PDA

View Full Version : Guns n' Roses/Metallica Geluid



Bo
3 januari 2003, 15:26
Hallo, ik speel nou een half jaar electrisch gitaar en vin het super om te doen! Ik houd veel van de muziek van Metallica en Guns n' Roses. Ik heb een Fender strat. als gitaar en een Marshall MG series 50DFX. Is dit goede apparatuur om Metallica en Guns n' Roses te leren spelen?
Groete, Bo

Dude
3 januari 2003, 15:27
koop buizen !

Dude
3 januari 2003, 15:28
nee hoor, om te leren spelen.. tja, je kan alles leren spelen op een stuk hout met snaren, als je het exacte geluid wil zit je minder goed, maar leren spelen.....

Moonchild
3 januari 2003, 15:28
Het geluid zit m in de apparatuur. Het maakt niet uit waar je het op leert, maar als je het typerende geluid wilt, dan moet je de apparatuur erbij hebben.
Natuurlijk zit een groot deel van het geluid ook in de vingers, dus precies klinken als ... doe je nooit.

Moonchild
3 januari 2003, 15:29
drie snelle berichtjes waren dat zeg

27
28
28

Dude
3 januari 2003, 15:30
idd

Bo
3 januari 2003, 15:31
Maar ik hoor van vele dat ik beter een epiphone had kunnen komen bijvoorbeeld, had ik dat beter kunnen doen dan mijn Fender Strat.?

FragDaddy
3 januari 2003, 15:59
tja bo, een gitaar met twee humbuckers klinkt anders dan een strat met drie enkelspoels elementen, maar in combinatie met je versterker moet je toch wel een beetje in de buurt kunnen komen. 90% van het geluid komt uit je vingers, dus met alleen dezelfde apparatuur als metallica of the guns ben je er zeker nog niet.

zoals Slash altijd zegt "Leer eerst maar eens gitaarspelen voor je duizenden euro's aan spullen gaat kopen"

maar voor de vorm, als je hetzelfde wilt als het guns 'n roses geluid, moet je eigenlijk een historic les paul aanschaffen en daar alnico pro 2 elementen in laten zetten (kosten van gitaar ongeveer 5000 euro) vervolgens moet je nog een marshall jubilee stack aanschaffen, kosten ongeveer 2000 euro als je er eentje kunt vinden.

voor metallica ben je nog veeeeel duurder uit als je het spul wilt hebben waar zij mee spelen.

nogmaals, het gaat niet om de instrumenten/spullen, maar om je vingers.. ik weet wel zeker dat als je James Hetfield op jou gitaar en met jou versterker laat spelen dat hij dan nogsteeds klinkt als James Hetfield, of als je Slash op jou gitaar laat spelen dat hij nogsteeds klinkt als Slash.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-03 16:01 ]</font>

Negative K3 fan
3 januari 2003, 16:01
Op 2003-01-03 15:59, schreef FragDaddy:
90% van het geluid komt uit je vingers,

probeer jij met een banjo met een piezo element die recht in de pa gaat maar eens een flinke metal ritme crunch te krijgen... dat lukt niet, hoe goed je vingers ook zijn.

FragDaddy
3 januari 2003, 16:03
Het geluid zit m in de apparatuur. Het maakt niet uit waar je het op leert, maar als je het typerende geluid wilt, dan moet je de apparatuur erbij hebben.


is niet helemaal waar, als ik op lowlands sta kan IK de helft van de keren niet horen of de gitarist nu een mesa/boogie of een marshall gebruikt. laat staan welk merk gitaar hij heeft. ik hoor alleen aan de speelstijl en dus het vingerwerk welke gitarist er speelt.

om maar even bij metallica/guns 'n roses te blijven, metallica speelde in hun beginjaren (eerste paar albums) ook met gibsons en marshalls, klonk metallica toen net zo als gun 'n roses ?? nope!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-03 16:04 ]</font>

FragDaddy
3 januari 2003, 16:06
probeer jij met een banjo met een piezo element die recht in de pa gaat maar eens een flinke metal ritme crunch te krijgen... dat lukt niet, hoe goed je vingers ook zijn.


nee maar met een strat en een marshall kan ik er een aardige 'metal ritme crunch' uithalen!

een banjo vergelijken met een gitaar is netzoiets als een keyboard vergelijken met een kerkorgel! of een blokfluit met een saxofoon! maw. dit slaat weer als een lul op een drumstel

Negative K3 fan
3 januari 2003, 16:31
Op 2003-01-03 16:06, schreef FragDaddy:


probeer jij met een banjo met een piezo element die recht in de pa gaat maar eens een flinke metal ritme crunch te krijgen... dat lukt niet, hoe goed je vingers ook zijn.


nee maar met een strat en een marshall kan ik er een aardige 'metal ritme crunch' uithalen!

een banjo vergelijken met een gitaar is netzoiets als een keyboard vergelijken met een kerkorgel! of een blokfluit met een saxofoon! maw. dit slaat weer als een lul op een drumstel


maar jij hebt het over ded vingers enzo. als het voor 90% in de vingers zit zou je ook gitaarmoeten kunnen spelen op een drumstel.

Negative K3 fan
3 januari 2003, 16:33
Op 2003-01-03 16:06, schreef FragDaddy:


probeer jij met een banjo met een piezo element die recht in de pa gaat maar eens een flinke metal ritme crunch te krijgen... dat lukt niet, hoe goed je vingers ook zijn.


nee maar met een strat en een marshall kan ik er een aardige 'metal ritme crunch' uithalen!


Dat kan ik trouwens ook wel, maar het wordt al lastig als je met een piezoi element in een twinr everb gaat (zodner pedaaltjes). Of een metal crunch met een octave fuzz is ook best lastig.

FragDaddy
3 januari 2003, 16:36
maar jij hebt het over ded vingers enzo. als het voor 90% in de vingers zit zou je ook gitaarmoeten kunnen spelen op een drumstel.


zit je me nou af te zeiken of wat? :razz:

ik bedoel gewoon dat het (zeker voor een beginner) geen fuck uitmaakt wat voor spul je gebruikt, het klinkt zoals jij wilt dat het klinkt en volgens jou stijl..

hoofd
3 januari 2003, 18:19
neg k3 fan, irritante miereneuker!!!

ff ontopic, misschien dat je anders een humbucker (al dan niet singlecoilsized) in je gitaartje kan mieteren, dan klinkt het al een stuk rockeriger/metalliger dan met een single coil.

Ic3gl0vE
3 januari 2003, 18:36
ja een Seymour Duncan Hotrail
gebruikt Iron Maiden ook

Negative K3 fan
3 januari 2003, 19:12
Op 2003-01-03 16:36, schreef FragDaddy:


maar jij hebt het over ded vingers enzo. als het voor 90% in de vingers zit zou je ook gitaarmoeten kunnen spelen op een drumstel.

ik bedoel gewoon dat het (zeker voor een beginner) geen fuck uitmaakt wat voor spul je gebruikt, het klinkt zoals jij wilt dat het klinkt en volgens jou stijl..


Dan meot je dat ook zeggen :smile: sorry als ik misschien wat aggressief overkwam ofzo.

FragDaddy
3 januari 2003, 20:05
het geeft niet hoor.

ik vond je niet aggresief overkomen, daarom zette ik er ook een :razz: smiley achter.

Electrical Storm
3 januari 2003, 20:08
Wat iemand zei over 'koop een buizenversterker', ik zou dat niet als prioriteit stellen: De MG serie van Marshall benaderd het buizengeluid al zodanig goed door de FDD-techniek dat ik toch eerst op een andere manier op zoek zou gaan naar het te wensen geluid. Ik zou eerst een behoorlijk zware humbucker in de brugpositie van je strat zetten, dan kun je er in ieder geval al aardig mee scheuren...

Negative K3 fan
3 januari 2003, 21:05
een mg die het buizengeluid sterk benaderd door een over andere theorie.... ik dacht het niet he :smile:

Anders Destium
3 januari 2003, 21:47
Je kan wel thuis gaan blasten met een 100W Halfstack, maar daar heb je geen flikker aan. Buizen klinken niet zonder volume (powersoaks daargelaten)

Ik zou (als je die nog niet hebt) een distortion pedaal aanschaffen, daarmee krijg je een vettere sound dan die standaard uit je versterker komt. Voordeel is ook dat het niet al te hard hoeft.

Gearjunkie
3 januari 2003, 23:52
Als je net begint met spelen ben je al snel tevreden wanneer je de goede tonen in de goede volgorde en goede tijd speelt.

Wat je zou kunnen doen is 2e hands een Zoom 505 of Korg ax1g kopen, zodat je vooral wat distortion voor met name Metallica kan maken.

Iceman
4 januari 2003, 06:05
Mannen, Bo hier wil gewoon weten hoe hij het G&amp;R/Metallica-geluid kan maken op z'n Fender en Marshall MG 50. Mooiste zou zijn als er een humbucker in die Fender zit zodat je die kunt vervangen door een EMG of een andere hoge-output-humbucker. Je kan ook eens een tubescreamer- of een overdrivepedaal proberen tussen je gitaar en je Marshall (wel het scheurkanaal gebruiken). Neem je versterker mee naar een grote gitaarzaak bij je in de buurt en vraag of je daar wat gitaren met verschillende elementen uit mag proberen over je eigen versterker, doen ze vast niet moeilijk over. Blijf alsjeblieft weg van de distortion pedalen als de Metalzone. D'r zit een redelijk goed scheurgeluid in die MG50 van je, 't is de kunst om dat geluid er uit te krijgen.

Shay
4 januari 2003, 09:32
Allo,

Opmerking dat geluid voor 90% uit de vingers komt is niet waar. Ik denk dat deze meneer bedoelt dat voor 90% de stijl, karakeristiek uit je vingers, hart en hoofd komt.

En die kerel vroeg of je beter epiphone dan een fender (ik denk een lp versie) kan nemen voor dit soort muziek.
Ik denk het wel. Je krijgt die dikke volle geluid toch nooit uit een fender, wel uit een les paul.
Een andere optie is om je fender naar de gitaarkweker te brengen en er een humbucker bij brug in laten zetten. I.c.m. een leuke scheurpedaaltje (met een buisje) kom je ook aardig in de buurt en misschien het allerbelangrijkste, "Je creeert je eigen sound". Het is zal ongetwijfeld anders klinken maar wel in de buurt. Dat is dus je eigen sound.
Zoek je eigen sound gewoon een beetje af, maar zonder humbuckers kom je er denk ik niet.

Greetzz

Bo
4 januari 2003, 10:24
Ok, ff samengevat, ik kan beter of een Epiphone Les Paul kopen of bij me brug humbuckers in laten bouwen en dan een overdrivepedaal aanschaffen. In iedergeval bedankt voor de tips en ik zal kijken wat mij het beste lijkt.

Anders Destium
4 januari 2003, 12:44
Het is wel zo dat je met een Epi LP gemiddeld qua kwaliteit van de gitaar niet echt ver vooruit gaat. Als je serieus wilt doorspelen is het verstandiger om nu gewoon veel te spelen en te sparen voor een goede gitaar. Voor veel effecten kun je overwegen een goedkoop multieffect te kopen als bijv een Zoom505, dat is een zinvollere investering dan in een goedkope gitaar dure elementen proppen.

sjor
4 januari 2003, 15:29
hoi,

zou ik met de versterker van bo, en een squier strat ook kunnen scheuren als gnr of met? of moet ik voor een epi les paul gaan?

groeten,
sjor

Bas
4 januari 2003, 15:54
Met een squier? Ik denk dat eigenlijk hetzelfde verhaal voor jou ook opgaat, alleen is een squier van relatief mindere kwaliteit. Wil niet zeggen dat je hem niet kan laten scheuren en kan spelen als een ware Slash (als je zoals Slash kan spelen dan :grin: ). Dusja.

Het motto leer eerst maar is spelen inderdaad. Ik ben begonnen op een Sunn Mustang (strat kloontje) en heb er jaren op gespeelt. Met zon Squier Champ kut ampje :smile: Bocht van een gitaar maar als ik hem nu in mn Jubilee stackje ram scheurt het ook wel hoor. Het geluid en de gitaar zijn alleen minder van kwaliteit.

FragDaddy
4 januari 2003, 16:29
als je geld zat hebt kun je altijd een andere gitaar kopen, maar verwacht niet dat je meteen Slash bent..

leer eerst maar eens spelen en dan ga je vanzelf ontdekken wat je voor stijl gaat ontwikkelen en wat voor gitaar/versterker daar bij hoort.

Braindead
5 januari 2003, 21:18
Dat leer maar eens spelen heeft die gast toch geen fuck aan!
Je moet gewoon een humbucker in je strat laten zetten. ( brug positie) En dan nog eens proberen of het wat meer in de richting gaat van wat je wilt hebben. Let wel dat je een humbucker neemt met redelijk hoge output.
Verder zou je een equalizerpedaaltje of beter nog een multieffectboard kunnen overwegen voor wat compressor en equalizen. Ik ken die versterker van je niet maar ik zou in beginsel proberen de distortion van je versterker te gebruiken.
Succes

hoofd
5 januari 2003, 21:29
humbucker in strat voor scheuren = Seymour Duncan HotRails. Hoef je niet te frezen ook, past er gewoon zo in en je hebt een hoge output en een lekker scheurgeluid.

Ic3gl0vE
5 januari 2003, 21:31
als je een multieffectboard gaat kopen, kun je evt. ook de pickupsimulator die daarin zit gebruiken voor een vetter geluid. Echte humbucker (wat stukken beter klinkt) kun je altijd nog kopen

Izegrim
8 januari 2003, 17:20
Ik denk dat je voorlopig heel tevreden bent met een tweedehands zoom 505. Kijk eens op http://www.marktplaats.nl want daar zijn ze zat. Je speelt een half jaar en ik denk dat het wel een tijdje duurt voordat je kritischer wordt. Ik heb ook rotzooi, maar een multieffect houd je wel een tijdje zoet en tevree. Bovendien gaat er een wereld voor je open als je leert verschillende effecten te gebruiken.

Ize

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Izegrim op 2003-01-08 17:21 ]</font>

jules
7 april 2003, 10:52
sorry hoor maar wat heeft de gitaar te maken met hoe goed je bent dus als je heel goed word kun je niet meer op een goedkopere gitaar spelen. Ik heb 13 jaar lang op een goedkoop gitaartje met een seymour duncan elementje gespeeld gespeeld en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het beter zou kunnen op een duurdere gitaar

Droffie
7 april 2003, 12:37
Wat Jules zegt is de spijker op z'n kop.
Ik heb 10 jaar met mijn Fender strat (met Dimarzio pup weliswaar) over een Valvestate 8100 met bijhorende speakerkast gespeeld. Ben altijd gecomplimenteerd met mijn geluid.
Dus met mindere middelen kan je ook goed klinken. Als je maar kan spelen...

PS die valvestate head is te koop...Iemand interesse?

Neals
7 april 2003, 17:46
Metallica zie ik ook heel stiekempjes wel eens op een fender spelen, en voor de slash dingetjes kom je ook een heel eind, misschien dan ook een idee om een fat strat aan te schaffen, en in de neck-positie ook nog een hotrail voor een vet solo geluid.
Maar je kan zelfs Acda En De Munink liedjes voor mijn part zelfs op een BC Rich Custom USA met actieve EMG's gaan spelen.
Belangrijker is gewoon dat je de gitaar koopt die het meeste jouw sound heeft.

belfrink
7 april 2003, 21:00
Een goede Slash site is http://www.snakepit.org
Hier staat bijna alles wat Slash heeft aan
apparatuur en wat voor projecten ie heeft gedaan enz. Erg informatiefe site.