PDA

View Full Version : Speakercab bouwen



Fender75
6 maart 2007, 13:39
Hoi,

Na onlangs een nieuwe versterker te hebben besteld wil ik binnenkort gaan beginnen met d ebijbehorende speakercab. De vertserker welke op dit moment gebouwd wordt is een Marshall Plexi 50w, en deze wordt gebouwd door Vernetamps.

Ik wil uitgaan van een 2x12, uitgaande van dit model:
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=37_38&products_id=1274

Nu heb ik ook een bouwplan voor een 4x12, de 1960 van Marshall...

Als speakers komen er Celestion V30's in.

Qua gebruik is het nu nog voornamelijk thuis, maar optredens in de toekomst. Welke wordt de meest reele oplossing?

Fender75
7 maart 2007, 19:16
Niemand een idee?

Realeigo
7 maart 2007, 19:44
Voor thuis heb en niet al te grote optredeens heb je meestal wel genoeg aan een 2x12 maar een 4x12 staat natuurlijk veel stoerder!

P.S Ik ga binnenkort ook een cabinet voor n zelfbouw amp bouwen. Zou ik die bouwplannen van die 1960 een kunnen zien als het een digitaal bestandje is?

Fender75
7 maart 2007, 21:41
Tuurlijk! Ben er zelf nu een cadtekening van aan het maken, ook van een 2x12 Marshall Bluesbreaker idee. Compleet verhaal met zaagmaten etc. Mocht iemand hier ook interesse in hebben hoor ik het graag!

Deze wordt het waarschijnlijk:
http://southbayampworks.com/cabinets.html

Mooi afgewerkte kast!

bert k
7 maart 2007, 23:50
Mooi! Ga je die cadtekening nog hier op het forum posten?

Firebird
8 maart 2007, 00:03
Persoonlijk zou ik voor 2x12" gaan. Omdat het voorlopig voor thuis is en evt. optredens in de toekomst. Voor thuis is een 4x12" naar mijn mening een beetje teveel van t goeie :P

En het scheelt ook sjouwen en ruimte ;)

Vind trouwens de cab van TAD het mooist.

Fender75
8 maart 2007, 08:56
Ik zal de CAD tekningen hier posten als ze klaar zijn. In ieder geval van een 2x12 cab en de 4x12 1960 (met de schuine hoeken) van Marshall.

Ik vind zelf de cab van Southbayamps mooier, zwarte tolex, witte of gouden bies en Salt en Pepper grillcloth....wordt mooi! Alleen de getoonde achterwand ga ik niet zo maken, ik maak gewoon een vaste achterwand. Op de site staat trouwens dat de baffle schuin in de kast zit, zodat het geluid meer richting de oren gaat zeg maar. Is dit aan te raden?

bert k
8 maart 2007, 13:02
Leuk, dan zet ik de link wel in het sticky met Tips en Links.


Een 4 x 12 is voor thuis niet erg, hoor. Ik heb hier zelf ook zo'n bakbeest. De mijne, met Celestion Greenbacks erin, klinkt op lage volumes heel aangenaam. Het argument van sjouwen en onhandig groot blijft staan natuurlijk :)