PDA

View Full Version : ESP Vintage Plus



NielsW
6 maart 2007, 14:08
Ik zag op de (vernieuwde) ESP website (http://www.espguitars.com/guitars_vintage.html) de nieuwe Vintage series staan. Een prachtige aanvulling op mijn M-II Urban Camo met dubbel EMG81 (Clean iets minder subtiel). Een zoektocht op het internet heeft echter tot niets geleid. Heeft iemand enig idee wanneer deze serie komt en waar hij te krijgen is?

a darker shade of grey
6 maart 2007, 14:32
Mooie gitaartjes inderdaad! Maar volgens mij bestaat die serie al langer :dontgeti: dus je zou hem wel moeten kunnen bestellen bij een winkel die ESP heeft denk ik...en wat is er mis met een gewone fender :P

Soulflyhigh
6 maart 2007, 18:13
Ik zag op de (vernieuwde) ESP website (http://www.espguitars.com/guitars_vintage.html) de nieuwe Vintage series staan. Een prachtige aanvulling op mijn M-II Urban Camo met dubbel EMG81 (Clean iets minder subtiel). Een zoektocht op het internet heeft echter tot niets geleid. Heeft iemand enig idee wanneer deze serie komt en waar hij te krijgen is?
Hij bestaat al langer als een Japan import model. Check www.beyers-musik.de eens

SimonS
6 maart 2007, 20:27
ik heb een ESP vintage plus, erg fijne gitaar. duidelijk merkbaar dat het kwaliteits spul is.

NielsW
6 maart 2007, 23:55
Ik ben echt helemaal fan van ESP. Ik heb momenteel een M-II model met EMG81 elementen. Naar mijn mening nog steeds de fijnste en hardste elementen out there en speel al jaren met veel plezier. Ik word steeds vaker gevraagd om begeleidend te spelen en dan is clean geluid een vereiste. Met dubbel EMG81 is het clean akkoordenwerk niet echt een succes, vandaar dat ik een extra gitaar wil aanschaffen.

Ik was vorige week bij een lokale dealer en die had daar een Blade staan. (Ik geloof een delta standard). Telecaster model (mijn favoriet wat betreft de aanschaf extra gitaar) en hij had een switch erop om de elementen actief te maken (of iig iets wat daar op lijkt). Met 1 knopje ging je van sprankelend clean naar bijtende gain. Het kwam bijna in de buurt van mijn emgs.

Ik ben bang dat als ik een Fender Telecaster haal de overdrive channels van mijn powerball niet goed genoeg uit de verf komen. Tapping solo's lastiger, sustain een stúk minder etc. Is dat slechts een illusie? Ik ga er sowieso wel een proberen.

Verder houd ik van exclusieve gitaren (qua uiterlijk iig), maar wil ik tegelijkertijd wel de beste kwaliteit. Het liefst heb ik een ontzettend opvallende telecaster met vintage elementen die ook hard kunnen blazen. Ik ben alleen bang dat zoiets niet bestaat (please correct me if im wrong).

Yamhammer_71
7 maart 2007, 12:49
ik heb een ESP vintage plus, erg fijne gitaar. duidelijk merkbaar dat het kwaliteits spul is.

Cool.

Kun je het verschil beschrijven tussen een Fender Stratocaster en deze vintage plus ESP Stratocaster?

Ben benieuwd.

fred dons
7 maart 2007, 13:10
kan ik wel, mijn esp strats hebben een dikker nek profiel (v en dikke C)
de kwaliteit van het hout wat gebruikt is bijzonder goed en zit meer in de richting van Fender customshop (oa birdseye, 1 delige swampash bodies, licht elzen)
niks mis met een fender strat (heb ik ook :D ) maar mijn esp's voelen net wat beter aan (minder fabrieksmatig)

NielsW
7 maart 2007, 13:50
Om even verder te gaan op mijn vorige post. Hoe zit het met het geluid van die nieuwe ESP Vintage gitaren. Is het vergelijkbaar met een Fender strat, of is het toch wat meer categorie hardrock? Geluid is voor mij nu even het belangrijkste aangezien die ESP Vintage erg veel lijkt op een normale Strat. Ik zou ook niet weten waar ze in nederland zo'n ding hebben staan, dus proberen word ook lastig.

Hoe zou je het geluid van een ESP Vintage kunnen typeren, dan wel vergelijken met bijvoorbeeld een Fender strat of zelfs mijn huidige M-II met EMGs?

Ik wil er natuurlijk veel clean mee spelen, maar hij moet ook wel een beetje overdrive 'aankunnen'.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 14:08
Om even verder te gaan op mijn vorige post. Hoe zit het met het geluid van die nieuwe ESP Vintage gitaren. Is het vergelijkbaar met een Fender strat, of is het toch wat meer categorie hardrock? Geluid is voor mij nu even het belangrijkste aangezien die ESP Vintage erg veel lijkt op een normale Strat. Ik zou ook niet weten waar ze in nederland zo'n ding hebben staan, dus proberen word ook lastig.

Hoe zou je het geluid van een ESP Vintage kunnen typeren, dan wel vergelijken met bijvoorbeeld een Fender strat of zelfs mijn huidige M-II met EMGs?

Ik wil er natuurlijk veel clean mee spelen, maar hij moet ook wel een beetje overdrive 'aankunnen'.

Ben ik ook heel benieuwd naar. De ESP's zullen in ieder geval (denk ik) van hele goede kwaliteit zijn, ook in vergelijking met Fender.

fred dons
7 maart 2007, 15:41
qua geluid zul je niet echt verrassingen krijgen, de markt waar ze met deze gitaren op mikken is puur fender, waar ze zich in onderscheiden is de afwerking en constante kwaliteit.

LordRiffenstein
8 maart 2007, 11:08
De Vintage Plus reeks bestaat al een tijdje en als ik het goed begrepen heb, dan zijn er VPs van de standard reeks en VPs uit de Custom Shop. Bij deze laatsten staat er een Custom Guitar logo op de achterkant van de headstock.

Ik heb zelf onderstaande Vintage Plus en de afwerking en bespeelbaarheid zijn SUPER.

http://www.lordriffenstein.com/images/Esp2.jpg

Soulflyhigh
8 maart 2007, 14:46
Gaaf ook met die brughumbucker en Floyd. Ik wil zelf al een hele tijd een strat met die configuratie

Bluesbreaker
8 maart 2007, 16:09
Maar komt het door het plaatje/mij of is die sunburst ontzettend niet-vloeiend? Ik vind hem er nogal lelijk uitzien zo. Die van de ESP site zien er wel super uit!

NielsW
8 maart 2007, 21:24
Die nieuwe serie die in 2007 komt ziet er idd weer net ietsje anders uit. En 'dat anders' maakt hem echt heel erg tof. Jammer dat er zo weinig over bekend is. Ik zou er graag één bestellen. Voor hetzelfde geld komen ze pas in de zomer uit en kosten ze 2500 euro. Heeft iemand enig idee waar dat soort informatie op gepubliceerd word? Zelfs op het ESP forum is er weinig relevante informatie over Europe Release.

@ Lordriffenstein. Je zegt op je site dat de ESP pickups zelf niet denderend waren. Kun je beschrijven hoe ze waren? (teveel dit, te weinig dat etc). Op de site staat dat er bij de nieuwe serie wel anders pickups worden gebruikt. Iemand informatie daarover?

SimonS
9 maart 2007, 00:55
Lord Riffenstein, wat zat er bij jou origineel in je ESP V.P? Ik had er Seymour Duncan SSL-1 (driemaal) inzitten. erg prima in midden en hals positie, maar de brug vond ik wat zwakjes. Daar zit nu een SDS-1 in (tnx Harrald, aka Ibanez Rulez) en dat klinkt errug fijn! wat steviger, minder dun/vintage.

over de gitaar in 't algemeen: ik heb een model met een gewone tremolo, maple fretboard en 3 single coil pickups. Er zijn dus meerdere uitvoeringen van deze gitaar (getuige de versie van Lord Riffenstein). De speelbaarheid en feel zijn erg goed, je hebt ehct het idee een kwaliteitsproduct in de handen te hebben. Erg fijne hals, doet mij meer dan een Fender hals.

Soundwise is het gewoon een strat, maar de pickups zijn m.i. standaard beter dan een Fender, en het klinkt wat levendiger (Fender komt op mij altijd zo vlak klinkend over).

Sinds ik eens mn allerlaatste backup (Squier Affinity Strat) als main gitaar moest gebruiken bij een band repetitie, kreeg ik een haat-verhouding met strat modellen, maar ik ben nu helemaal om! Ik had altijd humbucker equipped (Ibanez RG) gitaren, maar dit spreekt (me) meer (aan). Er klinkt meer gitaar door in het geluid.

LordRiffenstein
9 maart 2007, 10:07
Maar komt het door het plaatje/mij of is die sunburst ontzettend niet-vloeiend? Ik vind hem er nogal lelijk uitzien zo. Die van de ESP site zien er wel super uit!

Het is de foto, ik moet er eens enkele in daglicht maken, de sunburst vloeit heel mooi over.

Over die pickups, in mijn ESP VP zaten standaard ESP pickups. Heb wat zitten opzoeken en deze zouden door Dimarzio gemaakt worden maar dat is niet helemaal duidelijk. Ik vond ze in elk geval nogal aan de platte, kille kant. De single coils klonken erg dunnetjes, de humbucker had niet genoeg ballen. Ik wist dat ik dit kon verwachten vanwege commentaren die ik op verschillende fora gelezen had. Ik heb er nu enkele andere pickups inzitten en deze hebben de gitaar tot leven gebracht. Klinkt nu echt te gek.

De mijne heeft al wat schade maar de afwerking en bespeelbaarheid kunnen makkelijk concureren met Fender CS kwaliteit. Wel bizar aan mijne is dat de hals quasi onbespeeld is terwijl de body toch wel wat putjes ed heeft. Ben er niet rouwig om, het is in de eerste plaats ook een werkbeest.

Voor wie interesse heeft in deze gitaren, hou Ebay.de in de gaten, je ziet de VPs er regelmatig verschijnen. Ik had veel geluk, veiling lip op zondagnacht af en heb dus een koopje kunnen doen. Alles inbegrepen, gitaar, koffer, verzending vanuit Duitsland, pickups, heeft deze gitaar me geen 750euro :cooler: gekost

Ibanez RuleZ
9 maart 2007, 10:24
ik heb met simon dat elementje geruild en het is iig geen dimarzio; heeft dezelfde waarde als een ssl1 (DC resistance) en is uit fase met fender. dimarzio is in fase met fender gewikkeld, dus is t iig geen dimarzio. klinkt wat mij betreft iig een stuk beter dan wat er in mn highway1 zat van fender (tja cheap ass USA strat, maar hij klinkt met een quarterpounder en ssl ernstig goed wat mij betreft)

@topicstarter. als je die gitaar alleen voor clean wilt, dat geldt voor elke sss gitaar, dan doe je er tekort aan. je kan enorm mooie, vette, gave, coole, scheurende leads uit een SSS gitaar halen. ik heb een Charvel model 6 en een fender strat. op die strat zit zeker even veel sustain, maar wat de gitaar wat solo's betreft moeilijker bespeelbaar maakt is de dynamiek in de elementen. dat is iets waa rje aan gaat moeten wennen. zeker EMG's spelen vanzelf; veel compressie en hoge output. Als je een fout maakt met aanslaan of niet een goede hammeron doet op een singlecoil ga je de boot in; dat hoor je! er is één heel groot positief punt daaraan: je wordt gedwongen "beter" te spelen en dat komt je spel op een humbuckergitaar ten goede merk ik aan mijn spel.


Harrald

NielsW
10 maart 2007, 17:56
ik heb met simon dat elementje geruild en het is iig geen dimarzio; heeft dezelfde waarde als een ssl1 (DC resistance) en is uit fase met fender. dimarzio is in fase met fender gewikkeld, dus is t iig geen dimarzio. klinkt wat mij betreft iig een stuk beter dan wat er in mn highway1 zat van fender (tja cheap ass USA strat, maar hij klinkt met een quarterpounder en ssl ernstig goed wat mij betreft)

@topicstarter. als je die gitaar alleen voor clean wilt, dat geldt voor elke sss gitaar, dan doe je er tekort aan. je kan enorm mooie, vette, gave, coole, scheurende leads uit een SSS gitaar halen. ik heb een Charvel model 6 en een fender strat. op die strat zit zeker even veel sustain, maar wat de gitaar wat solo's betreft moeilijker bespeelbaar maakt is de dynamiek in de elementen. dat is iets waa rje aan gaat moeten wennen. zeker EMG's spelen vanzelf; veel compressie en hoge output. Als je een fout maakt met aanslaan of niet een goede hammeron doet op een singlecoil ga je de boot in; dat hoor je! er is één heel groot positief punt daaraan: je wordt gedwongen "beter" te spelen en dat komt je spel op een humbuckergitaar ten goede merk ik aan mijn spel.


Harrald
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben iig enthousiast over die nieuwe Vintage Serie en ik ga zeker informeren of ik er één kan importeren. Ik gok de prijs in de buurt zal liggen van 1500 euro. Als ik naar deze foto kijk begin ik spontaan te kwijlen:

http://i2.photobucket.com/albums/y44/ankhnaten/namm/Picture011.jpg