PDA

View Full Version : passieve en acteive elementen? wasda?



Guitarik
3 januari 2003, 19:40
Sinds enige tijd vraag ik mij af wat nou het verschil is tussen passieve en actieve elementen. En wat de voor- of nadelen zijn. Ik dacht: vraag het eens aan het forum, dus bij deze.

Phizer
3 januari 2003, 20:43
eigenschappen actief: hogere output, minder ruis, klinkt 'steriel'

eigenschappen passief: een lagere output, wat meer ruis enzo, heeft zelf echt sterke eigenschappen en laat ook andere eigenschappen bijv. van het hout sterker klinken

kom op jongens, verbeter/vul me aan, diz ook alleen maar wat ik ooit op het forum heb gehoord...

Negative K3 fan
3 januari 2003, 21:02
Op 2003-01-03 20:43, schreef Phizer:
eigenschappen actief: hogere output, minder ruis, klinkt 'steriel'

eigenschappen passief: een lagere output, wat meer ruis enzo, heeft zelf echt sterke eigenschappen en laat ook andere eigenschappen bijv. van het hout sterker klinken

kom op jongens, verbeter/vul me aan, diz ook alleen maar wat ik ooit op het forum heb gehoord...



bij actieve elementen heb je soms ook de mogelijkheid om te EQen op de gitaar zelf.

dat was het wel dednk ik.

ginne
3 januari 2003, 21:04
om over het ge-eikel met batterijen in je gitaar nog maar niet te spreken....... :sad:

gerrekat
3 januari 2003, 22:08
dat van die hogere output is niet altijd waar!

Er zjin passieve elementen die ook een mega output hebben ik dank dan aan de Seymour Duncan Invader, Dimebucker, DiMarzio X2N, Super distortion en de Bill Lawrence L 500 XL!

Mijn EMG 81's komen niet helemaal mee met die elementen, maar zijn inderdaad wel wat stiller.

Gearjunkie
3 januari 2003, 23:46
Passieve elementen zetten de trilling van de snaar om in een stroompje, die dan door je versterker verder versterkt wordt. Meer doen ze niet. (het aantal windingen en magneetsoort bepaald het type geluid)

Actieve elementen versterken m.b.v. een 9v batterij het stroompje al in de gitaar.

Dit wil niet altijd zeggen dat aktieve elementen een hele hoge output hebben (kan wel). Je kan inderdaad EQ-en op je gitaar als je wilt.

Overigens kan je ook in een gitaar met passieve elementen een pre-amp inbouwen.

Phizer
4 januari 2003, 16:53
gerrekat, die elementen hebben een output rond de 500mV d8 ik zo, en een EMG81 van 2V d8 ik... zit wel aardig wat verschil in :smile:

dml
5 januari 2003, 03:01
Actief klinkt steriel??? Dan heb je waarschijnlijk nog nooit de Seymour Duncan Livewire Classics gehoord: Super-actief (18 V), superdynamisch en ze laten de toon van de gitaar intact. Aanrader als het om actieve pups gaat en je wilt geen EMG.

Moonchild
5 januari 2003, 12:41
18V, betekent dat twee van die blokbatterijen in je gitaar?

Phizer
5 januari 2003, 17:28
Op 2003-01-05 03:01, schreef dml:
Actief klinkt steriel??? Dan heb je waarschijnlijk nog nooit de Seymour Duncan Livewire Classics gehoord: Super-actief (18 V), superdynamisch en ze laten de toon van de gitaar intact. Aanrader als het om actieve pups gaat en je wilt geen EMG.


nee heb ik idd nog nooit gehoord maar er zijn ook uitzonderingen, ik zeg gewoon 'in het algemeen blabla'

Phizer
5 januari 2003, 17:29
Op 2003-01-05 12:41, schreef Moonchild:
18V, betekent dat twee van die blokbatterijen in je gitaar?


ja idd... dan heb je meer dynamiek dan met 1 batterij... emg's kan je ook met 3 batterijen (27V) doen maar het verschil tussen 2 en 3 is kleiner dan tussen 1 en 2

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phizer op 2003-01-05 17:30 ]</font>

Ic3gl0vE
5 januari 2003, 17:32
sluit je gitaar aan op 230v stopcontact ?:)

Anders Destium
5 januari 2003, 18:12
Daar zijn je elementen niet op gemaakt dommie! Sta je flink onder stroom als je je elementen aanraakt man! Ik wist dat gitaarspelen gevaarlijk kon zijn, maar ik ga zelf het gevaar niet opzoeken hoor.

Phizer
6 januari 2003, 17:03
Op 2003-01-05 17:32, schreef Ic3gl0vE:
sluit je gitaar aan op 230v stopcontact ?:)


dan heb je zelf veel 'dynamiek' ipv de elementen :razz: