PDA

View Full Version : Fender Telecaster deluxe



Mike McCready
5 maart 2007, 19:29
Ik heb een tijdje geleden deze gitaar van Dweezman even vast mogen houden. Ik had toen echter meer interesse in de versterker die ik op dat moment van hem overkocht dus heb hem niet echt goed aan de tand gevoeld. In de tussentijd ben ik toch wel erg aan het gassen geslagen op dit model.
Nu is mijn vraag naar welke ik beter op zoek kan gaan een 30 jaar oude voor 1200+ euro of een van de reissues? Die zijn volgens mij voor zo'n 800 euro al te krijgen. Zijn er nog bepaalde jaren die "beter" zijn dan andere?

Het gaat dus om dit model:
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/t_dlx5.jpg

Luke-wannabe
5 maart 2007, 19:31
Ik heb een reissue gehad! Klonk goed, maar niet mijn ding..

Spitfire
5 maart 2007, 19:33
Ik zit al een half jaar te gassen op zo'n ding (stond laatst nog een geupgrade op MP, blauw gespoten met een pearl slagplaat) en ik weet nu zeker dat dit mijn volgende gitaar gaat worden :)

Tupelo
5 maart 2007, 19:35
Heb er zelf niet op gespeeld maar er zijn wat mensen die zweren dat je een MIJ reissue moet hebben.

Luke-wannabe
5 maart 2007, 20:21
Japan heeft ze geloof ik niet gemaakt.. Althans nooit gezien.

Tupelo
5 maart 2007, 20:25
Ik weet het ook niet zeker.
Er was een tijd dat ik er ook naar eentje op zoek was en op wat Japanse sites strandde.
Dacht er toch een paar gezien te hebben maar kan goed in de war zijn met wat Thinlines.
Zit nu ff te kijken of ik die sites nog ergens opgeslagen heb, maar kom niet ver.

Hector_Tsolodimos
5 maart 2007, 21:41
dit is een MIM toch?
ik vind ze uber vet, alleen ik vond hem niet zo lekker klinken, bij Feedback (niet helemaal mijn sound)
het had als ik me niet vergis ook niet echt een tele sound (deze wijkt dan ook wel veel af van de standard tele model)

glasbier
5 maart 2007, 22:22
ik vind het een erg mooie gitaar;zo'n ééntje die s'nachts wel naast me mag liggen.....! :eek:

Fenndangoband
6 maart 2007, 14:01
Ik heb zo eentje van '73... ik moet zeggen dat ik er reuze tevreden mee ben en ik weet nu al dat deze nooit uit mijn bescheiden collectie gaat. Een reissue of een oude??? Probeer een oude te vinden. Ik heb eens op een zwarte reissue gespeeld en het voelde toch niet hetzelfde aan. En zo een oude geeft zo veel meer karakter. Natuurlijk moet je zelf bepalen of je deze gitaar wil houden (of is het eerder aankopen en op termijn terug verkopen). Als je de gitaar wil houden zou ik toch voor een oud beestje gaan... je zal er na verloop van tijd meer tevereden over zijn... Voor die 400 euro meer... nog even doorsparen zou ik zeggen. Ik heb mijn exemplaar een 7 jaar terug kunnen kopen voor 475 euro... een toevalstreffer noem ik dat.

Fenndangoband
6 maart 2007, 14:17
dit is een MIM toch?
ik vind ze uber vet, alleen ik vond hem niet zo lekker klinken, bij Feedback (niet helemaal mijn sound)
het had als ik me niet vergis ook niet echt een tele sound (deze wijkt dan ook wel veel af van de standard tele model)

Het is dan ook eentje met vette humbuckers... en geeft daarom niet echt de tele sound (daarom voor mij ook de meest sexy tele samen met de tele's met een bigsby 8-) ) en klinken doet hij meer dan zeker... (het kan natuurlijk altijd dat er een minder afgewerkt exemplaar tussen zit) Dankzij deze tele ben ik tele's beginnen appreciëren... ik vond ze vroeger meer dan spuuglelijk (maar dat is verleden tijd).

robostrat
6 maart 2007, 14:33
mmmm, weet niet wat het is maar ik zit er ook al op te gassen
weet alleen niet hoe die klinkt.... en speelt uiteraard
heb wel ergens gelezen dat de oudere zo hier en daar wat kuren kunnen vertonen wat ze weer verbeterd hebben bij de nieuwere uitvoeringen...
een 52'er ri heb ik al dus :hippie:

up-guitarman
6 maart 2007, 14:38
Ik zit al een half jaar te gassen op zo'n ding (stond laatst nog een geupgrade op MP, blauw gespoten met een pearl slagplaat) en ik weet nu zeker dat dit mijn volgende gitaar gaat worden :)

Eikefoei, die was echt aarslelijk !!!

Verder vind ik die deluxes en customs echt super !!!
Ik zou echter wel ook voor een oudje gaan !!!

Dweezman
6 maart 2007, 16:05
Ik heb een tijdje geleden deze gitaar van Dweezman even vast mogen houden. Ik had toen echter meer interesse in de versterker die ik op dat moment van hem overkocht dus heb hem niet echt goed aan de tand gevoeld. In de tussentijd ben ik toch wel erg aan het gassen geslagen op dit model.
Nu is mijn vraag naar welke ik beter op zoek kan gaan een 30 jaar oude voor 1200+ euro of een van de reissues? Die zijn volgens mij voor zo'n 800 euro al te krijgen. Zijn er nog bepaalde jaren die "beter" zijn dan andere?


Hey! Hoe bevalt de Koch? Ik mis 'r soms wel een beetje...
Over die Deluxe, ik word weer verliefd op m'n eigen gitaar... ;-)

De reïssues zijn absoluut niet te vergelijken met de oude, wel qua looks natuurlijk, die zijn even mooi, maar qua elementen is het andere koek. De 'oudjes' hebben doorontwikkelde PAFS (Seth Lover), en die van de reïssue zijn echt minder. (Eigen ervaring)

kijk, van wikipedia:
The Deluxe is unique amongst Telecasters in that the neck has an enlarged headstock - the same 21-fret neck was used by Fender Stratocaster models manufactured in the late 1960s and throughout the 1970s. The neck also features the "Micro-Tilt" angle adjustment device located in the heel of the neck, similar to other Fender models of the period.

The body shape was similar to other Telecaster models of the era, with one minor difference - a "belly cut" contour similar to that featured on all Stratocasters was added to the back of the guitar. The Deluxe also had the same "glitch" in its shape as the other Telecasters - a slightly less-pronounced curve where the upper bout meets the neck joint, compared to earlier (and later) Telecasters. This was attributed to more modern routing machines installed in the production line at the time. The 2004 re-issue differs from the original in that it does not have the 70s "notchless" body style.

The Deluxe features 2 Seth Lover-designed "Wide Range" humbuckers with "Cunife" (Copper/Nickel/Ferrite) magnetised pole-pieces. The pickups were wound with approximately 10,000 turns of copper wire, yielding a high output near 11 kΩ (compared to a standard Gibson P.A.F. humbucker average output of 9 kΩ). The 2004 re-issue version of the pickup was redesigned by fender employee Bill Turner in order to achieve a similar sound in the absence of cunife magnets. While looking almost identical to the original 1970s version, it is constructed entirely different- it features an alnico bar magnet underneath non-magnetised pole-pieces. It is in fact an ordinary humbucker placed in the larger Wide Range Humbucker casing, and the gap is filled with wax. This is one important reason the re-issue Deluxe sounds very different from the original guitars. Another reason is the use of 250K volume and tone pots, while the original used 1 MEG pots. Using 250K pots on very hot humbuckers makes them sound dark and muddy. Original Wide Range Humbuckers are fat sounding, but they always retain clarity. The same reissue pickups are used for the 1972 Custom Telecaster Reissue.

Most Deluxes produced have a "hard-tail" fixed bridge, although for the first couple of years of production a vibrato bridge could be ordered with the guitar - this was the same bridge used on most Stratocasters. As this was not a standard option, models with the vibrato bridge are quite rare.

The volume/tone knobs used on the early Deluxes were very similar to those used on Fender's "Blackface" range of amplifiers, however in the mid 1970s these were replaced with black knobs identical to those used on the Stratocaster.

Spitfire
6 maart 2007, 16:13
Eikefoei, die was echt aarslelijk !!!
Ik vond hem opzich wel wat hebben, maar het 'klassieke' randje was er wel een beetje af. Ik zou lieven een donkere kleur hebben met zwarte slagplaat (rood of walnut)

Dweezman
6 maart 2007, 16:17
Ik vond hem opzich wel wat hebben, maar het 'klassieke' randje was er wel een beetje af. Ik zou lieven een donkere kleur hebben met zwarte slagplaat (rood of walnut)

Ik heb 'm ook gezien, best felblauw met zo'n pearloid pickguard, en d'r was nog wat mee...

Net een aston martin met van die dobbelstenen aan de binnenspiegel...

Mike McCready
6 maart 2007, 17:13
Hey! Hoe bevalt de Koch? Ik mis 'r soms wel een beetje...
Over die Deluxe, ik word weer verliefd op m'n eigen gitaar... ;-)

De reïssues zijn absoluut niet te vergelijken met de oude, wel qua looks natuurlijk, die zijn even mooi, maar qua elementen is het andere koek. De 'oudjes' hebben doorontwikkelde PAFS (Seth Lover), en die van de reïssue zijn echt minder. (Eigen ervaring)

De Koch bevalt super! Echt precies waar ik naar op zoek was. Gesleep met de übergrote flightcase is ook best te doen.

Ik ga wel op zoek naar een oudje denk ik ja. Was even benieuwd omdat ik een Jazzmaster r.i. in te ruilen heb die in dezelfde prijscategorie zit als de Tele deluxe r.i. Dan had ik een 1 op 1 ruil kunnen doen.
Nu nog een adresje vinden voor een jaren '70 Tele deluxe.
Weet iemand er toevallig eentje staan (liefst in die heerlijke lelijke poepkleur).

Hoeveel heb jij destijds ook alweer ervoor betaald? Heb je me wel verteld volgens mij...

Yamhammer_71
6 maart 2007, 17:18
Heerlijk een Telecaster Deluxe.
Misschien dat ik van de zomer eens op Telecaster-jacht ga. Een les paul voor het vettere en zwaardere werk, een telecaster voor prachtig clean en puur rock 'n roll.
Een telecaster heeft zeker wel meer karakter dan een stratocaster, maar dat vind ik...een tele klinkt clean ook nog nog een stuk beter en helderder dan een strat eigenlijk. In dit geval kijk ik niet naar het 'simpele' uiterlijk van een Tele.

robostrat
6 maart 2007, 18:51
Weet iemand er toevallig eentje staan (liefst in die heerlijke lelijke poepkleur).

naja, als tie toevallig een andere kleur heeft dan mag je mij pm'en ......

Dweezman
7 maart 2007, 12:54
poepkleur=mocca

;-)

AutoStatic
7 maart 2007, 14:26
De tergin, epische gitaar...

Hier 10 minuten Telecaster Deluxe geweld (linker gitarist): Maserati - Show Me The Season (live) (http://www.youtube.com/watch?v=ojOrZJ2CyVU)

ijzerbroot1
7 maart 2007, 14:33
Ik heb er een van Squier gehad. Prima ding, niks mis mee. Heb hem uiteindelijk wel weggedaan, maar zo gaat dat nou eenmaal.

Spitfire
7 maart 2007, 14:44
Even jullie mening, is die Fender re-issue zijn geld waard of is de Squier (eventueel met pick-up upgrade) meer bang for bucks?

Yamhammer_71
7 maart 2007, 14:49
Even jullie mening, is die Fender re-issue zijn geld waard of is de Squier (eventueel met pick-up upgrade) meer bang for bucks?

Ik denk zelf dat je meer aan de Fender re-issue hebt :)

Als je voor een goede bucks-deal wilt gaan, uiteraard de Squier.

Luke-wannabe
7 maart 2007, 16:23
De Koch bevalt super! Echt precies waar ik naar op zoek was. Gesleep met de übergrote flightcase is ook best te doen.

Ik ga wel op zoek naar een oudje denk ik ja. Was even benieuwd omdat ik een Jazzmaster r.i. in te ruilen heb die in dezelfde prijscategorie zit als de Tele deluxe r.i. Dan had ik een 1 op 1 ruil kunnen doen.
Nu nog een adresje vinden voor een jaren '70 Tele deluxe.
Weet iemand er toevallig eentje staan (liefst in die heerlijke lelijke poepkleur).

Hoeveel heb jij destijds ook alweer ervoor betaald? Heb je me wel verteld volgens mij...
God als ik dát had geweten!!

Mike McCready
7 maart 2007, 17:45
God als ik dát had geweten!!
Shit, jij had er eentje dus...?

Mike McCready
7 maart 2007, 17:46
De tergin, epische gitaar...

Hier 10 minuten Telecaster Deluxe geweld (linker gitarist): Maserati - Show Me The Season (live) (http://www.youtube.com/watch?v=ojOrZJ2CyVU)
Ha, Maserati. Geweldige band! Heb ze nog nooit live mogen zien, maar zag toevallig dat ze binnenkort in Nederland komen.

Luke-wannabe
7 maart 2007, 17:50
Shit, jij had er eentje dus...?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81841&highlight=telecaster+deluxe

Mike McCready
7 maart 2007, 18:50
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81841&highlight=telecaster+deluxe
Waarom heb je hem weg gedaan na nog geen half jaar?

Nashville6120
7 maart 2007, 19:26
Wel ik heb ook nog op een reissue gespeeld maar het voelde gewoon niet helemaal juist aan. Een goeie gitaar, dat zeker maar ik denk toch wel dat de originele beter zullen spelen. Mooie klank, dat wel maar die hals was net iets te dik naar mn zin.

AutoStatic
7 maart 2007, 20:49
Ha, Maserati. Geweldige band! Heb ze nog nooit live mogen zien, maar zag toevallig dat ze binnenkort in Nederland komen.

Heengaan! Jerry Fuchs van Turing Machine zit er nu bij en het is echt machtig!

Luke-wannabe
8 maart 2007, 00:32
Waarom heb je hem weg gedaan na nog geen half jaar?
Ik was toch niet helemaal tevreden met de sound. Hij was wel 'Fender', toch waar ik van hou, maar als ik mn Strat weer oppakte was het een soort van verademing. Dus toen kwam ik tot de conclusie dat ik iets anders wilde.
Maar ik mis hem wel nog een beetje, want het is echt een super mooie gitaar! Aanradertje! Als je er een tegenkomt, gewoon doen. Maar die Jazzmaster.. Goh.. Ik wilde dat ik iets had om m tegen te ruilen..! :o

Mike McCready
8 maart 2007, 22:06
Ik dacht dat iemand op zoek was naar een lefty uitvoering hiervan, maar kan het niet meer terugvinden.
Anyway, hier een link naar eentje op eBay. Staat dat er 6 zijn gemaakt door de custom shop (vandaar ook de hoge prijs).
Decal lijkt nep... beetje vreemd.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160087826171

Mike McCready
30 maart 2007, 17:05
Vanavond ophalen :)

AutoStatic
30 maart 2007, 18:15
Cool, cool :)


Heengaan! Jerry Fuchs van Turing Machine zit er nu bij en het is echt machtig!

Het was super! Vanavond weer, in Den Helder. Maar jij gaat natuurlijk je nieuwe aanwinst inspelen ;)
Gast speelt alleen niet meer op een Tele Deluxe maar op een Strat met volgens mij Lace Sensor elementen. Of het was een Strat Elite, kan ook nog.

Jerry Fuchs is de bom trouwens.

Luke-wannabe
30 maart 2007, 19:08
Vanavond ophalen :)
Nice!! Veel plezier!

Mike McCready
1 april 2007, 13:51
Ik heb hem eindelijk binnen en hij speelt als een zonnetje! :)
Foto's zijn gemaakt met een telefoon dus niet echt goed.

http://img201.imageshack.us/img201/4278/01042007252ue7.jpg

http://img101.imageshack.us/img101/795/01042007253rl8.jpg

Mike McCready
1 april 2007, 13:52
http://img201.imageshack.us/img201/3756/01042007254sy6.jpg

http://img154.imageshack.us/img154/1917/01042007255xt2.jpg

AutoStatic
1 april 2007, 13:56
Ja, ik vind 'm mooi! Die Jazzmaster die d'r achter staat ook, ooooh wat heb ik een spijt dat ik de mijne ooit weg heb gedaan... Wat staat er nog meer in dat rek?

Mike McCready
1 april 2007, 14:01
Ja, ik vind 'm mooi! Die Jazzmaster die d'r achter staat ook, ooooh wat heb ik een spijt dat ik de mijne ooit weg heb gedaan... Wat staat er nog meer in dat rek?
De Jazzmaster r.i. is te koop dus als je interesse hebt, stuur me maar een pm.
Verder een oude Avora en een Richwood. Mijn huidige main gitaar staat in het oefenhok (Fender strat 50th ann. deluxe). Maar die gaat waarschijnlijk ook de deur uit na deze aankoop

Luke-wannabe
1 april 2007, 14:12
Wow een echte ouwe!!
Vet ding man! Echt niet normaal!

FruscianteFan
1 april 2007, 15:07
Ik denk gelijk aan Thom Yorke en Daniel Johns bij deze gitaar. Cool!

Meneer I.
1 april 2007, 17:18
Very cool! :soul:
Staat nog op mijn (lange) lijst van wannahaves (of was't nou MUSThaves).

Tupelo
1 april 2007, 18:29
Lekkerrrr ding!!!! :rockon:

Gefeliciteerd ermee man! :cheerup:

Dweezman
1 april 2007, 21:50
gefeliciteerd man! Zwart is ook bruut voor 'n DeLuxe.

Klinkt vast goddelijk door je Koch! ;-)

(pm je de aanschafprijs ff?)

GreenDayEHV
1 april 2007, 21:51
Ik wil er ook zo een halen. Komende zomer brengt Deryck Whibley zijn eigen Fender Tele Deluxe uit. Hij wil hem zeer betaalbaar maken en schat de prijs op slechts 300 dollar (momenteel zon 250 euro)

Meneer I.
2 april 2007, 07:40
Komende zomer brengt Deryck Whibley zijn eigen Fender Tele Deluxe uit. Hij wil hem zeer betaalbaar maken en schat de prijs op slechts 300 dollar (momenteel zon 250 euro)
Huh, 300 dollar? Da's wel heel erg weinig voor een nieuwe Fender, maarruh waar kun je die bestellen?

Luke-wannabe
2 april 2007, 09:04
Ja en waar kun je plaatjes zien?