PDA

View Full Version : Help! Ik heb de blues.



Realeigo
5 maart 2007, 20:56
Ik moet binnenkort voor school ee klein muziek stukje doen voor school, nu moet ik alleen dus dacht ik dat het wel leuk was om een stukje blues te gaan spelen. Klein solotje er over heen hoeft niet al te moeilijk. Maar kan iemand me wat voorbeelden van leuke stukjes geven die te doen zijn en ik zelf wat op kan improviseren? Want ik kan eigenlijk geen blues behalve dat ene liedje dat mn gitaarleraar me ooit heeft geleerd.

Bvd!

Pais
5 maart 2007, 21:18
http://genma.free.fr/IMG/jpg/google_ami_de_bart.jpg


Een prachtige gelegenheid om deze eens te gebruiken ;)
Wat dacht je van de honderden sites geweid aan geschreven gitaarmuziek?

Wickerman
5 maart 2007, 21:24
Ik hoop dat je al gehoord hebt van de 12-maats bluesprogressie ?

jaspie
5 maart 2007, 22:00
Ik moet binnenkort voor school ee klein muziek stukje doen voor school, nu moet ik alleen dus dacht ik dat het wel leuk was om een stukje blues te gaan spelen. Klein solotje er over heen hoeft niet al te moeilijk. Maar kan iemand me wat voorbeelden van leuke stukjes geven die te doen zijn en ik zelf wat op kan improviseren? Want ik kan eigenlijk geen blues behalve dat ene liedje dat mn gitaarleraar me ooit heeft geleerd.

Bvd!
als je amper blues kent hoe wil je dan in een keer kunnen improviseren, gaat toch wel even wat tijd in zitten hoor;)

Michel89
5 maart 2007, 23:57
Tja, beheers je de pentatonische toonladder een beetje? Wil je dit solo doen of met een bandje? Solo is het wel heel lastig het lang interessant te houden als je niet zo lang speelt, zeker als je er niet bij zingt ofzo, dan is het mischien wat hoog gegrepen en kun je beter iets anders doen (Hoewel, je moet wel echt blues gaan luisteren in de toekomst, het is geweldige muziek.)

Mischien heb je hier wat aan, maybe zit er wat tussen voor je.
http://www.fenderplayersclub.com/home/blues.htm

Er zitten wat grappige riffs/licks en tips in. Als je guitar pro hebt kan ik ook wat tabs hier posten ofzo, met leuke riffs en dingetjes, maar ik weet niet op wat voor niveau je gitaarspel is, ik bedoel, kan je wel wat improviseren met andere muziekstijlen? Speel je al lang? Maarja succes ermee.

Mitch_mashinguard
6 maart 2007, 00:10
Het lijkt zo net alsof de blues een ziekte is: Help! Ik heb de blues! :hippie:

Basseytje
6 maart 2007, 14:46
Het lijkt zo net alsof de blues een ziekte is: Help! Ik heb de blues! :hippie:
volgens mij bedoelt hij dat ook omdat er dan wel wat mensen naar zijn post kijken. zo iets heet het aantrekkeijk maken van je producten ook al is de inhoud dom zo neem je in ieder geval een kijkje

Flint Stone
6 maart 2007, 18:44
Ik moet binnenkort voor school een klein muziek stukje doen voor school, nu moet ik alleen dus dacht ik dat het wel leuk was om een stukje blues te gaan spelen. Klein solotje er over heen hoeft niet al te moeilijk. Maar kan iemand me wat voorbeelden van leuke stukjes geven die te doen zijn en ik zelf wat op kan improviseren? Want ik kan eigenlijk geen blues behalve dat ene liedje dat mn gitaarleraar me ooit heeft geleerd.

Bvd!

Domme vragen bestaan niet. Kijk eens op www. bluesblast.com. Daar staan een hoop bluesbegeleidingstracks die sowieso leuk zijn om te horen. Als je handig bent zet je ze op je Mp3speler en vraag je je leraar om bij eentje ervan een bluestoonladder te leren (6 noten). Als je een kort stukje kiest en alleen die vijf noten gebruikt (in willekeurige volgorde) zit je altijd goed. Flink wat distortion en vooral stoer kijken, dan ben je helemaal het heertje.

jaspie
6 maart 2007, 19:10
. Flink wat distortion en vooral stoer kijken, dan ben je helemaal het heertje.
als je metal blues wil, en anders gewoon beetje overdrive:p

Realeigo
6 maart 2007, 19:41
Tja, beheers je de pentatonische toonladder een beetje? Wil je dit solo doen of met een bandje? Solo is het wel heel lastig het lang interessant te houden als je niet zo lang speelt, zeker als je er niet bij zingt ofzo, dan is het mischien wat hoog gegrepen en kun je beter iets anders doen (Hoewel, je moet wel echt blues gaan luisteren in de toekomst, het is geweldige muziek.)

Mischien heb je hier wat aan, maybe zit er wat tussen voor je.
http://www.fenderplayersclub.com/home/blues.htm

Er zitten wat grappige riffs/licks en tips in. Als je guitar pro hebt kan ik ook wat tabs hier posten ofzo, met leuke riffs en dingetjes, maar ik weet niet op wat voor niveau je gitaarspel is, ik bedoel, kan je wel wat improviseren met andere muziekstijlen? Speel je al lang? Maarja succes ermee.
Die site helpt echt! Verder kan ik al pentatonisch spelen ja. En improviseren is niet mn allerzwakste punt.

Met die backingtracks die FlintStone me aanwees moet het wel gaan lukken!

Dank jullie.

Michel89
6 maart 2007, 22:14
Flink wat distortion en vooral stoer kijken, dan ben je helemaal het heertje.als je metal blues wil, en anders gewoon beetje overdrive:p

Bovendien moet je als je blues speelt bij een gebende of gewoon erg geaccentueerde noot kijken alsof je moet poepen of alsof je in een scherp voorwerp staat, in plaats van stoer kijken. Doe daarom altijd een paar scherpe steentjes in je schoenen als je the blues speelt, dan voel je het wat meer.

Succes ermee alsnog man.