PDA

View Full Version : meningen gevraagd: ESP LTD F50



pussyblaster
6 maart 2007, 14:25
Hoi, ik ben op zoek naar een goed uitziende gitaar met iig 24 freds en een goed uiterlijk voor iemand die metal speelt.

Ik kwam tijdens het zoeken langs een ESP LTD F50.
maar 1 probleempje, op de officiele esp site staat dat de dichtsbijzijnde dealer in duitsland is, en aangezien ik in de buurt van breda woon en mijn ouders niet kan overhalen naar Duitsland te rijden, heb ik wat hulp nodig.

Heeft iemand deze gitaar en kan er wat - en + punten van geven?

ik heb al op veel sites gezocht naar user revieuws en ze zeggen dat het een hele goede gitaar is "voor de prijs".

ik heb van veel mensen in mijn omgeving gehoord dat het geen goed idee is om op het internet een gitaar te kopen, maar iedereen is op het internet heel positief over de gitaar en heb verder weinig klachten gehoord.

Wat denken jullie wat ik moet doen?

Yamhammer_71
6 maart 2007, 14:34
De ESP LTD F50 kun je ook in Belgie halen. Misschien dat je je ouders daarmee wel kan overhalen...

De F50 heeft wel een geschroefde hals en dat is meestal iets mindere kwaliteit dan een gelijmde hals. Er zijn zoveel meer goede metal-gitaren voor een lage prijs, die heel erg goed zijn. Kijk naar Ibanez, Jackson etc. Die kun je gewoon in Nederland halen en ook nog eens op je gemak goed testen en vergelijken in een gitarenzaak.
Ik zou zeggen: zorg dat je een metal-gitaar koopt met een gelijmde hals, geen geschroefde hals.

Je kan het ook minder kritisch bekijken, maar heeft toch met de constructie van een gitaar te maken.

Gr. Yamhammer

Tin
6 maart 2007, 14:58
Ey,

De Ltd F-50 is geen slechte gitaar maar verwacht er niet veel van.

Voor de prijs kan je beter een Ibanez kopen.(rg321 ofzo iets)

en het verhaal over gelijmde hals en geschroefde hals is meer een kwestie van smaak.

de ene vindt het geluid van een gitaar met gelijmde hals beter de ene met geschroefde hals.

Dus ik zou gewoon wat gaan testen.

armageddon
6 maart 2007, 15:19
ESP gitaren zijn wel te vinden in Nederland hoor.
- Kees Dee
- American GuitarStore
- RockPalace

en waarschijnlijk nog veel meer.

andoni
6 maart 2007, 18:13
ESP/LTD wordt pas de moeite vanaf denk ik zo rond de 400-reeks. Degelijk hout en goede hardware krijg je dan. Lagere series kunnen imo moelijk concurreren met Epiphone, Ibanez, e.d.

Soulflyhigh
6 maart 2007, 18:15
ESP/LTD wordt pas de moeite vanaf denk ik zo rond de 400-reeks. Degelijk hout en goede hardware krijg je dan. Lagere series kunnen imo moelijk concurreren met Epiphone, Ibanez, e.d.
Inderdaad als je het model echt vet vindt dan kun je beter even doorsparen. Naar mijn weten heeft alleen Ltd zo'n uitziend model en kun je beter voor de 400 series gaan dan heb je een echt goede gitaar. Laatst las ik hier een post over een dealer in NL met een hele grote voorraad Ltd modellen ik weet alleen de naam hiervan niet meer.

Succes!

pussyblaster
6 maart 2007, 18:51
bedankt voor alle snelle reacties :)

Ik denk dat ik voor die ibanez rg321 ga sparen, hij ziet er ook goed uit, en die ibanez is voor 280 euro in nederland te krijgen dus beter dan naar een ander land voor het zelfde geld.

De ESP LTD F-400 is 899 euro, dus een beetje te duur voor mij aangezien ik het doe van mijn zakgeld en kadootjes :satisfie:

weet ik waar ik aan toe ben, bedankt voor alle reacties, leuk forum, ga hier zeker vaker aanwezig zijn :D

Yamhammer_71
7 maart 2007, 02:29
en het verhaal over gelijmde hals en geschroefde hals is meer een kwestie van smaak.

de ene vindt het geluid van een gitaar met gelijmde hals beter de ene met geschroefde hals.

Dus ik zou gewoon wat gaan testen.

Ik heb het niet over het geluidsverschil tussen een geschroefde en een gelijmde hals, maar over de kwaliteit/constructie. Een gelijmde hals is gewoon constructief van veel betere kwaliteit dan een geschroefde hals.

En aangezien het merendeel van electrische gitaren tegenwoordig een gelijmde hals heeft, is het vrij vergezocht om er een met een geschroefde hals aan te schaffen. Vergezocht is in dit geval letterlijk: Duitsland.

drap
7 maart 2007, 02:34
Wat weer een hoop bullshit. Een geschroefde hals is zeer zeker niet per definitie kwalitatief minder dan een gelijmde. En het is ook al zeer zeker niet zo dat de meeste gitaren een gelijmde hals hebben.

Misschien moet je die koker eens weg doen, krijg je een hele andere visie van. Maar ja, dan heb je die plaat nog...

Yamhammer_71
7 maart 2007, 02:52
Wat weer een hoop bullshit. Een geschroefde hals is zeer zeker niet per definitie kwalitatief minder dan een gelijmde. En het is ook al zeer zeker niet zo dat de meeste gitaren een gelijmde hals hebben.

Misschien moet je die koker eens weg doen, krijg je een hele andere visie van. Maar ja, dan heb je die plaat nog...

Als we zo beginnen te redeneren...natuurlijk heb je ook crappy goedkope gitaren met een gelijmde hals en duurdere, betere met een geschroefde hals. Maar dat is geen vergelijking.

Over het algemeen is een gelijmde hals WEL DEGELIJK van betere kwaliteit dan een geschroefde hals.
Waarom is een oude Ibanez Les Paul Custom uit de 70´s met een gelijmde hals veel en veel duurder dan een Ibanez Les Paul Custom met een geschroefde hals...antwoord is KWALITEIT Mr. Drap.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 02:55
Drap....je hebt vast weleens gehoord van het woord ´sustain´.

_____________________________
Enough Said

drap
7 maart 2007, 03:11
Als we zo beginnen te redeneren...natuurlijk heb je ook crappy goedkope gitaren met een gelijmde hals en duurdere, betere met een geschroefde hals. Maar dat is geen vergelijking.

Over het algemeen is een gelijmde hals WEL DEGELIJK van betere kwaliteit dan een geschroefde hals.
Waarom is een oude Ibanez Les Paul Custom uit de 70´s met een gelijmde hals veel en veel duurder dan een Ibanez Les Paul Custom met een geschroefde hals...antwoord is KWALITEIT Mr. Drap.

Neen beste kerel, dat heeft met de manier van produceren te maken en niets met de kwaliteit + dat een dergelijke gitaar als een les paul er op gebouwd is om een langere sustain te geven en daarom dus een gelijmde hals heeft (om je andere post er maar ff bij te pakken, editten blijft moeilijk), doet niets af aan de kwaliteit van de constructie. Het mooie is trouwens dat je Tin nu dus plots gelijk geeft. Die gaf namelijk al aan dat het geluid wat een bepaalde constructie met zich meebrengt een kwestie van smaak is. Ja, tenzij je een Fender geen kwaliteit vindt, maar dat is dan weer meer een smaakkwestie.

Ik moet je voor één ding een compliment geven. Er zijn niet erg veel mensen die eigenwijzer zijn dan ik, maar jij bent dan een van die mensen. Maar of dat nou iets is om trots op te zijn...

En je extra caplock gebruik doet mij niet ineens overtuigd raken.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 03:31
Neen beste kerel, dat heeft met de manier van produceren te maken en niets met de kwaliteit + dat een dergelijke gitaar als een les paul er op gebouwd is om een langere sustain te geven en daarom dus een gelijmde hals heeft (om je andere post er maar ff bij te pakken, editten blijft moeilijk), doet niets af aan de kwaliteit van de constructie. Het mooie is trouwens dat je Tin nu dus plots gelijk geeft. Die gaf namelijk al aan dat het geluid wat een bepaalde constructie met zich meebrengt een kwestie van smaak is. Ja, tenzij je een Fender geen kwaliteit vindt, maar dat is dan weer meer een smaakkwestie

Ik had het over die Ibanez Les Paul Customs..2 dezelfde gitaren, de een met een gelijmde hals en de ander met een geschroefde hals.
De Ibanez met gelijmde hals is duurder en zeldzamer dan de Ibanez met geschroefde hals. Voor sustain betaal je en dat is geen kwestie van smaak. Het lijkt me niet dat overbekende gitaarfabrikanten expres gitaren gaan bouwen met als doelstelling:weinig sustain. Ook lijkt het me niet dat een gitarist kan kicken op een gitaar met een sustain van 0,0....Wie zit daar nou op te wachten? Het is wel degelijk een stuk kwaliteit waarvoor je betaald.
Het verschil tussen 2 identieke gitaren, de een met gelijmde en de ander met geschroefde hals, zul je wel degelijk waarnemen. Dan gaat het niet om een kwestie van smaak, maar van kwaliteit (sustain).

drap
7 maart 2007, 03:40
Pfff... wat jij wil kerel... het is jouw feestje...

@ de topicstarter:

Ik raad je aan niet klakkeloos een gitaar van internet te kopen, mits je al wat ervaring hebt op het gebied van gitaren. Het beste blijft nog altijd gewoon naar een muziekwinkel te gaan en daar op gitaren te spelen. Laat je niet misleiden door alleen het uiterlijk, die fout heb ik maar al te vaak gemaakt. Sterker nog, nog geen jaar terug nog en die gitaar is nu alweer pleiter omdat het totaal mijn ding niet was.

En als het persé een metalgitaar moet worden, een geschroefde of een gelijmde hals doet daar niks aan af. Voorbeelden te over van metalgitaristen die een gitaar met een geschroefde hals bespelen. Ibanez RG's, Fender superstrats, Jacksons, Charvels, noem maar op, allemaal geschroefde halsen.

dr.distortion
7 maart 2007, 08:53
Ibanez RG's, Fender superstrats, Jacksons, Charvels, noem maar op, allemaal geschroefde halsen

En geloof me, dat zijn prima gitaren over het algemeen!! Dus laat je niet gek maken over de discussie geschroefd / gelijmd, dat ligt net aan de constructie van de gitaar waar een bepaald merk voor heeft gekozen.

Luke-wannabe
7 maart 2007, 09:44
Ja idd. Gibson is toch ook niet per se beter dan Fender omdat die gelijmde halzen hebben?

Dirk_Hendrik
7 maart 2007, 09:48
En aangezien het merendeel van electrische gitaren tegenwoordig een gelijmde hals heeft

Help!!??
Ik woon op de planeet Aarde. Op welke planeet woon jij in vredesnaam.!!?

Of om D'Aquisto nog maar eens te citeren:
"In my pesonal opinion a guitar with a bolt on neck cannot sound right. Thousands of Fenders prove me wrong"

omni
7 maart 2007, 10:15
Tis toch grappig dat ieder topic hier altijd uitloopt op een discussie waarom gibsons beter zijn Fenders (of andersom natuurlijk).

En de enige reden waarom gelijmde ibanezen het beter doen dan geschroefde is omdat ze dan veel beter lijken op de LP's waarop ze gebaseerd zijn. Zodat je tegen iedereen kan zeggen mijn 70's Ibo is beter dan een echte amerikaanse Gibo en veeeeel goedkoper.

Yanniick
7 maart 2007, 10:27
On topic: Ik vind dat de gitaar er wel oke uitziet. Ik zou hem zelf nooit halen.

Maar ik had ook een vraagje over dat geschroefde of gelijmde halsen, wat vinden jullie dan van halsen die gewoon vast zitten aan de body?

FNaRK
7 maart 2007, 10:57
Jan Morien in Delft heeft een aantal LTD's hangen tegen leuke prijzen !!


http://www.janmorien-gitaren.nl/b_396.gifLTD F100, 399 eurootjes

MoserCustomShopDotCom
7 maart 2007, 11:41
Als je nog interesse hebt in die ESP, in Oosterhout hebben ze er zo eentje hangen voor € 249,00!

Kijk maar op:

http://www.laenenmusic.nl/

FNaRK
7 maart 2007, 11:59
zo dan ....


deze hangt er ook
http://www.laenenmusic.nl/contents/media/FX-400.jpg

*kwijl*

Yamhammer_71
7 maart 2007, 12:10
Pfff... wat jij wil kerel... het is jouw feestje...

@ de topicstarter:

Ik raad je aan niet klakkeloos een gitaar van internet te kopen, mits je al wat ervaring hebt op het gebied van gitaren. Het beste blijft nog altijd gewoon naar een muziekwinkel te gaan en daar op gitaren te spelen. Laat je niet misleiden door alleen het uiterlijk, die fout heb ik maar al te vaak gemaakt. Sterker nog, nog geen jaar terug nog en die gitaar is nu alweer pleiter omdat het totaal mijn ding niet was

Ik ben het eindelijk een keer met je eens dat je gitaren MOET testen in gitarenzaken en gerust een hele dag daarvoor moet nemen om uiteindelijk een gitaar aan te schaffen. Dat is logisch en aangezien ik al heel wat jaren in deze business zit ken ik niet anders.
De praktijk wijst uit dat je beter geen gitaren van internet kunt kopen, tenzij je met zekerheid weet dat het een 100% dik-in-orde-gitaar is....maar die zekerheid heb je dan nooit, meestal moet je er geluk bij hebben. Het voordeel van een GOEDE gitarenzaak is dat je ook de ruimte hebt om gitaren op je gemak uit te proberen, te vergelijken, testen en navraag te doen.

En het uiterlijk van een gitaar zegt niets over de klank. Je kunt de meest lelijke gitaar hebben, maar met een klank van hier tot Tokio...daar zul je mij ook nooit over horen oordelen :)
Zoals ik altijd zeg: ieder zijn ding. Lelijk vinden mag zeker en dat zeg ik dan ook duidelijk.
De klank? Neen, dat kan ik nooit weten als ik de gitaar niet heb vastgehouden.
Tele's vind ik persoonlijk super lelijk, maar de klank mag er wezen; even heerlijk als een Les Paul, alleen een heel ander karakter: ieder goed in zijn ding. Een strat vind ik het minst karakter hebben van de 3.

Fenders hebben geschroefde hals, maar dat is al jaren zo.
De vormingen van de body van een gitaar bepalen voor een groot deel ook de sound. Fenders klinken dan ook helderder dan een Les Paul. Heerlijk eigen karakters. De een is niet slechter dan de ander, gewoon anders.
Een Fender weegt ook veel lichter, heel andere vormen, houtsoorten etc en absoluut niet vergelijkbaar met een Les Paul. Dus ga je met dit voorbeeld een geschroefde en een gelijmde hals vergelijken, dan zul je niets verder opschieten. Dan zou je een Fender met gelijmde hals naast een Fender met geschroefde hals moeten testen, dan kun je realistisch praten over de verschillen tussen de 2 gitaren.

Soulflyhigh
7 maart 2007, 14:24
zo dan ....


deze hangt er ook
http://www.laenenmusic.nl/contents/media/FX-400.jpg

*kwijl*
Echt waar? Ik dacht dat nieuwe Ltd reeks pas zo rond april in de winkels kwam te hangen. Dit is toch wel echt de vetste explorer-achtige gitaar ever!

pussyblaster
7 maart 2007, 21:16
hm, ik ga deze zaterdag naar die laenen zaak toe, het is in oosterhout, niet zo verweg voor mij.
bedankt voor deze winkel, ze hebben een heleboel vette modellen :)

Tho
7 maart 2007, 21:17
ESP gitaren zijn wel te vinden in Nederland hoor.
- Kees Dee
- American GuitarStore
- RockPalace

en waarschijnlijk nog veel meer.

Kees Dee dus niet, American Guitar Store wel

MoserCustomShopDotCom
8 maart 2007, 17:01
hm, ik ga deze zaterdag naar die laenen zaak toe, het is in oosterhout, niet zo verweg voor mij.
bedankt voor deze winkel, ze hebben een heleboel vette modellen :)

Graag gedaan!

Laat even weten als je een nieuwe gitaar hebt gehaald ;-)

Ennuh.. die Spalted Maple EX is ook best wel gaaf! Hoewel ik niet dol ben van die explorer vorm. Geef mij maar liever het origineel van Gibson! Maar Spalted Maple is moooiiii

Edit: maar even het juiste bericht quoten...

pussyblaster
10 maart 2007, 17:21
Zo, ik ben vanmiddag naar laenen gegaan om de F50 te vergelijken met mijn huidige squier telecaster.

Ten eerste was de F50 GEEN €250 maar €300...
Toen ik dat ding eenmaal in mijn handen had was hij best wel licht, hield ook best wel lekker vast, eerst even gestemd, maar toen ik daarna ging spelen ging het helemaal fout.
ik probeerde mijn bekende children-of-bodom-riffje :rockon: maar de dikste snaar klonk echt helemaal nergens naar, toen ik nog wat akkoordjes speelde en een paar power chords stond de gitaar alweer een kwart noot te laag...
verder is de gitaar ook niet netjes afgewerkt en de snaar - fred afstand vind ik een beetje te ver.

Ik houd het gewoon bij mijn squier en ga sparen voor een nieuwe versterker.

Moraal van dit verhaal: Laat het uiterlijk van een gitaar je niet misleiden, wat ze er op internet ook van zeggen !

Soulflyhigh
10 maart 2007, 18:11
Klopt maar waar had je vandaan dan dat het een goede gitaar was? Volgens mij is wel algemeen bekend dat die 50 en 100 series rukgitaren zijn.

pussyblaster
10 maart 2007, 19:21
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/esp/f-50/

8.6 gemiddeld.

http://www.zzounds.com/item--ESPF50

9 Gemiddeld.

http://www.samedaymusic.com/product--ESPF50

9.4 gemiddeld.

En hij zag er goed uit, dus ik dacht, dit kan niet waar zijn|!

JacksonBas
14 maart 2007, 21:07
wrm koop je niet gewoon een 2ehands jackson ke3, rr3 of iets dergelijks?

johns
14 maart 2007, 21:14
Het verschil tussen 2 identieke gitaren, de een met gelijmde en de ander met geschroefde hals, zul je wel degelijk waarnemen. Dan gaat het niet om een kwestie van smaak, maar van kwaliteit (sustain).

Je zou heel goed hard kunnen maken dat een geschroefde hals (mits goed uitgevoerd) minder belemmering geeft voor een lange sustain dan een hals die met een dempend lijmlaagje aan de body geplakt is.