PDA

View Full Version : tele met drie potmeters op regelplaat..



jimihattricks
6 maart 2007, 13:42
ok jongens, mijn andere project is nog niet af, maar de ideeen voor een volgend project zijn al klaar (vermits het te financieren blijft allemaal).. het zou dan een tele worden:

http://img92.imageshack.us/img92/7079/telefutureprojectyd4.png

nu de vraag: die drie pots (2x volume + 1x tone), dat wordt wsl ietwat 'crowded' op die afdekplaat, wat zou een andere optie zijn, zonder af te wijken van de tele blueprint? (afdekplaat verlengen..?, kleinere knoppen..?)

madman
6 maart 2007, 13:50
je kan ook zo'n dubbele potmeter gebruiken, zo'n gestapelde..., dan heb je nog steeds maar 2 knoppies op je plaat, hoef je daar niet mee te gaan zitten prutsen...

jimihattricks
6 maart 2007, 14:04
ja, idd, das ook een handige optie!

DarknessAwaits
6 maart 2007, 14:21
Ik vind het wel mooi staan overigens, de twee buitenste knoppen zijn ook nog goed te bedienen. Enkel die middelste zal wat lastiger zijn.

jimihattricks
6 maart 2007, 14:29
een andere optie die ook zou kunnen werken, is de controlplate verlengen richting slagplaat, waardoor meer ruimte ontstaat voor de knoppen.. de tele gaat er dan wel iets anders uitzien..

Meneer I.
6 maart 2007, 14:30
Ah weer een tele, blijft mooi! Kleur van de body en neck lijkt erg op die van mij in aanbouw.
Een extra knoppie moet makkelijk kunnen er zit genoeg ruimte tussen. Er zijn ook iets kleinere knoppen beschikbaar.

madman
6 maart 2007, 14:32
kleinere knoppen zou kunnen, de afdekplaat verlengen ook, maar dan moet je sowiezo zelf je afdekplaat maken, want volgens mij zijn er met 3 potholes nauwelijks te vinden, en dat is het uiterlijk van je tele ook al een stuk anders dan de standaard "look" zeg maar

piezo
6 maart 2007, 14:33
De meeste gitaristen bedienen de volumepot van een Tele met hun pink. Dat gaat niet meer met 3 pots.
Er zijn trouwens ook Telecaster gitaristen die de plaat omdraaien om een volumepot vooraan te krijgen. De schakelaar komt dan achteraan en de toon en volumepot wisselen van plaats op de plaat.

jimihattricks
6 maart 2007, 14:43
ik ben niet zo van de 'swells', dus ik zal tijdens het spelen niet veel aan de knoppen zitten, maar wat grappig die plaat omdraaien, een simpele oplossing, maar wel voor een ander probleem :)

waarom eigenlijk drie knoppen vragen jullie je mss af?

nou, mijn plan was om er dan een tele brugpickup in te zetten (weet nog lang niet welk merk en type, er is wat tele's betreft zo ontzettend veel keus!), en een gretsch-achtige humbucker in de hals, en met de twee volumeknoppen kan ik dan het warme van de halspup en het bijtend van de brugpup mooi doseren naar smaak... (althans, that's the idea..)

@ Mr. I. > ja, het blijft een prachtig ontwerp, en hoewel de originaliteit er inmiddels af is, kan iedereen er toch makkelijk een eigen twist aan geven, ben ook benieuwd naar de jouwe!

B_2_the_a
6 maart 2007, 14:51
waarom offer je je tone pot dan niet gewoon op?

jimihattricks
6 maart 2007, 14:56
ik zou wel graag nog een tonepot overhouden, vind ik toch wel belangrijk bij het zoeken naar een sound voor een nummer..

Kim Wilson
6 maart 2007, 15:04
Ik gebruik ook geen swells, maar toch vind ik het prettig om de volumepot binnen handbereik te houden. Ik gebruik hem namelijk als een soort soloboost. Tijdens slag zet ik de gitaar zacht, tijdens solo's draai ik hem harder.

jimihattricks
6 maart 2007, 15:12
Ik gebruik ook geen swells, maar toch vind ik het prettig om de volumepot binnen handbereik te houden. Ik gebruik hem namelijk als een soort soloboost. Tijdens slag zet ik de gitaar zacht, tijdens solo's draai ik hem harder.

nu je het zegt: dat doe ik op mijn strat ook :) hmmm ff kijken dan..

Meneer I.
6 maart 2007, 15:23
Dat doe ik op mij Tele USA ook, maar op mijn zelfbouw tele gaat dit nu ook prima door van single bridge coil naar humbucker te gaan. :rockon:

Wel even wennen aan de output van zo'n hummie trouwens, ik moet alleen wel zeggen dat ik een single coil clean mooier vind klinken dan een hummie, maar wellicht moet ik nog wat experimenteren met de settings. Heb gisteravond nl maar even kort kunnen testen.

jimihattricks
6 maart 2007, 15:51
wot :???: is dat ding al af, ik heb m nog niet gezien volgens mij..?

ja, een humbucker is ook niet mijn 'wapen of choice' als het om cleane partijen gaat..

Meneer I.
6 maart 2007, 19:57
Zo goed als af. Ik moet de lak nog polijsten en dan is het echt klaar. Maar ik heb al wel 'stiekum' de boel in elkaar gezet. Maar het geluid is zeer ok :cooler: . Ik zal straks wat foto's plaatsen in mijn draadje.