samen met z'n Toto-maatjes Paich en Pocarro. Dus ook Billie Jean heeftie gespeeld, The Girl Is Mine, Beat It (op die ene solo na), enzovoorts.

En ik zou zelf denken dat hij een deal met Ibanez had waar hij vanaf was overgestapt naar MM, maar dat weet ik niet zeker.

Rectifier
3 maart 2003, 00:13
Neuh, hij speelde jaren op Valley Arts gitaren. Er is een signature model van.
Die gozer is overgegaan naar MusicMan toen Valley Arts failliet is gegaan en Samick heeft Valley Arts weer overgenomen.

Chiel
4 maart 2003, 12:25
En als ik het goed heb is Gibson momenteel bezig met een Big Come Back van Valley Arts!

Candyman
4 maart 2003, 18:19
Lukather speelde eind jaren '70 op standaard Gibson en Fender gitaren. Begin jaren '80 heeft Ibanez een Steve Lukather signature model uitgebracht, wat geen commercieel succes is geworden.

Daarna speelde hij op Valley Arts (ook in de clip van "Stop loving you"), het bedrijf waar hij veel geld in heeft geïnvesteerd (en dus ook mee verloren). Persoonlijk vind ik dit qua concept en uiterlijk de mooiste gitaren die er zijn.

Vervolgens heeft Ernie Ball Musicman de Luke1 en later de Luke2 uitgebracht (laatst genoemde gitaar heb ik onlangs verkocht, vanwege de smalle hals).

Het geluid van Lukather (EMG's/Custom Audio/VHT) is gewoon het mooiste geluid wat ik ken. Ben ook erg benieuwd naar de sound van Lukather op de nieuwe Toto DVD van het concert op 17 februari in de HMH.

Rectifier
4 maart 2003, 18:33
Geluid is een kwestie van smaak net als de hals van je ex-Luke2 :wink:
Ik bedoel, ik vind Tambu (Rivera &amp; Leonardy) ook een onwijs geluid en niet minder dan z'n Candyman cd.
Ik ben laatst naar Toto geweest en ik vond z'n geluid bagger. Althans z'n kanaal 2 rythem geluid. Z'n lead geluid sneed door je oren en was mooi, maar de rest...nee!

Sj03rd
4 maart 2003, 20:18
Die ValleyArts is inderdaad een heel erg mooie gitaar! Ik heb net ff gezocht maar ik echt heel mooi....
volgens mij heeft die gitarist van Rob de Nijs die ook ofnie? (m'n ouders zijn fan van rob de nijs dus vandaar dat ik weleens videobanden van hem zie thuis :smile: )
Zijn die nog ergens te koop en zoja, hoe duur?

Rectifier
4 maart 2003, 23:18
Inderdaad, die speelt alweer een tijdje bij hem in de band.
De enige wat ik mooi vind is de originele Robo-Valley Arts die hij het meest bespeelde.
Ze zijn wel onwijs duur. Een goede vervanger is de Dick Dijkman strat die er sprekend op lijkt. Sunburst, EMG's, FLoyd.
Kwalitatief net zo goed, die vind je nog weleens in Nederland.

Candyman
4 maart 2003, 23:19
Oh jee, nu heb ik Sj03rd lekker gemaakt met een Valley Arts gitaar. Dan zal er volgende week wel een post op gitaarforum staan met foto's van z'n nieuwe Valley Art!!!(haha)

Ze zijn tweedehands nog wel te koop. Het schijnt dat de Valley Arts Custom Pro serie opnieuw in productie wordt genomen.

Maar inderdaad, bij de Vrienden van Amstel Live in Ahoy speelde de gitarist van Rob de Nijs op een Valley Arts gitaar.

Het clean en crunch kanaal van de Custom Audio preamp stelt niet veel voor (doet m'n Diezel beter), maar die lead sound!!!!!
Misschien leuk om erbij te hebben, puur voor solo's.
Rectifier, jij bent toch nog op zoek naar een goede preamp? dan moet je bij Double-D in Rijssen zijn (leuke zaak), daar staat een Ernst Fliek Rover (de versie met alle opties) voor 1000 euro's.

Chiel
5 maart 2003, 08:59
Kan ie meteen die CAE bij KeesDee halen voor 1800 pleuro's!!!!


Heb je wel een veelzijdig rackje :smile:

kokeleko
5 maart 2003, 09:55
Maar had ome Steve tijdens de Candyman periode geen oude Marshall top die hij gebruikte om de dry sound van zijn CAE preamp te versterken , en de fx met de VHT , dit alles door 3 Marshall cabs. Heb Luke toen gezien in Groningen ( Candyman tour ), en daar speelde ie ook nodg op een paarse Musicman Van Halen .

Rectifier
5 maart 2003, 11:35
Haha, die Rover heb ik gezien bij Dickie Dik, maar das niet wat voor mij. Zoals Chiel hem al beschreven heeft in eerdere post.
Hij zal wel goed zijn, maar ik hou meer van een moderne high-gain. Daarom ga ik ook niet voor een CAE3+. Ik heb ondertussen al een paar keer de kans gehad om een CAE3+ te kopen.
En als je alleen dat kanaal 3 geluid wil kan je net zo goed een Soldano SLO100 kopen.
Candyman, ik heb nu trouwens voor't eerst een mp3 gehoord waarvan ik zeg dat de Diezel VH4 een onwijse sound heeft.
Echt een klasse amp met een lekker crunch en distortion. Kan 4 vond ik niet zo heel lekker. (kwestie van afstellen)

Ik weet niet wat Steve tijdens candyman live gebruikte. Heb er wel een video van maar dat is nu dus ook op DVD te zien.
Ik heb de Rivera bonehead gehoord/gespeeld en die's echt niet minder dan de CAE3+ (ondanks dat Steve nu Rivera op alle manieren afkraakt).

Candyman of Chiel, heb je de Brunetti XL Evo top weleens geprobeerd destijds? Ik vind hem onwijs klinken en voor veel minder dan een Diezel.

Candyman
5 maart 2003, 13:07
Weet je wat een Soldano SLO100 kost!!?

Wat bedoel je met moderne high-gain? CAE kanaal 3 lijkt me redelijk modern klinken, is in ieder geval niet te vergelijken met vintage versterkers.

Ik heb nog nooit een Brunetti top gehoord. Die 1 HE 19" uitsparing lijkt me erg handig.

Welke mp3 van de Diezel bedoel je?
Kanaal 4 van de Diezel prikt lekker door de mix en klinkt erg gedefinieerd.

Rectifier
5 maart 2003, 18:22
XL Evo klink best goed. Lekkere gain.

Ik bedoel dat de CAE geen Recto/5150 sounds heeft. Maar voor begrippen heeft ie wel een moderne gain.

Ja, een SLO100 heb je al voor 3990 EUR. Hahaha :grin:

Ik heb dat mp3 tje ergens van harmony-central gehaald. Klinkt goed.

srv-man
5 maart 2003, 22:46
De Diezel heb ik onlangs ook getest, klinkt errug goed inderdaad. En passant heb ik ook de Triamp2 onderhanden gehad en ik moet zeggen, klinkt ook supervet, het leadkanaal gaat toch wel richting Soldano (althans wat ik me erbij voorstel).
Verder nog getest:
Koch Powertone 2: niet verkeerd, maar bovengenoemde vond ik meer toon hebben.
Brunetti 059: karakteristiek geluid, maar niet voor mij, floot bovendien als een kanarie.

Dus ik was al in gesprek geraakt in Duitsland voor een mooie Diezel, ga ik afgelopen vrijdag naar de Boerderij alwaar A.C.T en Saga ons de oren gingen verwennen. Wat een supergeluid had die knaap van A.C.T. (trouwens sowieso een aanrader) en wat blijkt speelt hij op een 5150! En Saga ook, hoewel dat weer wat minder klonk. Het blijft toch eeuwig dubben geloof ik.
Verder recentelijk toch maar weer de Knucklehead getest, maar ik geloof toch niet dat dat hem gaat worden, mn die gedeelde toonregeling op kanaal 2/3 is een misser.

Enfin, dat waren weer wat bespiegelingen in het kader van de neverending story....

srv-man
5 maart 2003, 22:48
Trouwens, de gitarist van Andre Hazes zag ik laatst ook met een Valley Arts! In Duitsland kom je er nog wel eens tegen en we gaan natuurlijk alleen voor minimaal de Custom Pro.

Rectifier
5 maart 2003, 23:48
Maar je hebt de Evo XL dus niet getest van Brunetti? Jammer. De 059 vind ik zowiezo al geen porum qua uiterlijk.
TriAmp heb ik niet gehoord meer schijnt ook goed te klinken. De Koch Powertone 2 wel gehoord maar ik hou nog steeds niet van die vervorming. Zo fuzzy en niet echt lekker strak. Maar da's kwestie van smaak.

Jimi Hendrix
6 maart 2003, 09:25
Op 2003-03-05 22:46, schreef srv-man:
Verder recentelijk toch maar weer de Knucklehead getest, maar ik geloof toch niet dat dat hem gaat worden, mn die gedeelde toonregeling op kanaal 2/3 is een misser.

Het lijkt misschien een misser, maar de karakters van kanaal 2 en 3 lopen al zo uiteen dat ik het niet mis.
Ik gebruik kanaal 2 met lichtere vervorming (gain op 4 ofzo), kanaal 3 met zwaar (gain 7.5), meesterlijk! kanaal 3 klinkt sowieso een stuk scherper/moderner dan 2.

Chiel
6 maart 2003, 12:03
Heb ooit een paar weken een Brunetti eindtrap gehad (moest wachten op mijn VHT). In vergelijking met een Marsh 9200 was dat niet zoveel bijzonders. Verder heb ik mij echter nog nooit aan een Brunetti gewaagd.

Van de Ernst Fliek Rover moet je overigens echt houden. Wanneer ik er alleen op speel valt hij altijd weer een beetje tegen. In een band situatie klinkt hij echter weer altijd als vanouds. Alle volumes staan zo ongeveer gelijk en toch wordt het leadkanaal overal bovenuit getild. Moet overigens wel zeggen dat de combinatie VHT/Ernst Fliek pas op een hoog volume het beste tot zijn recht komt. En tja, een VHT met een enkel BagEnd kastje op de helft van zijn vermogen is niet echt praktisch . . . Toch maar eens ergens voor weinig zo’n loadbox op de kop proberen te tikken.

Rectifier
6 maart 2003, 12:55
De Brunetti XL evo is ook de enige die ik geprobeert heb. De rest lijkt me niets.
T'is wel jammer dat Fliek nog niet zo'n naamsbekendheid heeft.
Stel dat zo'n amp je niet bevalt, dan ben je er nog niet 1,2,3 af.
Een CAE houdt z'n waarde. Misschien toch maar wachten op de pre-amp versie van de Diezel vh4 of op de nieuwe Suhr amp eind dit jaar :grin:
Iemand geld over???

Candyman
6 maart 2003, 15:39
Blijft lastig om een goed klinkende en veelzijdige preamp te vinden (goede effectprocessors, eindtrappen en speakers zijn er genoeg).

Welke preamp gebruik je nu eigenlijk? toch niet die uit de Lexicon?

Rectifier
6 maart 2003, 21:08
Een johnson j-stat. waarvan ik 2 sounds gebruik en die klinken verrekte goed in combi met de vht. Vooral handig als je een vette sound op laag volume nodig bent.
Lijkt misschien raar maar m'n sounds klinken niet minder dan uit alle buizenamps die ik voorheen heb gehad.
Maar ik wil dus al een tijdje een 19" pre-amp (of evt. een top).