PDA

View Full Version : actieve monitor skytronic



outside
4 maart 2007, 19:58
Hopelijk op de juiste plaats hier:

Ik ben wat aan het rondkijken naar een deftige zanginstalatie voor repetitie's en optredens waar geen pa aanwezig is. Men heeft mij verteld dat ik vooral naar watt en SPL moet kijken en best ook 12" of 15" neem voor de speaker. Met die gegevens kwam ik het beste uit op het volgende:

http://www.skytronic.be/nl/product/product.php?s=170.313

De 12" ervan lijkt mij zeer intressant. Iemand al ervaring hiermee? De fame-boxen van musicstore lijken mij ook intressant maar zijn (puur gebaseerd op specificaties) minder in prijs/kwaliteit.

Little Jay
5 maart 2007, 21:52
Nou ja zeg, da's toevallig... ik heb vorige week 2 van de 12"-versie gekocht voor de zanginstallatie van m'n band en van het weekend uitgeprobeerd.

Eerste probleem: die dingen hebben een microfoon-input, via een voorversterkertje met een jackplug en een lijn-ingang met een RCA-plug. Lijn-signaal via de mic-input geeft een hoogfrequentie-ruis (gesis), is daar ook niet voor ontworpen denk ik. Dus maar kabeltjes gesoldeerd met RCA-pluggen voor de line-in en dat werkt goed. Maar ik ben niet enthousiast over de robuustheid van zo'n RCA-verbinding. Is meer voor (thuis)audiotoepassingen dan voor een live-situatie.

Toen spelen. Opstelling was als volgt: 2x SM58 via Behringer Xenyx 1204fx (passief mengpaneeltje) dus in de line-in van de Skytec. We hebben in een qua akoestiek erg slechte ruimte gespeeld, heel veel glas en steen (onzettend veel herrie dus), die eigenlijk ook nog te groot was voor enkel een zanginstallatie. Ik heb de box helemaal open moeten draaien (eigenlijk fout, het beste in zo'n ruimte is alles zo zacht mogelijk, maar vertel dat je drummer....). Ze kwamen, ondanks de opgegeven 300W RMS output (600 piek) toch wat vermogen te kort. Bij harde zang-uithalen hadden we ook last van oversturing... maar dat zou misschien aan andere instellingen kunnen liggen? Volgende week weer proberen bij een ander optreden in een gunstiger ruimte.

Voorlopige conclusie echter: prijs is geweldig laag en ze ogen solide en betrouwbaar, maar ik ben nog niet onverdeeld enthousiast, ze lijken toch wat tekort te komen. De toonregeling van de box zelf heb ik overigens niet aangezeten, stonden allemaal op 12 uur (low en high).

Misschien dat de 15"-versie beter presteert? Tsja, Skytec of Skytronic is natuurlijk geen Mackie of JBL....

outside
6 maart 2007, 16:17
Bedankt voor de info! Maar, nu doe je me wel weer twijfelen om voor een fame-box te gaan :)... Laat zeker eens weten hoe het bij het volgende optreden gaat! Is er ook een aansluiting om een extra passieve box aan de versterker te hangen?

Oja, het merk is dacht ik wel niet skytec maar XXL, staat op de site van skytronic maar daar staan ook andere merken op die wel een goede repetutatie hebben (zoals neutrik). XXL ken ik eigenlijk niet echt.

intGod
6 maart 2007, 16:29
Heb ze geprobeerd, is rommel. Leuk voor als je enkel in je woonkamer speelt op laag volume en het ding eigenlijk niet nodig hebt ... dus ...

outside
6 maart 2007, 18:25
OK, ik heb mijn portie rommel op gebied van PA al wel gehad dus ik ga het risico niet nemen. Ik heb zonet een fame actieve monitor 15" besteld in musicstore voor 200 euro (een retour). Over fame zijn er wel zeer veel mensen positief dus ik hoop dat deze wel goed is.

ACSlater
6 maart 2007, 20:43
OK, ik heb mijn portie rommel op gebied van PA al wel gehad dus ik ga het risico niet nemen. Ik heb zonet een fame actieve monitor 15" besteld in musicstore voor 200 euro (een retour). Over fame zijn er wel zeer veel mensen positief dus ik hoop dat deze wel goed is.

Laat in ieder geval even weten of ze goed bevallen en genoeg vermogen hebben. Ik zoek ook nieuwe monitoren voor mijn band.

Little Jay
11 maart 2007, 22:52
Toch nog even een update over de Skytronic/Skytec/XXL speakers (type 170.313).

Heb ze dit weekend in wat gunstiger omstandigheden gebruikt, nl. als monitor in een café restaurant met een optreden van m'n band tijdens een feest. Er bleek een JBL-zanginstallatie te staan, dus de de Skytec's hebben we als zangmonitor gebruikt met het volgende resultaat:

Er van uitgaande dat het absoluut low-budget spul is, is het zeker niet slecht! Als zangmonitor voldeden ze echt uitstekend! Goede krachtige en heldere klank. De eindversterker stond ongeveer half open en onze zanger kon zichzelf uitstekend horen terwijl er een drumstel, gitaar, hammond-orgel, uitversterkte contrabas en ook nog een mondharmonica achter hem hun best deden zichzelf over de backline tot achter in de zaal hoorbaar te maken (wat ook gelukt is...;-)

Dus: na een wat teleurstellend gebruik als zang-PA (onder zeer ongunstige omstandigheden), nu toch een duidelijke opsteker als monitor systeem! En dan kun je voor 129,- euro per box (bij een muziekwinkel in Dordrecht) toch echt nergens een goedkopere zangmonitor vinden. Vaag merk, maar zeker waar je geld. Ik zou toch het geen rommel willen noemen zoals elders in deze post gebeurd is, maar een goede oplossing voor wie weinig geld uit wil geven.

Einde bericht... :-)

intGod
12 maart 2007, 14:39
Vaag merk, maar zeker waar je geld. Ik zou toch het geen rommel willen noemen zoals elders in deze post gebeurd is, maar een goede oplossing voor wie weinig geld uit wil geven.

Even een jaartje over spelen en kijken hoe het dan gaat ...

Little Jay
12 maart 2007, 23:04
haha, ja, da's nog afwachten natuurlijk... :-)