PDA

View Full Version : Hoe bepalen ze die prijs toch?



Badman
5 maart 2007, 11:16
Hey,

Ik vraag me al een tijdje af hoe ze een prijs zetten op een gitaar. Van waar halen ze soms die torenhoge prijzen?

Neem nu een RI '57 uit de USA: mits een beetje zoekwerk haal je die met 1500 euro nieuw in huis...

Niet echt goedkoop, zelfs al speelt ze schitterend. Maar zoek de verkoopprijs van elk onderdeel apart op en je verschiet je een bult!

'59-'62 pickups: 120 eurietjes
nek-body: paar honderd euro
...

Hoe komen ze in Godsnaam aan zo'n hoog bedrag dan? Ik kan het moeilijk geloven dat de bedrading en stemelementen en het in elkaar steken dan 1000 euro kosten :p, of is dit toch zo???

Om een ander voorbeeld te geven: Een signature strat. Is het niet zo dat je eigenlijk meer kan betalen omdat één of andere bekende gitarist z'n handtekeningetje erop heeft gezet?

Ik speel nog maar een paar jaar gitaar en misschien zie ik iets over het hoofd; moest dit zo zijn: vergeef me m'n beginnersvraagje dan :satisfie:

Kim Wilson
5 maart 2007, 11:20
Wat dacht je van ontwikkelingskosten, PR (reclame e.d.), overheadkosten, alle tussenhandelaren, noem maar op. Allemaal dingen die de prijs maken.

Squier4ever
5 maart 2007, 11:23
@ TS:je vergeet volgens mij het simpele feit dat er gemiddeld 2 a 3 tussenpersonen bijkomen voordat een gitaar in jou handen ligt. die willen er allemaal aan verdienen en zullen daarom de prijs opschroeven.
te beginnen bij de fabriek, wat je zegt over productiekosten klopt en in de fabriek is het wss nog wel goedkoper als dat, maar zoals gezegd willen ze winst maken.
van daar uit gaan ze naar een importeur, die ze (met winst) weer doorverkoopt aan de dealer, die ze (met winst) weer aan klanten verkoopt.

Veekeren
5 maart 2007, 11:24
Wat dacht je van ontwikkelingskosten, PR (reclame e.d.), overheadkosten, alle tussenhandelaren, noem maar op. Allemaal dingen die de prijs maken.

Idd, zo gaat dat bij alles hoor. Wat denk je dat de materiaalkosten van de kleren die je draagt zijn. Wat kosten meubelen in dat opzicht. Je mp3 speler; wat plastic en metaal. Ga maar door.

G.G.
5 maart 2007, 11:24
'59-'62 pickups: 120 eurietjes
nek-body: paar honderd euro
...

Hoe komen ze in Godsnaam aan zo'n hoog bedrag dan? Ik kan het moeilijk geloven dat de bedrading en stemelementen en het in elkaar steken dan 1000 euro kosten :p, of is dit toch zo???


ga alle onderdelen eens bij elkaar optellen, en het wordt toch een aanzienlijk bedrag. Verder speelt naam van fabrikant, garanties die ze bieden, manuren, arbeidskosten, bedrijfspand, export, import, belastingen, marge voor groothandel, marge voor winkelier etc... ernstig mee in de prijs.

Of ik vind dat een dergelijke strat 1500 moet kosten? Nee, maar voor minder zul je een soortgelijk instrument zelf moeten samenstellen (warmoth etc) en je zal niet heel veel besparen.

Wil je echt aanzienlijk goedkoper uit zijn, en een gelijke kwaliteit hebben, dan zal je hem zelf moeten bouwen (en de eerste paar keer wordt het nooit zo goed als origineel)

En daarom kost een goed instrument een aanzienlijk bedrag.

RolandT
5 maart 2007, 12:39
Of ik vind dat een dergelijke strat 1500 moet kosten? Nee, maar voor minder zul je een soortgelijk instrument zelf moeten samenstellen (warmoth etc) en je zal niet heel veel besparen.Ik zou graag een Fender USA Tele hebben (winkelprijs ong 1000 euro). Als ik die zelf wil maken met onderdelen van Warmoth zat ik toch snel ook aan 1000 euro. Als je hem zelf maakt weet je wel dat je geld vnl naar de kwaliteit van het materiaal gaat en niet in de zakken van de 'tussenpersonen'. Mijn enige optie is dus of 1000 euro betalen of zelf een boom omhakken :)

Valoosj
5 maart 2007, 12:44
[QUOTE=G.G.]Wil je echt aanzienlijk goedkoper uit zijn, en een gelijke kwaliteit hebben, dan zal je hem zelf moeten bouwen (en de eerste paar keer wordt het nooit zo goed als origineel)
QUOTE]

als je je nu goed informeert, alles nauwkeurig doet, dan moet het toch te doen zijn om van de eerste keer een goede gitaar te bouwen?

sickpunk
5 maart 2007, 13:21
je zult de 1e x geen perfecte gitaar bouwen.... voor alles moet je oefenen, ook het bouwen!

de 1e keren dat ik ene spuitbus oppakte ging het nergens over... nu een paar dingetjes verder gaat het al een stuk beter, nee perfect is het nog niet... maar ook gene geklieder meer...

LP_CL
5 maart 2007, 13:27
Iedereen vergeet hier blijkbaar de transportkosten en de importtaxen. Dit zijn 2 factoren die enorm de prijs de lucht in doen jagen...
Les Paul std/classic in USA: 2000 $ (een goeie 1500€)
Les Paul std/classic in europa: 2500€
scheelt een kleine 1000 euro...

fred dons
5 maart 2007, 13:39
transportkosten vallen wel mee hoor voor de groothandel, dan hebben we het over een paart tientjes per gitaar indien men in grote hoeveelheden besteld,
maar wat al eerder gezegt is, de importeur (die ook opdraaidt voor de garantie) en de winkelier moeten allemaal een marge verdienen.
En die marge moet de periode dat de gitaar in de winkel hangt + de service na de verkoop goedmaken en dat zie je dat er voor de nettowinst van de winkelier niet zo veel meer overblijft.

G.G.
5 maart 2007, 13:43
Iedereen vergeet hier blijkbaar de transportkosten en de importtaxen.



.......export, import, belastingen, .....10 tekens lekker onleesbaar in wit

Valoosj
5 maart 2007, 17:06
je zult de 1e x geen perfecte gitaar bouwen.... voor alles moet je oefenen, ook het bouwen!

de 1e keren dat ik ene spuitbus oppakte ging het nergens over... nu een paar dingetjes verder gaat het al een stuk beter, nee perfect is het nog niet... maar ook gene geklieder meer...

ik hoop toch van de eerste keer zo goed mogelijk te zitten. meer dan 1 gitaar zit er niet meteen in.

G.G.
5 maart 2007, 17:36
ik hoop toch van de eerste keer zo goed mogelijk te zitten. meer dan 1 gitaar zit er niet meteen in.Doe dan je goeie instrumenten niet meteen weg :)

Valoosj
5 maart 2007, 17:47
maar ik hou niet van Fender, en helemaal niet van single coils, of lelijke strats die iedereen heeft

en ik heb mijn Superhawk ook nog

Mattia
5 maart 2007, 18:28
Importheffingen zullen er nauwelijks zijn, denk ik zo (hooguit een paar procentpunten), BTW betaal je als je 'm van de winkel koopt, dus da's wel 19% van het totaal, vrachtkosten zijn minimaal per instrument; je hebt wel meerdere tussenpersonen (de importeur/distributeur zelf, de muziekwinkels), het verkoopklimaat (in Europa is de Adviesprijs gewoon de prijs die je betaalt; in de VS is de adviesprijs de prijs waar je 25-35% onder zal zitten, minimaal, om de Street Price te bepalen) spelen allemaal mee.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat je krijgt wat je ervoor kan betalen. Een gitaar is niet alleen wat planken hout, staal, en lak; materiaalkosten voor Fender (bijvoorbeeld) zijn absurd laag, hooguit 15 dollar aan hout, hardware is misschien twee tientjes, wholesale, setje pickups voor een tientje, max, twee dollar voor wat electronica, fretdraad, plastic topkam, paar dotjes.

Maargoed, wat kost dan veel meer geld: loonkosten (in de VS betalen ze meer dan in chinese fabriekjes), overheadkosten (gereedschapslijtage, elektra, huur), en met name de marketing, het vraag en aanbod principe, die bepaalt dat je voor een gitaar die je grosso modo heel goedkoop hebt gefabriceerd (ik denk flink onder de 200 a 300 dollar per instrument, inclusief loonkosten/overheadkosten/etc., het zijn immers massageproduceerde instrumenten) dik 1500 euro gaat vragen; dealers betalen echt niet meer dan de helft van die prijs voor zo'n instrument.

Wat we allemaal wel eens vergeten is dat gitaren verdomd goedkoop zijn; zelfs de duurste gitaar is spotgoedkoop vergeleken met een beetje kwaliteit strijk of blaasinstrument. En maar zeuren als je iets ziet dat meer dan 2000-3000 euro kost.... ;)

D3nnis
5 maart 2007, 19:29
Neem nu een RI '57 uit de USA: mits een beetje zoekwerk haal je die met 1500 euro nieuw in huis...

Niet echt goedkoop, zelfs al speelt ze schitterend. Maar zoek de verkoopprijs van elk onderdeel apart op en je verschiet je een bult!

'59-'62 pickups: 120 eurietjes
nek-body: paar honderd euro
...

Hoe komen ze in Godsnaam aan zo'n hoog bedrag dan? Ik kan het moeilijk geloven dat de bedrading en stemelementen en het in elkaar steken dan 1000 euro kosten :p, of is dit toch zo???

Tja.....probeer voor de gein eens een keer je auto in onderdelen te verkopen, dat levert waarschijnlijk het dubbele op (mits je alles verkoopt natuurlijk)!

frekie
5 maart 2007, 20:43
Tip: koop een middenklasse gitaar die door de 1e eigenaar helemaal is gepimpt met 1e klas onderdelen 2dehands. Dan is de afschrijving er van af, je hebt er zelf geen werk aan en je hebt een goede gitaar voor het geld. Losse onderdelen zijn idd duur al heb je leuke budget merkjes als GFS.
Ik heb vorig jaar een nieuwe Richwood RE450 dikke jazzer gekocht voor zegge en schrijve 250 euri. 20% BTW dat is al 50. Blijft 200 over. Marge locale muziekboer, marge importeur, transport-en opslagkosten, invoerrechten. Dan zijn we pas bij de bruto omzet vd Chinese fabriek! Hoezo gitaren te duur, ze zijn eigenlijk te goedkoop dankzij de genadeloze uitbuiting van miljoenen mensen.

tmcm
6 maart 2007, 00:38
prijs heeft natuurlijk niks te maken met produktiekosten, nog met winstmarges. Tis gewoon een verhaal van afzetmarkten en targetgroepen. Signature en customshop inc. Een gitaar -of gymschoen of parfum- begint bij de marketingafdeling. Tis niet moeilijk zelf een goeie gitaar voor een paar honderd euro in mekaar te schroeven maar die raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.

Ic3gl0vE
6 maart 2007, 01:09
[QUOTE=G.G.]
Of ik vind dat een dergelijke strat 1500 moet kosten? Nee, maar voor minder zul je een soortgelijk instrument zelf moeten samenstellen (warmoth etc) en je zal niet heel veel besparen.
[quote]

Voor minder heb je een handgebouwde van der Haar strat...

Eko
6 maart 2007, 10:45
Eens even meebeppen. Als je het geld er niet voor over hebt, heb er dan ook niet over. Gezijk over wat iemand aan een gitaar verdient of niet,....... Als je het geld niet hebt vindt je alles wezenloos duur. als je het wel hebt is het een kwestie van willen betalen.
Een gemiddelde strat kost niet meer aan produktie dan een Squier kost. De rest is emotie, die heb je of niet.
Sorry guys, maar dit komt zo 1 keer in de week voorbij en het wordt een beetje vervelend zo.

kassie
8 maart 2007, 11:22
Sorry guys, maar dit komt zo 1 keer in de week voorbij en het wordt een beetje vervelend zo.

niemand verplicht je om op dit forum te kijken hoor

guiman
8 maart 2007, 15:25
Jongens, jongens, niet zo zaniken. Sommige gitaren zijn gewoon heel erg mooi en die kosten nu eenmaal veel centjes. Mijn favoriet: de custom Classic T in natural alder van John Suhr. Maar die is niet meteen om af te raggen op een podium, daar gebruik je maar een squier of een Chineesje voor. Nee, dit is een kunstwerk, een prachtig ambachtelijk instrument om thuis te bewonderen of om op een klein buizenbakje aan te sluiten en heel genoeglijk thuis te bespelen. Er zijn er maar weinig van, dus moet je er flink voor betalen.