PDA

View Full Version : zinderende noot



m@rijn
4 maart 2007, 21:26
Hallo, ik heb een probleem(pje) met mijn elektrische gitaar. Als ik op de E-snaar de RE speel, dan zindert de snaar, ze trilt. Weet iemand aan wat het kan liggen? Ik heb dat enkel bij de re, bij de do kruis of re kruis niet, het is de enige plaats waar de noot een irritant bijgeluid krijgt.

Weet iemand de oorzaak? Het is wel nog maar een nieuwe snaar, kan dat het zijn?

dank

glasbier
4 maart 2007, 21:31
Hoi!
het kan zijn dat er iets in de body mee resoneert.

Mr.Bluesbreaker
4 maart 2007, 22:21
Is het een kletterend/zoemend geluid?
Vaak is dan de oorzaak dat een van je frets te diep uitgesleten is/niet even hoog is in vergelijking met de rest van je frets. Je snaar klettert dan tegen de fret en dat geluid hoor je. Als je die positie indrukt en de snaar opduwt naar boven, valt je toon dan ook dood?

Soms kan het ook een geval van een te lage aktie zijn, maar vermeld anders even welke positie het om gaat. De RE op de E snaar, oftewel 2e toon uit ladder, kan elke positie zijn aangezien je 312052064 vingerzettingen hebt voor 240651346143 toonladders.:)
Als je de aktie verlaagt, is het geluid dan weg? Hoe hoog staat je aktie nu?

fretboardtoash
4 maart 2007, 23:06
als je een tremolo hebt haal dan de arm er eens uit, is dit niet het geval dan kan het fretbuzz zijn en anders mag je jezelf heel gelukkig prijzen want dan heb je de meest potente frequentie van je gitaar gevonden. bij een van de mijne is dit een B 12e fret, beetje overdrive noot aanslaan niks aanraken en hij zal eewig doorgaan.

JvD.
4 maart 2007, 23:45
ik zet me geld op vieze snaren of te lage actie.

m@rijn
4 maart 2007, 23:49
als ik de snaar meer naar onder richt, dan neemt het geluid af (het is meer een geluid alsof je een snaar niet hard genoeg indrukt op een folkgitaar). Het gebeurt als ik de 10e fret op de E-snaar indruk.

dank voor de antwoorden, hopelijk ben je hier iets meer mee

no 1 hops
5 maart 2007, 12:47
het kan wat ze noemen 'notes out' zijn wat je vooral met benden merkt.
ook kunnen de veren van de trem soms mee gaan resoneren en dat hoor je dan.
(zie een EvH die daar soms zelf aan plukt)

m@rijn
5 maart 2007, 17:43
maar wat zijn jullie tips dan? wat moet ik doen? ik kan toch moeilijk en nieuwe snaren opleggen en de fret vervangen en ..

Het is echt een schel geluid, zo heel hoog zinderend precies, helemaal niet mooi.

btw: wat zou dit kunnen kosten?

omni
5 maart 2007, 17:51
Klinkt mij meer in de oren als Fretbuzz. De snaar loopt dan tegen een fret aan. Wat een kletterend geluid geeft. Als je dat op 1 precieze plek hebt dan kan het ook zijn dat een fret iets omhoog is gekomen door bijv. warm/koud verschillen. Het kan ook zijn dat je met het vervangen van je snaren je brug niet weer helemaal in dezelfde positie terug hebt gezet. Ligt ook een beetje aan het type gitaar dat je hebt. Heb je een Les Paul type of een strat/tele type?

m@rijn
5 maart 2007, 20:42
Les Paul type, als ik goed kijk staat de brug iets scheef, kan dat het zijn? of moet dat zo? ik ken er niet zoveel van eigenlijk. Kheb een Epiphone LP std.

omni
5 maart 2007, 21:55
Scheef is weer een beetje vaag, maar als je bedoelt dat hij aan de bass kant iets hoger staat dan aan de treble kant dan klopt dat. Het is wel zo dat je bij het snaren verwisselen je makkelijk aan de stelschroef kan draaien. (zeker als je alle snaren eerst verwijderd) dus probeer maar, draai de schroef iets linksom dan komt de brug omhoog en zou je fretbuzz verdwenen moeten zijn.

m@rijn
5 maart 2007, 22:43
ok, ik test het even, bedankt voor uw inspanning :)

m@rijn
6 maart 2007, 19:19
ok, het is weer in orde. veel dank!