PDA

View Full Version : Line 6 Variax



The Mess
5 maart 2007, 15:37
Hoi,

Ik heb laatste tijd steeds meer dat ik een metalnummertje wil gaan spelen, dat dan in Drop C of Drop B staat.
En aangezien ik dan geen zin heb om terug te stemmen / m'n gitaar te mollen dacht ik aan een alternatief.

Ik kwam uit bij een 7 snaar, een Variax (300), een bariton etc.

Ik ben vooral beniewd wat jullie van de Variax vinden en waarom?
(Ik heb het niet zo op Line 6, maar het schijnen goede dingen te zijn.)

Cheers.

intGod
5 maart 2007, 16:33
Ik ben vooral beniewd wat jullie van de Variax vinden en waarom?
(Ik heb het niet zo op Line 6, maar het schijnen goede dingen te zijn.)

Idee is leuk, uitvoering best aardig, hardware is slecht. Zeker op de 300.

Het beste wat je kan doen is een donor300 kopen, electronica en brug slopen, overzetten in je huidige gitaar met een schakelknopje tussen "live" en "300" en klaar. Dan heb je met een druk op de knop alles van de 300 klaar (inclusief de akoestische modellen) en met een volgende druk op de knop sta je weer over je eigen elementen te scheuren.

davidof
5 maart 2007, 17:27
Ik vind line6 maar speelgoed :)

The Mess
5 maart 2007, 17:35
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde denken.
(Wahaha, en wij hebben ongeveer dezelfde gear xD)
Maar ik vroeg me af of het wat was, soms hebben ze nog wel eens goede ideeën :)

intGod
5 maart 2007, 20:10
Ik vind line6 maar speelgoed :)

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens ;)

pol2711
15 maart 2007, 15:09
Ik heb de Vetta II en een Variax gitaar. wil absoluut niets anders meer.

Line6 speelgoed?

Wat is dit dan?
gear:
Marshall MG100DFX
Fender Amp. 15W + Fender squier Stratocaster
Epiphone g400

pol2711
15 maart 2007, 15:14
Maar om even on-topic te blijven.
je kunt met de variax (de 300 is de minste) snel overschakelen op andere stemmingen. Ik heb dan de Vatta waar ik het met een patch opsla dus mijn voet drukt op een button en ik heb een andere stemming/geluid. Nu ik in een coverband speel bijzonder handig. Ik gebruik dan de electronica van een variax die overgezet is in een ibanez.

BB-G
16 maart 2007, 11:22
Line6 speelgoed?

Wat is dit dan?
gear:
Marshall MG100DFX
Fender Amp. 15W + Fender squier Stratocaster
Epiphone g400


+1 (10 tekens)

BB-G
16 maart 2007, 11:33
Ik heb zelf een Line6 Variax 500 en 'k ben er heel tevreden over, zelfs m'n leraar vind 't een lekker ding (en twijfelt zelfs over een eventuele aankoop) en die speelt al jaren op een Fender Telecaster USA. Laat je dus aub niet wijsmaken dat Line6 slecht is, voor 't geld dat de dingen kosten krijg je echt veel gita(a)r(en) met een zeeeer aanvaarbare klank. Het feit dat je gewoon alternatieve tunings kan programmeren maakt die dingen gewoon nog een pak intressanter. Moet je oude gitaristen hun gelaatsuitdrukking maar eens zien als je effe naar D tuned zonder aan de sleutels te komen, da beeld allen al is het geld waard.


Kort samengevat: de originele toestellen zijn zonder discutie beter, maar voor 't geld dat deze gitaar kost, komt ze vree dicht bij de gewenste klanken en Live hoorde 't verschil praktisch niet. Zelfs in de Studio is't een zalig ding om mee te spelen, 't geeft hoegenaamd geen enkele feedback!

(Damn, 'k lijk wel een promo-boy voor Line6)

intGod
16 maart 2007, 12:52
Maar om even on-topic te blijven.
je kunt met de variax (de 300 is de minste) snel overschakelen op andere stemmingen. Ik heb dan de Vatta waar ik het met een patch opsla dus mijn voet drukt op een button en ik heb een andere stemming/geluid. Nu ik in een coverband speel bijzonder handig. Ik gebruik dan de electronica van een variax die overgezet is in een ibanez.

Hoe is die overgezet? Heb je nog een FR of heb je een vaste brug? Ik had namelijk begrepen dat de piezzo-elementen vastzitten aan de brug van de Variax, en het daardoor niet mogelijk is om een Variax over te zetten naar een gitaar met behoud van FR :(

Als dat wel mogelijk is dan ga ik morgen een 300 halen. De hardware kan me dan toch niets schelen.

BB-G
16 maart 2007, 13:22
Hoe is die overgezet? Heb je nog een FR of heb je een vaste brug? Ik had namelijk begrepen dat de piezzo-elementen vastzitten aan de brug van de Variax, en het daardoor niet mogelijk is om een Variax over te zetten naar een gitaar met behoud van FR :(

Als dat wel mogelijk is dan ga ik morgen een 300 halen. De hardware kan me dan toch niets schelen.


Het is mogelijk de FR te behouden, daar zijn speciale vervangingsaddles voor, maar hoe je dat nu exact doet, dat weet 'k niet. Je moet anders maar eens kijken op 't forum van Line6 daar is iemand die al redelijk veel gitaren heeft omgebouwd.

Bewijs da't gaat:

http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars.htm

Veel plezier toegewenst bij 't shoppen morgen :soul:

'k denk dat je aan die Variax 300 moet kunnen geraken voor onder de 400€ als je goed uitkijkt.

groetjes,

BB-G

intGod
16 maart 2007, 14:21
Het is mogelijk de FR te behouden, daar zijn speciale vervangingsaddles voor, maar hoe je dat nu exact doet, dat weet 'k niet. Je moet anders maar eens kijken op 't forum van Line6 daar is iemand die al redelijk veel gitaren heeft omgebouwd.

Bewijs da't gaat:

http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars.htm

Veel plezier toegewenst bij 't shoppen morgen :soul:

'k denk dat je aan die Variax 300 moet kunnen geraken voor onder de 400€ als je goed uitkijkt.

groetjes,

BB-G

Die hadden ze een tijdje geleden nog niet ... Interessant ... Even mijn minst goede gitaar uit elkaar schroeven :)

BB-G
16 maart 2007, 14:41
Als je die schema's ergens op de kop moest kunnen tikken, dan moogde die altijd naar me doorsturen, 'k heb hier ook nog wel een project-gitaartje liggen waar da'k wel eens wil mee knutselen.

vettavillenl
16 maart 2007, 16:45
Hier vindt je nog wat meer voorbeelden van conversions van Variax electronica in een 'normale' gitaar.

http://www.vettaville.nl/vvvariaxcon1.html

en hier een 'up close' video van een Variax 500 die 'gedomteerd wordt
http://www.vettaville.com/videos/Variax_500_Bridge_Saddle_Video.wmv

BB-G
16 maart 2007, 20:51
Zeer informatief filmke, 't enigste wa da'k nog mis is hoe de ge nu juist een passief circuit aan 't variaxcircuit moet koppelen dmv een switch.

gorgasm
17 maart 2007, 13:48
Ik vind line6 maar speelgoed :)
da dacht ik ook, en idd sommige dingen van line 6 zijn maar matig. Net zoals van andere merken. Maar ik heb nu n vetta. & Mn head van 3000€ staat te koop.
ik speel altijd op de Vetta, véél meer mogelijkheden, maar goed, ik kan wel best begrijpen dat iemand die geen 30min achter n geluid wil zoeken t voor een tubeamp opneemt *draai, draai draai* voila je bent uitgespeeld en moet t met dat geluid doen.

davidof
18 maart 2007, 18:44
helemaal mee eens^^

nielsduursma
18 maart 2007, 18:53
helemaal mee eens^^

Ehmmmm... Ik zou die post nog maar eens even goed doorlezen (als dat niet teveel gevraagd is voor je) als ik jou was.
Vertel eens even wat voor ervaring jij hebt met line6, want volgens mij praat je alleen maar na wat je hier en daar hebt gelezen.

BB-G
18 maart 2007, 21:52
LoL (sorry voor de misschien aggressieve post, maar 't moet van me af)

gear:
Marshall MG100DFX
Fender Amp. 15W + Fender squier Stratocaster
Epiphone g400


En jij probeert een redelijk goede en deftig speelbare gitaar af te breken? Weet jij ûberhaupt wel hoe een deftige gitaar er uitziet?

Ik kan gerust zeggen da'k elke week op een Gibson Les Paul custom en een PRS custom 24 speel, dus 'k weet ondertussen wel hoe een goede gitaar aanvoelt. en eerlijk gezegd vind 'k persoonlijk dat mijn Line 6 Variax 500 een heel leuk gitaartje is voor wat het maar gekost heeft in vergelijking met die andere 2 die 'k geregeld bespeel.
Veel personen die m'n variax eens testen zijn allemaal eerst sceptisch, maar na een half uurtje - een uurtje draaien ze allemaal bij en vinden 't ding fantastisch. Meer nog, veel professionele studiogitaristen gebruiken de variax, dus zo slecht zal 't wel niet zijn.


Gear waar ik op speel en eigenaar van ben:

Marshall JCM 600 (602)
Roland Cube 15
Crate B20XL
Ibanez SA260FM
Richwood RE-129 (met SD pickups en push/pull pots)
Line6 Variax 500
Almansa 434 Spruce
Fender Folkgitaar
Line6 POD XT Live
Line6 Toneport UX2


Effe ter verduidelijking: Het bezit van bepaalde gear maakt voor mij echt niet uit, maar 'k zou 't wel appreciëren dat men deftig weet hoe de vork aan de steel zit vooraleer mensen reacties geven over bepaald materiaal!!!

nielsduursma
18 maart 2007, 22:02
Effe ter verduidelijking: Het bezit van bepaalde gear maakt voor mij echt niet uit, maar 'k zou 't wel appreciëren dat men deftig weet hoe de vork aan de steel zit vooraleer mensen reacties geven over bepaald materiaal!!!

AMEN!!

Ikzelf heb eenmaal de variax (weet niet meer wel "nummer" het was) en was zeer onder de indruk.
En ik heb zelf het Flanger-pedaaltje van line6, en die is gewoon in 1 woord "lekker" niks op aan te merken.

Maarja, als mensen vaak genoeg lezen "line6 is slecht" gaan ze dat vanzelf (vaak onterecht, of zonder eigen ervaring met het product zelf) napraten.

intGod
19 maart 2007, 08:07
Als je die schema's ergens op de kop moest kunnen tikken, dan moogde die altijd naar me doorsturen, 'k heb hier ook nog wel een project-gitaartje liggen waar da'k wel eens wil mee knutselen.

Het schema is helemaal niets voor zover ik begrepen heb. Het is gewoon de Variax uit elkaar halen, alle plugjes loshalen, en alles weer in elkaar zetten. Alle onderdelen van de Variax kan je gewoon overnemen, inclusief de knoppen. Alleen heb je een extra schakelaar nodig om te schakelen tussen "gewoon" en Variax ...

BB-G
19 maart 2007, 11:12
Ik dacht ergens begrepen te hebben dat er wel degelijk een schema zou bestaan om dezelfde inputjack te gebruiken als de variax-input.

intGod
19 maart 2007, 13:55
Ik dacht ergens begrepen te hebben dat er wel degelijk een schema zou bestaan om dezelfde inputjack te gebruiken als de variax-input.

Dat kan, maar dan ben je je midi-controle kwijt. Als je geen andere Line6 gear hebt is dat geen probleem, natuurlijk.

Jack splitsen, switch ertussen en klaar. Heb je, denk ik, geen schema voor nodig.

BB-G
19 maart 2007, 14:36
Dat kan, maar dan ben je je midi-controle kwijt. Als je geen andere Line6 gear hebt is dat geen probleem, natuurlijk.

Jack splitsen, switch ertussen en klaar. Heb je, denk ik, geen schema voor nodig.


Wil dat dan zeggen da'k m'n POD XT Live niet meer ten volle kan benutten?

waldo_cosman
19 maart 2007, 19:58
Ik heb zelf sinds 6 maand een variax 600. De eerste variax die ik vast had was een 300, en dat is idd niet echt superkwaliteit. Heb dan gedacht om toch geen te kopen. Tot ik de 600 in m'n handen had. Ben gewoon van op ibanez te spelen (Icemans). Sinds ik m'n variax heb, heb ik thuis nog geen andere gitaar vast gehad. Ik zeg wel thuis, ik speel er niet mee op optredens omdat de kabel die erbij zat niet lang genoeg was, en ik ook wireless speel, waardoor ik anders met batterijen moet foefelen. En ik wil ook niet dat hij gestolen/kapot geraakt op een optreden :)

Echt veelzijdig, en wat ik vooral handig vind, zijn de tunings die je kan aanpassen.. Snel omschakelen naar drop C, slechts 1 klik...
Kwaliteit is ook goed, alhoewel dat ik moet zeggen dat ik nog geen gibson of goeie fender in m'n handen gekregen heb, maar bon, ik hou er wel van.

Samen met m'n POD xt Live, zalige combinatie, ben zelfs aan het kijken voor Vetta II. Eerst stond ik ook wat sceptisch tegenover line 6, maar ze hebben me meer en meer overtuigd van het leuke eraan.

intGod
19 maart 2007, 21:43
Wil dat dan zeggen da'k m'n POD XT Live niet meer ten volle kan benutten?

Met een gewone jack kan je je POD nog wel gebruiken, maar kan je de Variax niet aansturen via de Pod. Je kan dus niet automatisch naar Drop-D gaan (om maar wat te noemen) door een patch te kiezen op je Pod. Je moet dan echt een user-setting kiezen op je Variax.

ALS ik een Variax koop gaat er wel degelijk een midikabeltje naar de POD, juist om makkelijk van stemming en/of geluid te kunnen wisselen.

Ik ben er zelfs over aan het denken om een Variax te kopen die gewoon op een standaard staat - een beetje zoals sommige andere artiesten een akoestische gitaar op een standaard zetten en zo bespelen als ze dat instrument nodig hebben.

Arjo
20 maart 2007, 14:18
Ik heb zelf sinds 6 maand een variax 600.


Weet jij mij dan misschien te vertellen of de electronica (potmeters) van de 600 in zo'n metalen box zitten onder de slagplaat en hoe groot die dan is?
Kan misschien voordelig aan een 600 komen voor een transplant maar ik wil dan ook graag echte pups erbij als dit kan tenminste.

Arjo

intGod
20 maart 2007, 18:20
Weet jij mij dan misschien te vertellen of de electronica (potmeters) van de 600 in zo'n metalen box zitten onder de slagplaat en hoe groot die dan is?
Kan misschien voordelig aan een 600 komen voor een transplant maar ik wil dan ook graag echte pups erbij als dit kan tenminste.

Arjo

Waarom een 600? De elektronica in een 300 is net dezelfde, voor zover ik begrepen heb. Alleen de hardware er omheen is van mindere kwaliteit.

Arjo
20 maart 2007, 21:25
kon er mogenlijk goedkoop aan komen + hij heeft een trem.
Maar het is al afgekets, was toch te duur. Ga dan liever idd voor een 300 of nog liever een 500.
Maar idd had ook al eens gehoord dat de 300 en 600 gelijk zijn en 500 en 700 ook, laatste zijn het makkelijkst met een transplant voor zover ik dan weet.

arjo

vettavillenl
21 maart 2007, 13:40
electronica van 300 en 600 zijn gelijk (grofweg samengebracht in een langwerpig metaalachtig kastje) en 500 en 700 is ook gelijk (meer losse onderdelen).

vettavillenl
21 maart 2007, 13:41
Dat kan, maar dan ben je je midi-controle kwijt. Als je geen andere Line6 gear hebt is dat geen probleem, natuurlijk.

Jack splitsen, switch ertussen en klaar. Heb je, denk ik, geen schema voor nodig.

Ter info, Variax heeft geen MIDI

vettavillenl
21 maart 2007, 13:46
Wellicht helpt je dit nog wat verder.

Variax Wireless MIDI informatie (engels)
http://www.vettaville.nl/vvvariax.html#5

gr.

intGod
21 maart 2007, 17:38
Ter info, Variax heeft geen MIDI

Wat gebruiken ze dan wel met die RJ45 plug als het geen midi is?

vettavillenl
21 maart 2007, 17:57
Wat gebruiken ze dan wel met die RJ45 plug als het geen midi is?

een eigen protocol.

pikasso
28 maart 2007, 15:07
Ze staan maar weinig 2e hands te koop. Zeker de 600 serie.
Worden ze zo weinig verkocht, of zijn ze zo goed?

jplm
28 maart 2007, 19:24
Ze staan maar weinig 2e hands te koop. Zeker de 600 serie.
Worden ze zo weinig verkocht, of zijn ze zo goed?

Weet ik eigenlijk niet. Ik heb er twee, allebei type 500. De eerste is helemaal standaard (want hoewel er vreselijk wordt gezeken op de originele hals vond ik de standaard 500-hals een van de fijnste waar ik op heb gespeeld), de tweede heb ik voorzien van een Warmoth-hals, omdat ik graag een 45 mm topkam wilde hebben. Doe er trouwens eigenlijk niets meer mee :satisfie:.

Groet, Jan

BB-G
28 maart 2007, 22:31
Als je geen tremelo nodig hebt kan je inderdaad beter een Variax 500 op de kop proberen te tikken, dit zijn prijs/kwalitatief zo een beetje de beste Variaxen die ze tot nu toe gemaakt hebben.

intGod
13 april 2007, 01:02
Gisteren heb ik dan toch de knoop doorgehakt en een Variax 300 aangeschaft.

Wat een slecht ding, zeg ... ongelofelijk ... ik heb in lange tijden niet meer op zo'n slechte gitaar gespeeld. De hals lijkt nergens op, de snare blijven aanlopen dus de hals moet duidelijk gesteld worden, er zijn maar 22 frets (dus ik mis er 2), de tremolo moet je afblijven, anders mag je opnieuw stellen ... Tjongejonge ... en het ding weegt ook helemaal niets!

Maar goed, de body doe ik niets mee. Het hele ding zal gesloopt worden en in een Jackson bijgebouwd worden.

Ik ben wel redelijk tevreden over de geluiden die er in zitten. Het is wat pielen met de effecten die erover heen gaan om het geluid echt een beetje te plaatsen, maar het is wel zo dat mensen binnen 3 seconden "yeehaw" gaan roepen als ik nu de banjo patch oproep. En dat ligt er nou niet bepaald aan dat ik zoveel banjo liedjes ken, wel dat het klinkt als een behoorlijke banjo. Van de elektrische gitaren weet ik echt helemaal niets want die heb ik niet eens geprobeerd. Okay, wel heel even aangezet maar mijn SL1 klinkt toch duizend keer lekkerder ... Maar wel enorm veel sustain op die Variax - dat verbaasde me toch.

jplm
16 april 2007, 18:54
Maar wel enorm veel sustain op die Variax - dat verbaasde me toch.

Als je je afvraagt waar die sustain vandaan komt dan moet je eens een akkoord aanslaan als je de Strat geselecteerd hebt, dan wachten totdat het geluid bijna is uitgedoofd, en dan overschakelen naar de Les Paul, dus terwijl je dat akkoord met de linkerhand blijft vasthouden. Weet je meteen waar de sustain vandaan komt :).

Groet, Jan.

steph
21 april 2007, 16:42
Als je je afvraagt waar die sustain vandaan komt dan moet je eens een akkoord aanslaan als je de Strat geselecteerd hebt, dan wachten totdat het geluid bijna is uitgedoofd, en dan overschakelen naar de Les Paul, dus terwijl je dat akkoord met de linkerhand blijft vasthouden. Weet je meteen waar de sustain vandaan komt :).

Groet, Jan.
Ik heb er geen, maar doe eens vertellen? Computerboard?

jplm
21 april 2007, 20:05
Ik heb er geen, maar doe eens vertellen? Computerboard?

Ja, inderdaad, de electronica houdt de sustain van een Strat korter dan van een Les Paul. Een nog mooier voorbeeld is dat van de flageolet. Nu moet ik voorop zeggen dat ik even vergeten ben welke precies, maar, je kunt op een Strat een bepaalde flageolet aanslaan waarvan de knoop dan precies boven een van de elementen ligt, met andere woorden, als je dat element selecteert hoor je die flageolet niet door je versterker, omdat dus de snaar op dat punt niet trilt. Welnu, de Variax zou dat verschijnsel niet moeten hebben, want hij heeft immers geen gewone elementen, de piezos zitten in de brugzadels. Het knappe is dan dat Line6 dit verschijnsel toch heeft ingebouwd; selecteer je een strat en sla je die flageolet aan dan hoor je hem niet door de versterker, verdraai je de knop dan naar een ander gitaar model, dus terwijl de snaar nog steeds trilt, dan hoor je hem plotseling wel. met andere woorden, ze hebben bij Line6 hun huiswerk toch wel gedaan.

Groet, Jan.

Rhulshof
20 mei 2007, 18:08
Ik speel nu een jaar op een Variax 500 ik zit er over te denken om mijn verzameling uit te breiden met een Variax 700 het is een geweldige gitaar ik moet wel toegeven als ik live sta hoor ik geen vervelende brom meer ook werkt een E-bow gewoon op een Variax waanzinnig ik wil nooit anders meer

Gear LINE 6 POD XT
LINE 6 Variax 500
LINE 6 Flextone III

supersnarf
15 augustus 2007, 22:14
Line6 is allang geen speelgoed meer...zie ze met steeds grotere regelmaat gebruikt worden op grotere gigs, en ze verschijnen steeds meer in de gear racks van de profs.

pablo88
18 augustus 2007, 00:31
hallo

wie kan mij vertellen of je met de knop van de variax [500] gitaar ook tegelijke tijd de pod xt live mee kan bedienen.
,ja ik heb een rj45 kabel aanhangen.
dus wil dit met 1 knop instellen ,
de type gitaar met de juste sound van de pod xt live.

leuke site..
ben op zoek naar mensen die veel ervaringen hebben betreft dit spul.
gebruikt zelf voor homerecording opnames...
wil het binnen kort ook life gaan gebruiken,vandaar die vraag.

vgr from me..

pol2711
25 oktober 2007, 15:54
pablo,

nee dat kan niet

lijkt me dat dat wel mogelijk moet zijn met de custom 1 en -2 knop. aangezien via die RJ-45 de nulletjes en eentjes in twee richtingen vloeien én de pod de variax continu 'afluistert'.

een beetje xTS electronica man of vrouw zou zich daar eens in moeten verdiepen. valt een hoop geld te halen als die met iets werkbaars op de proppen kan komen

intGod
31 oktober 2007, 01:14
J... an de elementen ligt, met andere woorden, als je dat element selecteert hoor je die flageolet niet door je versterker, omdat dus de snaar op dat punt niet trilt. ...

Dat fenomeen doet zich voor op de tele's. En dat kan je idd perfect nadoen op een Variax.

Rhulshof
27 november 2007, 07:51
Ik speel nu al een jaar op mijn variax 500 en ik moet zeggen dat er maar 1 nadeel aan die gitaar zit en dat is als je draadloos wil spelen dat kost baterijen echt niet normaal maar goed verder is het echt een super gitaar alle sounds direct bij de hand erg handig.

ik speel in een showband en het is erg fijn om snel te kunnen schakelen tussen stemmingen en sounds.

LINE 6 Super gear ik wil nie anders meer.

Rhulshof
6 december 2007, 15:13
je kan wel de variax aansturen met de POD Live da's ook handiger kan je meteen lekker doorspelen dat scheelt ook weer.

maar het is zeker een goede combi

Nitefly7
6 december 2007, 16:24
Wat gebruiken ze dan wel met die RJ45 plug als het geen midi is?

off-topic, maar RJ45 is vrijwel nooit voor midi bedoeld, daar wordt nog altijd de good-old 3/5-pins DIN-plug gebruikt..

RJ45 wordt meer en meer voor 'eigen' protocollen gebruikt, zoals Line6's Variax/Vetta/Pod XTL gebruikt..
Maar ook Gibson's Digital Guitar gebruikt een RJ45 voor 'n hexafonisch signaal (misschien beter dan die gekke 13-pins GK van Roland...)
RJ45 is de 'standaard' voor netwerk-kabels voor computers, of van je ADSL-modem naar je PC'tje (of Mac..)

intGod
7 december 2007, 13:44
RJ45 is de 'standaard' voor netwerk-kabels voor computers, of van je ADSL-modem naar je PC'tje (of Mac..)

Dat weet ik dan weer wel! Een beetje geek, ik ben!