PDA

View Full Version : Groeven in mn fret?!



Reel Big Fish
4 maart 2007, 23:50
Hallo,

vandaag had ik een gig (circle of the bands) en het ging niet zo heel goed, lol. Maar daar gaat het niet om, het gaat om het volgende;

ik heb een Epiphone LP Std. Plus en toen ik terug was van de gig viel mij ineens iets op op mijn fretboard; op de 11e fret zitten groefjes... net groot genoeg voor mn snaar om achter te blijven haken. Wat moet ik hier mee? Het lijkt mij dat ik er een nieuwe fret op moet laten zetten, maar waar kan ik dit in de buurt van Brielle, Hellevoetsluis en event. Rotterdam) laten doen? Hoelang ga ik mn gitaar kwijt zijn en ook belangrijk: hoeveel geld ga ik kwijt zijn?

Alvast bedankt!

DarknessAwaits
5 maart 2007, 00:19
Ga naar de drogist, koop een nagelvijl (zoiets (http://www.herome.nl/producten/imgs/e22060.jpg) ). Eventjes voorzichtig polijsten, van grof naar fijn... en tada: een soepele fret.

The Underdog
5 maart 2007, 00:26
Foto's? :)

Luke-wannabe
5 maart 2007, 00:31
Ik zou niet zomaar in het wilde weg gaan vijlen! Sterk af te raden, zeker als je er niks van af weet..
Ik heb denk ik het zelfde probleem als jij (ts). Er zit een soort gleufje tussen de toets en de fret? Aan de buitenkant vd toets? Ik denk dat een goede gitaarbouwer, als je je er aan stoort, kan fiksen. Voor de rest is mijn advies: lekker laten zitten!

DarknessAwaits
5 maart 2007, 00:35
Ha, nee joh... het heet een nagelvijl maar het is superfijn schuur'papier'... Kijk ook even bij m'n link.

Je zou het ook kunnen proberen met heel fijn staalwol (0000-00000), maar dat is lastiger om echt een bepaald plekje mee te bewerken.

Gitaro
5 maart 2007, 01:44
Heb ik ook op een goedkope stratkopie. Ooit een keer voor de grap met een hamer getapt. Geen goed idee :D.

Maare, zijn frets soms ook van verschillend materiaal? Want ik zie duidelijk dat er wat mis is met mijn frets, maar als ik speel voel ik het niet.

wietse
5 maart 2007, 06:25
Ik zou niet zomaar in het wilde weg gaan vijlen! Sterk af te raden, zeker als je er niks van af weet..
Ik heb denk ik het zelfde probleem als jij (ts). Er zit een soort gleufje tussen de toets en de fret? Aan de buitenkant vd toets? Ik denk dat een goede gitaarbouwer, als je je er aan stoort, kan fiksen. Voor de rest is mijn advies: lekker laten zitten!

wat jij omschrijft is een loszittende fret, simpel op te lossen drupje superlijm er tussen laten vloeien en dan effe een tijdje naar beneden gedrukt houden, met een klem of als je geduld hebt een schroevendraaier.
paar minuutjes druk uitoefenen en klaar.

wat de TS omschrijft klinkt op een erg droog fretboard, of als je daar veel speelt dat er een groef in gesleten is, schuren is dan de enige oplossing, niet te veel want je wilt er niet 1 scalloped fret tussen hebben.
maar een duidelijke foto hebben we meer aan.

davidof
5 maart 2007, 07:08
ik heb ook groevern ^^ verticaal dan .. dus heb er niet echt last van (epi g400) ik ken iemand met gibson lp studio (1700€) waarbij groeven zitten :p

jerome
5 maart 2007, 08:23
Ik speel al meer dan 15 jaar met 2 gitaren die van die groeven in de fretjes hebben (in dezelfde richting als de snaren).
Ik polijst elke keer als ik er nieuwe snaren opzet de fretjes met chroompoets.
Hierdoor blijven ze lekker glad (speelt lekker, lekker glad voor het benden) en polijst je gelijk de randen van die groefjes zodat de snaren er niet achter blijven haken.
Dan heb ik er geen last van.
Nu is het wel zo dat ik vaak onder het spelen m'n snaren bend (ook met slag partijen) en hierdoor slijten de randen van die groefjes schuin weg zodat de snaren er niet in blijven hangen. Dus mijn speeltechniek speelt zorgt er ook voor dat het geen diepe groeven met scherpe randen worden maar meer flauwe kuiltjes waar ik totaal geen last van heb...

Johannes
5 maart 2007, 09:15
Heb je nu groeven in je fret of in je fretboard (toets)? Bij een groef in de fret zelf zou ik even langs een gitaarbouwer gaan, wellicht kan hij meteen alle fretten vlakken en de hals afstellen (een afstelbeurtje zo nu en dan kan sowieso geen kwaad). Bij groeven in de toets, ehm, dikke pech :) Ik geloof ook niet dat het speelgemak daardoor belemmerd wordt.

Reel Big Fish
5 maart 2007, 09:38
De groeven zitten echt op mn fret, dus niet mn fretboard... maar is het niet zo dat als ik ga schuren, die fret 'lager' word dan de rest en er dan verlies van toon is, of maakt dit niet uit?

Ik kan nu geen foto maken, omdat ik in Leuven ben en de gitaar in Oostveurne... maar ik kan vragen of mn vader een plaatje kan schieten...

Alvast bedankt

Johannes
5 maart 2007, 10:10
Als je één fret lager maakt, kan je problemen krijgen met het aanlopen/ kletteren van snaren wanneer je op die positie speelt. Bij een klein krasje kun je, zoals DarknessAwaits al zei, wel héél voorzichtig te werk gaan met een vijltje, wat staalwol of heel fijn schuurpapier. Het risico dat de fret te laag wordt blijft echter.

DarknessAwaits
5 maart 2007, 10:51
Jep, het ligt er echt aan hoe groot/diep de groef is.

Reel Big Fish
5 maart 2007, 12:03
Nou, ze zijn (het zijn er meerdere naast elkaar) allemaal dik genoeg voor mn snaar om achter te blijven haken.. mn hoge e snaar past er niet helemaal in, maar het scheelt weinig... :(

DarknessAwaits
5 maart 2007, 12:13
Kun je niet eens een foto maken? Dat zou het wat makkelijker maken.

Reel Big Fish
5 maart 2007, 12:19
Ja dat gaat dus niet, maar misschien doet mn vader dat vanmiddag... ik post iig zo snel mogelijk weer wat