PDA

View Full Version : Polijsten d.m.v uitwrijven



prs
4 maart 2007, 14:41
Ik ben bijna zover dat ik kan gaan beginnen aan het polijstproces en terwijl ik bezig was met het vergaren van informatie hierover en het bestellen van de spullen die ik hiervoor nodig heb, kwam ik tot de conclusie dat wat ik in eerste instantie wilde misschien niet lukt.
Ik wilde een speciale polijstkop op de boormachine zetten, maar de boormachine die ik heb maakt denk ik veel te veel toeren en ben ik dus bang om de lak te beschadigen.
Stel ik kies ervoor om met de hand te polijsten (dus echt uitwrijven) heb ik dan commandant 4 nodig of moet ik dan bijvoorbeeld commandant 5 hebben. Commandant 4 is toch alleen voor machinaal gebruik, niet?

Zou een apparaat als op onderstaande foto's het polijstproces vergemakkelijken (de afmetingen van het apparaat lijken me wel wat onhandig werken):

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/406818.jpg

tuonra
4 maart 2007, 15:03
google:
http://www.rustbuster.nl/Carroserie_onderhoud/Car_care.html


Bij zwaar verweerde lak begint u met het licht polijsten met Nr 3, daarna afmaken met Nr 5. Vervolgens in de was zetten voor langdurige bescherming.

Nr 4 - Cleaner voor licht verweerde lak


3 en 5 dus..
zelf zou ik die machine vergeten en het gewoon met de hand doen.. zo groot is een gitaar niet en als je met commandant 3 begint slijp je best snel de oneffenheden weg.. (opletten!)
erge sinaasappelhuid of zakkers of strepen eerst met een fijn schuurpapiertje op een blokje weghalen anders polijst je alleen het oppervlak en blijft de vorm van de zakker nog gewoon zichtbaar..

prs
4 maart 2007, 15:16
google:
http://www.rustbuster.nl/Carroserie_onderhoud/Car_care.html



3 en 5 dus..
zelf zou ik die machine vergeten en het gewoon met de hand doen.. zo groot is een gitaar niet en als je met commandant 3 begint slijp je best snel de oneffenheden weg.. (opletten!)
erge sinaasappelhuid of zakkers of strepen eerst met een fijn schuurpapiertje op een blokje weghalen anders polijst je alleen het oppervlak en blijft de vorm van de zakker nog gewoon zichtbaar..

In de lak-faq wordt commandant 4 aangeraden door Fred en dit wil ik ook graag zo aanhouden. De meeste mensen hier hebben met commandant 4 goede resulaten bereikt. Alleen is deze ook geschikt voor uitwrijven zonder machine? Ik heb hier geloof ik wel eens gelezen dat er mensen zijn die commandant 4 gewoon met de hand uitpoetste.

@Fred: Johnson speedshine heb ik overal gezocht (o.a halfords) maar nergens gevonden. Kan het zijn dat dit product nu Valma speedshine heet?

http://www.mywebstore.nl/b_21.jpg

Gitaarbouwer
4 maart 2007, 15:21
Ik heb ooit ook een poging gedaan om, uit gemakzucht, te polijsten met een polijstspons op de boormachine gemonteerd. Ik gebruikte Commandant. Door het (te?) hoge toerental en/of de verkeerde beweging dreef ik op enig moment alle polijstmiddel naar één plaats, waardoor een dikke, keiharde klont ontstond op de spons. Maar wel lekker verder polijsten hè... En daar heb ik toen de lak behoorlijk mee beschadigd, tot op het kale hout :( :(.

Sindsdien polijst ik gewoon lekker met het handje. Je loopt weinig risico, maar het kost wel veel tijd. Voor een akoestische gitaar ben ik 3 of 4 avonden bezig: één zijde per avond + de hals.

Marko

prs
4 maart 2007, 15:32
Ik heb ooit ook een poging gedaan om, uit gemakzucht, te polijsten met een polijstspons op de boormachine gemonteerd. Ik gebruikte Commandant. Door het (te?) hoge toerental en/of de verkeerde beweging dreef ik op enig moment alle polijstmiddel naar één plaats, waardoor een dikke, keiharde klont ontstond op de spons. Maar wel lekker verder polijsten hè... En daar heb ik toen de lak behoorlijk mee beschadigd, tot op het kale hout :( :(.

Sindsdien polijst ik gewoon lekker met het handje. Je loopt weinig risico, maar het kost wel veel tijd. Voor een akoestische gitaar ben ik 3 of 4 avonden bezig: één zijde per avond + de hals.

Marko

Dus jij gebruikte gewoon commandant 4 (blauwe pot) om uit te poetsen met de hand? Geen 3 of 5 ofzo..?

hassent
4 maart 2007, 21:01
Ik poets commandant 4 ook gewoon met de hand uit. En zeg nou zelf, blinkt ie of blinkt ie niet?

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/25-2-07%20afbouw%20compleet2.jpg

prs
4 maart 2007, 21:19
Ik poets commandant 4 ook gewoon met de hand uit. En zeg nou zelf, blinkt ie of blinkt ie niet?

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/25-2-07%20afbouw%20compleet2.jpg

Haha, die blinkt zeker! Prachtige gitaar...
Maar goed, dan ga ik ook commandant 4 met de hand uitwrijven. Wat spierballenontwikkeling is nooit slecht :D

Weet iemand nog of Johnson Speedshine iets anders is dan de Valma Speedshine, of dat de naam veranderd is?

Gitaarbouwer
4 maart 2007, 21:29
Dus jij gebruikte gewoon commandant 4 (blauwe pot) om uit te poetsen met de hand? Geen 3 of 5 ofzo..?

Eigenlijk is het een blauw-groene pot:) (zie foto). Mocht 4 te fijn zijn, zou je eerst ook nog de 3 kunnen proberen en daarna pas de 4. Maar als je de laatste schuurbeurt met korrel 1200 nat gedaan hebt, zou dat niet nodig hoeven zijn. Na 4 kun je inderdaad die Speedshine gebruiken, hoewel ikzelf Turtlewax Scratch Remover gebruikt heb.

http://www.xs4all.nl/~renegade/29/build_a_guitar_2/photos/rsz_129.jpg

prs
4 maart 2007, 22:23
Eigenlijk is het een blauw-groene pot:) (zie foto). Mocht 4 te fijn zijn, zou je eerst ook nog de 3 kunnen proberen en daarna pas de 4. Maar als je de laatste schuurbeurt met korrel 1200 nat gedaan hebt, zou dat niet nodig hoeven zijn.

Ik ga nat schuren tot 2000 dus dan zal ik wel meteen met 4 kunnen denk ik.

Mattia
5 maart 2007, 00:12
Ik gebruik van die foam pads van StewMac, soortgelijke dingen ook bij nonpaint.nl te verkrijgen, en StewMac's polijspasta. Een pad per soort polijstmiddel, in een vastgeklemde vijs/workmate met de boor, gitaar meebewegen.

Ik ga echt never nooit meer terug naar handpolijsten. Echt niet.

charlotte
5 maart 2007, 12:52
Hey Luitjes :)

Idd, met de hand polijsten is een aanslag op je arm,met de boormachine kun je wel polijsten, heb het zelf ook zo gedaan, echter moet je wel een boormachine hebben die je kunt variëren in toerental, en dan een laag toerental instellen.
ook moet je natuurlijk blijven bewegen met de machine, nooit stilstaan op 1 plaats.

groetjes charlotte :lp:

Enra
5 maart 2007, 12:57
Polijsten met een accuboormachine kan uitstekend. De lage snelheid geeft veel controle!!

fred dons
5 maart 2007, 13:02
wat mijn voorgangers al zeggen nooit meer terug naar handpolijsten :D

maar mocht je het toch willen dan is die blauwe commandant daar prima voor
alleen krijg je met het handpolijsten heel moeilijk de laatste krassen weg
en met machinaal ( en dan met de boormachine en niet de polijstmachine van de halfords) lukt je dat binnen een paar minuten

en die valma is prima hoor

prs
5 maart 2007, 21:49
Ok dank allemaal voor de reacties!

nickvantol
8 februari 2010, 16:34
Beste allemaal,
Ik ben ook bezig met mijn eigen gitaar die ik heb gespoten samen met een kennis. Hij gaf mij de tip om gewoon met de hand te gaan polijsten omdat dat het mooiste resultaat zou geven. Ik ben tot nu toe erg tevreden met de methode. Het heet "Micro-Mesh" en is te verkrijgen bij www.craftsupplies.nl het is een set en kost €24,50.
Eerst schuur je je hele gitaar op met korrel 600 (nat) totdat er geen glanzend deeltje meer over is, dan begin je met micro-mesh(droog). Het begint bij korrel 1800 en eindigd bij 12000. Het duurt even voordat je gitaar blinkt maar het resultaat mag er absoluut wezen. Het word een spiegeltje.
Ik hoop dat ik jullie genoeg getipt heb.
Groetjes,
Nick

fred dons
9 februari 2010, 14:54
micromesh is inderdaad heel geschikt om de meest fijne krasjes weg te krijgen maar het is een langdurig proces en omdat het polijsten uit de losse hand gaat loop je de kans dat niet een mooi vlak oppervlak overhoudt (de lak wordt namelijk warm van het polijsten en daardoor zachter en om dat de druk van je handen niet gelijkmatig is kun je een ongelijk oppervlak overhouden).
ik gebruik micromesh zelf het liefst voor kleinere stukken, nekken en spotrepair

gengar
10 februari 2010, 14:21
Ik heb geen ervaring met commandant, maar wel met 3M en dat is professioneel spul dat door veel pro's wordt gebruikt. (commandant vast ook wel..). Waar ik mijn finishsupplies haal hebben ze allemaal 3M spul vandaar dat ik dit merk gebruik, maar ik kan het echt aanbevelen.
In principe 2 kleuren, bijbehorende pads in 2 kleuren, die ik op een rupes RA75 monteer, en dmv druk op gereedschap en instelling van het apparaat kan ik het toerental varieren.
Napolijsten met de hand, met een derde produkt uit de lijn.

Polijsten met de machine is een kwestie van niet te kort en niet te lang op de polijstpasta werken, op een gegeven moment wordt de pasta 'droog' en dan moet je stoppen, of eraf vegen en nieuwe aanbrengen.