PDA

View Full Version : Wat zou jullie EERSTE oefening zijn?



Zmurph
5 maart 2007, 09:12
Laddertjes of akkoorden?

Het eindeloos oefenen van laddertjes, dus van de E naar E, en dan met de eerste en tweede vinger steeds van boven naar beneden, en weer terug?

Als je dat onder de knie hebt, hetzelfde, maar dan met 3 en vervolgens 4 vingers?
En daarna de vingers in verschillende volgorde, dus niet 1,2,3,4 maar bv. 2413 etc?

Of dus toch de accoorden?

peppie
5 maart 2007, 10:48
focus eerst op de begin "open akkoorden" zoek leuke simpele liedjes en ga die spelen is veel leuker en als die akkoorden er goed in zitten kan je aan kleine loopjes beginnen maar ik zou met akkoorden beginnen.

The_syphon
5 maart 2007, 10:58
Open akkoorden beginnen, vervolgens barré-akkoorden, pas daarna zou ik verder kijken.

Pais
5 maart 2007, 11:03
Beide? Het lijkt me goed om de boel gelijk met elkaar op te laten trekken, dan krijg je in de saaie beginnersoefeningen ook wat afwisseling

gorgasm
5 maart 2007, 12:32
beide idd


tieeeeeeen

Michel89
5 maart 2007, 17:10
Zelf begon ik eigenlijk met tabjes leren, eerst simpele riffjes, later solo'tjes (Wat uiteraard helemaal nog niet vloeiend klonk toen) maarja zo leer je ook wel makkelijk. Loopjes/akkoorden leerde ik grotendeels door tabs van nummers die ik naspeelde en toen ik later het woord akkoorden en het woord toonladders hoorde snapte ik het pas. Uiteraard zeg ik niet dat dit de beste manier was om te leren, maar je moet met oefenen focussen op wat je wilt doen denk ik, hoewel je uiteindelijk alles wel eens nodig zal hebben. :)

-=JEROEN=-
5 maart 2007, 23:58
hangt allemaal af van wat jij het makkelijkst oppikt en waar je naar toe wilt

wil je een kei geile solo gitarist worden, vergeet dat gepiel met akkoorden dan

wil je de vingervlugge tokkelaar worden, dan is een mix van akkoorden en loopjes aan te raden

wil je gewoon raggen, muziek met ballen, leer powerchords en rammen maar

dus ja, waar wil je heen?

The_syphon
6 maart 2007, 19:03
dus ja, waar wil je heen?

Natuurlijk heb je bepaalde ideeen over wat je wilt wanneer je met gitaar begint te spelen. Maar in het begin is het vooral belangrijk om een basis te creeeren. Het punt waarbij je echt keuzes moet maken tussen genres, lead/rythm, technische vaardigheden, etc. komt pas veel later.
Maar dit is in het begin nog zeker niet aan de orde. Akkoorden zijn nou eenmaal essentieel bij gitaar waar je niet aan kan ontkomen.

Pais
6 maart 2007, 19:38
Het ligt heel erg aan welke style je wilt leren. Sommige stijlen zijn zo specifiek, dat je er het beste direct mee kan beginnen.
Ik speel bijvoorbeeld een half jaar en heb net een eerste flamencoles gehad en zelfs nu zijn er dingen die ik af moet leren, omdat ik het me verkeerd (conform andere speeltechnieken) heb aangeleerd

Zmurph
7 maart 2007, 13:13
Ik wil vooral raggen en scheuren. Maar zou al blij zijn wanneer ik mijn 1e drie a-akkoorden kan.
Voorlopig kan ik alleen nog maar van e naar e, en dan met de 1e twee vingers een laddertje van boven naar beneden en terug. Met de metronoom op 160 bpm.

-=JEROEN=-
7 maart 2007, 15:44
begin dan met powerchords en pentatonic scales

http://www.akkoord.be/cursus/deel_IX.htm

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=E&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=C&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get

het voordeel van powerchords is dat dit een goede basis is voor barré akkoorden, en je ze redelijk snel kan spelen, dit laatste geldt ook voor pentatoniese ladders

vooral dit gedeelte speelt erg makkelijk:
(wat je naar links of naar rechts kan verschuiven naar gelang de grondtoon van het nummer)

C major pentatonic (5e positie)
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=C&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get

staat een nummer in C of Am dan speel je deze in 5e positie, staat het stuk in D of Bm dan speel je deze in de 7e positie, in G of Em op de 0 positie, enz

D major pentatonic (7e positie)
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=7&scch=D&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get

GuitarRocker
9 maart 2007, 19:05
Persoonlijk vind ik het belangrijk om ook theorie te kennen en te weten wat je speelt.... Ik zou beginnen met de noten op de 6de snaar te leren. dan weet je automatisch de noten op de 1ste ook en dan weet je ook dat diezelfde noot op de 4 snaar 2 frets hoger ligt... Ken je dat dan leer je de 5 de snaar...enz...

Dit kan je combineren met het studeren van de open basisakkoorden (C, D, E, G, A).

Neem daar dan nog enkele techniekoefeningen bij (vb. vanaf de 5e fret elke fret nemen met elke vinger(5,6,7,8 met wijsvinger, middelvinger, ringvinger en pink) en dit van snaar 1 naar snaar 6 en omgekeerd... en up en downstrokes toepassen...(met een metronoom kan je de snelheid makkelijk opdrijven)

En dan nog enkele vingerstretch oefeningen en je bent al eventjes bezig...

(dan later de drieklank akkoorden, de vierklank akkoorden,, de vijf en de zes klanken, eventueel leren notenlezen, en dan de verschillende toonladders om te leren soleren....dan ben je al een tijdje ver!!) :rockon: