PDA

View Full Version : Step Filter



imlikeajungle
4 maart 2007, 17:07
Kan iemand me zeggen of dit soort ding:

http://www.laorejadigital.com/revista/noticias/a2857/SE3%20StepFilter_mac.jpg

op een of andere manier analoog te krijgen is, dus bruikbaar met gitaar? Ik wil dus zelf het patroon kunnen instellen. In feite zoek ik dus een step sequencer à la seek-wah maar dan met een breed instelbare filter.

up-guitarman
4 maart 2007, 17:13
Buiten de SeekWah weet ik er niet meteen ééntje...
Mss op offstage eens aan DiscoFreq vragen ??? Die heeft echt massa's obscure vintage pedaaltjes liggen, mss weet hij wel iets ...

DiscoFreq
4 maart 2007, 21:56
Buiten de SeekWah weet ik er niet meteen ééntje...
Mss op offstage eens aan DiscoFreq vragen ??? Die heeft echt massa's obscure vintage pedaaltjes liggen, mss weet hij wel iets ...
Ik heb zelf nog geen step filters (moet er eens werk van maken) en ik weet niet direct iets met meer mogelijkheden:

Z.Vex Seek Wah
Z.Vex Ooh Wah
Moog Moogerfooger Murf

En een Z-Vex variant:
EFX Seek Wah/Trem: http://www.efxpedais.com/seek.htm

aad
4 maart 2007, 22:29
Deze vond ik wel tof:
http://media.zvex.com/seekwah.mov

Een schema:
http://www.geofex.com/Article_Folders/udrand.htm

kun je evt. nog een tremolo aan toevoegen of de pots een phaser laten bedienen etc.

Je zou (in het schema) de CD4051 kunnen vervangen door een 4067 (moet er wel een andere telleruitgang bij aan omdat die 16 standen kent (of een 4012 met 12 standen).
Je kunt ook gaan denken aan een aantal truukjes met klok-ictjes e.d.
Kortom: alles is mogelijk.

Dirk_Hendrik
4 maart 2007, 23:05
Deze vond ik wel tof:
http://media.zvex.com/seekwah.mov

Een schema:
http://www.geofex.com/Article_Folders/udrand.htm

kun je evt. nog een tremolo aan toevoegen of de pots een phaser laten bedienen etc.

Je zou (in het schema) de CD4051 kunnen vervangen door een 4067 (moet er wel een andere telleruitgang bij aan omdat die 16 standen kent (of een 4012 met 12 standen).
Je kunt ook gaan denken aan een aantal truukjes met klok-ictjes e.d.
Kortom: alles is mogelijk.

NERD!!!





;) ;) :D :D

imlikeajungle
9 maart 2007, 22:37
Ik heb een Murf gekocht, thanks voor de tips.

robzilla
9 maart 2007, 23:54
Ik heb een Murf gekocht, thanks voor de tips.

Gefeliciteerd! Welkom bij de Moog club :)

Het wordt pas leuk als je er meerdere hebt om te patchen ;)

a darker shade of grey
10 maart 2007, 11:34
Die Moog-gasten maken hele vreemde pedalen. Jammer dat ze zo duur zijn, maar er zitten volgens mij echt juweeltjes tussen voor soundscapers en vage spelers :)
Die 12 stage phaser is echt heel goed...maar 350 euro of zoiets, de ringmod en de murf hoop ik wel nog eens te hebben.

robzilla
10 maart 2007, 12:06
imlikeajungle, heb jij enige opname apparatuur? Ben wel benieuwd hoe je de MuRF gebruikt! Ik heb 'em wel eens getest, en vond het een erg leuk pedaal..

Zelf heb ik de RM en LPF. Als ik de LFO van de RM op Square Wave zet en deze de Frequency van de LPF laat besturen dan krijg je ook een soort step filter effect, alleen niet zo veelzijdig als de MuRF of met de Control Processor..

Met meerdere Moogs wordt het pas leuk eigenlijk :)

http://www.xs4all.nl/~zuiden/.guitar/DSC00792.jpg

imlikeajungle
10 maart 2007, 13:36
Hey Robzilla!

Ik heb idd opnameapparatuur, maar ik heb nog niet direct een zinnige werking voor de Murf in mijn band gevonden :)
Gisteren wel wat geklooid met redelijk 'normale' geluiden uit de Murf en dat scheen de rest van de band fijn te vinden voor de cleane partijen, en qua noise-scape is het natuurlijk een heel erg fijn pedaaltje.
Met het patchen bedoel je dat je één van de outs van je RM naar de expression-input van de LPF stuurt? Verlies je dan niet één kant van je RM out (als je in L + R patcht, is ie toch stereo en niet dual mono lijkt me)?

robzilla
10 maart 2007, 14:00
Hey Robzilla!

Ik heb idd opnameapparatuur, maar ik heb nog niet direct een zinnige werking voor de Murf in mijn band gevonden :)
Gisteren wel wat geklooid met redelijk 'normale' geluiden uit de Murf en dat scheen de rest van de band fijn te vinden voor de cleane partijen, en qua noise-scape is het natuurlijk een heel erg fijn pedaaltje.
Met het patchen bedoel je dat je één van de outs van je RM naar de expression-input van de LPF stuurt? Verlies je dan niet één kant van je RM out (als je in L + R patcht, is ie toch stereo en niet dual mono lijkt me)?

De RM en de LPF zijn mono pedalen, de MuRF is de enige Moogerfooger die stereo is..

Die Ringmod heeft een LFO met een eigen uitgang. Deze LFO-out kan ik naar de cv-input van de frequency sturen waardoor de LFO van de Ringmod de Freq van de LPF bestuurd. Dit is een CV (Control Voltage) signaal, het is dus puur om te besturen en heeft verder niks met het geluid te maken. De LPF heeft een envelope-follower, deze heeft ook een eigen uitgang. Als je meerdere Moogs heb, heb je in principe gewoon een modulair geheel aan geluidsopties en ook verschillende opties in de besturing van de geluiden..

imlikeajungle
10 maart 2007, 14:08
Alright, dan wordt het dus inderdaad pas interessant...
Sparen en andere tschak verkopen dus.
Iemand een DE7? :)

Tristan
10 maart 2007, 14:30
Hmm, wat ik me afvraag, een tijd geleden heb ik eens een paar van die Moog pedalen getest, maar het was echt helemaal niet wat ik er van verwacht had, ik vond het allemaal erg braaf klinken eerlijk gezegd...
Uit die MurF kreeg ik op z'n best misschien een nerdy Kraftwerk achtig geluidje, maar veel verder dan dat ging het niet echt...
Die Low-Pass Filter klonk ook niet echt vet en/of diep ofzo, een beetje dun eigenlijk en hij ruisde ook als een gek, ik heb nog nooit een pedaal zo horen ruisen als dat ding...
De Ring Modulator idem dito eigenlijk, dun, iel, braaf, helemaal niet extreem...
Wat zijn jullie ervaringen dan met deze pedalen, heb ik dan een aantal gare exemplaren getest ofzo?

robzilla
10 maart 2007, 14:58
Hmm, wat ik me afvraag, een tijd geleden heb ik eens een paar van die Moog pedalen getest, maar het was echt helemaal niet wat ik er van verwacht had, ik vond het allemaal erg braaf klinken eerlijk gezegd...
Uit die MurF kreeg ik op z'n best misschien een nerdy Kraftwerk achtig geluidje, maar veel verder dan dat ging het niet echt...
Die Low-Pass Filter klonk ook niet echt vet en/of diep ofzo, een beetje dun eigenlijk en hij ruisde ook als een gek, ik heb nog nooit een pedaal zo horen ruisen als dat ding...
De Ring Modulator idem dito eigenlijk, dun, iel, braaf, helemaal niet extreem...
Wat zijn jullie ervaringen dan met deze pedalen, heb ik dan een aantal gare exemplaren getest ofzo?

MuRF heb ik niet veel ervaring mee dus daar kan ik niet zoveel over zeggen..

De LPF kan idd braaf zijn, maar hij kan ook heel diep zijn. Het zijn erg breed inzetbare pedalen, met een breed scala aan geluiden. Bij de RM hetzelfde verhaal.. De RM wordt wel gezien als een vrij cleane Ring Modulator, als je hem bijvoorbeeld vergelijkt met de EHX. Die is een stukje smeriger.. Ik gebruik mijn RM eigenlijk bijna alleen maar als tremolo. Met de LFO kan je ook nog wat vreemde tremolo geluiden eruit halen, wat erg vet kan zijn. Met de LFO is die een beetje Zvex Seektrem achtig..

Ik heb wel eens gedacht om de RM te verkopen en een goede tremolo ervoor terug te kopen.. Toen kreeg ik de LPF goedkoop en vanwege het patchen met elkaar heb ik 'm gehouden.

imlikeajungle
10 maart 2007, 15:42
Hmm, wat ik me afvraag, een tijd geleden heb ik eens een paar van die Moog pedalen getest, maar het was echt helemaal niet wat ik er van verwacht had, ik vond het allemaal erg braaf klinken eerlijk gezegd...
Uit die MurF kreeg ik op z'n best misschien een nerdy Kraftwerk achtig geluidje, maar veel verder dan dat ging het niet echt...
Die Low-Pass Filter klonk ook niet echt vet en/of diep ofzo, een beetje dun eigenlijk en hij ruisde ook als een gek, ik heb nog nooit een pedaal zo horen ruisen als dat ding...
De Ring Modulator idem dito eigenlijk, dun, iel, braaf, helemaal niet extreem...
Wat zijn jullie ervaringen dan met deze pedalen, heb ik dan een aantal gare exemplaren getest ofzo?

Het werkt volgens mij vooral goed in combinatie en door de mogelijkheden om zo goed als elke parameter met een expressiepedaal te bedienen. De MuRF doet exact wat ik wou, en je kan er idd 'nerdy Kraftwerkgeluidjes' uithalen, maar probeer eens een Muff met sustain volledig open als input te gebruiken en een delay erachter :hippie:

Tristan
10 maart 2007, 16:07
MuRF heb ik niet veel ervaring mee dus daar kan ik niet zoveel over zeggen..

De LPF kan idd braaf zijn, maar hij kan ook heel diep zijn. Het zijn erg breed inzetbare pedalen, met een breed scala aan geluiden. Bij de RM hetzelfde verhaal.. De RM wordt wel gezien als een vrij cleane Ring Modulator, als je hem bijvoorbeeld vergelijkt met de EHX. Die is een stukje smeriger.. Ik gebruik mijn RM eigenlijk bijna alleen maar als tremolo. Met de LFO kan je ook nog wat vreemde tremolo geluiden eruit halen, wat erg vet kan zijn. Met de LFO is die een beetje Zvex Seektrem achtig..

Ik heb wel eens gedacht om de RM te verkopen en een goede tremolo ervoor terug te kopen.. Toen kreeg ik de LPF goedkoop en vanwege het patchen met elkaar heb ik 'm gehouden.

Ja, die tremolo sound was eigenlijk ook de eerste sound die ik vond bij die RM, maar dat kon me ook niet echt zo bekoren, ik vond het een beetje flets klinken ofzo, niet echt diep, ik ken tremolopedalen/vibes die dikker klinken...
Die LPF is gewoon een beetje lastig, wordt eigenlijk pas interessant met een expressiepedaal erbij, maar dan vind ik het wel jammer dat je de range van de Resonance knop niet kan instellen, die zou je eigenlijk moeten kunnen beperken zodat je er goede filtergeluiden uit kan halen en het geluid niet te dof of te schel wordt als je dat niet wilt, idem dito met de RM, daarvan zou je eigenlijk ook de LFO bandbreedte moeten kunnen instellen, want dan kan je hem bijvoorbeeld tunen in de toonhoogte van het stuk waarin je speelt...
Die dingen kunnen bijvoorbeeld wel met de Zvex pedalen, zoals de Ringtone enzo...
Die patchmogelijkheden zijn natuurlijk wel erg cool, maar daarvoor heb je meerdere pedalen nodig en de CP251 schijnt de mogelijkheden nog verder te vergroten, maar ja, dat wordt wel een erg dure grap...
Ik weet het niet, tsja, het was gewoon niet wat ik er van verwacht had, het was toch wat meer mainstream dan ik had verwacht...
Voor een filter zou ik toch eerder richting een Akai MPF24 kijken of een Sherman i.c.m. een midi controller, is wel wat veelzijdiger en als je de Akai tweedehands kan vinden dan is hij ook nog eens een stuk goedkoper dan de Moog...

robzilla
10 maart 2007, 17:05
Ja, die tremolo sound was eigenlijk ook de eerste sound die ik vond bij die RM, maar dat kon me ook niet echt zo bekoren, ik vond het een beetje flets klinken ofzo, niet echt diep, ik ken tremolopedalen/vibes die dikker klinken...
Die LPF is gewoon een beetje lastig, wordt eigenlijk pas interessant met een expressiepedaal erbij, maar dan vind ik het wel jammer dat je de range van de Resonance knop niet kan instellen, die zou je eigenlijk moeten kunnen beperken zodat je er goede filtergeluiden uit kan halen en het geluid niet te dof of te schel wordt als je dat niet wilt, idem dito met de RM, daarvan zou je eigenlijk ook de LFO bandbreedte moeten kunnen instellen, want dan kan je hem bijvoorbeeld tunen in de toonhoogte van het stuk waarin je speelt...
Die dingen kunnen bijvoorbeeld wel met de Zvex pedalen, zoals de Ringtone enzo...
Die patchmogelijkheden zijn natuurlijk wel erg cool, maar daarvoor heb je meerdere pedalen nodig en de CP251 schijnt de mogelijkheden nog verder te vergroten, maar ja, dat wordt wel een erg dure grap...
Ik weet het niet, tsja, het was gewoon niet wat ik er van verwacht had, het was toch wat meer mainstream dan ik had verwacht...
Voor een filter zou ik toch eerder richting een Akai MPF24 kijken of een Sherman i.c.m. een midi controller, is wel wat veelzijdiger en als je de Akai tweedehands kan vinden dan is hij ook nog eens een stuk goedkoper dan de Moog...

Het karakter van de tremolo kan drastisch veranderd worden met de Mix knop. Met de Mix op 10 is het echt een stutter als je hem achter een distortion hangt, met de Mix op 4 is het een hele ronde, diepe tremolo. Met de Mix op 5 heb je een beetje een tremolo die throbt als een Vibe. Het is gewoon heel veelzijdig..

Ik heb mijn Moogerfoogers nog niet met een expression pedal bespeeld, iets wat ik wel binnenkort wil doen maar die krengen zijn nog best prijzig! Had laatst bijna zo'n Boss expression pedaaltje gekocht 2e hands maar die vent reageerde niet meer. Zal binnenkort weer eens opzoek gaan..

Tristan
10 maart 2007, 17:22
Ik kreeg er ook een soort vibe achtig geluid uit, die Moogerfoogers zijn inderdaad wel breed instelbaar, de klank was gewoon niet mijn smaak, vond ik toch wat te ingehouden/braaf...
Zeker met de LPF heb je wel een expressiepedaal nodig eigenlijk, of je moet hem met de RM aansturen ofzo, dat kan natuurlijk ook, dan heb je volgens mij ook bijna een soort step filter...
Ik heb het met een EV5 getest maar dat vond ik niet echt super werken, dat is eerlijk gezegd echt een kutpedaal, heeft een hele irritante range, als het goed is werken bijna alle volumepedalen dus zo'n Boss FV300, FV500 of zo'n Ernie Ball lijken me dan wel goede opties...

robzilla
16 maart 2007, 19:16
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=75888

toch maar niet?

Tristan
16 maart 2007, 23:23
Nerdy Kraftwerk ding... :D

imlikeajungle
17 maart 2007, 16:18
Nee, ik vind 'm geweldig, maar ik heb me niet kunnen inhouden en een '78 SG Custom gekocht... DOugh nodig en de dingen die het laatst zijn gekomen ben ik het minst aan gebonden :listen:

robzilla
17 maart 2007, 16:37
Nee, ik vind 'm geweldig, maar ik heb me niet kunnen inhouden en een '78 SG Custom gekocht... DOugh nodig en de dingen die het laatst zijn gekomen ben ik het minst aan gebonden :listen:

Haha lekker bezig! :)