PDA

View Full Version : Ernie vandeBallen volume klootzakkerij



Fenndangoband
6 maart 2007, 15:20
Ik heb onlangs een vrij oude Ernie Ball Volume pedaal gekocht op ebay...

http://www.heimhardt.com/images/guitar/Ernie-Ball%20Volume%20Pedal.JPG

Ik heb echter een probleem... als ik hem gebruik kraakt hij langst alle kanten... hij geeft enkel een zuiver signaal wanneer het volume volledig open staat.... vanaf het ogenblik ik hem wil gebruiken en het volume verminder hoor je gekraak en het signaal valt (soms) weg. Wat kan ik hier aan doen???? Ik heb al vernomen dat er een product bestaat (niet op oliebasis maar op alcocholbasis.... alcochol is altijd beter 8-) ) dat de potmeter kan reinigen... weet iemand hier meer over (hoe noemt het product??). Mocht dit niet lukken... weet iemand waar ik zo een potmeter kan vinden om het origineel te vervangen???

PS: De klootzak die me deze pedaal verkocht zei me dat hij 100% in orde stond... ik zie het... ik kan hem niet gebruiken.

Greetz.

Dirk_Hendrik
6 maart 2007, 15:29
Versleten is versleten. Je kunt met smeermiddelen je pot miscchien weer voor een half optreden oplappen maar daar is alles wel mee gezegd.

Wat is de waarde van de pot? 250K?

aad
6 maart 2007, 15:32
Ik heb onlangs een vrij oude Ernie Ball Volume pedaal gekocht op ebay...

Greetz.

Ik zou toch echt even een nieuwe potmeter erin (laten) zetten.
Een krakende potmeter maak je niet beter met kontaktspray (kontakt 60).
Zeker gezien het feit dat een volumepotmeter vaak wordt gebruikt.

intGod
6 maart 2007, 15:36
Mocht dit niet lukken... weet iemand waar ik zo een potmeter kan vinden om het origineel te vervangen???

Contactspray. Maar dat gaat je niet blijven helpen (zoals al eerder aangegeven). Nieuwe potmeter is makkelijk te vinden bij een electronikawinkel en is niet duur.

Dirk_Hendrik
6 maart 2007, 15:55
Nieuwe potmeter is makkelijk te vinden bij een
electronikawinkel en is niet duur.

maar wel binnen de kortste keren weer kraak kraak. Daarom zijn die long life pots zo prijzig.

Fenndangoband
6 maart 2007, 16:03
maar wel binnen de kortste keren weer kraak kraak. Daarom zijn die long life pots zo prijzig.

Hallo... aan iedereen al bedankt voor reacties.

Dirk... waar kan ik die long life pots vinden (bestellen) en hoeveel kosten deze ongeveer??? Prijs maakt eigenlijk niet uit... wat ik zeker wil vermijden is binnen de kortste keer "kraak kraak".
De waarde van de pot weet ik nog niet zeker... ik heb er hem nog niet uitgehaald maar ik vermoed 250K.

Dirk_Hendrik
6 maart 2007, 18:02
Het enige dat ik zo snel kan bedeken is www.banzaieffects.com. Ik zou van tevoren wel even mailen.

Je hebt trouwens ook een pijpsleuteltje nodig om em los te krijgen. Eben naar de gereedschappenwinkel dus.

Azrael
6 maart 2007, 18:08
Versleten is versleten. Je kunt met smeermiddelen je pot miscchien weer voor een half optreden oplappen maar daar is alles wel mee gezegd.



Klopt, maar vaak is er helemaal geen sprake van slijtage. 9/10 keer heb ik potmeters gefixed door de zooi uit elkaar te halen en al het stof eruit te blazen. Vooral versterkers hebben daar vaak last van en mijn oude hifi versterker deed het weer perfect na een flinke schoonmaakbeurt.

Dirk_Hendrik
6 maart 2007, 18:20
Klopt, maar vaak is er helemaal geen sprake van slijtage. 9/10 keer heb ik potmeters gefixed door de zooi uit elkaar te halen en al het stof eruit te blazen. Vooral versterkers hebben daar vaak last van en mijn oude hifi versterker deed het weer perfect na een flinke schoonmaakbeurt.

True.
Alléén zijn deze pots van binnen een hoop vetter zodat blazen geen flikker uitmaakt en daarnaast is een kleiner gedeelte van de koolbaan onderhevig aan extreem veel intenser gebruik dan een audio versterker.
Tenslotte is de gebruikte pot van het merk Clarostat voorsien van een wiper in de vorm van een blok dat over de koolbaan schuift. Bij de gemiddelde pot zijn dat 3 "vingertjes" waarvan er, in geval van vervuiling, altijd wel ééntje contact maakt. Dat blok gaat op gegeven moment over de vervuiling van afgescraapte koolbaandeeltjes schuiven en geeft daardoor een slecter contact. Daarnaast wordt door de slijtage de koolbaan steeds ruwer met als gevolg, wederom, een slechter contact.