PDA

View Full Version : soundclips.....



glasbier
5 maart 2007, 18:05
okay,je zoekt een lekker overdrive/distortionpedaal en zoekt wat info op internet.
veel sites hebben ook soundclips waar men zegt alleen de gitaar,versterker en het bewuste pedaal te gebruiken.
affijn,je schaft zo'n pedaal aan omdat 'ie lekker klinkt op zo'n soundclip.
maar dan blijkt hij toch even anders te klinken....
wat is dat? :chicken:

DeiDRagonas
5 maart 2007, 18:29
Dat is vaaaak zo. Heel raar. Had ik ook met de Digitech Synthwah. Verder wel cool en bruikbaar enzo, maar wel even wat anders als dat ze op de site laten horen! Goeie vraag! Hoe kan dit inderdaad?

Roy

glasbier
5 maart 2007, 18:47
T'is wat misleidend,vind ik. :sssh:

robert-gitarist
5 maart 2007, 18:57
Tsja met overdrive en distortion pedalen word vaak gebruik gemaakt van een goeie buizentop met overdrive zonder pedaaltje ;)
Je moet nooit,ik herhaal NOOIT alleen op soumddemo's afgaan.Altijd eerst zelf testen etc.

Het probleem van soundfiles is dat je niet kunt controleren welke set up ze er voor gebruikt hebben.Sommigen zetten het wel erbij maar ja of het echt zo is ;).Het is makkelijk om misbruik van te maken etc en dat weten sommigen fabricanten donders goed ook.

DeiDRagonas
5 maart 2007, 19:10
Slecht toch... Ik bedoel, ze vallen toch wel door de mand als men dat pedaaltje eenmaal gekocht heeft. Dat is toch slechte reclame? En tuurlijk klinkt zo'n pedaal niet op elke setup gelijk, maar soms zit de waarheid er wel heeel ver naast.

robert-gitarist
5 maart 2007, 19:13
Tsja maar ja zo gaat dat helaas.Daarom is uittesten echt het beste.Nooit blind op iets afgaan ;) De soundclips van Boss en MXR zijn wel okee.Ik heb veel ervaring met die pedalen en weet dat de soundclips wel kloppen.De digitech soundemo's twijfel ik aan.

glasbier
5 maart 2007, 19:19
laatst de test van de boss mt2 gehoord en gezien op gearwire.com.
daar klonk hij erg lekker.......terwijl je vaak negatieve kritieken hoort over dit pedaal!
rara.... :nervous:

robert-gitarist
5 maart 2007, 19:27
De een houd er van en de ander niet.Persoonlijk hou ik er niet van.Ik vind dat een goeie gain uit de versterker moet komen en niet uit een pedaal.Er zijn best een aantal hele goeie distortion en overdrive pedalen maar persoonlijk ben ik er geen fan van.Voor mijn buizentop die geen drive van zig zelf heeft ben ik nog op zoek naar een goed overdrive pedaal.Mijn ogen zijn gevallen op een Carl Martin Plexitone/AC Tone.Dat vind ik erg goeie pedalen met een fijne en warme drive.De Boss MT-2 heb ik gehad.Metal Zone staat erop.Ik zou er echt geen strakke metal mee kunnen spelen.Ding mist ballen en heeft te weinig gain vind ik.Anderen vinden het prima om bijv. rock mee te spelen.Anderen gebruiken hem als boost etc...Smaken verschillen.
Een tip voor als je pedalen gaat uittesten: test het pedaal op meedere versterkers en speel eens met een aantal verschillende gitaren.

glasbier
5 maart 2007, 19:30
ik heb er ook één en daarbij gebruik ik de boss bluesdriver als booster.
met deze combinatie kom ik aardig uit de voeten met mijn symfo band.
en daarnaast natuurlijk de rat.

robert-gitarist
5 maart 2007, 19:35
Ah okee..
Maar goed een Blues Driver heeft aardig wat ballen he dus dan kan ie zeker mooi de MT-2 een schop verkopen.
Ik haal mijn gain/drives uit me Randalls en die boost ik nog eens ff met een MXR MicroAmp/Boss OD-3.Niet dat het echt nodig is maar het maakt de sound nog et wat voller zeg maar.

Ik heb eerder altijd pleurus veel distortion en overdrive pedalen gehad.Echt vanalles maar ben er toch achter gekomen dat het mooier is als het uit de versterker komt.Veel strakker etc.maar goed,door schade en schande word men wijs he ;) En uiteraad smaken verschillen.Ik heb nog een paar goeie drive pedaaltjes overgehouden voor mn buizentop om beetje mee te klooien maar ga toch nog een Carl Martin pedaal kopen waar ik echt lang mee uit de voeten kom.of een Mesa V-twin..of of of of of...DAMN GAS :D

DeiDRagonas
5 maart 2007, 19:39
@ Robert: "De digitech soundemo's twijfel ik aan." En terecht!

Ik test tegenwoordig ALLES met mn eigen setup. Een betere manier is er niet.

Grt, Roy.

glasbier
5 maart 2007, 19:41
ik vind de overdrive uit mijn amp,fender hotrod deluxe,niet geweldig,oftewel die gebruik ik niet.
vandaar die pedaaltjes.
die carl martin ga je op je cleane kanaal gebruiken?

vox
5 maart 2007, 19:42
jah erg misleidend.. nu gebruik ik geen pendalen, maar kijk wel eens her en der en dan spelen ze altijd van die riffjes en partijen die ze er eigelijk bij zouden moeten zetten in tab zodat je die ken oefenen en dan ken kijken of het er dicht bij komt..

robert-gitarist
5 maart 2007, 19:45
ik vind de overdrive uit mijn amp,fender hotrod deluxe,niet geweldig,oftewel die gebruik ik niet.
vandaar die pedaaltjes.
die carl martin ga je op je cleane kanaal gebruiken?

Tsja Fender overdrive moet je van houden.Het clean van Fender kan geen andere versterker tegen op vind ik.Zo mooi helder etc.Mijn Randalls zijn clean erg mooi maar toch,een Fender vind ik net wat mooier ;) Ik ga de Carl martin/mesa gebruiken op een enkel kanaals maquis buizentop(oud merk uit de 70'er jaren.Marshall plexi kloon zeg maar net als de London City's ).Ik gebruik op moment op de top een MXR overdrive custom samen met een Boss OD-1 en een MXR DynaComp...Klinkt perfect maar toch vind ik de AC tone/plexi tone van Carl martin wat mooier.De mesa V-twin vind ik ook geweldig.Kon er een kopen tijdje terug voor 200 euro en nog spijt van dat ik het niet gedaan heb.

glasbier
5 maart 2007, 19:49
ik ben nieuwsgierig geworden naar die carl martin pedalen!
misschien wel geschikt voor het cleane kanaal van mijn fender htrd deluxe!

glasbier
5 maart 2007, 19:50
weet je ook zo wat die nieuw kosten?

robert-gitarist
5 maart 2007, 19:52
199 euro nieuw bij Feedback.Idiaal want er zit een ingebouwde boost bij in die je aan en uit kan zetten.Scheelt weer een plaat op me pedalboard.

Bruce
5 maart 2007, 20:01
Ik test pedalen altijd gewoon op mijn eigen setup in de oefenruimte.
Spreek met de winkel af dat ik dat ik het/de pedaal(en) terug breng
die me niet bevallen (betaal ze wel eerst)

robert-gitarist
5 maart 2007, 20:07
Zo doe ik het meestal ook.En anders neem ik me combo even maar naar de winkel toe.met gitaren doe ik ook het zelfde :)

guitaraddict
5 maart 2007, 20:11
Ik test tegenwoordig ALLES met mn eigen setup. Een betere manier is er niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een pedaal moet eigenlijk aangepast worden aan jouw setup.
De hele keten is belangrijk en niet slechts een schakel er uit.
Bij pedalen komt het vaak aan op de juiste hoeveelheid hoog of juist de juiste hoeveelheid hoog afkappen om niet schril te klinken.

Ik maak mijn eigen pedalen naar ideeen die ik op sites opdoe.
Zo heb ik intussen 10 distortionpedalen cq overdrive pedalen gemaakt met soms veel succes en soms ook niet
Maar mijn meest favourite pedaal is nu een eigen bouwsel.
Een pedaal dat heel heftig kan klinken maar ook clean kan worden ook naar gelang je aanslag of het terugdraaien van je volumeknop.

Maar ik moet zeggen dat ik nogal wat galm en echo gebruik en dit maakt het geluid ook heel smooth.

Alf

artnaz
5 maart 2007, 22:05
Tsja met overdrive en distortion pedalen word vaak gebruik gemaakt van een goeie buizentop met overdrive zonder pedaaltje ;)
Echt waar? Schandalig gewoon!

robert-gitarist
5 maart 2007, 22:13
Mja of het nu nog steeds gebeurd weet ik neit maar toen er paar jaar terug de eerste demo's op site's kwamen werd er nog wel eens mee geklooit om het zo maar te zeggen ;)
Ziet het al voor me: demo clip van een Behringer distortion pedalen en dan gewoon opnemen op een mesa dual recto top ofzo hehe ;)

artnaz
5 maart 2007, 22:36
Ziet het al voor me: demo clip van een Behringer distortion pedalen en dan gewoon opnemen op een mesa dual recto top ofzo hehe ;) Zou een leuke clip zijn...:D

up-guitarman
6 maart 2007, 14:48
Uiteraard wordt er vaak mee geklooid. Hoe meer de online shops in opmars komen hoe meer men ermee zal klooien. Die shops willen verkopen, jah, dan moet het goed klinken he...

artnaz
6 maart 2007, 14:55
Uiteraard wordt er vaak mee geklooid. Hoe meer de online shops in opmars komen hoe meer men ermee zal klooien. Die shops willen verkopen, jah, dan moet het goed klinken he... Ja, eerlijk is het niet, maar toch wel te verwachten. Maar ik dacht zelf een beetje bewerken met andere apparatuur of zo. Niet de oversturing van een buizenbak gebruiken...

Damage Inc.
9 maart 2007, 14:23
Het zal wel anders klinken omdat je zelf andere apparatuur gebruikt.
Zelf een andere gitaar zal het al anders kunnen laten klinken, dan zal je al helemaal al verschillende elementen hebben.
Dan er nog bij te bedenken dat je nog verschillende andere pedalen zou hebben of versterker of microfoon, ligt eraan of je die er wel bij hebt gebruikt.

De opname van die sound-clips hoeft ook niet puur alleen het geluid van het pedaal te zijn, misschien gaat dat ook door een stel andere apparaten is wat slecht is.
Mja, goed voor hun omdat ze een mooiere clip in elkaar kunnen prutsen, maar slecht voor ons omdat we nooit horen hoe het echt klinkt.
Je moet een apparaat altijd testen met je eigen setup of met een setup dat er op lijkt om ten minste een idee te krijgen.

Volgens mij zijn sommige clips toch wel eerlijk zoals op de EMG-pickups website.
Ik denk dat je daar echt de extra gain en helderheid hoort enzo, en het is ook niet lekker gemaakt met effecten en een band erachter enzo.
Maar gewoon puur een gitaar die met EMG-pickups een riffje speelt, je hoort ook goed alles (ruw) en de karakters van de verschillende pickups.

Maar zelf ben ik nooit onder de indruk van sound-clips.
Ik beluister ze wel of ik misschien een indruk kan krijgen van wat het effect precies doet, maar mooi vind ik het nooit, ik ben niet snel onder de indruk ook niet.
Aan de andere kant vond ik de clips van EMG wel wat vets hebben (om een paar redenen), maar ik begrijp die clips dan ook beter omdat ik al EMG-pickups had :S .
En dan vind ik ook nog dat veel sites wel wat meer clips (ook omdat veel sites er geen hebben) en dus ook betere en eerlijkere clips zouden moeten hebben.
Maarja, gewoon zelf proberen, is volgens de meeste mensen denk ik wel het beste ookal proberen sommige bedrijven wel eerlijk te zijn.


- Damage Inc.

vox
10 maart 2007, 16:24
is vaak ook zo als bekende gitaristen een effecten pendaal gaan introduceren. vaak is het hun speelstijl meer en gitaar.. weet jij hoelang hij of zij er hebben moeten schroeven om een perfect geluid te krijgen???

Damage Inc.
10 maart 2007, 18:21
Mja, misschien wil die artiest z'n sounds verkrijgbaar maken voor z'n fans op een simpelere manier, met een pedaal gewoon dus.
Niet te vergeten ook voor de deal tussen de artiest en het merk, en de verkoop voor het bedrijf...
Maarja, het is dan om die sounds zo hetzelfde mogelijk te krijgen, maar precies lukt toch niet met alleen maar een pedaal als je kunt begrijpen.

Het zal meestal wel zo zijn dat je de sounds herkent, zoals bijv. die Zakk Wylde drive pedaal, die hij zelf denk ik gewoon uit de versterker zelf haalt.
Of anders de Dimebag Wah From Hell ofzo, volgens mij gebruikte hij die zelf ook gewoon.
Maar dan heb je ook nog die DigiTech artiesten-pedalen die meerdere sounds onder 1 knop hebben, die me toch wat minder lijken...

- Damage Inc.