PDA

View Full Version : Element voor klankgat akoestische gitaar



Laser
6 maart 2007, 14:26
Wat is jullie ervaring met het LR Baggs M1 element (passief) voor akoestische gitaar?
Heb één tweedehands gekocht:
- op Furch jumbo klinkt hij neutraal, goede klank,
- op Hashimoto dreadnought klinkt het element scherper, iets meer "electrisch" van klank.
Ik stuur het signaal rechtstreeks in de Marshall as50r versterker, en dat volstaat ruim om 'luid' solo te spelen zonder enige brom.

Anderen ervaring met het element?

Spelen maar, het wordt steeds beter :)

Liefhebber
6 maart 2007, 19:34
Is in het verleden een veel gebruikt element geweest voor klankgatmontage. Is niet zo populair meer.
Maakt van een akoest toch teveel een elektriek is mijn ervaring. Wel bruikbaar in een band met verder niet-akoesten. Voordeel is wel dat je weinig feedback problemen hebt bij hoge volumes.

Laser
7 maart 2007, 11:51
Als dit element niet meer zo gezocht wordt voor akoestisch, welke kant moet ik dan wel uit?

Mijn Seagull met LR Baggs Element klinkt me iets te "twang" achtig, met het element onder het zadel in de brug. Typisch piezo.
Nu speel ik maar occasioneel versterkt momenteel, dus heb ik geen zin om veel te investeren in ingebouwde elementen in al mijn gitaren. Daarom de M1 als tussentijdse oplossing.

Enra
7 maart 2007, 12:11
Als dit element niet meer zo gezocht wordt voor akoestisch, welke kant moet ik dan wel uit?

Mijn Seagull met LR Baggs Element klinkt me iets te "twang" achtig, met het element onder het zadel in de brug. Typisch piezo.
Nu speel ik maar occasioneel versterkt momenteel, dus heb ik geen zin om veel te investeren in ingebouwde elementen in al mijn gitaren. Daarom de M1 als tussentijdse oplossing.

Ik ken de LR Baggs alleen van naam. Maar er zijn veel types, veel prijsklasses en veel verschil. Ze klinken zeker niet allemaal 'twang' achtig!

Overigens zijn er wel degelijk nog firma's die klankgatelementen produceren en aan de man brengen. Onlangs nog iets gezien, maar ik kan me niet meer herinneren wat dat was.

Laser
7 maart 2007, 15:44
Wel, ik had laatst de keuze om Fishman Rare Earth single coil of LR Baggs M1 tweedehands te kopen, dus ik kocht de M1.
Seymour Duncan wordt ook geprezen, en er zijn er nog een boel in de handel.
Maar ik heb er nog noiet veel echt gehoord op mijn gitaren, dus het is nu zoeken naar modellen die mij liggen.
De M1 ook de bovenbladtrillingen goed weer, wat bij percussie (tappen, akkoorden 'slaan') een goede weergave geeft.
Blijkbaar is dit niet zo een eenduidig onderwerp: zoveel factoren bepalen mee de klank als resultaat...