PDA

View Full Version : Bias probleem bij een KAWA versterker



HCDP
4 maart 2007, 14:51
Hallo,
Ik ben in een oude versterker de eindbuizen aan het vervangen, de reden hiervoor was dat er een beroerd geluid uit kwam en er vonken oversloegen in de eindbuizen. Het is een oude versterker, lijkt op een london-city, met 1 voorbuis, fasedraaier en 2 EL34 buizen. De bias afregeling gebeurt met een instelweerstand voor de spanning gevolgd door een instelweerstand voor de balans tussen de twee buizen.
Nu heb ik er een nieuw paartje EL34 in gezet. Bij het plaatsen hiervan zag ik wel dat er een verbinding tussen een anode en de eindtrafo gebroken was, deze is weer verbonden (vandaar de vonken denk ik). Nu heb ik bij een anode spanning van 550, met een 1 ohm weerstand tussen pin 8 en en de aarde de buizen proberen af te regelen. Buis 1 geeft een spanningsverschil over de weerstand van 25 mV, buis 2 iets van 2 mV??? en dit terwijl de bias-spanning op pin 5 bij beide buizen hetzelfde is. Heeft iemand een idee, waar dit aan kan liggen of in welke hoek ik moet gaan zoeken om het op te lossen.

bedankt,

groet Hans

Frits van Mourik
6 maart 2007, 01:28
Hmmm... lijkt erop, alsof je eindtrafo niet deugt.
Meet 'es de weerstand tussen de twee anode-wikkelingen?
Die zou (vrijwel) gelijk moeten zijn.
(Wèl ff de hoogspanning ontladen!!!)

HCDP
6 maart 2007, 11:53
Dat was ook m'n eerste gedachte.
Ik heb dus al de weerstand gemeten tussen de middenaftakking en de anode's, en ja die zijn gelijk.

HCDP
27 maart 2007, 13:24
Het waren de weerstanden aan het schermrooster (pin4). Helemaal verlopen, was ook niet te achterhalen wat er gezeten had (codes onleesbaar) maar met 1K weerstanden doet ie het weer prima.