PDA

View Full Version : mint?



ernieman
5 maart 2007, 18:02
Hallo, even vlug een vraagje over de slagplaat (onbewerkt) van Tonefactory

Ze hebben "Mint 3 laags". Op de foto ziet dit eruit als crême, maar ze verkopen ook crême (1 laags).
Is dit mint nu crême-mint of is het mint zoals in "mint-groen"?

Wie helpt?

Ernieman

Ohja, vraagje 2:
Kun je een gewone simpele "tune-o-matic" bridge gebruiken in combinatie met de "deusenberg tremola D5"? of moet je een rollerbridge gebruiken?

Merci!

Mattia
5 maart 2007, 18:31
'Mint' pickguards hebben echt een groenige tint. Creme is geelig, parchment is dat mooie 'off-white'; op Warmoth's website staan wel duidelijke plaatjes.

Bij een bigsby-achtige (of andere Les Paul trem) zou ik toch wel zeker een roller bridge gebruiken, of minstens GraphTec zadels. Het is anders wel erg vragen om snaarbreuken.

ernieman
5 maart 2007, 19:13
Over die bigsby,

Ik dacht dat zelf ook om een rollerbridge te gebruiken, maar nu zie ik overal plaatjes waar ze een gewone tune-o-matic gebruiken.

Keesz
5 maart 2007, 19:38
onthoud wel dat rollerbridges erg veel sustain weg nemen

B_2_the_a
5 maart 2007, 19:47
gewoon normale tune o matic pakken :)

Mattia
5 maart 2007, 19:48
onthoud wel dat rollerbridges erg veel sustain weg nemen

Tja, ik heb anders een Schaller rollerbridge (3D) op m'n eerste zelfbouw gitaar, en die heeft echt bakken sustain. Tis ook nog eens een semi-hollow, dus ik ben nogal (erg) skeptisch over claims dat rollers sustain vreten en dus de klank negatief beinvloeden.

Brammibal
5 maart 2007, 23:51
Wat is de theorie achter de bewering dat rollerbridges slecht zijn voor je sustain?

B_2_the_a
6 maart 2007, 00:49
minder grip :P

je zadels "zweven", dus meer weerstnad

Mattia
6 maart 2007, 06:46
Minder weerstand, wel theoretisch meer 'damping', opvangen van vibratie. Maarja, aan de andere kant wordt een strat zadel ook enkel door een kleine veer en de snaar zelf 'op spanning'/op z'n plek gehouden, dus...

B_2_the_a
6 maart 2007, 09:08
ik bedoel idd demping :P

beste sustain heb je volgens mij nog wel met een akoustische brug?

Mattia
6 maart 2007, 10:57
ik bedoel idd demping :P

beste sustain heb je volgens mij nog wel met een akoustische brug?

Ik vind 'beste sustain' een nogal vaag begrip. Beste sustain heb je met nul demping, dus wellicht een gitaar van graniet, die absoluut NIET meetrilt. Hout trilt juist wel weer meer mee, ebben dempt meer dan rosewood al is het zwaarder (inherent aan de soort), been is lichter/minder dense dan metaal, en een akoestische gitaar moet JUIST veel trilling overbrengen en veranderen in sound, etc.

Alle bruggen in de handel geven wel genoeg sustain; het is maar de vraag wat voor sustain en totaalklank je precies zoekt; de keuze voor een zware (messing) of lichte (aluminium is nu weer 'hip') brug heeft wel wat invloed op je geluid, je houtkeuze ook, je halsverbinding ook, je mensuur en je snaren en je versterker en je elementen nog meer, dus...reken maar uit je winst. Een roller brug heeft zo z'n voordelen; of je de 'nadelen' dan voor lief wil nemen valt dan te overwegen. Dat honk metaal als staartstuk (bigsby) zal ook wel effect hebbe op je sustain (meer massa = minder metrillen = minder demping = meer sustain, als we die redenatie willen volgen).

B_2_the_a
6 maart 2007, 14:35
maar met een bigsby gaat er ook weer sustain verloren en de akoustische klank van de gitaar zelf gaat ook "achteruit" (een bigsby op een 335 klinkt als een banjo bwzs.)