PDA

View Full Version : Epiphone SG400 neck fretboard fake ?



hansies
6 maart 2007, 08:31
Wat denken jullie hierover:
ik vermoed dat mijn Epiphone SG400 zijn fretboard één geheel stuk hout is , met andere woorden er is geen apart stuk hout gebruikt voor het fretboard.
Maar men heeft het fretboard zo gekleurd dat men denkt dat het een apart stuk hout is................droom ik of is dit real.
Nog iemand die dit opgemerkt heeft, graag reacties.
greetz.
Hansies

cas121
6 maart 2007, 08:50
Ik denk eigenlijk van niet, volgens mij hebben die epi's geen skunk-stripe op de hals en hoe krijg je de halspen er anders in?

Vanwaar dit vermoeden?

C

hansies
6 maart 2007, 08:59
Ik denk eigenlijk van niet, volgens mij hebben die epi's geen skunk-stripe op de hals en hoe krijg je de halspen er anders in?

Vanwaar dit vermoeden?

C
daar hebt u een punt, u doet me twijfelen, maar ik merk bij mijn gitaar dat de overgang van het neckhout en de top van het fretboardhout op een fijne strakke manier gekleurd is, waarschijnlijk om te laten uitschijnen dat dit een echte toplaag is, aan de topkam kan men dit ook al zien.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik heb sterke vermoedens bij wat ik op mijn gitaar zie.
greetz
Hansies

fred dons
6 maart 2007, 09:03
ik denk dat je je vergist, een nek uit 1 stuk is moeilijker (en duurder) dan een nek met losse toets om te maken, wel wordt indien je gitaar dekkend afgelakt is, met tape je toets afgeplakt voordat de dekkende kleur wordt gespoten zodat je inderdaad een scherpe rand ziet waar de toets ophoudt.
Soms wordt die tape te hoog of te laag geplakt waardoor je net wel of net niet de originele lijmnaad ziet.

hansies
6 maart 2007, 09:12
ik denk dat je je vergist, een nek uit 1 stuk is moeilijker (en duurder) dan een nek met losse toets om te maken, wel wordt indien je gitaar dekkend afgelakt is, met tape je toets afgeplakt voordat de dekkende kleur wordt gespoten zodat je inderdaad een scherpe rand ziet waar de toets ophoudt.
Soms wordt die tape te hoog of te laag geplakt waardoor je net wel of net niet de originele lijmnaad ziet.

Dank voor de heldere uitleg, ik ben gerustgesteld en het is zoals u zegt, maar daar had ik niet aan gedacht.
véél dank.
Hansies

jimihattricks
6 maart 2007, 09:46
daar hebt u een punt, u doet me twijfelen, maar ik merk bij mijn gitaar dat de overgang van het neckhout en de top van het fretboardhout op een fijne strakke manier gekleurd is, waarschijnlijk om te laten uitschijnen dat dit een echte toplaag is, aan de topkam kan men dit ook al zien.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik heb sterke vermoedens bij wat ik op mijn gitaar zie.
greetz
Hansies

dat is ten minste nog eens een forumlid met manieren :)

blominski
6 maart 2007, 09:57
ik denk dat je je vergist, een nek uit 1 stuk is moeilijker (en duurder) dan een nek met losse toets om te maken, wel wordt indien je gitaar dekkend afgelakt is, met tape je toets afgeplakt voordat de dekkende kleur wordt gespoten zodat je inderdaad een scherpe rand ziet waar de toets ophoudt.
Soms wordt die tape te hoog of te laag geplakt waardoor je net wel of net niet de originele lijmnaad ziet.

Als ik me niet vergis heeft alleen de vintage (of nu genoemd faded) G400 van Epiphone een nek gemaakt uit één stuk.
Deze is in mahonyhout.

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=25&CollectionID=16

Greetz Bjorn.

LP_CL
6 maart 2007, 10:22
Als ik me niet vergis heeft alleen de vintage (of nu genoemd faded) G400 van Epiphone een nek gemaakt uit één stuk.
Deze is in mahonyhout.

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=25&CollectionID=16

Greetz Bjorn.
Ook deze is in 2 delen.

bert k
6 maart 2007, 10:29
Wat wel mogelijk is, is dat de hals en het fretboard twee delen zijn, maar dat het fretboard van een lichte (goedkope) houtsoort gemaakt is, en later donker geverfd.

bert k
6 maart 2007, 10:30
dat is ten minste nog eens een forumlid met manieren :)
Ik moet toegeven dat de meeste Belgen een stuk beleefder zijn dan wij botte Hollanders.

jimihattricks
6 maart 2007, 11:52
indien niet specifiek vermeld kun je er wel vanuit gaan dat vrijwel elke gitaar met een trussrod (en zeker productiemodellen als een SG400) een hals heeft uit twee delen (daarmee bedoel ik, een aparte toets die op de hals wordt gelijmd).. (uitzonderingen daargelaten, maar dan is de bouwer er ook meestal trots op en zal het worden vermeld)

oude teles hadden wel bv een one piece maple neck..