PDA

View Full Version : hals reperatie



mikelathouwers
6 maart 2007, 12:01
ik heb een oude egmond acoustische gitaar en die wil ik gaan opknappen, het eerste wat moet gebeuren is de hals. Deze is heel erg krom. Heeft er iemand advies over waar ik een goede gitaarbouwer kan vinden die de hals kan maken of kan ik beter een andere hals kopen?

b.v.d.

kiem
6 maart 2007, 12:35
je kan eens contact opnemen met Sjak Zwier, das een hele goeie gitaarbouwer
hij zit wel in vlissingen, geen idee waar jij vandaan komt, zn tel nummer staat dachtik op zn site.. www.zwiergitaarbouw.nl (http://www.zwiergitaarbouw.nl)

dr zullen vast ook nog wel andere goeie gitaarbouwers zijn (zolang je bij robberts in hilversum uit de buurt blijft ;)

Johannes
6 maart 2007, 12:50
Bij vox humana (http://www.voxhumana.nl) zijn ze ook goed in getordeerde halzen herstellen. Ze maken daarvoor gebruik van een speciale freesbank die gehele toets perfect in een bepaalde radius freest. Compound radius is ook mogelijk.

Enra
6 maart 2007, 12:55
Als je op Egmond gitaren zoekt bij Google kom je ergens ook terecht bij een site van een verzamelaar van Egmonds. Misschien dat die man je ook verder kan helpen.

Enra
6 maart 2007, 12:57
De eerste als je op 'Egmond gitaren' zoekt bij Google.

mikelathouwers
6 maart 2007, 13:28
Zijn er toevallig ook in de buurt van Eindhoven??

b.v.d.

D3nnis
6 maart 2007, 13:49
Bij vox humana (http://www.voxhumana.nl) zijn ze ook goed in getordeerde halzen herstellen. Ze maken daarvoor gebruik van een speciale freesbank die gehele toets perfect in een bepaalde radius freest. Compound radius is ook mogelijk.

Dat is allemaal wel leuk, maar als een hals getordeerd is, waarom zou die dan niet verder torderen nadat je het weg hebt laten schuren?
Oftewel: zit je dan na een tijdje niet weer met hetzelfde probleem?

AvU
6 maart 2007, 15:36
waarschijnlijk heeft hij in warm en/of vochtig weer gelegen, als je dit niet meer doet (door bv. hem gewoon in een kamer te leggen) gaat hij ook niet meer draaien, denk ik.

grt. Arjan

Enra
6 maart 2007, 15:55
Slechte halzen zie je veel bij Egmonds en submerken. Egmond gitaren hebben vaak een hals van Beuken. Op de lange duur is Beuken gewoon niet zo geschikt voor halzen.

Kortom, repareren zie ik als een zeer twijfelachtige oplossing; en een nieuwe hals als een dure. Je moet je serieus afvragen of de gitaar een ingreep waard is.

Squier4ever
6 maart 2007, 19:36
in Venlo zit guitarworks customshop, die kunnen dat wel, maar dan moet je dus naar Venlo....

Johannes
6 maart 2007, 20:26
Dat is allemaal wel leuk, maar als een hals getordeerd is, waarom zou die dan niet verder torderen nadat je het weg hebt laten schuren?
Oftewel: zit je dan na een tijdje niet weer met hetzelfde probleem?


Dat hout moet toch een keer uitgewerkt zijn. Tis niet dat ie in 100 jaar 2 keer om zn as gaat zegmaar... ;)

Enra
6 maart 2007, 20:41
Dat hout moet toch een keer uitgewerkt zijn. Tis niet dat ie in 100 jaar 2 keer om zn as gaat zegmaar... ;)

Hout is hygroscopisch materiaal; dwz het neem vocht op en staat vocht al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving. En dat proces stopt nooit. Beuken, het materiaal waarvan Egmond gitaren vaak (maar niet altijd) van gemaakt zijn, werkt uiteindelijk meer en makkelijker dan veel andere soorten.