PDA

View Full Version : Altenatief voor Fender Deluxe Reverb?



Punt
4 maart 2007, 14:11
Ik heb wat soundclips gehoord van een LP op de Deluxe Reverb.

Nee was een Tweed Deluxe '58 5E3!

Geweldige toon voor blues solo's met een tikje oversturing.
Ik zie dat die fifties DR's voor 1500 euro oid weg gaan.

Dit lijkt me een simpele amp, dat moet goekoper kunnen....
Verzamelwaarde interesseert me niet.
Oja ...ik heb geen soldeerbout.
Minder watt's is geen probleem.

Wat is een goed alternatief?

Edit: Moet een Tweed Deluxe '58 zijn

Chris Winsemius
5 maart 2007, 00:41
Ik heb wat soundclips gehoord van een LP op de Deluxe Reverb.
Geweldige toon voor blues solo's met een tikje oversturing.
Ik zie dat die fifties DR's voor 1500 euro oid weg gaan.

Dit lijkt me een simpele amp, dat moet goekoper kunnen....
Verzamelwaarde interesseert me niet.
Oja ...ik heb geen soldeerbout.
Minder watt's is geen probleem.

Wat is een goed alternatief?

DRs werden vanaf '63 gemaakt. Daarvoor had je brown Deluxes en tweed Deluxes ZONDER reverb. Er is tot '66 ook 'n blackface Deluxe zonder reverb geweest.

Onder de 1500: 2e hands silverface (+ revisie) of 2e hands reïssue (+ betere trafo en speaker).

Sjel
6 maart 2007, 21:47
check ook de zeker Fender Princeton Reverb. Heeft wel een lager vermogen, maar je geeft aan dat dat geen probleem is.
Heel mooi ampje met lekkere oversturing voor heel wat minder geld.

Zie toevallig net een Silverface te koop staan: http://www.2dehands.be/fender-princeton-reverb-jaren-70-20801671.html?afdeling=muziek&muz_access=14&per=100&rubriek=muz_access

Punt
6 maart 2007, 21:50
Oops het bleek een Tweed Deluxe uit '58 te zijn met 5E3 board.

Mr.Jay
8 maart 2007, 12:51
Oops het bleek een Tweed Deluxe uit '58 te zijn met 5E3 board.

Er zijn goeie clonen van te kopen/maken.

Franc
8 maart 2007, 13:27
Inderdaad, kijkhier maar eens:
http://www.ceriatone.com/productSubPages/fender5E3/fender5E3Kits.htm

Hoef je alleen nog maar iemand met soldeerbout te vinden ;)

Kim Wilson
8 maart 2007, 13:31
Inderdaad, kijkhier maar eens:
http://www.ceriatone.com/productSubPages/fender5E3/fender5E3Kits.htm

Hoef je alleen nog maar iemand met soldeerbout te vinden ;)
Is zoiets als n00b ook nog een beetje makkelijk in elkaar te bakken, of is het een bron van ergernis en vragen waarom dit en waarom niet dat?

Joey Handsome
8 maart 2007, 13:32
Onder de 1500: 2e hands silverface (+ revisie) of 2e hands reïssue (+ betere trafo en speaker).

FF tussendoor hoor jongens. Begrijp ik nu hieruit dat een RI (dus ook Twin Reverb RI, Bassman RI etc.) met betere trafo en speaker echt even goed klinkt als een Silverface?

Franc
8 maart 2007, 14:02
Is zoiets als n00b ook nog een beetje makkelijk in elkaar te bakken, of is het een bron van ergernis en vragen waarom dit en waarom niet dat?

Als ik het kan, kan iedereen het toch? :seriousf:

Nee, uiteraard moet je wel een beetje weten wat je doet, en TS gaf aan geen soldeerbout te hebben.

Kim Wilson
8 maart 2007, 14:07
Als ik het kan, kan iedereen het toch? :seriousf:

Nee, uiteraard moet je wel een beetje weten wat je doet, en TS gaf aan geen soldeerbout te hebben.
Ik bedoel ook een beetje voor mezelf. Als je je een beetje inleest op diverse fora, moet zoiets toch aardig te doen zijn?

Franc
8 maart 2007, 14:09
Ja hoor, en Nik levert een plaatje van hoe het worden moet
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/fenderLayout/5E3Ceriatone.jpg
Dus het is een kwestie van netjes nabouwen.

Mr.Jay
8 maart 2007, 17:01
FF tussendoor hoor jongens. Begrijp ik nu hieruit dat een RI (dus ook Twin Reverb RI, Bassman RI etc.) met betere trafo en speaker echt even goed klinkt als een Silverface?

uh.....écht niet.

Mr.Jay
8 maart 2007, 17:03
Ik bedoel ook een beetje voor mezelf. Als je je een beetje inleest op diverse fora, moet zoiets toch aardig te doen zijn?

Als je beetje mazzel hebt wel. Maar als je achteraf tegen een probleem aanloopt, ben je zelf wellicht niet in staat dat op te lossen. Hou daar rekening mee en hou iemand met kennis van zaken achter de hand.

Punt
8 maart 2007, 19:15
Zijn er hobbyisten of bedrijfjes die zo'n kit eventueel in elkaar wil zetten voor een bescheiden vergoeding ? :)
Je kan het wel door de leverancier laten doen, maar die zijn vaak duur en je betaald veel meer verzendkosten.
Kun je de kasten ook in NL kopen of moet je die met de kit meebestellen?

Mr.Jay
8 maart 2007, 19:21
Zijn er hobbyisten of bedrijfjes die zo'n kit eventueel in elkaar wil zetten voor een bescheiden vergoeding ? :)
Je kan het wel door de leverancier laten doen, maar die zijn vaak duur en je betaald veel meer verzendkosten.
Kun je de kasten ook in NL kopen of moet je die met de kit meebestellen?

Je kunt ook zo'n complete kit incl. cab in NL kopen en eventueel laten assembleren.

Punt
8 maart 2007, 19:24
Je kunt ook zo'n complete kit incl. cab in NL kopen en eventueel laten assembleren.

Aha, ze zijn ook in NL te koop!
Waar?
Waarschijnlijk ween stuk duurder dan in de US..

Franc
8 maart 2007, 19:24
Zijn er hobbyisten of bedrijfjes die zo'n kit eventueel in elkaar wil zetten voor een bescheiden vergoeding ? :)
Je kan het wel door de leverancier laten doen, maar die zijn vaak duur en je betaald veel meer verzendkosten.
Kun je de kasten ook in NL kopen of moet je die met de kit meebestellen?

Zit jij hier een beetje SPAM uit te lokken? :D ;)

Joey Handsome
8 maart 2007, 19:47
uh.....écht niet.

Nee, leek me ook al, maar zo stond het eigenlijk wel geschreven.

Chris Winsemius
8 maart 2007, 19:54
Nee, leek me ook al, maar zo stond het eigenlijk wel geschreven.

't Ligt er aan wat je zoekt. Veel definitie en gitaren met humbuckers: reïssue met mods en H30 speaker.

Silverfaces zijn makkelijker/sneller te servicen. Kast-constructie is beduidend minder dan blackfaces.

Chris Winsemius
8 maart 2007, 19:58
Zijn er hobbyisten of bedrijfjes die zo'n kit eventueel in elkaar wil zetten voor een bescheiden vergoeding ? :)
Je kan het wel door de leverancier laten doen, maar die zijn vaak duur en je betaald veel meer verzendkosten.
Kun je de kasten ook in NL kopen of moet je die met de kit meebestellen?

In ruil voor 'n pakkie shag?

:D

Kits zijn bij diverse Nederlandse bedrijven te koop (Verduin, Vernet, CMW). De prijs van assemblage en onderdelen (dat maakt ook nog uit :) ) is afhankelijk van know-how en wel of niet fulltime.

Franc
8 maart 2007, 20:04
Voordat er misverstanden ontstaan zal ik gelijk eerlijk zeggen dat je niet bij mij moet zijn voor 7enderachtigen :)

Heeft wat te maken met knowhow enzo ;)

Chris Winsemius
8 maart 2007, 20:06
Voordat er misverstanden ontstaan zal ik gelijk eerlijk zeggen dat je niet bij mij moet zijn voor 7enderachtigen :)

Heeft wat te maken met knowhow enzo ;)

Voor jou makkelijk te doen en 'n 5E3 is 1 van de meest Marshall-achtig klinkende Fenders.

matto
11 maart 2007, 15:23
Een complete kit (inclusief speaker) zal bij TAD op ongeveer 900 euro uitkomen.
Voor het bouwen is het inderdaad wel handig als je iemand met wat buizenversterker ervaring achter de hand hebt.

Franc
11 maart 2007, 15:27
Is dat met of zonder cabinet?

Ik weet niets van de kwaliteit van die TAD kits, dus zal er niets over zeggen, maar ik vind TAD wel altijd flink aan de prijs...

matto
11 maart 2007, 15:31
kijk hier eens:
http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=96_100

Over kwaliteit heb ik tot nu toe nog niets te klagen gehad.

Punt
11 maart 2007, 16:40
Hoe verhoudt de kwaliteit van TAD zich ten opzichte van Weberkits?

Kim Wilson
11 maart 2007, 16:43
Ongeveer 40% te duur...

Wat ik begrepen heb, is TAD echt veel te duur. Volgens mij zijn Weber setjes net zo goed...

Chris Winsemius
11 maart 2007, 18:12
Ongeveer 40% te duur...

Wat ik begrepen heb, is TAD echt veel te duur. Volgens mij zijn Weber setjes net zo goed...

Ik denk het niet, heb ze zelf nooit gebruikt maar ik al diverse verhalen gehoord over de kwaliteit. Op internet zie je ook vaak dat mensen 'n groot aantal onderdelen (ingangen, potmeters, condensatoren, trafo's) vervangen door betere.

Daarnaast is het zo dat Weber zelf de verzendkosten voor export bepaald en die zijn niet mals...

matto
11 maart 2007, 23:31
Ongeveer 40% te duur...

Wat ik begrepen heb, is TAD echt veel te duur. Volgens mij zijn Weber setjes net zo goed...

Dus dan zou ik een complete 5e3 Weber kit inclusief speaker en transport en alle andere ellende die er dan nog bijkomt en van een betere of dezelfde kwaliteit voor rond de 500 euro hier in huis kunnen hebben?
Ik denk zelf dat Tad de kastjes bij MOJO uit de USA vandaan laat komen.
De Tad chassis zijn van een mooie kwaliteit.
Als Weber dat ook kan voor 40% minder dan wil ik graag weten hoe ze dat doen.

Kim Wilson
12 maart 2007, 09:01
Bij wijze van spreken was dat... :satisfie:

Punt
12 maart 2007, 18:59
Als Weber dat ook kan voor 40% minder dan wil ik graag weten hoe ze dat doen.

Ik niet!
Ik wil weten of het waar is :)

matto
12 maart 2007, 20:44
Ja ook dat natuurlijk:p of is het ook tad natuurlijk????:seriousf:

johantipker
12 maart 2007, 20:50
DRs werden vanaf '63 gemaakt. Daarvoor had je brown Deluxes en tweed Deluxes ZONDER reverb. Er is tot '66 ook 'n blackface Deluxe zonder reverb geweest.

Onder de 1500: 2e hands silverface (+ revisie) of 2e hands reïssue (+ betere trafo en speaker).

Hee Chris,

heb je nou al eens zo'n fendernepper zoals de HRDL of deluxe gepimpt met betere trafo's etc?

Zo ja, helpt t?

Chris Winsemius
12 maart 2007, 21:23
Hee Chris,

heb je nou al eens zo'n fendernepper zoals de HRDL of deluxe gepimpt met betere trafo's etc?

Zo ja, helpt t?

In Blues- en HotRod- Fenders heb ik weleens MM trafo's gezet (enorme geluidsverbetering), andere speakers, andere MV-regelingen (voor betere volume-instellingen, meer detail, strakker laag, duidelijker maar niet krasserig/scherp hoog) en op de 1x12" versies extra speaker-outputs gebruik makende van de al aanwezige 4 ohms tap (zowel met de standaard uitgangstrafo als met de MM).

johantipker
13 maart 2007, 11:27
In Blues- en HotRod- Fenders heb ik weleens MM trafo's gezet (enorme geluidsverbetering), andere speakers, andere MV-regelingen (voor betere volume-instellingen, meer detail, strakker laag, duidelijker maar niet krasserig/scherp hoog) en op de 1x12" versies extra speaker-outputs gebruik makende van de al aanwezige 4 ohms tap (zowel met de standaard uitgangstrafo als met de MM).

klinkt interessant... wat kost globaal zo'n geintje voor een HRDL?

dus pimpjob?

Chris Winsemius
13 maart 2007, 11:44
@Johan:
email me ff, anders wordt het spam

johantipker
13 maart 2007, 12:24
@Johan:
email me ff, anders wordt het spam


dat was niet de bedoeling... sorry!

xxlarsxx
18 maart 2007, 16:48
Ik ben zelf een tijdje semi op zoek naar een deluxe reverb, maar die dingen lijken sinds vorig jaar echt niet voor onder de 1500 weg te gaan, zelfs de champjes die normaal zo'n 250 deden lijken nu soms voor het dubbele weg te willen gaan. Nou ben ik dus ook niet zo'n fan van een nieuwe kopen bij feedback ofzo, dus wat zou een zelfbouw kosten (in elkaar gezet et al)?

alfred
18 maart 2007, 21:56
Schijnbaar heb ik dan geluk gehad, vorig jaar een SF Deluxe Reverb kunnen kopen incl. de orginele voetschakelaar in "mint" conditie voor 600 euro.
Koesteren dus maar !

Chris Winsemius
18 maart 2007, 22:15
'n 2e Hands silverface DR blijft nog steeds de goedkoopste optie, reken op minimaal 800 euro, 600 euro is echt mazzel hebben, >1600 geldt voor blackfaces. Net als de PrincetonReverb en VibroluxReverb zij het zeer gewilde Fenders dus geduld is noodzaak.

Het bouwen v/e DR-kit is (bijna) net zoveel werk als het bouwen v/e SuperReverb of TwinReverb omdat qua circuit-basis allemaal hetzelfde is. Zonder speaker en arbeid kost zo'n kit al meer dan 'n silverface...

Alle Balle
30 maart 2007, 02:43
Ik heb wat soundclips gehoord van een LP op de Deluxe Reverb.

Nee was een Tweed Deluxe '58 5E3!

Geweldige toon voor blues solo's met een tikje oversturing.
Ik zie dat die fifties DR's voor 1500 euro oid weg gaan.

Dit lijkt me een simpele amp, dat moet goekoper kunnen....
Verzamelwaarde interesseert me niet.
Oja ...ik heb geen soldeerbout.
Minder watt's is geen probleem.

Wat is een goed alternatief?

Edit: Moet een Tweed Deluxe '58 zijn

Ik ga er vanuit dat je het hebt over een stock 58Deluxe dwz met de originele parts en speaker.

Ook heb je het over dat het mindere vermogen geen probleem is en dat het niet veel overstuurt.

Bij de amp waar je aan refereert is de speaker in genoemde omstandigheden de meest bepalende factor --> een oude Jensen P12R. Deze speaker breekt snel op. Ook de oude OT en destijds gebruikte parts dragen hun steentje bij qua warmte en compressie. Het hout van het cab is vaak zeer droog en superresponsief. Daarbij is de beffel vaak maar 7mm ... doet dus ook mee.

Je kan de amp 'modern' nabouwen maar dat geeft een ander resultaat.

In tegenstelling tot wat hier ergens beweerd wordt is dit zeker niet een van de fender amps die veel op een marshall lijkt --> deze amp heeft veel laag, is derhalve niet strak en is qua circuitvervorming veeeeel ranziger. Daarbij heeft de amp 6V6 buizen en dan de speaker nog om maar wat te noemen ....

Er is een onderscheid tussen speakervervorming en circuitvervorming. Bij de oude Fenderamp breekt de oude Jensenspeaker het eerst op.

Al