PDA

View Full Version : Wattage vraag



hugo123
5 maart 2007, 18:52
Als je nou een optreden hebt is het dan hoe meer wattage hoe hader je kan dat bijv. een Vox AC30 zachter is dan een Vox VOX AD100VTH + 4x12" Cabinet? want ik heb wel gelezen dat 15 watt de qua geluid de helft is van een 100 watt, kdus zou mijn versterker (Vox DA 15) dan half zo hard zijn als een Vox Ad 100vth?


gewoon uit intresse :satisfie:

rscalex
5 maart 2007, 19:18
zo eenvoudig is het niet hoor
er is een heel groot verschil tussen transistor en buizenversterkers, 30watt buizen is veeeeel harder dan 30 transistor

Negative K3 fan
5 maart 2007, 19:19
10 watt gaat in principe half zo hard als een 100 watter... toch is het moeilijk te zeggen hoeveel keer harder iets nou is. Dat vind ik tenminste.

ateng
5 maart 2007, 20:04
Als je nou een optreden hebt is het dan hoe meer wattage hoe hader je kan dat bijv. een Vox AC30 zachter is dan een Vox VOX AD100VTH + 4x12" Cabinet? want ik heb wel gelezen dat 15 watt de qua geluid de helft is van een 100 watt, kdus zou mijn versterker (Vox DA 15) dan half zo hard zijn als een Vox Ad 100vth?


gewoon uit intresse :satisfie:
Nou... ik denk wel minder dan de helft hoor. 15 kan hard klinken maar zet je een honderd watt ernaast in een band situatie dan merk je dat je met een 100 watt veel rustiger draait en dat je de 15 watter bijna op volle vermogen moet zetten om staande te blijven.
Een 100 watt blijft ook veel strakker en vervormd nauwelijks en dat is ook de reden waarom ik een 100 watter heb gekocht.

ColourofFire
5 maart 2007, 20:08
Op het aantal watts moet je niet teveel focussen. Het is wel belangrijk als je bijvoorbeeld hard clean moet spelen. Dan is het een voordeel om veel watts te hebben, dan blijf je clean op een hoog volume. Verder kun je met alles tussen 20 en 100 (buizen)watt makkelijk met een band spelen.

Mr.Bluesbreaker
5 maart 2007, 20:25
Wat mij is opgevallen in mijn -imiddels gelukkig afgesloten- versterkerkoop/ruil/doorverkoop zieke fase is dat de ene (buizen) amp veel cleaner bleef dan de andere. Dat had vaak ook niet eens met het wattage te maken.

Ik heb een Bedrock 1*12 50 watts gehad die op standje 2,5 al begon te crunchen op het clean kanaal. Buisbezetting 4*EL84. Waar het aan lag, ik weet het niet. Zelfs met een 5751 op V1 was dit nog het geval.

Bezit nu een Valvetech VAC 1*12 combo met 2*6v6 eindbuizen, ongeveer 22 watts. En die blijft echt heel mooi clean op veel hogere volumes. Misschien wel even clean/iets cleaner dan mijn JCM 800 top op de vroegere 100 watts setting op de high input met de pre amp flink terug.

Mijn huidige ENGL Screamer 50 watts 1*12 blijft echt knal-hard clean op hoog volume, die heeft denk ik nog wle de meeste headroom, 2*6l6 eindbuizen.

Verder is er over wattage al heel veel geschreven, gebruik eens de search op het forum op de termen "vermogen", "wattage" und so weiter om bruikbare antwoorden te vinden.

LP_CL
5 maart 2007, 20:25
Op het aantal watts moet je niet teveel focussen. Het is wel belangrijk als je bijvoorbeeld hard clean moet spelen. Dan is het een voordeel om veel watts te hebben, dan blijf je clean op een hoog volume. Verder kun je met alles tussen 20 en 100 (buizen)watt makkelijk met een band spelen.
Niet akkoord. Kheb ooit nog eens met een 30W orange rocker op een orange 4x12" gespeeld op een optredentje, en ik kwam niet boven de drum uit. de orange stond helemaal open.

master99
5 maart 2007, 20:48
Hoe 'hard' je klinkt, dus de daadwerkelijke geluidsdruk die je produceert, is van heel veel factoren afhankelijk. Mijn ervaring is dat het rendement van de speaker een bijzonder grote invloed heeft op je geluiddruk. Als je verschillende merken en types speakers met elkaar vergelijkt, vind je soms wel 10 db verschil in rendement. Als je bedenkt dat 3db verschil een verdubbeling van de geluidsdruk betekent, dan kan je begrijpen dat een paar watt meer aan versterkervermogen een laag rendement van je speaker nooit 'goed' kan maken.
Ook de klank/tone die je een versterker laat produceren is afhankelijk van hoe hard je geluid doet overkomen. Over het algemeen is middengebied in je toonspectrum erg belangrijk voor het gevoel boven andere instrumenten uit te komen.

ColourofFire
5 maart 2007, 20:51
Niet akkoord. Kheb ooit nog eens met een 30W orange rocker op een orange 4x12" gespeeld op een optredentje, en ik kwam niet boven de drum uit. de orange stond helemaal open.

dan denk k dat er iets vrij grondig mis was met die amp, want met mijn 30 watt transistor fendertje kan k met een band spelen zonder hem over de helft te hoeven draaien, en mijn engl thunder (50 watt) is tijdens optredens ook nog nooit verder dan een kwart volume geweest

LP_CL
6 maart 2007, 10:41
dan denk k dat er iets vrij grondig mis was met die amp, want met mijn 30 watt transistor fendertje kan k met een band spelen zonder hem over de helft te hoeven draaien, en mijn engl thunder (50 watt) is tijdens optredens ook nog nooit verder dan een kwart volume geweest
Nope, tlag aan het feit dat er greenbacks in de speakerkast zaten. Dus als je onder de 50W duikt, mag je greenbacks al schrappen. En dan zit je natuurlijk met kloteboxen.

Kim Wilson
6 maart 2007, 10:46
Nope, tlag aan het feit dat er greenbacks in de speakerkast zaten. Dus als je onder de 50W duikt, mag je greenbacks al schrappen. En dan zit je natuurlijk met kloteboxen.
Wat bedoel je hier precies? Dat je een GB 4x12 kast niet met een 20 watt amp aan kunt sturen? Want dat is namelijk onzin. Mitch heeft tijdens het GN festival met zijn 15 watt CMW Champ top over een 4x12 gedraaid, en hij had het mooiste geluid van de hele dag.

ateng
6 maart 2007, 12:13
Nope, tlag aan het feit dat er greenbacks in de speakerkast zaten. Dus als je onder de 50W duikt, mag je greenbacks al schrappen. En dan zit je natuurlijk met kloteboxen.
Zal echt niet aan je 4x12 met GB liggen hoor. Die kan je 30 watt Orange met gemak aan dus dan ligt het waarschijnlijk aan je afstelling waardoor je niet goed door de mix prikt.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 12:34
Wat bedoel je hier precies? Dat je een GB 4x12 kast niet met een 20 watt amp aan kunt sturen? Want dat is namelijk onzin. Mitch heeft tijdens het GN festival met zijn 15 watt CMW Champ top over een 4x12 gedraaid, en hij had het mooiste geluid van de hele dag.

Dank u, quote-worthy!!!

Hoe iets uiteindelijk klinkt is totaal afhankelijk v/d speelstijl en alle spullen bij elkaar. Op de eerdere meeting A'dam had Wizz ook 'n ValveJunior topje staan op 'n 4x12" Marshall kast en dat werkte gewoon goed.

Mitch
6 maart 2007, 18:15
Nope, tlag aan het feit dat er greenbacks in de speakerkast zaten. Dus als je onder de 50W duikt, mag je greenbacks al schrappen. En dan zit je natuurlijk met kloteboxen.

Eeeeeeeeeeeeh.... nou ja, ik wil het er niet inwrijven, maar Kim W. heeft toevallig afgelopen zondag ervaren hoe een kleine 15W top over een 4x12 greenback kast klinkt, zowel op het podium als in de zaal, uitversterkt. Zelf heb ik een 2x12 greenback kast, dat kan natuurlijk al helemaal niet :D
Maar goed, om het meer on topic te houden:
Het gaat om het totaalplaatje; circuit, parts, speakers. Zoals al gezegd: er zijn amps met meer vermogen die eerder crunchen en andersom. Een AC30 moet erg luid vóór -ie gaat oversturen bijvoorbeeld.

Om toch even op de Rocker terug te komen: als het gaat om de Orange Rockerverb 30 dan snap ik er geen bal van, tenzij je het hebt over het drive kanaal. Als je die erg hoog indraait qua gain dan blijft er een brei over en zul je moeite hebben boven een harde drummer uit te komen. Met het cleane kanaal (heeft erg veel mid) moet het geen enkel probleem zijn. Was het dat wel, dan was er écht iets mis met de amp of had je gewoon het slechtste podiumgeluid ooit.

Rude Perception
6 maart 2007, 18:23
Door dit topic ga ik toch een heel klein beetje twijfelen, meer omdat ik het nog nooit heb gedaan en ik gewoon zeker wil zijn van een goed geluid, dan dat ik echt problemen verwacht, maar wat zal mijn Marshall DSL401 denken jullie (liever ervaringen) op het podium doen?

Aangezien dit er 30 maar aan zit te komen, en ik heb tot nu toe altijd over de backline gespeeld, maar dat is hier een Randall RG75 combo. Het lijkt mij dat ik beter m'n eigen versterker mee kan nemen?

EDIT: ik post dit hier omdat mijn punt van twijfel het vermogen is, en er wordt zoveel tegengesproken door iedereen over wattages, daarom wil ik liever zekerheid.

ColourofFire
6 maart 2007, 18:24
Door dit topic ga ik toch een heel klein beetje twijfelen, meer omdat ik het nog nooit heb gedaan en ik gewoon zeker wil zijn van een goed geluid, dan dat ik echt problemen verwacht, maar wat zal mijn Marshall DSL401 denken jullie (liever ervaringen) op het podium doen?

Aangezien dit er 30 maar aan zit te komen, en ik heb tot nu toe altijd over de backline gespeeld, maar dat is hier een Randall RG75 combo. Het lijkt mij dat ik beter m'n eigen versterker mee kan nemen?

zal wel goed komen denk ik :)

LP_CL
6 maart 2007, 18:48
Wat bedoel je hier precies? Dat je een GB 4x12 kast niet met een 20 watt amp aan kunt sturen? Want dat is namelijk onzin. Mitch heeft tijdens het GN festival met zijn 15 watt CMW Champ top over een 4x12 gedraaid, en hij had het mooiste geluid van de hele dag.

Nee dat bdoelde ik niet, ik bedoelde dat greenbacks gewoon een stuk stiller klinken dan bvb G75T celestions, maar wel een veel lekkerdere sound hebben

En nee, mijn gain stond niet helemaal open, die stond op 6, dus daaraan kon het ook niet liggen. Sorry, 30W is duidelijk niet genoeg voor een stevige rockband en een zaal van 200+ man. Is dat nu zo moeilijk te geloven?

ColourofFire
6 maart 2007, 19:03
Nee dat bdoelde ik niet, ik bedoelde dat greenbacks gewoon een stuk stiller klinken dan bvb G75T celestions, maar wel een veel lekkerdere sound hebben

En nee, mijn gain stond niet helemaal open, die stond op 6, dus daaraan kon het ook niet liggen. Sorry, 30W is duidelijk niet genoeg voor een stevige rockband en een zaal van 200+ man. Is dat nu zo moeilijk te geloven?

yup.......

Kim Wilson
6 maart 2007, 20:22
Het ligt eraan. 30 watt transistor is idd niet toereikend, 30 watt buizen is meeeer dan genoeg. In zo'n grote zaal wordt het namelijk ook nog eens volledig uitversterkt. En al was dat niet zo, is 30 watt buizen nog steeds ruim voldoende.

LP_CL
6 maart 2007, 20:25
wel, ik zal stoppen met discussieren, want blijkbaar weten jullie het allemaal veel beter dan de 200 mensen in de zaal die er dan bijstonden en allemaal hetzelfde zeiden.

Wat een kutforum is dit :angry:

Stelletje betweters

Kim Wilson
6 maart 2007, 20:29
Ja, nu ligt het aan het forum. :roll: Misschien had je wel een kutversterker...

LP_CL
6 maart 2007, 20:32
Orange Rocker 30 is helemaal geen kutversterker...
Het produceert een van de beste rocksounds die ik ooit al gehoord heb.

Squier4ever
6 maart 2007, 20:45
dan heeft het toch echt aan de amp zelf gelegen wss. ik kan met mijn 15 watter topje ook makkelijk een zaal met 200+ mensen aan. lekker clean kanaal opendraaien en gaan met die banaan.

Chris Winsemius
6 maart 2007, 21:37
'n Versterker kan alléén (dus zonder band d'r bij/etc.) best goed/ok/whatever klinken maar zodra het om studio-opnames/gigs gaat speelt "hoe knalt ie door de mix" heel erg mee. Als 'n versterker goed door de mix knalt/gaat dan is vermogen vaak niet eens zo belangrijk, ga uit van 10-20 Watt minimaal bij goed doorversterkte gigs met 'n goed ingespeelde band die ook op het podium 'n juiste volume-balans onderling kan vinden.

Heb op 'n gitaarbeurs weleens meegemaakt dat 'n 5 Wattertje van mij duidelijker hoorbaar was qua sound/voicing/frequenties/tonen boven 'n 50 Watter verder op...

ColourofFire
6 maart 2007, 21:44
wel, ik zal stoppen met discussieren, want blijkbaar weten jullie het allemaal veel beter dan de 200 mensen in de zaal die er dan bijstonden en allemaal hetzelfde zeiden.

Wat een kutforum is dit :angry:

Stelletje betweters


Niemand ontkent dat je niet door de mix heen kwam. Feit is: niet door de mix komen komt waarschijnlijk van andere dingen dan een mogelijk tekort aan wattage. Kweenie wat je EQ settings waren, of je algehele setup, maar 30 watt is ruim voldoende voor 200 man.

LP_CL
6 maart 2007, 22:45
Niemand ontkent dat je niet door de mix heen kwam. Feit is: niet door de mix komen komt waarschijnlijk van andere dingen dan een mogelijk tekort aan wattage. Kweenie wat je EQ settings waren, of je algehele setup, maar 30 watt is ruim voldoende voor 200 man.
EQ: bass 8 mid 10 high 6 gain 6-7, alle buizen branden, geen abnormale ruis, niets abnrmaal, en er was geen PA.

Kim Wilson
7 maart 2007, 08:36
Vreemd. Echt vreemd.

En je hebt er ook niet een hele shitload aan pedalen tussen hangen? Metal Zone-achtige pedalen of zo. Of een drummer die veeeeel te hard slaat...

Het is echt zó raar dat zoiets niet hard genoeg wil. En ik vind het ook raar dat het in zo'n grote zaal niet via de PA uitversterkt wordt, maar dat is weer een heel andere discussie...

hansies
7 maart 2007, 08:43
wel, ik zal stoppen met discussieren, want blijkbaar weten jullie het allemaal veel beter dan de 200 mensen in de zaal die er dan bijstonden en allemaal hetzelfde zeiden.

Wat een kutforum is dit :angry:

Stelletje betweters

hola, hola, hola

LP_CL
7 maart 2007, 09:56
Vreemd. Echt vreemd.

En je hebt er ook niet een hele shitload aan pedalen tussen hangen? Metal Zone-achtige pedalen of zo. Of een drummer die veeeeel te hard slaat...

Het is echt zó raar dat zoiets niet hard genoeg wil. En ik vind het ook raar dat het in zo'n grote zaal niet via de PA uitversterkt wordt, maar dat is weer een heel andere discussie...
Pedalen: delay/boost/wah/reverb/whammy (volgorde weet ik niet meer precies, ik experimenteer daar regelmatig mee), das al. de distortion komt uit de versterker zelf.

Mitch
7 maart 2007, 10:25
......... en er was geen PA.

Ah, oké. Even voor mezelf sprekend maakt dit een hoop duidelijk. Die rocker 30 is er naar mijn idee de amp niet naar om op zijn drive kanaal voor volledige uitversterking te zorgen. Zeker niet voor een redelijke zaal.

Wat een kutforum vol betweters en misverstanden is dit toch als je pas na zes posts de volledige informatie krijgt :D

LP_CL
7 maart 2007, 12:46
Het punt was dat men hier beweert dat een 30W versterker genoeg is om op te treden. Nu is er niet overal een PA systeem aanwezig (denk maar aan cafe's e.d.), dus zei ik: NEEN 30W is niet voldoende, waarna iedereen mij voor zot verklaarde.

ColourofFire
7 maart 2007, 13:41
Het punt was dat men hier beweert dat een 30W versterker genoeg is om op te treden. Nu is er niet overal een PA systeem aanwezig (denk maar aan cafe's e.d.), dus zei ik: NEEN 30W is niet voldoende, waarna iedereen mij voor zot verklaarde.

30 watt zou in een kroeg nog steeds voldoende moeten zijn. Je EQ settings zijn ook niet ideaal voor het spelen in een band. Ik zou er minder bass in draaien, een een stuk meer treble. Ik weet ook niet wat voor zaaltje het is, maar in principe moet 30watt voldoende zijn. Ook de volgorde van je pedaaltjes kan nogal afdoen aan je geluid. Goed dat je ermee experimenteerd, maar voor een optreden zou je altijd een vaste volgorde moeten hebben. Zeker als je er vaker meerdere tegelijk gebruikt.

Toaster
7 maart 2007, 15:05
LP_CL

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik heb hetzelfde probleem gehad bij een sporthal met 1500 man. Wel met PA overigens.

Een 50 watt marshall die op 50 % van zijn kunnen stond te blazen. En een 40 watt Fender Bandmaster. (tot op het punt dat ik geen headroom meer over had) bij vlagen onhoorbaar. Bij vlagen perfect geluid. Maar nooit te hard.

En om alvast (betweters ;) ) voor te zijn: ja ik had een monitor.

Ik werd ook voor gek verklaard, maar ik was blij dat ik voldoende watts bij me had.

(mijn monitor heeft zichzelf halverwege het optreden overigens opgeblazen)





En luistert, 30 watt kan echt wel genoeg zijn met ideale omstandigheden. Maar die heb je zelf niet voor het uitzoeken. Dus ik loop het risico liever niet)

Daarnaast vind ik dat je settings belangrijker zijn dan dat je de 30 watt hype moet aanhangen. Dus je moet je eigen settings zoveel mogelijk respecteren.


En als laatste, je kan zelf in de winkel ook wel horen of je nieuwe versterker bepaalde bandsituaties aankan.

ateng
7 maart 2007, 15:36
LP_CL

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik heb hetzelfde probleem gehad bij een sporthal met 1500 man. Wel met PA overigens.

Een 50 watt marshall die op 50 % van zijn kunnen stond te blazen. En een 40 watt Fender Bandmaster. (tot op het punt dat ik geen headroom meer over had) bij vlagen onhoorbaar. Bij vlagen perfect geluid. Maar nooit te hard.

En om alvast (betweters ;) ) voor te zijn: ja ik had een monitor.

Ik werd ook voor gek verklaard, maar ik was blij dat ik voldoende watts bij me had.

(mijn monitor heeft zichzelf halverwege het optreden overigens opgeblazen)





En luistert, 30 watt kan echt wel genoeg zijn met ideale omstandigheden. Maar die heb je zelf niet voor het uitzoeken. Dus ik loop het risico liever niet)

Daarnaast vind ik dat je settings belangrijker zijn dan dat je de 30 watt hype moet aanhangen. Dus je moet je eigen settings zoveel mogelijk respecteren.


En als laatste, je kan zelf in de winkel ook wel horen of je nieuwe versterker bepaalde bandsituaties aankan.
Nou... in de winkel denk het echt niet. Je hoort het pas met repeteren of met een optreden, in ieder geval met een band. Zo in een hokje stand alone klinkt alles veel direkter en stel je de toonregeling anders in dan in een band situatie.

Normaal gesproken is een 30 watt ruim voldoende en vooral met een 4x12 kast eronder (of ernaast) in een zaal met 200 mensen. Heb zelf een paar keer met een Peavey Classic 30 (zonder een extra cabinet) op een bedrijfsfeest gespeeld voor ook 250 mensen en hoefde echt niet voluit. We speelden wel versterkt maar moest mijn versterker wat zachter zetten omdat ik anders boven de zaalmix kwam. Ik speelde dan ook over het clean kanaal en als ik het goed begrijpt LP_CL speelde je over het drive kanaal wat dus waarschijnlijk de reden is waarom je niet zo goed door de mix prikt.

jonesd
7 maart 2007, 17:15
Sorry, 30W is duidelijk niet genoeg voor een stevige rockband en een zaal van 200+ man. Is dat nu zo moeilijk te geloven?

Moet je eens een telecaster proberen. Prik je zo overal doorheen :)

Bâh
7 maart 2007, 17:44
Normaal gesproken is een 30 watt ruim voldoende en vooral met een 4x12 kast eronder (of ernaast) in een zaal met 200 mensen. Heb zelf een paar keer met een Peavey Classic 30 (zonder een extra cabinet) op een bedrijfsfeest gespeeld voor ook 250 mensen en hoefde echt niet voluit. We speelden wel versterkt maar moest mijn versterker wat zachter zetten omdat ik anders boven de zaalmix kwam. Ik speelde dan ook over het clean kanaal en als ik het goed begrijpt LP_CL speelde je over het drive kanaal wat dus waarschijnlijk de reden is waarom je niet zo goed door de mix prikt.

Jep, mijn Peavey Delta Blues (30W, 1x15") hoeft ook niet helemaal open voor 250 man. Gaat hard zat.